Vegatopia Forum

Wie hield vroeger van vlees/vis eten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

andrez

Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Gepost op: 01 mei 2003, 20:26:07 »
Beste mede forumleden,

Voordat ik stopte met vlees en (later) vis eten, was ik zeker wel een liefhebber, hoewel niet zo'n kenner.
Een lekker bakje kibbeling met van die remelade saus, of een harinkje mis ik bijvoorbeeld nog wel eens. Vlees eigenlijk niet meer, of zelfs integendeel. Soms liggen er wel eens van die gratis kant en klare stukjes op een schaaltje bij Conmar of AH om de klanten lekker te maken en dan is de verleiding nog wel eens groot.
Wie van jullie was voor het stoppen met vlees en/of vis eten, toch wel een echte liefhebber?

Ben benieuwd.

Groet,

andrez.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2003, 22:53:45 door Sander »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2003, 20:37:44 »
Wie van jullie was voor het stoppen met vlees en/of vis eten, toch wel een echte liefhebber?
Nee, geen echte liefhebber, hoewel ik altijd wel graag worst luste vroeger,  maar toen was ik nog jong en wist amper waar dat vandaan kwam.
Vlees bij het eten heb ik nooit echt gehad, omdat ik het toch niet luste. Voor mij was het dus heel makkelijk om te stoppen! :)
Vis heb ik nooit gegeten, zou niet weten hoe het smaakt.

Maar als ik nu terug kijk dan moet ik toch wel even  :pukey: , dus ik kijk maar niet terug! :)
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2003, 20:39:07 door Drekonvlei »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2003, 20:48:02 »
Wat ik me van vlees kan herinneren is dat het een muffig raar goedje was, waarvan ik niet begreep waar het vandaan kwam  :D.

Kaassoevlees vond ik wel erg lekker altijd.

wendy25

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2003, 20:48:18 »
Ik hield erg van spare ribs en zalm. Soms mis ik de smaak wel een beetje.
Toch moet ik er niet aan denken om weer vlees te gaan eten.
Gelukkig zijn er veel alternatieven!

andrez

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2003, 21:04:04 »
O ja, zalm vond ik ook heerlijk en at ik wekelijks (John West) Kan het niet ontkennen. Was ik vergeten, een goed teken!
Spare ribs doet me denken aan een rhythm and blues festival in het oosten van land, wat ik bezocht, met de naam ribben and blues festival(!) Naast muziek, een gigantische uitstalling van vnl. spare ribs. De mensen daar leken ook allemaal zo uit de kluiten gewassen. Weet niet of het eén met het ander verband houdt ;D
Trouwens, degene met wie ik regelmatig concerten bezoek (ook toen) is ook vegetariër en heeft me mede overtuigd. Hij heeft, de dag voordat hij stopte, nog eén keer zo misselijk makend veel vlees gegeten dat hij voorgoed genezen was ;)

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2003, 21:30:36 »
Ik vond vlees echt superlekker en at het veel. Nu eet ik het natuurlijk nooit en ga het ook nooit meer eten maar de geur van gebakken vlees vind ik nog steeds erg lekker. Of van een frikadel....
Vis vind ik stinken.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2003, 22:05:50 »
Shoarma vond ik wel erg lekker en daarvan kan ik me de smaak ook nog redelijk goed voor de geest halen. Van biefstuk, schnitzels e.d. heb ik een veel minder duidelijke smaakherinnering. De gehaktballen van m'n moeder zitten ook nog wel in m'n systeem. En mosselen en kibbeling. Maar verder?

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2003, 22:10:26 »
Vis bevalt mij altijd al beter dan vlees. Marokkaanse sardientjes in olie met rode peper ( 1-2 rawits/harissa ingelegd) of ook het type "tagine" met wat extra kruiden meer, stukje wortel, blaadje selderij ...
Flink stuk brood erbij en, heel eigenaardig, KOFFIE als ideale smaak-combinatie (terwijl ik anders nauwelijks koffie lust en al heel lang verslingerd ben aan groen Chinese thee).

