Vegatopia Forum

Samtosa - Den Bosch

Ezzie

Samtosa
« Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2002, 12:10:00 »
Afgelopen vrijdag naar Samtosa geweest. Het was ´wel aardig´ maar het lijkt wel of ik in een ander restaurant ben geweest, gezien de blije kreten hier...

Als voorgerecht nam ik een gedroogde tomatenpasteitje met een sausje. Was ´wel lekker´ wel een érg geconcentreerde tomatensmaak. Mijn partner nam paddenstoelenknödels, dat was wel lekker, maar niet echt spannend van smaak ofzo. Als hoofdgerecht nam ik een geitenkaastimbaaltje, dat was echt héél erg lekker! Parner nam een terrine van twee soorten groenten met seitangehakt erin. Ik heb ervan geproeft en ik vond het niet lekker. Het oranje gedeelte was veel te sterk gekruid met iets van anijszaad, het groene smaakte muffig. Nee, was echt niet lekker. Als dessert namen we allebei dropijs met sterrenmixsaus. Dat was een teleurstelling! Het smaakte heel sterk naar salmiak (niet naar drop) en de saus viel compleet in het niets vergeleken de sterke smaak van het ijs. Jammer. We vonden Kop van ´t land hier in Dordrecht echt veeeeel beter en lekkerder.

Wat er nog bij kwam was dat de ober (een donkere jongen, toch niet dat stuk waar sommigen het hier over hebben??) iemand was die onduidelijk sprak, geen gevoel voor humor had en de hele avond bijna in de keuken bleef zodat ik wel heel erg dorst had op een gegeven moment. Hij kwakte een amuse op tafel zonder te zeggen wat het was en het hoofdgerecht van dit seizoen daar vertelde hij ook uit zichzelf niets over. Het leek wel of hij er geen zin in had. Ik had ook gevraagd wat voor sappen ze hadden, nou dat hadden ze niet meer zei hij. Een uur later hoor ik een andere serveerster vertellen bij een andere tafel dat ze jus ´d orange en appelsap hadden. Hmpff. We hebben betaald zonder fooi en gaan er niet weer naar terug. De rekening was 70 euro en dat vind ik aardig flink voor een avondje matig eten en dat op mijn verjaaaaaardag  :'(

Ezzie

PS de eerlijkheid gebied met om te zeggen dat we wel erg hoge verwachtingen hadden gezien de verhalen hier. En ik ben in het dagelijks leven een aardig goede amateurkok met redelijk veel restaurantervaring (als eter, niet als kok hoor) op hoog niveau. Als ik weet wat er kán in de vegetarische keuken, dan vond ik dit een teleurstelling. En ook vergeleken Kop van ´t land want daar vraag ik me bij iedere hap af ´hoe hebben ze het gedaan??´ en bij Samtosa was dat niet zo.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:31:14 door Sander »

Samtosa
« Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2002, 15:05:00 »
Ja het kan niet altijd feest zijn :). Overigens heeft Samtosa wel vaker minder goede recensies gekregen. Zelf heb ik er evenwel nog geen slechte ervaringen opgedaan.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:31:34 door Sander »
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Yessica

• 703
  • Geslacht: Vrouw
Samtosa
« Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2002, 20:50:00 »
Quote:

Op 2002-08-26 12:10, schreef Ezzie:
Als voorgerecht nam ik een gedroogde tomatenpasteitje met een sausje. Was ´wel lekker´ wel een érg geconcentreerde tomatensmaak.

Mijn date had deze ook op en was er wel over te spreken. Ik heb wel een hapje geproefd, maar niet genoeg om er over te kunnen oordelen.

Quote:

Mijn partner nam paddenstoelenknödels, dat was wel lekker, maar niet echt spannend van smaak ofzo.

Die had ik dus als voorgerecht en ik vond het heerlijk!

Quote:

Parner nam een terrine van twee soorten groenten met seitangehakt erin. Ik heb ervan geproeft en ik vond het niet lekker. Het oranje gedeelte was veel te sterk gekruid met iets van anijszaad, het groene smaakte muffig. Nee, was echt niet lekker.

