Vegatopia Forum

Snoep of zoetigheid zonder gelatine

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Miezemiez

Re:Vegetarische kauwgom
« Reactie #220 Gepost op: 25 mei 2005, 13:49:55 »
aiaiai die wild cherry is LEKKER.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische kauwgom
« Reactie #221 Gepost op: 25 mei 2005, 14:19:42 »
Net zo lekker als Cheryl?  ;D
“it's strange how life makes sense in time...”

Miezemiez

Re:Vegetarische kauwgom
« Reactie #222 Gepost op: 25 mei 2005, 14:44:20 »
neeeeeee niets kan daaraan tippen!  :kitty:  ;D  :heart:

hihihi
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2005, 14:44:33 door kirsten »

Marietje

Snoep
« Reactie #223 Gepost op: 22 juni 2005, 14:54:15 »
Ik heb kennelijk een keer met een emailadres dat ik bijna nooit gebruik een vraag gesteld bij Katja over het gebruik van gelatine. Dit was het antwoord:

Katja gebruikt varkensgelatine.

De Katja Yoghurtgums en Zure Matjes zijn gelatinevrij.

Probeert u deze eens.


Oh, ik zie dat het antwoord van 16 juni is, dus helemaal niet zo oud. Oh, en mijn berichtje was van 30 mei, dus ze hebben wel de tijd genomen met antwoorden

Kiwi

Re:Snoep
« Reactie #224 Gepost op: 22 juni 2005, 14:57:09 »
Hier is een hele snoepdraad.
En hier is de dropdraad.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2005, 15:00:15 door Kiwi »

Marietje

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #225 Gepost op: 22 juni 2005, 15:11:02 »
Oh ja! Toch niet goed genoeg gekeken.......  ;)

Monica

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #226 Gepost op: 23 juni 2005, 15:18:05 »
Ben vandaag op zoek geweest naar drop zonder gelatine en dat was lang zoeken, maar toch gelukt. Misschien hoort deze topic wel op de 'dropdraad', maar hier hebben we het net ook over drop.
Ik vond van het merk Venco, Droppeppers. Er zit helaas wel melksuiker en bijenwas in. En bij de Lidl hadden ze een kilo zak genaamd 'Big Bag' voor nog geen 2 euro zonder gelatine.
Bij Jamin heb ik een zak gevuld met allerlei soorten drop zonder gelatine. Kunnen ze hier thuis de verschillende smaken uitproberen. 8)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #227 Gepost op: 23 juni 2005, 15:22:40 »
Ben vandaag op zoek geweest naar drop zonder gelatine en dat was lang zoeken, maar toch gelukt.
Gewoon die van zonnatura halen. Te vinden in veel supermarkten.


Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #228 Gepost op: 23 juni 2005, 15:24:25 »
Gewoon die van zonnatura halen.

Maar die zijn wel veel duurder dan bijvoorbeeld die van de Lidl.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #229 Gepost op: 23 juni 2005, 15:25:55 »
dat zal best ja
Stem op de Partij voor de Dieren

Monica

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #230 Gepost op: 23 juni 2005, 19:14:37 »
Ja, de 'gangbare' merken snoep zijn echt een stuk goedkoper. We vinden hier alle natuurvoeding lekkerder, behalve koek en snoep.
En wat betreft koek, vinden we zelfgebakken het lekkerst. Als je dat eenmaal gewend bent, smaakt de meeste koek uit de winkel heel 'leeg'.

Marietje

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #231 Gepost op: 24 juni 2005, 08:56:32 »
Tsja, als je koekjes kunt bakken is dat ideaal! Alleen om de een of andere reden mislukken mijn koekjes altijd, altijd speculaasbrokken, dat kan ik wel. Verder smaken mijn koekjes altijd vreselijk!  :-[ Zelfs zandkoekjes, een klein kind kan die nog maken!Maar ik dus niet.

Maar dit ff terzijde en ook best wel off-topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #232 Gepost op: 24 juni 2005, 08:59:51 »
Tsja, als je koekjes kunt bakken is dat ideaal! Alleen om de een of andere reden mislukken mijn koekjes altijd, altijd speculaasbrokken, dat kan ik wel. Verder smaken mijn koekjes altijd vreselijk!  :-[ Zelfs zandkoekjes, een klein kind kan die nog maken!Maar ik dus niet.

Maar dit ff terzijde en ook best wel off-topic.
he dat heb ik ook, maar dan met zoete taarten
Supercalifragilisticexpialidocious!

Monica

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #233 Gepost op: 24 juni 2005, 10:10:26 »
Als jullie recepten willen, kun je me wel persoonlijk mailen.
Ik maak vooral graag amishkoekjes en appeltaarten. Dat koekjes mislukken heeft vaak te maken dat de recepten niet altijd kloppen en ook de oventijden en temperatuur van de oven niet overeenkomen met jouw oven. Het is gewoon uitproberen.
Zo vond ik het eerst heel lastig om brood te bakken, en nu bak ik altijd brood voor ons gezin. Ik leer er ook steeds wat bij, aangezien je met zoveel rekening moet houden, zoals bv. het weer. Nu het zo warm is moet ik minder gist gebruiken. En ook het meel is soms wat droger, dan de andere keer en moeten de hoeveelheden vocht worden aangepast.

Marietje

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #234 Gepost op: 24 juni 2005, 10:40:28 »
Nee, dat is het niet. Als ik zelf deeg maak en dan koekjes dan smaken ze raar, als iemand anders het deeg maakt en ik bak er dan koekjes van dan gaat het wel goed. 't zal m'n uitstraling wel zijn ofzo.  :-\
Cakes en taarten e.d. gaat weer wel goed en hartige koekjes/taarten  ook. Maar gewone koekjes koop ik maar gewoon in de winkel, da's beter........

Aiko

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #235 Gepost op: 24 juni 2005, 11:16:39 »
Zijn er ook 'gezonde' koekies zelf te maken? Dus koekjes waarvan je in principe onbeperkt kunt snoepen omdat er geen suiker of boter bij gebruikt wordt, of andere ingredienten waar je beter maar niet teveel van binnen kunt krijgen? Ik denk dan aan biscuits, maar die zijn vast niet zo onschuldig als ik eigenlijk denk dat ze zijn...

Marietje

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #236 Gepost op: 24 juni 2005, 11:52:26 »
Ik dat daar nog best veel suiker in zit. Ik heb wel een recept voor kruidkoek dat nog best verantwoord is, maar er onbeperkt van eten lijkt me niet de bedoeling. Er zet geen boter in of margarine of eieren en er wordt karnemelk gebruikt, is geschikt voor vet/cholesterolarm dieet. 130 cal. per plakje.
Is dat wat?

Aiko

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #237 Gepost op: 24 juni 2005, 11:57:14 »
Klinkt interessant.

Marietje

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #238 Gepost op: 24 juni 2005, 12:00:21 »
Nou, in dat geval, sorry mensen, 't is ff off-topic, alhoewel, 't is zoet en d't zit geen gelatine in......

Kruidkoek met gember en walnoten

1 zakje walnoten (45 g) * 250 g zelfrijzend bakmeel * 1½ el koekkruiden * 1 tl piment * ½ tl zout * 250 g donkerbruine basterdsuiker * 2 dl karnemelk * 100 g rozijnen * 50 g bakgember * boter om in te vetten * bloem om te bestuiven * stukje bakpapier * (walnoten, rozijnen en bakgember kunnen vervangen worden door een zakje vruchtenmix (250 g, Klijn)

Oven voorverwarmen op 150 graden of stand 2. Een cakevorm van ca. 22 cm invetten en de bodem bekleden met bakpapier. De vorm bestuiven met bloem.
De walnoten grof hakken. Boven een kom het bakmeel met de koekkruiden, piment en zout zeven. De basterdsuiker erdoor roeren. Met de mixer de karnemelk erdoor kloppen zodat een glad beslag ontstaat. De rozijnen, gember en walnoten door het beslag scheppen. Het beslag in de vorm scheppen en de bovenkant gladstrijken. In het midden van de oven in ca. 1½ uur gaar bakken. De vorm nog ca. 30 min. in de oven laten staan (om te voorkomen dat de koek inzakt en om nog enigszins na te garen) en dan uit de oven nemen. Een plank op de vorm leggen, samen omkeren en de kruidkoek uit de vorm laten komen. Bakpapier voorzichtig verwijderen en op een rooster verder aflaten koelen.

Bevat per plakje 130 cal., 2 g vet, 2 g eiwit en 26 g koolhydraten. En je hoort er ongeveer 20 plakjes uit te kunnen halen.

Aiko

Re:Snoep of zoetigheid zonder gelatine
« Reactie #239 Gepost op: 24 juni 2005, 12:08:38 »
Klinkt hmmmm. Om mijn reputatie te beschermen moet ik eigenlijk die kruiden weglaten... Wat is piment?

Ja, dit dus:
Pimentkorrels zijn de gedroogde onrijpe vruchtjes van de pimentboom. Piment heeft een nootmuskaatachtige smaak, die ook doet denken aan kruidnagel en kaneel. Het is geschikt als kruid bij het bereiden in onder andere bouillon, spinazie en bonen. Piment is te koop als korrels of gemalen.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2005, 12:09:41 door Aiko »