Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Monique

• 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Broodmachine
« Reactie #520 Gepost op: 02 januari 2006, 14:34:00 »
Ik kreeg vanmorgen mijn witbrood niet uit de machine  >:( het vereiste een krachtige schudpoging van mijn vriend om hem er uit te krijgen. Die kneedhaken blijven toch zó vastzitten aan de assen, ondanks dat we ze insmeren met boter. Het kan toch niet zo zijn dat je als alleenstaande dame geen broodbakmachine kan hebben omdat je het brood er niet zelfstandig uit kan krijgen?

Aiko

« Reactie #521 Gepost op: 02 januari 2006, 14:56:22 »
Dat vergt soms handigheid, of tips van een wijs iemand. Een tip zou kunnen zijn om het brood-met-bakblik buiten te zetten en het tien minuten af te laten koelen. Daarna is het blik koel genoeg om met het blote hand aan te kunnen raken. Je kunt daarna voorzichtig het brood aan elke zijde voorzichtig van het bakblik naar binnen toe duwen, beginnen bij de top en dan je hand naar de bodem toebewegen. Als ook de bodem enigszins wat in beweging is geweest, kun je als het goed is het brood zo uit het blik schudden. Ik heb zelf een afgedankte bakmachine met een bakvorm waar nogal wat krassen inzit, enzo. Daar floept geen normaal brood uit eigen bewegen uit, dus ik doe het altijd op voorgeschreven wijze.

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #522 Gepost op: 03 januari 2006, 21:07:02 »
Ben nu een kaas/uien stokbrood aan het bakken!

Kan dat, een stokbrood? Zo'n broodbakmachine is toch vierkant?

Het was dan ook een vierkantig( meer rechthoek) brood, maar dezelfde korst en structuur als stokbrood.. erg jum!
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #523 Gepost op: 15 januari 2006, 21:34:38 »
Ik vind met de hand kneden eigenlijk leuker  ::)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #524 Gepost op: 15 januari 2006, 22:10:06 »
vind ik ook. Maar nóg leuker is wakker worden met versgebakken brood!  ;D

Aiko

« Reactie #525 Gepost op: 15 januari 2006, 22:15:39 »
Hmmm, mijn brood ruikt zo lekker nu. Ik ga mij zo echt niet beheersen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #526 Gepost op: 15 januari 2006, 22:20:05 »
vind ik ook. Maar nóg leuker is wakker worden met versgebakken brood!  ;D

Ja, dat is ook zo. Toch merk ik dat ik meer brood 'met mijn handen bak' dan met mijn machine.
Eet gezond & eet taartjes

Aiko

« Reactie #527 Gepost op: 19 januari 2006, 16:06:07 »
Zo, twee boekies gekocht bij de boekenmarkt net; eentje met broodbakrecepten met de machine, en eentje over bakken in het algemeen, met iets van driehonderdnogwat recepten, waaronder een stuk of vijftig / zestig voor brood(jes).  Ik heb gelijk mijn machinie aangezet tot het bakken van maisbrood. Ik zag ook recepten voor pompoenbrood en sinaasappel / banaan brood. Die komen de komende dagen vast nog wel aan de beurt. Het is voor nu slechts hopen dat mijn droge gist (ouder dan een jaar) er nog wel zin in heeft.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #528 Gepost op: 19 januari 2006, 18:58:36 »
Wij doen vooralsnog weinig avontuurlijks en gooien er vnl. soezie bakmixen van de welkoop in......

Aiko

« Reactie #529 Gepost op: 20 januari 2006, 19:39:54 »
Mijn banaan / kaneel brood is een groot succes, al zeg ik het zelf. Dat wordt eens met andere dingen proberen, zoals mango en avocado.
En hij rees / rijsde goed. Kan banaan, net als ei, een extra steun zijn voor het gist bij het rijzen?

Aiko

« Reactie #530 Gepost op: 20 januari 2006, 20:54:23 »
Mene neme en prakke een banaan. Gooit de smurrie in een laag broodmeel dat men uit Duitsland importeert, een laagje water erbij, strooi er een laag kaneel overheen en dan geduldig drieeneenhalf uur wachten.