Mee eens. Ik heb hier ook van geproefd en vond het ook niet lekker, maar ik houd ook absoluut niet van anijs. (Bah, als ik vroeger verkouden was kreeg ik ook altijd anijsmelk en daar heb ik nu nog trauma's van.)

Quote:

Als dessert namen we allebei dropijs met sterrenmixsaus. Dat was een teleurstelling!

Tip, probeer volgende keer de tiramisu eens!

Quote:

Wat er nog bij kwam was dat de ober (een donkere jongen, toch niet dat stuk waar sommigen het hier over hebben??)...

Ik weet nog steeds niet over wie ze het hebben. Bij Samtosa trouwens ook niet

Quote:

...iemand was die onduidelijk sprak, geen gevoel voor humor had en de hele avond bijna in de keuken bleef zodat ik wel heel erg dorst had op een gegeven moment. Hij kwakte een amuse op tafel zonder te zeggen wat het was en het hoofdgerecht van dit seizoen daar vertelde hij ook uit zichzelf niets over. Het leek wel of hij er geen zin in had.

Je hebt het waarschijnlijk over Dennis, dat is de eigenaar. Zoals jij hem omschrijft, zo ken ik hem eigenlijk niet. Maar ik zal hem dit eens laten lezen. Misschien herkent hij zichzelf er wel in. Normaal is hij juist wel begaan met de klanten en wil hij graag weten hoe het eten bevalt.

Quote:

PS de eerlijkheid gebied met om te zeggen dat we wel erg hoge verwachtingen hadden gezien de verhalen hier.

Ik heb in een andere thread toevallig ook gezegd dat ik deze kaart de minst spannende vond. Het was een beetje veilig. Vorige keer stond er bijvoorbeeld een japanse zeeschotel op de kaart en dat waren gevulde noribladeren met iets wat erg op zalm en tonijn lijkt. Heerlijk, en je vraagt je inderdaad af hoe ze het doen. De Afrikaanse rijsttafel is ook erg verrassend, of de Bermuda-driehoek, maar dat spannende miste ik nu dus ook.

Ach ja, volgende keer beter. Jammer dat je op je verjaardag niet een betere ervaring had

momo

Samtosa
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2002, 13:18:00 »
heb gisteren voor het eerst in samtosa gegeten en eerlijk, het was fantastisch :) :) :)

de geglaceerde samtosa-rookburger en de dimsums hebben we uitgeprobeerd -echt suppppppper!! meestal denk ik in een restaurant vaak oh, dat kan ik ook maken en mischien zelfs lekkerder maar hier zou ik niet weten wat ze hebben gedaan... amazing!

als toetje natuurlijk de tiramisu uitgeprobeerd - geen twijfel mogelijk :)

minpuntje vond ik wel dat het niet een bepaald sfeervol/gezellig restaurant is, eerder een beetje stijf en er werkte een jongen in de bediening die erg stuntelig en zelfs ontwetend aan het werk was, we vroegen bijvoorbeeld naar wat de dagschotel was en toen zei hij "shoarma-schotel", toen we vroegen of hij er iets meer over wilde zeggen zei hij "nee weet ik niet dit is wat me verteld is..."   ???
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:39:00 door Sander »

Offline Yessica

• 703
Samtosa
« Reactie #24 Gepost op: 08 december 2002, 20:14:00 »
Ik ben afgelopen woensdag bij Samtosa geweest met een collega (heel de bank moest de volgende dag aanhoren hoe geweldig ze gegeten had) en mijn collega had ook voor de weekspecialiteit gekozen. Dat was afgelopen woensdag dus een rijstschotel met paddestoelen en notensaus en geconfijte prei met bramen(saus).

Was errug lekker!

Uit betrouwbare bron vernomen; over 3 weken is er weer een nieuwe kaart!
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:39:34 door Sander »

Samtosa
« Reactie #25 Gepost op: 08 december 2002, 23:27:00 »
Een week of drie (4? - ik houd het allemaal niet meer bij) heb ik ook nog bij Samtosa gegeten. Een Tom Pouce van tussen rookburgers geplette brie met een paars sausje dat er niet uitzag maar wel goed smaakte.

Tiramisu na - lekker maar wat gewoontjes. Heb nou toch al een keer of zes bij Samtosa gegeten maar nog nimmer gefrituurd ijs op de dessertkaart gezien. Doe daar iets aan, Yessica. :)

Heb twee (of 3? -ik hou het allemaal niet meer bij) weken geleden voor het eerst bij de Waaghals in Amsterdam gegeten, en dat is toch ook een aanrader. Doet wat mij betreft niet onder voor Samtosa. Trouwens ook met strakke, sobere inrichting.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:40:09 door Sander »
Eating an apple or two is good against the flu.

Offline Yessica

• 703
Samtosa
« Reactie #26 Gepost op: 27 december 2002, 19:25:00 »
Op Tweede Kerstdag vriendin meegesleept naar Samtosa. Nou ja, meegesleept.... ze nam de uitnodiging watertandend aan zei ze, dus meeslepen is wat overdreven :)

Zij koos voor de carpaccio vooraf (met o.a. oesterzwam, rode sla en pijnboompitten, meer geheimen van de kok zal ik niet verklappen.) Als 2e gang koos zij de Koe Loe Yoek ( :yummie: ik heb ook geproefd) en als hoofdgerecht liet ze de Spinazie-fetakroketjes met dille en munt-yoghurtsaus serveren. Uitstekende keuze, ik heb dit zelf ook wel eens op. Helaas voor haar had ze haar buikje zo rond gegeten dat ze geen plaats meer had voor één van de voortreffelijke toetjes die er op de kaart stonden.

Zelf had ik de groentecrumble (met pastinaak wortel en knolselderij in mosterd-mierikswortelsaus)en dat was echt om je vingers bij op te eten zo lekker! Vervolgens ben ik me te buiten gegaan aan de prei-saffraansoep en toen volgde een absolute topper; de Crepinette. Toen ik daar de eerste hap van nam zei ik "dat meen je niet" waarop mijn vriendin verschrikt opkeek. Maar ik bedoelde alleen maar dat het zó ontzettend lekker was dat ik bijna niet kon geloven wat ik proefde. Als nagerecht kwam nog de citrustrifle en toen zijn we weer naar huis gerold.

Samtosa heeft zichzelf deze Kerst wederom overtroffen.

Wat doen die 499 andere restaurants eigenlijk in de lijst van Lekker? Die mogen nog niet eens in hun schaduw staan!
« Laatst bewerkt op: 28 april 2003, 21:41:44 door Sander »

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Samtosa
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2003, 22:12:33 »
Gisteren weer bij Samtosa geweest. Samen met vriendin en twee verstokte vleeseters (die wel open staan voor vleesloos maar het thuis nooit zonder zouden willen doen).

Zij koos voor de carpaccio vooraf (met o.a. oesterzwam, rode sla en pijnboompitten, meer geheimen van de kok zal ik niet verklappen.)

Geproefd. Hééééérlijk!  :yummie:

Neem ik de volgende keer zeker als voorgerecht.
Citaat
Zelf had ik de groentecrumble (met pastinaak wortel en knolselderij in mosterd-mierikswortelsaus)en dat was echt om je vingers bij op te eten zo lekker!

Dan hebben wij of een andere smaak, of ik heb een andere versie van dit gerecht geproefd. Het was verder niet vies, maar om m'n vingers er bij op te eten was het zeker niet. En degene die het gerecht had besteld heeft het zelfs laten staan...
Citaat
Vervolgens ben ik me te buiten gegaan aan de prei-saffraansoep

Ook gehad. Erg lekker.
Citaat
en toen volgde een absolute topper; de Crepinette. Toen ik daar de eerste hap van nam zei ik "dat meen je niet" waarop mijn vriendin verschrikt opkeek. Maar ik bedoelde alleen maar dat het zó ontzettend lekker was dat ik bijna niet kon geloven wat ik proefde.

