Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Nick

• 578
Re:Broodmachine
« Reactie #260 Gepost op: 25 september 2003, 11:17:07 »
Zitten er geen recepten bij? Dan staat er normaal bij welke kant maatschepje je moet gebruiken. Kleintje of grote.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #261 Gepost op: 26 september 2003, 16:55:03 »
Zitten er geen recepten bij? Dan staat er normaal bij welke kant maatschepje je moet gebruiken. Kleintje of grote.

:nooo: maar ik kom er wel uit, maar ik zou graag willen weten wat ik met dat schepje kan
,,,,فلافل

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #262 Gepost op: 30 september 2003, 22:37:44 »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #263 Gepost op: 25 november 2003, 18:38:57 »

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #264 Gepost op: 01 december 2003, 12:36:21 »
Een bezoeker die anoniem wil blijven, mailde me de volgende ervaring:

Misschien voor sommige forum-gangers interessant, ik herinner mij dat er nogal wat mensen een broodbak-machinetje hanteren.

Sinds enige weken heb ik ook zo'n ding (Eur 40.- uit een NLD-Aldi-aanbieding) en alle volgens de gebruiksaanwijzing te kiezen programma's werken prima ... zolang als ik kant-en-klare mixen invoer, ook de 5 heel smakelijke en toch zéér voordelige uit de Duitse Aldi.

Probeer ik echter met "patentbloem" (Nederlandse aanduiding, zonder nummer-code ter vergelijking met de handleiding) en Droge-gist-Bruggeman/ suiker/ zout/ water zelf een witbrood samen te stellen (bij mij: programma 2) dan loopt dat hoe dan ook te barsten: rijs-fase 2 van 3 loopt perfect en mooi hoog, dan kort opnieuw automatisch kneden, heftige instorting en rijsfase-3 blijft zwaar achter, eindresultaat "eetbaar" maar te zwaar/massief, laag gekrompen broodje met rare harde korst.

Er zit dus kennelijk in al die mixen iets belangrijks wat niet in de "gewone" recepten staat, òf de patentbloem danwel de Bruggeman-gist is/zijn uniek.

Uiteindelijk: het in de gebruiks-aanwijzing bijna-afgeraden "snel-programma" (bij mij: programma 5), halve totaal-tijd vergeleken met "2" en totaal anders "schakelend" met 20 minuten lang/herhaald verwarmd mengen/kneden onderbroken door korte rust-momenten en dan 12 minuten rijzen-tot-halfhoog waarna tijdens eerste ca. 6-7 bak-minuten volle rijs-hoogte bereikt wordt: BINGO, prachtig witbrood tot bovenin het blik!

Ik gebruikte, in volgorde van blik-vullen:
=========
300 ml handwarm water
1 theelepel zout
(even met de vinger doorgeroerd/ opgelost)

500 gr patentbloem (Nederlandse aanduiding, geen nummer-code)
1 (ruime) eetlepel droge gist (Bruggeman)
1 theelepel suiker
flinke slok plantaardige olie (1-3 eetlepels)

=========

Misschien heeft iemand wat aan mijn ervarinkjes, als er vergelijkbare problemen zich voordoen.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #265 Gepost op: 28 december 2003, 23:00:31 »
Heb de broodmachine nu een jaar, maar ik gebruik hem niet overdreven veel. Heb hem afgeprijst gekocht, het probleem is dat je de ingredienten heel nauwkeurig moet wegen en zo'n digitale weegschaal is zo duur.

Ik gebruik een gewone keuken weegschaal.
Ik zet het broodblik erop (weegt 4 ons) zet de weegschaal op 0 en doe het meel/bloem, water er in.
Als ik er water in doe zet ik het weer op 0 en ga zo verder.
Suiker, zout en olie die ik op gevoel maar je kan hanteren 1 eetlepel zout, 2 eetlepels suikers en een scheutje olie. Voor de gist neem ik 1 desertlepel. Beetje proberen en op een gegeven moment heb je de slag te pakken.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #266 Gepost op: 28 december 2003, 23:06:41 »
Ik heb geloof ik de duurste broodbakmachine ( zie een van deerste pagina's van deze thread) gekocht maar hij is nu stuk.
Ik heb inventum net een mail gestuurd, kijken of het eenvoudig verholpen kan worden.
Nu gaat het asje waar de deeghaak overheen geschoven wordt naar beneden, waardoor je het zo uit de broodvorm kan trekken.
Het lijkt er op of er een ringetje ontbreekt op het asje, ik zie wel een groef maar geen ring. Ik heb het niet over de sluitring.
Ben benieuwd of ze een beetje coulant zijn.
Ik bak drie broden per week en heb hem in april 2002 gekocht.

Vandaag een brood met de hand gekneed, gaat goed. Het hele huis ruikt er lekker door. meer dan bij een broodbakmachine.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #267 Gepost op: 28 december 2003, 23:10:13 »
Ik heb geloof ik de duurste broodbakmachine ( zie een van deerste pagina's van deze thread) gekocht

panasonic is nog duurder (ken ook niemand die die heeft)

Citaat
maar hij is nu stuk.

waardeloos

Citaat
Ik heb inventum net een mail gestuurd, kijken of het eenvoudig verholpen kan worden.
Nu gaat het asje waar de deeghaak overheen geschoven wordt naar beneden, waardoor je het zo uit de broodvorm kan trekken.

mijn Hema inventum is ook 2 keer stuk geweest. Wel weer gerepareerd, en nu al weer een half jaar oke. Op de mijne had ik 2 jaar garantie. Wat een gesleep met brood vanaf de natuurwinkel is dat als je machine stuk is vond ik. Oh ja, helemaal zelf bakken kan natuurlijk ook.

,,,,فلافل

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #268 Gepost op: 28 december 2003, 23:11:48 »
Een bezoeker die anoniem wil blijven, mailde me de volgende ervaring:

Er zit dus kennelijk in al die mixen iets belangrijks wat niet in de "gewone" recepten staat, òf de patentbloem danwel de Bruggeman-gist is/zijn uniek.

Uiteindelijk: het in de gebruiks-aanwijzing bijna-afgeraden "snel-programma" (bij mij: programma 5), halve totaal-tijd vergeleken met "2" en totaal anders "schakelend" met 20 minuten lang/herhaald verwarmd mengen/kneden onderbroken door korte rust-momenten en dan 12 minuten rijzen-tot-halfhoog waarna tijdens eerste ca. 6-7 bak-minuten volle rijs-hoogte bereikt wordt: BINGO, prachtig witbrood tot bovenin het blik!

Misschien heeft iemand wat aan mijn ervarinkjes, als er vergelijkbare problemen zich voordoen.

Ik paste ook vaak de vlugprogamma's toe. Wordt veel luchtiger.

Ik denk dat het ligt aan de gist die men toevoegt.
Jaren geleden was er een bakker op de Delftse markt met speciale gist dat je kon kopen. Het verschil t.o.v. de gewone gist was aanzienlijk.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2003, 23:12:23 door Dick »

Charlotte

« Reactie #269 Gepost op: 29 december 2003, 20:41:25 »
Die Hema vraag heb ik al eerder gezien, volgens mij was dat op de kippensite, klopt dit???

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #270 Gepost op: 29 december 2003, 21:07:46 »
Bij de winkel "Handyman" verkopen ze onderdelen van de BM van Inventum. Keb er pas een nieuwe deeghaak gekocht.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #271 Gepost op: 30 december 2003, 23:17:03 »
Het antwoord:

Geachte heer,

Hier kunt u niets aan doen. Het bakblik kunnen wij ook niet maken.