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #531 Gepost op: 04 februari 2006, 23:43:53 »
Biologisch meel/bloem is al enige tijd uit de schappen uit de AH verdwenen.
Wie weet in welke super er biologisch meel/bloem wordt verkocht.

Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #532 Gepost op: 05 februari 2006, 14:38:40 »
grrrrrrrrrr... Laatst een grote emmer broodbakmix gekocht bij super de boer, niet goed op de ingrediënten gekeken: zit er  482 in

Op zich natuurlijk niet zo'n hele grote ramp,maar het idee dat het wel eens slachtvet zou kúnnen zijn.... bah...
geloven is zeker weten dat je twijfelt

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #533 Gepost op: 05 februari 2006, 23:38:07 »
Aiko, kun je het recept voor vijgenbrood posten?

Aiko

« Reactie #534 Gepost op: 05 februari 2006, 23:46:37 »
Maak brooddeeg, gooi daar een flinke handvol in stukken gesneden vijgen doorheen, laten rijzen, laten bakken. En klaar.

Ik ga morgen naar de joekelsgrote Haagse Markt en dan eens kijken wat er nog meer aan (gedroogde) vruchten te vinden is om door het brooddeeg heen te prakken.

Aiko

« Reactie #535 Gepost op: 05 februari 2006, 23:55:32 »
Maak brooddeeg, gooi daar een flinke handvol in stukken gesneden vijgen doorheen, laten rijzen, laten bakken. En klaar.

Als je kneed in de machine, niet de vijgen (of dadels) meekneden met het deeg. Je ziet dan vervolgens niets meer van terug omdat het volledig verpulverd in het deeg zal eindigen. Het smaakt dan wel lekker zoet, maar verder beleef je er toch wat minder plezier van. Ik zou wachten tot de machine klaar is met het gekneed, en dan zelf even de vijgen handmatig tussendoor kneden.

Offline Indira

• 520
« Reactie #536 Gepost op: 06 februari 2006, 18:15:26 »
AH had een tijdje geleden recept voor vijgenbrood, waarbij de vijgen eerst geweld werden in sinaasappelsap, 250 gr vijgen op een heel brood (geloof ik), moet je ff voor zekerheid zoeken op AH recepten site
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2006, 18:15:50 door Irna »
Za Zemiata!

Offline Indira

• 520
« Reactie #537 Gepost op: 06 februari 2006, 18:32:49 »
Voor de volledigheid:

Ingrediënten
1 sinaasappel

250 g gedroogde vijgen

1 pak mix voor bruinbrood

25 g boter

Materialen
broodbakmachine

Bereiden
Sinaasappel schoonboenen, schil fijnraspen en vrucht uitpersen. Vijgen in vieren snijden en met sinaasappelsap aan de kook brengen. Laten afkoelen. Bakblik vullen met achtereenvolgens 200 ml water, broodmix, vijgen met vocht, sinaasappelrasp en boter. Broodbakmachine inschakelen op programma voor zoet brood.
Tip
Geef bij dit vijgenbrood een kruidige gorgonzolaboter. Roer 100 gram gorgonzola (kaas) en 2 theelepels gedroogde tijm door 125 gram zachte boter. Voeg zout en versgemalen peper naar smaak toe.
Za Zemiata!

Offline Nick

• 578
« Reactie #538 Gepost op: 06 februari 2006, 18:39:02 »

1 pak mix voor bruinbrood

Is dat 1kg? En alleen bloem voor bruinbrood of zit er in zo'n mix nog iets anders?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Indira

• 520
« Reactie #539 Gepost op: 06 februari 2006, 18:42:25 »
ik heb het recept nog nooit gemaakt... ik denk normale hoeveelheid voor een brood, dat is volgens mij 500 gr. of misschien toch wel 1 kg, anders is 250 gr vijgen ook wel weer veel
Za Zemiata!