Vegatopia Forum

Broodmachine

Aiko

Re:Broodmachine
« Reactie #600 Gepost op: 04 september 2007, 22:00:37 »
Ik neem eigenwijs lekker gewoon gedroogte. Gedroogte peterselie is ook een goed idee geweest, tenslotte. En anders houd ik geen plantjes meer over na een of twee broden. Zeker met de komende winter groeit het vast niet zo vlot meer aan.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #601 Gepost op: 10 januari 2010, 21:58:27 »
Bestaan de bakmixen van Atlanta eigenlijk nog? Ik wil de koolhydraatarme eens proberen, maar de AH heeft geen Atlanta en hun site werkt niet.

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #602 Gepost op: 31 januari 2010, 21:29:43 »
Mede op aandringen van mijn dochter gaan wij maar weer eens brood bakken met de broodbakmachine.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #603 Gepost op: 02 februari 2010, 12:04:50 »
Thuis bakken wij altijd ons brood in de broodmachine, lang geleden alweer dat we nog eens langs de bakker zijn geweest.
De mixen van de AVEVE zijn echt de lekkerste, vinden we. Vooral dan boerenpit en soya. Dat zijn heerlijk glutenvolle broden, en daar houd ik wel van. Ook heeft boerenpit veel pitten  :yummie:

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #604 Gepost op: 22 februari 2010, 17:31:54 »
Twijfel, twijfel, zal ik een broodbakmachine aanschaffen? Of is het 8 keer leuk en belandt 't bakbeest dan ergens in een keukenkast om daar lekker in de weg te staan?
Ik heb al even op marktplaats gekeken en schat dat ik voor 15-20 euro wel aan een Inventum of AFK komen, dus financieel is dat wel een gok waard.

Deze draad bestaat al een paar jaar en ik ben benieuwd of een ieder nog steeds zo enthousiast over zijn/haar apparaat is als in het begin en of het nog net zo vaak gebruikt wordt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #605 Gepost op: 22 februari 2010, 21:49:19 »
Ik moet nog steeds voor de tweede keer gaan bakken (terwijl ik de eerste keer leuk vond), maar heb ook collega's die elke dag met een zelf gebakken brood aan komen.
Dus, tja...

Schanulleke

« Reactie #606 Gepost op: 22 februari 2010, 22:06:57 »
Deze draad bestaat al een paar jaar en ik ben benieuwd of een ieder nog steeds zo enthousiast over zijn/haar apparaat is als in het begin en of het nog net zo vaak gebruikt wordt.

Ik ben - na ruim een jaar - nog steeds enthousiast. Ik maak gemiddeld 3 keer per week brood en heb sinds de aanschaf van de machine geen brood meer gekocht. Sterker nog: ik eet nog maar zelden 'gekocht' brood, eigenlijk alleen wanneer ik bij anderen eet.

Aiko

« Reactie #607 Gepost op: 22 februari 2010, 22:32:36 »
Twijfel, twijfel, zal ik een broodbakmachine aanschaffen? Of is het 8 keer leuk en belandt 't bakbeest dan ergens in een keukenkast om daar lekker in de weg te staan?
Ik heb al even op marktplaats gekeken en schat dat ik voor 15-20 euro wel aan een Inventum of AFK komen, dus financieel is dat wel een gok waard.

Bij de kringloopwinkel kom je ze nog wel iets goedkoper tegen. En mocht het niet bevallen; de kringloopwinkel neemt ze graag weer in ontvangst.

(Maar het zal je vast wel bevallen! De mijne maakt overuren, als zes jaar lang...)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #608 Gepost op: 23 februari 2010, 11:19:02 »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben overstag  ;D

Ik heb nu twee goeie opties gevonden op marktplaats:
deze Inventum http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/broodbakmachines/323449658-z-g-a-n-broodbakmachine-merk-inventum.html voor 20 euro  
of deze AFK http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://witgoed-apparatuur.marktplaats.nl/broodroosters/323330623-broodbakmachine.html voor 12,50.

Welke kan ik het beste doen?

Ik weet niet of ik volgens de forumregels deze linkjes wel mag plaatsen, zo niet dan hoor ik dat wel toch?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Kiwi

« Reactie #609 Gepost op: 23 februari 2010, 14:30:15 »
Ik zou voor die AFK gaan. Die heb ik zelf namelijk ook, bevalt goed en is volgens mij ook ooit als beste uit de test bij de consumentenbond gekomen.
Ik bak trouwens nog wel regelmatig, alleen niet meer zo vaak als ik zou willen. Ik moet binnenkort toch ook weer eens wat vaker gaan bakken!

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #610 Gepost op: 23 februari 2010, 14:35:12 »
Ik haal 'em vanavond op... (die AFK)
Heb er nu al zin in  :D

Kiwi

« Reactie #611 Gepost op: 23 februari 2010, 14:36:19 »
:D

Schanulleke

« Reactie #612 Gepost op: 23 februari 2010, 14:49:48 »
Top, Haan! :thumbsup: Ik heb diezelfde AFK en hij bevalt prima. Veel succes en laat je weten hoe je eerste brood geworden is? Hierbij alvast een Super Belangrijk Tip: vergeet het zout niet! Brood zonder zout is echt niet te eten.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #613 Gepost op: 23 februari 2010, 15:12:30 »
Ik hou je zeker op de hoogte.
Heb zelfs al gevraagd of ik hem niet wat eerder kan ophalen (onder het mom van: ik wil schaatsen kijken).

Quiche zonder zout door het deeg is trouwens ook niet lekker  ;D

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #614 Gepost op: 23 februari 2010, 22:12:05 »
Top, Haan! :thumbsup: Ik heb diezelfde AFK en hij bevalt prima. Veel succes en laat je weten hoe je eerste brood geworden is? Hierbij alvast een Super Belangrijk Tip: vergeet het zout niet! Brood zonder zout is echt niet te eten.
Ik heb ooit van de bakker een brood gekregen waar iets mee mis was, waarschijnlijk het zout. Bizar vies inderdaad, maar ook heel raar!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

« Reactie #615 Gepost op: 23 februari 2010, 23:19:38 »
Ik haal 'em vanavond op... (die AFK)
Heb er nu al zin in  :D

AFK is een populair merk. Dat is handig, voor het geval het bakblik aardig beschadigd is. Dan is het makkelijker een heler exemplaar te vinden waar het brood na het bakken (en even afkoelen) wèl makkelijk uit kan floepen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #616 Gepost op: 23 februari 2010, 23:32:55 »
Hij is binnen hoor en heb 'em al gepoetst. (Ergens vind ik het toch een beetje een raar idee dat iemand anders - een onbekende - hem ook al gebruikt heeft.)
Het bakblik is inderdaad al redelijk beschadigd...

Stiekem vind ik het bijna jammer dat ik vandaag nog brood in de oven gebakken heb. Dat moet eerst op natuurlijk... Maar daarna mag ie aan het werk  ;)

Aiko

« Reactie #617 Gepost op: 24 februari 2010, 00:13:41 »
Als je meel en water in de bak gooit, is het wellicht het verstandigst éérst het water in de bak te doen, daarna pas je meel. Andersom loop je kans dat het meel niet goed meevermengt wordt en in een hoek blijft plakken. Dan krijg je een brood met droog wit poeder van een goede centimeter aan de randen. Da's goor.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #618 Gepost op: 24 februari 2010, 16:13:12 »

Als je meel en water in de bak gooit, is het wellicht het verstandigst éérst het water in de bak te doen, daarna pas je meel.

Gedaan en wauw, het is gelukt! Er ligt hier een geweldig lekker meegranenbroodje  :D

Het was alleen even prutsen om het heel uit het bakblik te krijgen. Iemand nog tips?

Aiko

« Reactie #619 Gepost op: 24 februari 2010, 20:44:34 »
Het was alleen even prutsen om het heel uit het bakblik te krijgen. Iemand nog tips?

Eerst een minuut of tien / vijftien laten afkoelen. En daarna net zo lang de bak op de kop houden en schudden, tot het brood eruitfloept. Wat hierbij helpt is om het kneedhaakding na het kneden en vóór het rijzen te verwijderen. Dan haakt het gerezen en gebakken brood hier niet achter, wat een soepelere uitfloep teweeg zal brengen.