Van dat gerecht vond ik de geconfijte witlof verschrikkelijk lekker, de aardappelgratinee best aardig, maar die gevulde portobello leek meer op hondenvoer dan op iets dat je in Samtosa kan verwachten.  :nooo: Droge meuk, en het leek trouwens ook meer op een grote champignon dan op een portobello, maar goed.

Verder had iemand het thaise currypotje, waarin helaas stukjes tofu zaten (daar kan je vleeseters op de een of andere manier niet echt blij mee maken) en veels teveel cocos. Wederom niets bijzonders. De dim-sums waren helemaal geen dim-sums maar kleine loempiaatjes, die qua smaak verdacht veel leken op de flapjes die ik ooit bij het gerecht 'Bermuda-driehoek' heb gehad.

Iedereen heeft alles van elkaars gerechten geproefd en we waren eigenlijk alleen te spreken over de carpaccio, de soep, de gefrituurde groentspies en het drop-ijs. De rest was echt zeer matig (zowel qua smaak, als qua 'hoe-doen-ze-dat-toch'? (m.a.w., dit kunnen we thuis ook)), maar omdat het uitgestorven was vond ik het zielig om 't eerlijk toe te geven. ;) Ik weet niet of we gewoon pech hadden, of dat we verwend zijn, maar de twee vlees-eters geven het zeker geen tweede kans (voornamelijk gezien het flinke prijskaartje dat eraan hangt), en ik zal flink moeten slijmen om m'n vriendin de volgende keer weer mee te krijgen. Voor haar was het verschil met de eerste keer (gevulde courgettebloem) zo groot dat het voor haar zo ook niet meer hoeft, maar misschien denkt ze er over een paar maanden wel weer anders over...
“it's strange how life makes sense in time...”

Elsbeth

« Reactie #28 Gepost op: 08 mei 2003, 19:49:46 »
Oke... moet ik nou wel gaan, moet ik nou niet gaan.. moet ik nou wel gaan, moet ik nou niet gaan.. Ik denk wel dat sommigen veeleisend zijn (ik weet niet eens wat al die ingredienten zijn!!) dus de negatieve reacties neem ik maar voor lief en dan ga ik er een keer eten! Dankzij Yessica dus.. :P en als ze hun best doen, hebben ze er vast een klant bij... ben benieuwd!

Elsbeth

« Reactie #29 Gepost op: 08 mei 2003, 19:56:13 »
Oja is er een site van met kaart ofzo?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #30 Gepost op: 08 mei 2003, 23:07:05 »

Geen site helaas.

En als je de kaart wilt zien, dan moet je er gewoon heengaan, zo slecht is het nou ook weer niet. :)

Offline Yessica

• 703
« Reactie #31 Gepost op: 12 mei 2003, 21:10:43 »

Nee, geen site. Maar de gerechten die Sander en ik noemde zijn nu weer vervangen door de nieuwe kaart met gerechten die bij het seizoen horen. Onder andere met asperges en zo.

Als je wil weten wat er op staat, ik kan het je zo laten weten, want het kost mij geen moeite even een kaart te gaan halen.

Offline Yessica

• 703
« Reactie #32 Gepost op: 12 mei 2003, 21:13:12 »
Dan hebben wij of een andere smaak, of ik heb een andere versie van dit gerecht geproefd. Het was verder niet vies, maar om m'n vingers er bij op te eten was het zeker niet.

Andere versie denk ik. Want de laatste keer dat ik het op had, een week of 3 geleden, vond ik de smaak ook wat minder dan de eerste keer.  Wel lekker, maar niet zo super als toen. De saus was wat bitterder of zo.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2003, 13:04:22 »
Andere versie denk ik. Want de laatste keer dat ik het op had, een week of 3 geleden, vond ik de smaak ook wat minder dan de eerste keer.  

In de loop van de tijd verschuivende receptuur, waarschijnlijk. Hoeveel verschillende koks koken er trouwens?

