Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline bambi

• 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Broodmachine
« Reactie #620 Gepost op: 24 februari 2010, 22:06:30 »
wat een soepelere uitfloep teweeg zal brengen.
dat is er wel een voor de kerst-quiz
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #621 Gepost op: 25 februari 2010, 13:38:30 »
Heeft iemand ook ervaring met het meergranenmeel van Euroshopper? Ik twijfel over de herkomst van E472e en E341.
Ik heb al met AH gemaild, maar gezien eerdere ervaringen, verwacht ik niet dat er echt een antwoord komt.
Ook al heb ik daar in de mail wel op aangedrongen  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #622 Gepost op: 26 februari 2010, 00:12:43 »
AH stuurt toch altijd netjes reacties terug?
Heb hier zat mails voorbij zien komen.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #623 Gepost op: 26 februari 2010, 02:40:15 »
Ik lees de hele tijd al broedmachine ipv broodmachine.

Dat meergranenmeel, is dat van dat kantenklare spul voor in de BBM, of gewoon meel waar je zelf nog gist etc aan toe kan voegen?
Als het het 2e is, wil ik binnenkort wel eens gaan proeven en een broodje bakken. Als het weer wat warmer is, zodat het ook warmer in mn keukentje is en de BBM het weer optimaal doet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #624 Gepost op: 26 februari 2010, 09:03:33 »
AH stuurt toch altijd netjes reacties terug?
Heb hier zat mails voorbij zien komen.

Klopt, er komt netjes een mail terug, maar ze geven geen duidelijkheid over de herkomst van de E-nummers. Nu dus ook niet, ze zeggen dat als het er in zit, er maar een heel klein beetje in zit  ???
En dat ze het verder echt niet kunnen uitzoeken.
Ik heb nu maar gevraagd wie de producent is. (Geven ze vast niet prijs, want het gaat om Euroshopper en daar doen ze meestal wat geheimzinnig over.)

@Koekje: het is in mijn keuken nu ook niet echt warm te noemen, maar toch heeft mijn broedmachine vannacht goed haar werk gedaan. Dat Euroshopperspul is kant-en-klaar, het echte bakken moet hier nog beginnen  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Schanulleke

« Reactie #625 Gepost op: 26 februari 2010, 18:50:07 »
Wat hierbij helpt is om het kneedhaakding na het kneden en vóór het rijzen te verwijderen.

Mijn probleem: de kneedhaak zit bij mij echt muur- en muurvast. Met geen mogelijkheid los te krijgen. Iemand nog ideeen daarvoor?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #626 Gepost op: 26 februari 2010, 19:08:00 »
Wat hierbij helpt is om het kneedhaakding na het kneden en vóór het rijzen te verwijderen.

Mijn probleem: de kneedhaak zit bij mij echt muur- en muurvast. Met geen mogelijkheid los te krijgen. Iemand nog ideeen daarvoor?

Eh... grof geweld  :P
Nee, lijkt me lastig. Zou het echt niet weten. Moet natuurlijk toch ook weer delicaat gebeuren i.v.m. de antiaanbaklaag.

Wat gebeurt er nu dan als je de machine aanzet en het kneden begint?

Ik heb die van mij steeds ingevet voor gebruik, beetje slaolie door 't gaatje van de kneedhaak gieten en over de as smeren. Daar hoop ik mee te voorkomen dat ie bij mij muurvast komt te zitten.

Aiko

« Reactie #627 Gepost op: 26 februari 2010, 20:14:16 »

Wellicht dat een tijdje soppen in wat (heet?) water wil helpen. Bij mij zit die haak ook wel eens muurvast. En zonder grote toverwoorden zit hij de volgende keer ook gewoon wel los, of floept er samen met het brood eruit (blijft dan in het brood vastzitten).

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #628 Gepost op: 27 februari 2010, 13:22:27 »
Als je meel en water in de bak gooit, is het wellicht het verstandigst éérst het water in de bak te doen, daarna pas je meel. Andersom loop je kans dat het meel niet goed meevermengt wordt en in een hoek blijft plakken. Dan krijg je een brood met droog wit poeder van een goede centimeter aan de randen. Da's goor.

Vandaag voor het eerst geprobeerd een brood te bakken zonder kant-en-klare mix. Netjes volgens het recept het water als laatste erin gedaan: met bovenstaande als resultaat  ;D
Dat doe ik dus niet weer. Het brood zelf is wat ingezakt en gebarsten vanboven en het smaakt een beetje als ciabatta. Best te eten, al was 't niet de bedoeling.

Aiko

« Reactie #629 Gepost op: 27 februari 2010, 13:32:28 »
Het brood zelf is wat ingezakt en gebarsten vanboven

Zelfs een halve seconde de deksel optillen en het vorderend rijzen te bespieken, kan al tot inzakken leiden. Een gruwel om dat begluren niet te doen, echter...

