Vegatopia Forum

Broodmachine

Offline Nick

• 578
Re:Broodmachine
« Reactie #140 Gepost op: 13 maart 2003, 08:36:41 »
Het is gewoon de bedoeling dat de gist niet bij het zout komt? Ik doe het zout al in het water , daar de bloem op en daar dan de gist op.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2003, 08:38:46 door Nick »
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

• 578
« Reactie #141 Gepost op: 13 maart 2003, 08:41:39 »
Ik dacht eerst: vlug, de gist veranderen in het gist vóór iemand het ziet! Maar néé, de gist is juist! Oef.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #142 Gepost op: 13 maart 2003, 09:06:04 »
Het verstandigste schijnt te zijn om de gist in het handwarme water te doen met de suiker (activeren van de gist) en dan het meel en als laatste 't zout. Dus zo doe ik het maar.
:witch2:

Offline Nick

• 578
« Reactie #143 Gepost op: 13 maart 2003, 09:16:03 »
Ik volg de volgorde uit het boekje. Dus zou het andersom moeten?
-- Bradley

Offline Dick

• 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
« Reactie #144 Gepost op: 13 maart 2003, 12:57:32 »
Mijn volgorde houd ik aan omdat ik het altijd op tijd instel en het pas na 6 a 7 uur klaar moet zijn.
's ochtends lekker een vers warm brood en een heerlijk geurende woonkamer.   :D
Als je het niet op tijd instelt, maakt het niet zo uit allemaal.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Nick

• 578
« Reactie #145 Gepost op: 13 maart 2003, 22:21:52 »
Maar als je dan opstaat kan je er toch niet direct van eten?
Is dat niet frustrerend?
-- Bradley

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #146 Gepost op: 13 maart 2003, 22:25:35 »
Hoezo niet, dan heb je lekker warm brood! Zo eet ik het heel vaak juist.
,,,,فلافل

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #147 Gepost op: 14 maart 2003, 07:56:17 »
Idd en met name de eerste boterham (de korst) is overheerlijk!!  :kwijl:

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #148 Gepost op: 16 maart 2003, 12:05:48 »
Het eerste baksel! Is redelijk geslaagd. Wat ingezakt en vanbinnen net niet gaar, maar smaakt overheerlijk en is al bijna op. Waarschijnlijk was het meel te zwaar. Gebr.aanw. raadt aan: extra kneden na rusten en op donker zetten. Maatbeker was nergens in huis te vinden, dus heb een beetje gegokt met hoeveelheden...
Enthousiast  geworden voor het slapen gaan de timer ingesteld. Wordt om 7.00u wakker, geërgerd...omdat iemand de zondagsrust verstoord: het was het ding dat aan het kneden geslagen was. Bakblik bleek later niet goed bevestigd, het resultaat viel in  de ingredienten uiteen zo ongeveer >:( Heb nu de tekst "Front" ontwaard  ;)nadat ...ik misschien de klemmetjes geforceerd heb. Ik snapte niet hoe dat blik nu vast moest. Laten we zeggen...dat mijn talent hier niet ligt :-[ Het is goed dat ik geen automonteur had willen worden... Hopelijk heb ik de klemmetjes niet te erg geforceerd. Het ding staat nu te draaien met een blik kastanjepuree erbij. Dat had ik nog, experiment.
de tuin: dat ben ik

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #149 Gepost op: 17 maart 2003, 19:58:31 »
Uh...niet aan te raden die kastanjepuree, kleffe zooi. De tijd van experimenteren is nu voorbij. Nieuwe maatbeker gekocht...

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #150 Gepost op: 17 maart 2003, 21:06:14 »
 :laugh:
:witch2:

Offline Nick

• 578
« Reactie #151 Gepost op: 18 maart 2003, 23:56:11 »
Nog 20 minuten en mijn broodje is gebakken.
Met olijven en halfgedroogde tomaten  :kwijl:
Ik dacht dat warm brood eten niet gezond was. Niet?
Dan heb ik straks een lekker hapje te goed!
-- Bradley

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #152 Gepost op: 20 maart 2003, 22:03:50 »
Ik haal er nu smakelijk brood uit, goed van structuur ook. Alleen: na aanvankelijk goed rijzen zakken ze in. Dus aan een kant: een kuil.
Misschien ligt het aan het meel, deels tarwe- deels roggemeel.

Offline Helena

• 159
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #153 Gepost op: 21 maart 2003, 07:44:45 »
Citaat
na aanvankelijk goed rijzen zakken ze in. Dus aan een kant: een kuil.