En als je de nieuwe kaart hier neer wilt zetten, graag!  :yes:

Offline Yessica

• 703
« Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2003, 16:50:30 »
En als je de nieuwe kaart hier neer wilt zetten, graag!  :yes:

Komt 'ie:

KOUDE VOORGERECHTEN

Carpaccio (van oesterzwam, rode biet en rode sla met olijvenpesto, pijnboompitten en parmezaanse kaas)

Crème Brulée (van zachte geitenkaas met seizoenssalade en basilicumdressing)

Aspergesalade (van verse asperges met gefrituurde eieren in een dragon-boterdressing)

Trifle van tomaat en groene asperges (met mascarpone en basilicum)

SOEPEN

Tomaat-sinasappelsoep

Asperge-crèmesoep

Kervelbouillon met courgetteflensjes

WARME VOORGERECHTEN

Spinazie-fetakroketjes (met dille en munt-yoghurtsaus)

Koe loe yoek (in luchtig beslag gefrituurde groentespies met chinese tomaat-gembersaus)

Asperge-cheesecake (met gekonfijte citrusvruchten en jambalayagarnituur)

Mücver (Turkse courgette-citroenmelisse pannenkoekje gevuld met feta en tomatenconcasée)

HOOFDGERECHTEN

Geitenkaastimbaaltje (zeer verfijnd gerecht van milde geitenkaas gevuld met kastanjechampignons en rode pesto, omringd door oesterzwammen en witte wijnsaus. Geserveerd met rijst of friet en seizoensgroenten)

Chinese Dimsums (loempiavelletjes met diverse noten en paddestoelen. Opgediend met roergebakken groenten, rijst en hoysinsaus)

Kaasfondue (klassieke kaasfondue met lente-ui en thaisoi of rode curry. Geserveerd met stokbrood en groenten)

Samtosa Zeeschotel (verrassende Japanse zeegroentenrolletjes, gevuld met zeegroenten, tofu, roerei en rijst. Begeleid door saffraan-citroensaus en kleurige groenten)

Aspergeschotel (verse asperges, aspergesoufflé en mille feuille van groene asperges met beurre blanc en pommes purées)

Tofu Steak (gegrilde tofu met kruidenpersillade, linzen, aspergeragout en tomatensaus)

Fettucine Gorgonzola (met gewokte groenten en gorgonzolasaus)

Fettucine Ratatouille (met pijnboompitten en parmezaanse kaas)

NAGERECHTEN

Shake Ilse (luchtige shake van muskaatwijn, peer, yoghurt en vanille-ijs met een lekkere toef slagroom)

Tiramisu (samengesteld uit mascarpone, koffie, likeur en lange vingers)

Verse fruit-ijsmousse (met vanillecrêpe en frisse vruchtensaus)

Absinth (blini van venkelzaad, anijsparfait met komijn en witte chocolade-komijnsaus)

Kaasdessert (diverse soorten kaas, geserveerd met huisgemaakt sodabrood)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2003, 17:02:51 »
 :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:
 :hungry: :hungry: :hungry: :hungry: :hungry: :hungry:

Offline Yessica

• 703
« Reactie #36 Gepost op: 14 mei 2003, 17:22:36 »
:kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:     :kwijl:
 :hungry: :hungry: :hungry: :hungry: :hungry: :hungry:

Euh ja, behalve dan die Absinth, dat lijkt me echt yukkie. Maar ik haat komijn en anijs, dus ja, dat verklaart veel  ;D

En wat is in godsnaam blini????

« Reactie #37 Gepost op: 14 mei 2003, 17:25:37 »
een blini is een pannekoekje van boekweitmeel.

Lijkt me erg lekker, eigenlijk. Maar ik houd juist van anijs en komijn :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #38 Gepost op: 14 mei 2003, 17:36:19 »
Euh ja, behalve dan die Absinth, dat lijkt me echt yukkie. Maar ik haat komijn en anijs, dus ja, dat verklaart veel  ;D
absinth... de groene fee ;D

maar nee hoor, geen echte absinth :(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2003, 19:09:18 »
echte absinth

Dat is toch verboden?? Het is iig op veel plekken op het internet te bestellen.
:witch2: