Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Broodmachine
« Reactie #160 Gepost op: 13 april 2003, 19:06:44 »
Vandaag maar weer eens geprobeerd brood te bakken in de broodbakmachine.

Ik heb de hoeveelheden meel, water, gist en zout aangehouden die in de gebruiksaanwijzing stonden.

Verder heb ik er wat melk, olijfolie en ahornsiroop bij gedaan. Bij de piep heb ik er walnoten, paranoten en gebroken lijnzaad bij gedaan.

Uitkomst: Lekker brood, iets zoetig, de noten erin zijn erg yammie, maar er had nog wat meer vocht bij gemogen. Het brood is wel erg klein gebleven en dus compact.

willem1940

« Reactie #161 Gepost op: 13 april 2003, 22:25:49 »
Leuke thread.

Correctie buiten mededinging (ik was in mijn jeugd Bijenkorf-employé; Bijenkorf is moeder van HEMA en "ergens" in huis moet ik nog een zeer oud Bijenkorf-geschiedenisboekje tussen de stapels hebben liggen):

H E M A = Hollandse Eenheidsprijzen Magazijnen Amsterdam.

In bijna alle Marokkaanse en Turkse winkeltjes kun je electrische oventjes kopen, meestal van Turks merk, voor het bakken van ronde platte broden.
Het lijkt mij dat ook Pizza's en taarten daarmee moeten lukken.
Er zit meest een kijkglas in zodat je kunt zien wat er binnen gebeurt.
Geen automatiek, geen klokken, wel minstens 2 schakelaars, dus je moet er wel zelf bij blijven en/of een tijdschakelaar in het stopcontact er bij zetten.

De laatste keer dat ik op die oventjes lette was de prijs NLG 75.- dus zelfs als die prijs omhoog is gegaan reken ik op hooguit 40.- Euros.

Ik kom vrij regelmatig in een Marokkaanse winkel, zal er zsm naar kijken/vragen en hier terugmelden.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2003, 22:26:45 door willem1940 »

willem1940

« Reactie #162 Gepost op: 14 april 2003, 15:09:52 »
Zojuist in de tamelijk grote Marokkaanse winkel geweest in Geleen. Er staan daar meerdere typen, ronde en blokvormige, electrische oven-typetjes van het Turkse merk Itimat, prijzen tussen 20 en 45 Euro's.

Offline Helena

• 159
« Reactie #163 Gepost op: 14 april 2003, 15:17:51 »
Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan een broodmachine (+ €90,-)
Van leven ga je dood

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #164 Gepost op: 14 april 2003, 15:37:19 »
... maar je moet wel zelf kneden...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Helena

• 159
« Reactie #165 Gepost op: 14 april 2003, 16:11:13 »
Ja, dat is wel weer waar, maar ik heb van een échte broodfanaat begrepen, dat met de hand kneden véél mooier en lekkerder brood geeft... (vraag me niet waarom).
Van leven ga je dood

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #166 Gepost op: 14 april 2003, 19:20:38 »
Waarom?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #167 Gepost op: 14 april 2003, 22:05:46 »
Ik bakte voordat ik een broodbakmachine had wel eens zelf brood met dus zelf kneden en rijzen e.d., maar werd ongeveer hetzelfde zoals nu, alleen nu is het dus veeeel minder werk. Ik vind dat mijn broden erg lijken op de broden die ik voorheen van de Natuurwinkel kocht, dat vind ik ook wel o.k. want die vond ik al superlekker, het lijkt niet op een doorsnee Albert Heijn brood maar dat vond ik toch al nooit zo heel lekker. Ik gebruik voor grote broden meestal een mix van 300 gr volkorenmeel en 200 Gram bloem, meel haal ik van het huismerk van de Natuurwinkel (of als dat op is in de winkel dan van Akwarius, maar dat is iets duurder) bloem soms van Natuurwinkel maar meestal bloem van AH biologisch. Voor kleine broden neem ik meestal 300 gram volkorenmeel en geen bloem.
,,,,فلافل

Offline Nick

• 578
« Reactie #168 Gepost op: 14 april 2003, 22:18:41 »
Voor grote broden gebruik ik 380gr witte biobloem en 380gr bruin biobloem. Vandaag deed ik er per ongeluk 500gr wit en dan 260gr bruin in. +dadels vijgen pruim abrikoos. En het werd een écht groot brood. Goed gelukt ( beter dan mn wafels). Lekker weet ik nog niet , ik geef het morgen ook op het feest.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Helena

• 159
« Reactie #169 Gepost op: 14 april 2003, 23:45:26 »
Ik bestel in de Natuurwinkel altijd 5 kg-zakken volkorenmeel van Akwarius (Demeter) voor € 6,30, ik vind het in ieder geval niet écht duur (maar het is natuurlijk wel even slepen).
Van leven ga je dood