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat je deeg te nat is, dus dat je iets minder water moet toevoegen. Ook de evt. ingrediënten moeten droog zijn, dus evt. fruit e.d. goed uit laten lekken en afdrogen.
Het kan ook zijn dat je iets teveel gist hebt toegevoegd, het komt echt op een gram aan!

Uiteindelijk blijft het constant uitproberen, totdat je eindelijk je favoriete brood hebt.

Mijn absolute favoriet voor een brood van 900 gram is:

500 gr. volkorenmeel (Akwarius)
325 ml. water (handwarm)
10 gr. Ghee (maar kan natuurlijk ook met roomboter of olie)
10 gr. suiker
10 gr. zeezout
6 gr. gist (droge)

Eerst 250 gr. meel in het bakblik. Vervolgens water en boter/olie. De rest van het meel erbovenop.  Suiker aan de ene kant, zout aan de andere kant van het meel en de gist in een kuiltje in het midden (het kuiltje voor de gist niet te diep maken, want het mag niet met het water in aanraking komen).

Bakblik in de machine en het programma voor "volkoren" kiezen. Bij het piepje doe ik er (veel) voorgeweekte pompoenpitten, zonnebloempitten, gebroken lijnzaad en ongepeld sesamzaad erbij. Als de machine daarna "stil" is, dus wanneer het deeg gaat rijzen en bakken, alles even optillen om de kneedhaak eruit te halen.
Succes!

Tip: pas op met het voorweken van de zaadjes, het lijnzaad geeft erg veel olie, dus niet overdrijven met water!)
Van leven ga je dood

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #154 Gepost op: 21 maart 2003, 10:11:23 »
Mijn brood zakt ook wel eens een klein beetje in, maar het maakt me niet zo veel uit, het is erg smakelijk. Wit brood rijst meer dan bruin brood, ik neem aan omdat bruin meel zwaarder is?
,,,,فلافل

Offline Helena

• 159
« Reactie #155 Gepost op: 21 maart 2003, 10:54:08 »
Ja, dat denk ik wel, want volgens de gebruiksaanwijzing van mijn broodmachine, zou je ook meer witmeel kunnen toevoegen, als je brood telkens instort. Zeker weten doe ik het niet, ik heb nog nooit een wit brood gebakken (vink niet zo lekker, vandaar).
Van leven ga je dood

Offline Nick

• 578
« Reactie #156 Gepost op: 10 april 2003, 21:57:36 »
Ik heb nu nog maar één keer een echt groot brood verkregen. Toch doe ik ieder keer ongeveer het zelfde.
Frustrerend. :(
Maar wel ieder keer lekker  :)
-- Bradley

Offline Helena

• 159
« Reactie #157 Gepost op: 11 april 2003, 06:55:39 »
Ook ik krijg geen giga-broden uit het apparaat, maar ik denk ook niet dat dat de bedoeling moet zijn. Een klein compact brood is toch ook héél lekker.
Je krijgt wel een groter brood als je broodmix van Koopmans haalt (maar dat vind ik niet te vr.....). Zo'n brood heb ik laatst gebakken voor mijn vriend, met helemaal geen extra's erin, en als deze begint te rijzen, komt ie zowat tegen het deksel aan.
Maar toch stort ook die daarna behoorlijk in.

Helaas, gewoon accepteren en genieten maar, denk ik.
Van leven ga je dood

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #158 Gepost op: 11 april 2003, 07:49:13 »
In plaats van 1 eetlepel gist neem ik nu 1 desertlepel droge gist.
Dit gaat veel beter, zakt minder in.
Ik neem nu ook een mix van EKO volkoren meel en EKO bloem in plaats van alleen volkoren meel. Nu stijgt het brood tot aan de rand, ook met alle toevoegingen zoals de zonnebloempitten e.d. er in.

Offline Helena

• 159
« Reactie #159 Gepost op: 11 april 2003, 09:06:50 »
Ik neem voor een brood van 900 gram 6 gr. droge gist (volgens het recept), maar toch blijft het een compact geval. Tijdens het rijzen/bakken komt ie ook niet boven de rand van het blik uit. Qua uiterlijk heeft het het meeste weg van een basaltblok, maar ja, het is inderdaad wel heerlijk.
Ik gebruik 500 gr. volkoren tarwemeel (Demeter), 325 ml water, 10 gr. boter/olie, 10 gr. suiker, 10 gr. zout, 6 gr. droge gist, en later nog heel veel lijnzaad, pompoen- en zonnebloempitten en sesamzaad.
Van leven ga je dood