Maar normaal neem ik graag vis ongekruid, met een beetje zout in water gekookt, wel altijd brood erbij.

Een van mijn zonen (zoon 1/3, kind 2/6) rookt zelfgevangen vissen in een oventje dat werkt op een kleine lade met een paar houtskooltjes en zaagsel.

Ik zal hem een keer vragen om zo´n brok tahoe/tofu te roken, ik las daar iets over op dit forum.

Ik blijf dat doodmaken jammer vinden, riskeer echter niets op dat B12-item.
Voorlopig "maken" mijn 6+6 (klein)kinderen het uitstekend.

Het lijkt me wel dat vis eten minder gezondheids-risico´s inhoudt dan vlees eten, de "afstand" is groter, minder kannibalisterig.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2003, 22:22:57 »
Ik ga er niet om liegen: Voordat ik veggie en later vegan werd (dus voor 1995) heb ik veel vlees gegeten. Ik denk zeker meer dan de gemiddelde Nederlander.  :bloos:

andrez

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2003, 22:34:59 »
Toch nog een hele lijst, J@n  ;) Jemig, ik herinner me door deze antwoorden wel steeds meer vleesprodukten die ik met enige regelmaat nuttigde. Shoarma (vet!) inderdaad ook en...kroketten. Eigenlijk denk ik er normaal gesproken niet meer aan en wil ik er ook niet terug naar consumptie ervan. 't voelt eigenlijk als een bevrijding.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2003, 23:15:50 »
Ik ben nooit een echte vlees-fanaat geweest, en ben ook niet gestopt met vlees eten vanwege het onnodige dierenleed, maar vanwege mijn gezondheid. Nu sta ik er wel op alle punten achter!
Wat ik nog wel eens mis (heel af en toe) is een biefstuk/varkenshaas met pepersaus of een gebakken tartaartje met meegebakken ui op brood. En af en toe een stukje kipfilet, maar dat is prima te vervangen door Quorn. Maar verder? Nee hoor, ik mis het niet.
De vis daarentegen, helaas, kan ik (nog) niet laten staan. At ik vroeger bijna dagelijks vis, nu is dat nog "maar" zo'n 1 keer per week. Ik koop wel bewuster, dus eigenlijk alleen nog maar bij de Natuurwinkel.  :nosmile:
Van leven ga je dood

willem1940

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2003, 23:20:24 »
Een dronken man gaat naar de kermis. Bij de schiettent schiet hij in de roos en krijgt als prijs een waterschildpadje. De volgende dag gaat de dronken man weer naar de kermis. Bij de schiettent schiet hij weer in de roos en krijgt weer een waterschildpadje. De derde dag gaat 'ie weer naar de kermis, en schiet bij de schiettent in de roos. Krijgt hij als prijs een teddybeer. 'Hé,' zegt de dronken vent, 'zijn de gevulde koeken op?'

NNXIII

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2003, 23:49:14 »
Ik heb nog nooit vis aangeraakt. Vlees (gehakt) at ik bij vlagen. Nu ga ik bijna over m'n nek als ik mensen vlees zie eten er erbij nadenk waar het vandaan komt (zelf nu ik dit tik voel ik misselijkheid opkomen).

Dyana

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2003, 23:55:13 »
Nee, ik heb nooit echt veel vlees gegeten, was er nooit zo gek op. Sowieso nooit op brood.
Dus het was heel makkelijk om vegetariër te worden.

Ik was wel heeeel erg gek op kaas.  Kaas was zo'n beetje het eerste woord dat ik kon zeggen...   ;D
Maar toch eet ik nu ook geen kaas meer, geen melkproducten, geen ei etc.
Ik vind het 'lekker vinden' toch echt veeeeel minder belangrijk dan de milieuvervuiling, de energieverspilling, de van honger stervende mensen in derde wereld landen waar veevoer verbouwd wordt, het dierenleed en uiteraard mijn eigen gezondheid!!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2003, 12:21:10 »
Van 'junk' vlees als hamburgers, frikandellen, bitterballen was ik redelijk gek ja. Voor de rest... een steak ofzo lustte ik helemaal niet.
Gewone vis at ik niet graag, maar ik was verzot op mosselen en scampi's. Dat mis ik het ergste.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2007, 01:13:30 door Twilightje »