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #170 Gepost op: 18 april 2003, 19:03:32 »
Hee da's interessant, ik ga eens kijken of 'mijn' Natuurwinkel daar ook aan wil doen. Waar zit jou Natuurwinkel, dan ik daar aan refereren dat die het ook doen.
,,,,فلافل

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #171 Gepost op: 18 april 2003, 19:50:38 »
Ik heb vandaag 1 zak van 5 kg EKO volkoren meel en 1 zak van 5 kg EKO bloem gehaald bij de molen voor 12,30 euro totaal.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #172 Gepost op: 18 april 2003, 22:46:35 »
Is er een lijst van Ekomolens, ik dacht altijd dat die molens niet Eko waren. Nou ja, ik kan natuurlijk ook zelf even googlen, ik vrees dat die molens nogal afgelegen zijn en ik heb geen auto, dus het wordt denk ik een verzoek doen aan de Natuurwinkel. Of gewoon 1 kilozakjes blijven kopen, dat gaat ook.
,,,,فلافل

Offline Helena

• 159
« Reactie #173 Gepost op: 19 april 2003, 10:29:40 »
Citaat
Waar zit jou Natuurwinkel, dan ik daar aan refereren dat die het ook doen.

Die zit in Bussum, volgens mij is dat ook een van de grootste Natuurwinkels. De zakken staan niet in de schappen, maar ze kunnen ze gewoon voor je bestellen.
Van leven ga je dood

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #174 Gepost op: 19 april 2003, 15:59:02 »
Je kan bij de molen zelfs 25 kg zakken bestellen. Dat is dan ook weer iets voordeliger.
Ik zal eens vragen over er een lijst is van molens waar ze meel verkopen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

willem1940

« Reactie #175 Gepost op: 20 april 2003, 20:00:30 »
Pas op, meel lang bewaren, zeker indien eenmaal geopend, levert al snel enge BEESTJES op die zelfs een vleeseter liever niet tegenkomt.

Offline Helena

• 159
« Reactie #176 Gepost op: 20 april 2003, 20:37:11 »
Zilvervisjes bijv. Die ben ik ook al eens een keertje tegengekomen, bah!! :pukey:
Van leven ga je dood

willem1940

« Reactie #177 Gepost op: 21 april 2003, 03:09:09 »
In meel heb je vaak luis- en mijt-achtige mini-kruipertjes en soms langere, worm-achtige engerds.

willem1940

« Reactie #178 Gepost op: 21 april 2003, 03:11:12 »
Zilvervisjes, de insectenorde Thysanura van de Insecten. Zij missen vleugels en vertonen praktisch geen gedaanteverwisseling. Zij bewegen zich lopend zeer snel voort. Het lichaam, dat bedekt is met schubben, is langwerpig en naar achteren geleidelijk versmald. Aan de kop bevinden zich behalve de bijtende monddelen een paar lange antennen (zie antenne [dierkunde]) en een paar vrij eenvoudige, samengestelde ogen (zie oog). Aan het einde van het achterlijf bevindt zich een drietal lange staartdraden die bedekt zijn met borstels.
 Van de enkele inheemse soorten is vooral bekend het zilvervisje of de suikergast (Lepisma saccharina),  een wit, glanzend, tot 1 cm lang insect, dat nogal eens in kasten, in reten van vloeren e.d. wordt aangetroffen, vooral wanneer het in huis vochtig is. De dieren zijn zeer lichtschuw. Ze leven van stoffen die zetmeel bevatten en kunnen in pakhuizen schadelijk worden. Een andere soort is het ovenvisje (Thermobia domestica),  een zeer warmtelievend dier, dat van het zilvervisje te onderscheiden is door zijn zwarte vlekkentekening en zijn meer borstelige beharing. Komt voor in bakkerijen en andere hete ruimten.

"Zilvervisjes," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.

willem1940

« Reactie #179 Gepost op: 21 april 2003, 03:13:46 »
Voorraads-mijten kunnen bij daartoe gevoelige mensen een atopische allergie veroorzaken. Allergie voor huisstof wordt meestal veroorzaakt door de huisstofmijt. Soms kunnen mijten die in voedingsmiddelen leven, tijdelijk op de mens overgaan en jeukende huidafwijkingen verwekken. Deze aandoening komt nogal eens voor bij kruideniers (kruideniersschurft; Eng.: grocer's itch). Kruideniersschurft wordt meestal veroorzaakt door de confiturenmijt, soms door de meelmijt. Voedsel kan door voorraads-mijten zo aangetast worden dat het voor menselijke consumptie ongeschikt geworden is.

"voorraadsmijten," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden.