Vegatopia Forum

Broodmachine

jokedew

Re:Broodmachine
« Reactie #380 Gepost op: 30 augustus 2004, 10:08:38 »
HEMA staat voor: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, dus kom maar op met je appeltaart!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #381 Gepost op: 12 september 2004, 19:10:12 »
Zelf brood bakken? Denk aan jodium!

Steeds meer mensen bakken zelf brood. De kans bestaat dat deze mensen te weinig jodium binnenkrijgen, als bij de bereiding keukenzout wordt gebruikt waaraan geen jodium is toegevoegd. Gebruik bij het bakken van brood dus altijd jodiumzout (Jozo) en geen keukenzout zonder jodium. Of nog beter, vraag bij de bakker na of hij bereid is wat bakkerszout te verkopen.

Keukenzout waaraan wel jodium is toegevoegd (Jozo) bevat namelijk nog altijd twee keer zo weinig jodium als het bakkerszout dat bakkers gebruiken bij de bereiding van brood. Mensen die hun brood bij de bakker kopen hebben aan vier boterhammen (120 gram) genoeg om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium van 150 microgram binnen te krijgen. Mensen die hun brood zelf bakken en jodiumzout gebruiken, zitten met dezelfde hoeveelheid brood dus pas op de helft. Indien zij naast de broodconsumptie bij de verdere maaltijden met mate jodiumzout gebruiken of als ze regelmatig zeevis eten, dan zal er ook bij hen geen tekort aan jodium ontstaan.

Het spoorelement jodium is een bouwsteen van de schildklierhormonen in het lichaam. Deze hormonen zijn onmisbaar voor een goede groei, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.

Het spoorelement mag ook worden toegevoegd aan broodvervangers, zoals beschuit, knäckebröd, crackers, cornflakes en ontbijtkoek en nitrietpekelzout mag worden gebruikt bij de bereiding van vleesproducten. Dit is echter niet altijd het geval. Raadpleeg het etiket van de producten die u gebruikt om er zeker van te zijn dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium bereikt wordt.

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=3901

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #382 Gepost op: 12 september 2004, 20:59:00 »
wat kunnen jullie me toch altijd nerveus maken, ik eet echt geen vier sneden brood per dag
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #383 Gepost op: 12 september 2004, 21:40:38 »
Geen wonder dat je dan nerveus wordt! :P

Ik zet het er alleen maar neer voor mensen die het willen weten, tis toch belangrijk.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #384 Gepost op: 13 september 2004, 08:22:42 »
hmm, maar als ik nou al mijn hele leven gemiddeld twee boterhammen per dag eet, en mijn ouders gebruiken geen zout als ze koken, hoe ziek ben ik dan al ondertussen?
of zijn er stiekem toch nog andere bronnen voor jodium?
Supercalifragilisticexpialidocious!

anjo

« Reactie #385 Gepost op: 26 september 2004, 10:03:03 »
Ik vind het goed om te lezen, daar ik er helemaal niet bij stil had gestaan, eet alleen zelfgebakken brood, bedankt Hizikigrrrl.

« Laatst bewerkt op: 26 september 2004, 11:21:20 door anjo »

Offline Indira

• 520
« Reactie #386 Gepost op: 26 september 2004, 11:14:32 »
Over het algemeen krijgen we via onze voeding te veel zout binnen, niet doordat we het teveel toevoegen maar doordat het aan veel voedingsmiddelen is toegevoegd. Ik denk alleen dat dit dan niet voor jodium geldt. Overigens zal de hoeveelheid zout ook niet zoveel (teveel) zijn als je vooral 'pure' producten koopt (denk ik).
Za Zemiata!

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #387 Gepost op: 19 oktober 2004, 14:49:35 »
de appie heeft nu een broodmachine in de aanbieding en ik wil m gaan kopen!
heeft iemand nog leuke vegan tips voor een recept?

edit: ik heb m gekocht, best groot zo'n ding.. maar hij past nog wel in mijn keuken..
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2004, 15:17:56 door piek »
Eet gezond & eet taartjes

remco

« Reactie #388 Gepost op: 19 oktober 2004, 15:06:01 »
Ik heb al een half jaar een broodmachine gekocht bij de blokker voor 39 euro, en ik wil niets anders meer.
Wij gebruiken wel alleen biologische producten. (dus niet die kant en klare rotzooi van baukje), maar moet wel zeggen dat je brood een stuk compacter wordt.
We gebruiken:
300 gram tarwebloem
200 gram witte bloem
250 ml water
5 gram zout
5 gram gist
10 gram fructose
2 eetlepels 5 koren vlokken.
2 eetlepels lijnzaad.
1 eetlepel rozijnen.
1 eetlepel abrikozen. (of andere zuidvruchten)
1 eetlepel zonnebloempitten.
1 eetlepel meloenpitten.

Moet wel zeggen dat het brood snel vult, dus bij een boterham of 3 zit je al vol...

Nog een tip: je kan bij de natuurwinkel 5 kilo zakken meel bestellen, ben je goedkoper uit dan iedere keer een zakje van 1 kilo.
We betalen ik geloof zoiets van 7 euro voor een 5 kilo zak en dan heb je dus biologisch meel.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #389 Gepost op: 19 oktober 2004, 21:34:07 »
mijn eerste broodje zit er nu in..
ik wilde hem eigenlijk op de timer zetten voor vanacht/morgenochtend: maar ik ben te nieuwsgierig: nu zit ik de hele tijd door het venstertje te koekeloeren  ::)

edit: hij zag er goed uit, maar smaakte een beetje flauw, terwijl ik me toch keurig aan het recept had gehouden...  ::)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2004, 10:02:03 door piek »

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #390 Gepost op: 20 oktober 2004, 16:21:53 »
Nog een kans: mijn tweede broodje zit er in. Deze keer een broodmix van Akwarius voor een volkorenbrood. Als deze lukt wil ik toch snel gaan oefenen met noten-vruchtenbroden. Mjam mjam  ::)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2004, 16:22:25 door piek »

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #391 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:02:09 »
mijn eerste broodje zit er nu in..
ik wilde hem eigenlijk op de timer zetten voor vanacht/morgenochtend: maar ik ben te nieuwsgierig: nu zit ik de hele tijd door het venstertje te koekeloeren  ::)

edit: hij zag er goed uit, maar smaakte een beetje flauw, terwijl ik me toch keurig aan het recept had gehouden...  ::)
Ik doe er altijd wat meer zout in.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #392 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:23:03 »
Ok: meer zout :)
Mijn tweede broodje smaakt een stuk beter  :), maar is aan de bovenkant iets 'gescheurd' en een tikje ingevallen..

Aiko

« Reactie #393 Gepost op: 20 oktober 2004, 21:44:45 »
Tja, volgens mij komt dat door het (extra) zout. Daar gist het niet zo goed door. Maar misschien kun je dat weer compenseren door er een eitje extra bij in te gooien, als u geen veganist is.

(Aiko kijkt naar de tijden en ziet dat er niet genoeg tijd zit tussen zoutopmerking en klacht van ingevallen brood. Aiko bewaart bovenstaande opmerking dan ook voor de eerstvolgende gelegenheid dat het wel van toepassing zijn zal)
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2004, 21:47:11 door Aiko »

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #394 Gepost op: 20 oktober 2004, 22:26:08 »
Ingevallen en opengescheurd lijkt me een gist/suikerverhoudingverhaal.
Het is belangrijk dat je daarmee redelijk nauwgezet werkt omdat deze twee 'samenwerken'. Van de suiker blijkt chemisch/technisch/biologisch gezien niets over.

(schijnt)
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

alexis

« Reactie #395 Gepost op: 24 oktober 2004, 22:37:11 »
Nee, volgens mij is het niet goedkoper. Maar wel vééééééééééééeéééél lekkerder!
Ook niet nu? (nu de prijzen dus nog maar eens gestegen zijn)

Aiko

« Reactie #396 Gepost op: 24 oktober 2004, 22:48:56 »
Ik heb het al eens verteld, maar maakt er nogmaals melding van; in Duitsland (dus handig voor zij die daar eenvoudig kunnen komen) kun je halve of hele kilopakken met verschillende broodmixen kopen (van het merk Kuchenmeister) bij elke Jan Doedel supermakt, geloof ik. De halven voor 39 e'rocent, de helen voor 79 centen. Ik heb zelf een voorraad van tientallen pakken liggen en ze zijn echt erg lekker. En dus zeker niet duurder dan brood bij een bakker of supermarkt.

Jammer alleen dat ik er drie uur op moet wachten als ik een honger heb voor vers brood.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #397 Gepost op: 26 oktober 2004, 12:47:26 »
o, ik heb er weer een broodje inzitten! inmiddels is mijn machine al aan het bakken, ruikt goed!

vorige week was voor het eerst een brood echt gigamislukt. ik wilde een noten/rozijnenbrood maken, maar op een of andere manier bléef mijn brood maar rijzen. conclusie: ik moet echt wat nauwkeuriger worden met het toevoegen van de ingrediënten.  ;)

Aiko

« Reactie #398 Gepost op: 26 oktober 2004, 13:00:34 »
Hoelang doet jou baktrommel erover om een brood te maken? In mijn voorkeurstand doet mijn machine er drie uur en tien minuten over. Daarbij nog twintig minuten afkoelen zodat ik heb brood zonder scheuren en verbrande vingers uit de vorm kan halen. Dat is best lang als je met hongergevoel verlangt naar brood.

Kiwi

« Reactie #399 Gepost op: 26 oktober 2004, 13:09:50 »
Dan moet je dat ook plannen he, dus van te voren bedenken dat je over een uur of drie wel eens een boterham zou lusten... ;D
Ik heb dat ook altijd hoor, kom ik er te laat achter dat het brood op is en dat ik dus eerst zal moeten bakken...