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2003, 12:28:08 »
Mijn ouders hadden altijd de grootste moeite om mij vlees te laten eten. Ik heb er in ieder geval meer slechte herinneringen aan (qua smaak) dan goede.  ;D

Wat lustte ik wel?
Gehaktbal (prima na te maken dankzij Tivall), knakworst (ook redelijk nagemaakt door Tivall), rookworst (idem), schnitzels (mis ik niet), draadjesvlees (zoals mijn oma het maakte, is echt niet aan te komen, maar dat geeft niet).

En vis? Tja, een haring met uitjes op brood ging er wel in en gebakken mosselen, maar dan heb je het ook wel gehad.

Dus conclusie: ik lijd alleen als ik langs de Hema loop...  :kwijl:

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2003, 12:49:31 »
Was altijd een kieskeurige vleeseter. Mager, geen vet/spek. Vleeswaar, geen worstsoorten m.u.v. salami en knoflookworst (3x raden waar dat aan ligt :D). Gewoon vlees naturel bekoorde me niet, wel in bepaalde gerechten. Dezelfde gerechten die ik nu nog lekker zou vinden en als ik iets mis zijn, die het wel. B.v. babi pangang (combi zoetzuur/geroosterd), sateh van de houtskool, kip uit de römer topf met veel kruiden en groenten. De geur van deze gerechten vind ik ook nog lekker. Maar meestal vind ik gebraden vlees niet lekker ruiken, omdat het vaak ook nog met dierlijke margarine gebakken wordt en dat ruikt al smerig. Bij mijn ouders ruikt het altijd lekker, maar dat is weer een associatie met een fijne jeugd.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2003, 18:24:42 door Saena »

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2003, 13:08:35 »

Ik ben nooit een grote vleeseter geweest. Het enige dat ik nog wel eens (een beetje) mis is uitgebakken spek door de bami of andijviestamppot. (Wie beweerde er dat vlees van zichzelf geen smaak heeft?). En het gemak dat je vrijwel automatisch jus bij de aardappelen heb - waarbij ik op moet merken dat ik geen liefhebber van gekookte aardappelen ben, die eet ik nu nog zelden als ze niet in een stamppot gaan.

Oh ja, Randang (familierecept) wil helaas ook niet zo goed lukken met Quorn of zo....  :(

Visconsumptie was vrijwel uitsluitend beperkt tot sardientjes, vissticks en tonijnsalade.
Haring, paling, krab/kreeft, garnalen, mosselen etc.: ik heb me er nooit aan gewaagd. Niet dat ik daar veel kans voor had want die kwamen bij mijn ouders sowieso nooit op tafel. Eén keer een heel klein stukje paling - ik kan me gelukkig niet meer herinneren of het me gelukt was dat door te slikken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.152
Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #18 Gepost op: 02 mei 2003, 14:22:18 »
Ja, lekker, maar ik was wel een zeikerd. Ik wou niet zien dat het beest was, dus geen botjes, zeentjes, zwoerdjes (met zo'n eng stuk blauw stempel of haren :() of dat soort dingen. Favoriet waren gepaneerde kipfilet, salami en frikandellen. Karbonaadjes vond ik erg lekker maar eng vanwege het bot. Vis: gebakken paling in kleine stukjes (onherkenbaar). Mosselen en garnalen vond ik doodeng. Ik at wel 7 dagen in de week vlees, en het heeft me dus 2 jaar gekost om er vanaf te komen. Omdat het zo lekker was...

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

arianne

Re:Wie hield vroeger van vlees/vis eten?
« Reactie #19 Gepost op: 02 mei 2003, 14:23:38 »
Het enige vlees, waar ik vroeger van hield, was kip en worst, voor de rest at ik nauwelijks iets anders, behalve losse ingrediënten in gerechten. Toen ik pas vegetariër was geworden, merkte ik pas in hoeveel producten vlees zit.