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #630 Gepost op: 01 maart 2010, 22:51:40 »
Ik volg dit draadje al een tijd en het begint steeds meer te kriebelen ... Is een broodbakmachine echt zo leuk als het klinkt?

Aiko

« Reactie #631 Gepost op: 01 maart 2010, 22:52:13 »
Nee, zo'n ding kan nog best een hoop herrie maken bij het kneden... Maar dat kan ook liggen aan de mijne, die na vijfduizendplus bakuren nu wat aan het rammelen en gammelen gaat.

Kiwi

« Reactie #632 Gepost op: 01 maart 2010, 22:53:19 »
Maar je krijgt voor een beetje herrie wel lekker vers zelfgebakken brood terug. ;)

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #633 Gepost op: 01 maart 2010, 23:54:49 »
Ik volg dit draadje al een tijd en het begint steeds meer te kriebelen ... Is een broodbakmachine echt zo leuk als het klinkt?

Mijne een poosje uitproberen? Vergeet telkens waar je woont.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #634 Gepost op: 02 maart 2010, 09:53:11 »

Mijne een poosje uitproberen? Vergeet telkens waar je woont.
In Delft en jij? Lief aanbod in elk geval! Maar waarom gebruik jij hem niet? Mijn opa zegt namelijk altijd dat hij bij buren 10 keer brood rook, en dat het dan weer stopte ...

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #635 Gepost op: 02 maart 2010, 13:01:01 »
Ik bak niet in mijn BBM. Ik vind het formaat niet fijn en het bakresultaat nu ook niet om over naar huis te schrijven. Ik gebruik hem als kneedmachine voor gistdeeg en bak het dan in een vorm of op de plaat in de oven.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #636 Gepost op: 02 maart 2010, 15:30:32 »
Ik ben gewoon te lui. Heb het een keer gedaan en het resultaat was goed te doen, kant en klare broodmix. Heb vervolgens mog meer broodmixen gekocht, maar ik ben al niet zo'n brood eter en ook niet een geduld type.
Woonplaats is HHW, kom je wel eens in de buurt van Alkmaar of Amsterdam?
De mijne is officieel van mn ouders, als ze m missen mogen ze m terug maar hij staat hier inmiddels al een jaar ofzo.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #637 Gepost op: 02 maart 2010, 20:49:34 »
@ Bambi
Ik heb de mijne nu een week en ben er erg blij mee! Broden gemaakt van kant-en-klaar bakspul lukken perfect en kosten net zoveel "moeite" als koffiezetten: water erin, bakspul erin.
Tot nu toe één poging gewaagd met zelf samenstellen van meel, gist ed. Dat brood was wel te eten, maar niet helemaal je dat. Vergt nog wat experimenteren dus.
Die van mij komt van Marktplaats, een AFK voor 12,50. Ik heb ook heel lang getwijfeld (op en af zelfs al jaren, erg hè?), nu dus eindelijk toch zo'n ding.
Ik weet niet of je een beetje ruimte hebt in je keuken. Ik heb niet zoveel ruimte op het aanrecht, dus haal ik hem 's avonds tevoorschijn uit de kast. Dat ding doet 's nachts zijn werk en 's ochtends ruim ik hem weer op.

Schanulleke

« Reactie #638 Gepost op: 02 maart 2010, 22:49:43 »

Wat gebeurt er nu dan als je de machine aanzet en het kneden begint?

Ik heb die van mij steeds ingevet voor gebruik, beetje slaolie door 't gaatje van de kneedhaak gieten en over de as smeren. Daar hoop ik mee te voorkomen dat ie bij mij muurvast komt te zitten.

Het kneden gaat prima, want de as draait gewoon. Het enige probleem is dat ik de haak niet los kan krijgen van de as. Dat trucje van de slaolie had ik eerder moeten weten. *zucht*

Wellicht dat een tijdje soppen in wat (heet?) water wil helpen.

Heb ik diverse malen geprobeerd, maar dat is inmiddels een gepasseerd station. Ik heb het idee dat het helemaal vastgebakken zit rond die as.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #639 Gepost op: 03 maart 2010, 21:58:34 »
Ik ben gewoon te lui. Heb het een keer gedaan en het resultaat was goed te doen, kant en klare broodmix. Heb vervolgens mog meer broodmixen gekocht, maar ik ben al niet zo'n brood eter en ook niet een geduld type.
Woonplaats is HHW, kom je wel eens in de buurt van Alkmaar of Amsterdam?
De mijne is officieel van mn ouders, als ze m missen mogen ze m terug maar hij staat hier inmiddels al een jaar ofzo.

Het aanbod blijft lief, maar het is ver weg, en ik zal eens kijken of er 1 hier in de buurt op marktplaats staat. Belangrijkste reden is dat ik geen zonnebloempitten binnen wil krijgen ivm allergie. Het brood van de bakker is verder wel lekker.