Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het zinloze-mededelingenbord
« Reactie #500 Gepost op: 05 juni 2005, 15:56:01 »
*tromgeroffel*

TADA

hm...lekker bruin brood :) Nu zo maar even gaan proeven.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2005, 15:57:31 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

« Reactie #501 Gepost op: 05 juni 2005, 16:41:40 »
Gefeliciteerd. Kom je goed weg.
Hoe heb je dat gefabriceerd? Welke verhoudingen?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #502 Gepost op: 05 juni 2005, 16:48:13 »
Gefeliciteerd. Kom je goed weg.
Dank.. Ik ben gewoon een goede broodbakker :)

Citaat
Hoe heb je dat gefabriceerd? Welke verhoudingen?

375gr tarwe
375gr spelt
500ml water
3 el zonnebloemolie
15gr zout
1 pakje droge gist van 9gr en een half pakje (totaal iets van 13,5gr droge gist)
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2005, 16:49:04 door Dr@gonfly »

Offline Draek

• 4.449
Re:Broodmachine
« Reactie #503 Gepost op: 08 juni 2005, 22:58:52 »
Was overigens wel machtig brood. Duurde wel even voordat ik dat weg at :)

Offline Brent

• 600
« Reactie #504 Gepost op: 21 september 2005, 18:48:00 »
Ik heb vandaag een DOMO B3900 van een kennis gekregen. Het was één van de cadeaus van haar ex-vriend die waar ze dringend van af wou. Het ding is maar een paar keer gebruikt dus ik ga morgen maar eens experimenteren.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #505 Gepost op: 28 september 2005, 11:56:49 »
Ik heb gisteren maar weer eens een brood gebakken. (t gaat bij mij altijd met vlagen)
Ik wilde een heel erg klein broodje maken, omdat grote (600/900 gr) broden zo snel droog worden en dan na 1 dag niet meer zo lekker zijn. Ik heb me nu voorgenomen om vaker te bakken, maar dan kleinere broodjes.
Ik heb het deeg laten kneden (met gemengde noten) in de bbm, buiten de bbm laten rijzen en afgebakken in een bakblik in de oven. Ik had wat meer deeg dan in het blik kon, dus heb ik ook twee bolletjes gemaakt. Ik heb nog nooit zulk lekker brood gefabriceerd!  :)
Eet gezond & eet taartjes

Offline Brent

• 600
« Reactie #506 Gepost op: 30 september 2005, 08:37:28 »
Heeft al iemand geprobeerd om een cake te bakken in de broodbakmachine?

Kiwi

« Reactie #507 Gepost op: 30 september 2005, 08:40:16 »
Waarom zou je dat willen? Ik vind de broodbakmachine vooral handig voor het kneden en laten rijzen van het deeg, maar als je een oven tot je beschikking hebt zou ik een cake vooral daar in bakken.

Offline Brent

• 600
« Reactie #508 Gepost op: 30 september 2005, 08:44:14 »
Waarom zou je dat willen

Het apparaat heeft een cake programma en het lijkt me wel handig als je weinig tijd hebt.

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #509 Gepost op: 26 december 2005, 16:23:33 »
Ik dacht ik ga deze draad 'even' doorlezen nu ik ook zo'n ding heb. Ben 'al' op pagina 8....

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #510 Gepost op: 27 december 2005, 13:21:00 »
Waarom zou je dat willen

Het apparaat heeft een cake programma en het lijkt me wel handig als je weinig tijd hebt.

Wij hebben het gisteren geprobeerd, maar was geen overdonderend succes. De cake was niet gerezen, en de boter was hier en daar wat klonterig gebleven, dus zaten er wat vreemde gaten in. Dat rijzen zat 'm denk ik in het feit dat we misschien wat oud zelfrijzend bakmeel hadden gebruikt. Ik zal het nog eens proberen met cakemix, en dan zoals ik altijd doe, de boter vtv even smelten.

1e kerstdag de machine kado gekregen, ik had 'm zelf nooit gekocht maar nu al het gevoel niet zonder te kunnen (ok da's misschien overdreven, maar ik ben er wel héél blij mee!)

Eerste brood meteen zondag gemaakt, even niet goed gelezen en 900 gram broodmix er in, ipv 3,5 cup voor een brood van 900 gram. Hij kwam zowat het apparaat uitzetten! Maar goed, wel een heel lekker brood. Gisteren dus een mislukte cake, en gisterenavond de timer uitgeprobeerd. Vanmorgen om half 9 werden we dus wakker met de geur van versgebakken brood, wat een feest! En het smaakt zo goed. ik had nog zo'n pakje wright 9 granen of zo staan, en het is een heerlijk brood geworden met een lekker knapperig korstje. Ik vind het met de gaten van de kneedhaken overigens wel meevallen. Zaterdag ga ik voor oud en nieuw een kaasuienbrood bakken en een italiaansbrood met zongedroogde tomaten, pesto en zwarte olijven. Jumjum!

Straks even naar de bieb om wat boeken te halen voor inspiratie, hoewel de info en recepten op internet me nu al duizelen. Leuk hoor, ik had er veel eerder één moeten hebben.

Oja nog één vraag:

Hoe houden jullie de zelfgebakken broden vers? Ik denk dat ik met een klein brood toch wel 2 dagen doe, en in m'n grote boterhamzakjes passen ze niet. In folie?
« Laatst bewerkt op: 27 december 2005, 13:21:59 door Modub »

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #511 Gepost op: 27 december 2005, 13:40:11 »
Ik moet misschien ook maar weer eens wat gaan proberen. J. is uitgegeten op de standaard broodmixen en mijn zelf afgemeten mixen en die van de molen mislukken keer op keer. We gebruiken de bbm nu vooral voor pizzadeeg, maar dat lukt altijd en is superlekker!  :vork:

Bij de bruna zag ik vorige week een boek met recepten voor de bbm, misschien ook een aanrader? Dan hoef je niet zo voorzichtig te zijn als met biebboeken.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #512 Gepost op: 27 december 2005, 13:45:58 »
In mijn periodes dat ik weer eens zelf broodbak  ::), bak ik altijd maar hele kleine broodjes (waar ik 1 a 2 dagen mee vooruit kan), zodat ik altijd vers brood heb. Meestal bewaar ik het in een broodzak dat overgebleven is van een gekocht brood.
Eet gezond & eet taartjes

Aiko

« Reactie #513 Gepost op: 27 december 2005, 16:26:01 »
Jullie houden brood over? Het is bij mij binnen een half uur alweer op...

Offline Monique

• 3.427
« Reactie #514 Gepost op: 27 december 2005, 16:53:29 »
een brood van 800 gram in een half uur op? Me dunkt!

We hebben net om onze smaak uit te vogelen wat verschillende soezie kleinverpakkingen gekocht, voordat we met 6 kilo niet te vreten speltmeel of whatever opgezadeld zitten. Vrijdag gaan we kaas uienbrood bakken voor oudjaarsavond.

Tevens heb ik net de hele collectie van 5 boeken over broodbakken uit de bieb gehaald. En daar hoef ik niet voorzichtig mee te doen hoor, ik hoef met de BBM immers niet met grote deegklonten aan m'n vingers door het boek te bladeren (Bovendien is er mijn keuken ruimschoots plek om het boek op een schoon plekje te leggen tijdens het bakken)

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #515 Gepost op: 27 december 2005, 19:06:55 »
Tevens heb ik net de hele collectie van 5 boeken over broodbakken uit de bieb gehaald. En daar hoef ik niet voorzichtig mee te doen hoor, ik hoef met de BBM immers niet met grote deegklonten aan m'n vingers door het boek te bladeren (Bovendien is er mijn keuken ruimschoots plek om het boek op een schoon plekje te leggen tijdens het bakken)

:bloos: Ik ben geloof ik niet zo goed in dat soort dingen. Maar ik heb dan ook geen megakeuken.  ;)
Het was trouwens een boek van hun discount sorry, opruimingstafel voor vijf euro. Ik twijfel nog of ik hem zal kopen.

Offline kimske

• 174
    • Kimske
« Reactie #516 Gepost op: 28 december 2005, 17:47:32 »
Jaaaaaaah wij hebben met kerst ook een broodbakmachine gekregen! wat een genot zeg! Ben nu een kaas/uien stokbrood aan het bakken!

Ik had gisteren een 900 gram volkoren brood gebakken, en wat we over hadden, heb ik weer in de machine teruggedaan. ( die uiteraard, uitstond ;) ) Blijft daar prima vers in!

geloven is zeker weten dat je twijfelt

ufo

« Reactie #517 Gepost op: 28 december 2005, 18:39:06 »
ik heb sinds sinterklaas een broodbakmachine, die wilde ik al een tijd.
ik vertrouw dat fabrieksbrood niets en AH bio brood is lekker maar duur.

sinds ik ben begonnen met zelf broodbakken heb ik geen brood meer gekocht.

ben er erg blij mee, in het begin een beetje lopen pielen om het goed te krijgen, maar dat ging al snel prima. Ik gebruikte lichte sojasaus ipv zout, maar dat deed niet genoeg met het gist, dus rees het brood te veel.

pijnboompitten gaan er vaak bij, walnoten, kaneel, kardamon, kruidnagel, nootmuskaat.... you name it. dan zelfgemaakte hummus of zoals vandaag guac erbij. Het leven is zo brak nog niet.

Offline Superguppie

• 322
« Reactie #518 Gepost op: 02 januari 2006, 01:12:53 »
Ben nu een kaas/uien stokbrood aan het bakken!

Kan dat, een stokbrood? Zo'n broodbakmachine is toch vierkant?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Aiko

« Reactie #519 Gepost op: 02 januari 2006, 01:16:58 »
Zo'n broodbakker kan ook slechts een broodkneder zijn. Het uitgerekte rol deeg kun je in je reguliere oven bakken.