Wat ik u kan adviseren is om een nieuwe bakblik aan te schaffen. Deze zijn te verkrijgen bij o.a. de winkel waar de machine is gekocht of anders bij een plaatselijke winkelier zoals een Expert, Megapool of een onderdelenwinkel als een Handyman of een Europarts.

Met vriendelijke groeten,

Martex Holland BV

Marjon van der Weerd

Afd. Consumentenservice

Martex Holland BV

Generatorstraat 17

3903 LH  VEENENDAAL

Tel: (31)318-542222

Fax: (31)318-542022

www.inventum.nl

marjonvandeweerd@martex.nl

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #272 Gepost op: 30 december 2003, 23:34:44 »
Het antwoord:

Wat ik u kan adviseren is om een nieuwe bakblik aan te schaffen.

:o zit er niet nog garantie op?
,,,,فلافل

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #273 Gepost op: 06 januari 2004, 21:58:47 »
Het antwoord:

Wat ik u kan adviseren is om een nieuwe bakblik aan te schaffen.

:o zit er niet nog garantie op?

Nee, maar ik heb een mailtje gestuurd waarin ik heb aangegeven dat er naast een garantie ook nog wettelijke verplichtingen zijn waar ze zich aan te houden hebben. Je mag er namelijk van uit gaan dat een produkt langer mee gaat dan 1,5 jaar. Ik heb een voorbeeld aangehaald van een ander produkt waar eens rechtelijke uitspraken op geweest zijn, waarbij de fabrikant zelfs na drie jaar door de rechter verplicht gesteld werd het onderdeel te gratis te vervangen. De moeilijkheid is waar is de grens waarbij je nog zou mogen verwachten dat het niet kapot mag gaan.
Ik heb ook aangehaald dat er fabrikanten zijn die langer garantie geven en goedkoper zijn.

Bij wijze van uitzondering is mij nu een nieuwe bakblik toegezegd.

Zeuren en afdingen (het lukt mij nog wel eens ;)  )

Offline Yessica

• 703
« Reactie #274 Gepost op: 06 januari 2004, 22:22:57 »
Ik heb een voorbeeld aangehaald van een ander produkt waar eens rechtelijke uitspraken op geweest zijn, waarbij de fabrikant zelfs na drie jaar door de rechter verplicht gesteld werd het onderdeel te gratis te vervangen.  

Ik heb de laatste tijd veel jurisprudentie gelezen, maar deze was ik nog niet tegen gekomen  :)

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #275 Gepost op: 06 januari 2004, 23:56:07 »
Maar het klopt wel! (gehad bij een van mijn eerste rechtscolleges)
:witch2:

ellen

« Reactie #276 Gepost op: 07 januari 2004, 18:20:29 »
Maar het klopt wel! (gehad bij een van mijn eerste rechtscolleges)

Ja, met wasmachines bijvoorbeeld, daar mag je vanuit gaan dat die zeker wel een jaar of 10 ofzo meegaan.

Shit, herinnert me aan het grote geldverdienplan dat ergens nog in de kast ligt.  ;D

Offline animal lover

• 592
« Reactie #277 Gepost op: 13 januari 2004, 22:08:07 »
Heb laatste een kookboek voor de broodbakmachine gekocht, kijken of ik hem nu vaker ga gebruiken. Zo irri dat je bepaalde ingredienten moeilijk kan krijgen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #278 Gepost op: 30 januari 2004, 12:21:06 »
Zeuren en afdingen (het lukt mij nog wel eens ;)  )

Eindelijk is hij binnen  :D
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2004, 13:14:07 door Sander »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #279 Gepost op: 30 januari 2004, 12:26:01 »
in de allerhande van deze maand, staan een aantal leuke broodrecepten, maar ze zijn allemaal met broodmachine, en die heb ik niet
hoe kan ik erachter komen op welke temperatuur en hoelang die broden in mijn heteluchtoven moeten?
Supercalifragilisticexpialidocious!