Vegatopia Forum

Tajine

Offline Sander

• 5.528
  • Geslacht: Man
Tajine
« Gepost op: 24 maart 2003, 15:48:28 »
Waar kan je zoal een goede tajine kopen, en/of waar moet je op letten wanneer je zo'n ding aan wilt schaffen?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Helena

• 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tajine
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2003, 07:31:29 »
Van leven ga je dood

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2003, 10:12:35 »
En het is niet zomaar een tajine, maar een 'Ali Baba' tajine!

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2003, 10:44:59 »
Drie maal raden welke spreuk nodig is om 't ding open te maken!

« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2003, 14:45:50 »
ik weet wel dat ze in utrecht in Lombok van die arabische winkeltjes hebben waar ze onwaarschijnlijke hoeveelheden en soorten tajines verkopen. Maar waar je op moet letten - geen idee...

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2003, 14:56:55 »
Het verschil met een pan dringt zich nog niet onmiddelijk aan mij op.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2003, 14:59:20 »
Het verschil met een pan dringt zich nog niet onmiddelijk aan mij op.

Zien voor jou alle vrouwen er soms ook hetzelfde uit? :)

Offline bart

• 2.585
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2003, 15:03:54 »
Als het om een hip ding om op het vuur te zetten gaat kun je natuurlijk altijd nog iets creatiefs doen met een kindertoiletpotje.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2004, 12:38:16 »
een vraagje, kan je een tajine op een vitrokeramische plaat gebruiken, of is dit alleen te gebruiken op een gasfornuis en in de oven?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2004, 16:30:43 »
een vraagje, kan je een tajine op een vitrokeramische plaat gebruiken, of is dit alleen te gebruiken op een gasfornuis en in de oven?

ik zou zoiets nagaan in een te dure kookwinkel, en vervolgens mij een goedkope oosterse winkel je tajine aanschaffen
,,,,فلافل

leeuwke

Koken met tajine
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2008, 19:37:57 »
hallo, iedereen
kan iemand me zeggen of je meteen tajine calorie arm kunt koken en de nodige vegi maaltijden kan klaar maken.

waar kan ik een goeie tajine kopen.

grtjs

Offline Agnesje

• 278
Re:Koken met tajine
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2008, 09:52:58 »
Sorry geen antwoord, maar wat een leuk topic !
Ik zag dat ze bij Xenos een tajine verkochten voor € 10,- maar of dat ding nou echt goede kwaliteit heeft?
Bij mijn werk in de buurt ( Rotterdam Noord, Zwaanshals) heb je diverse bazars waar ze tajines verkopen.
Ik denk er zelf ook over om een tajine te kopen dus ben benieuwd naar de reakties
je zou trouwens ook eens kunnen zoeken op recepten in de Romertopf want dat werkt min of meer een beetje hetzelfde behalve dat daar dan geen gat in zit en de vorm anders is, maar qua ingredienten kan je er vast hetzelfde in doen.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2009, 18:40:28 »
In een tajine zit toch ook geen gaatje?? Of lees ik dit mis?
Waar je vooral op moet letten, dat je geen rode terracotta tajine koopt. Ik weet het, ze zien er echt en rustiek enz uit, maar naar 't schijnt zit er lood in verwerkt, heel ongezond dus. Als je een harde keramieken of gietijzeren kan vinden, stukken beter en geen gat dus. Het principe van een tajine is dat al het kookvocht van het schuine deksel terug in je gerecht sijpelt, en zo de aroma's versterken, je mag het ook niet om de haverklap open doen.
Caloriearm zeker, je hebt zelfs geen vetstof nodig, en veggi: natuurlijk, een hoop groenten, aardappelen, kikkererwten, kruiden en tomaat bovenop, meer moet dat niet zijn.

brenda_lelie

« Reactie #13 Gepost op: 01 januari 2009, 18:43:47 »
als er geen gaatje inzit gaat het mis toch? Dan wordt de druk veel te hoog lijkt mij.
In die van ons zit wel een gaatje en hij is ook van terracotta denk ik, zo zie je ze toch het vaakst.
Kikkererwten zijn er heel erg lekker in, met allerlei groenten, van die tomaten uit blik en lekkere kruiden, stukjes aardappel erin is ook erg lekker.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2009, 20:07:09 »
Wat kun je in een tajine wat je in een gewone pan niet kunt? Ik maak altijd tajinerecepten in een goede gietijzeren pan, en dat gaat prima. Ik vind ze wel supermooi, maar het is weer meer keukenkastvulling, en ik heb al zo weinig plaats over.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2009, 22:44:28 »
We hebben er vandaag een gekocht, van onbeschilderd aardewerk... en nu lees ik hier over lood erin? ???
Ik hoop maar van niet, en ik hoop dat er wat lekkers mee te maken is ... (Gelukkig kookt A. beter dan ik.)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 02 januari 2009, 22:55:02 »
Hier staat er iets over: http://www.nrcnext.nl/uitenthuis/koken/article1541205.ece/De_tajine

Citaat
Je hebt twee soorten loodglazuur en twee soorten "volksaardewerk": bruine schotels, gegoten of handgevormd.
Gegoten kan nooit op het vuur, handgevormd wel maar op een plaatje.
Loodglazuur: meestal, maar niet 100%, is gegoten (fabrieksmatig) veilig. Handmatig en meegebracht uit zuidelijke landen is meestal niet veilig. Test met er een lange tijd azijn in te laten staan. Lost het glazuur iets op?
Nog een ding. Hetzelfde geldt voor majolica / Delfts. Is tinglazuur maar dat is dus loodglazuur + tinoxide.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tajine
Citaat
De meeste tajines zijn geglazuurd, maar zij kunnen ook ongeglazuurd zijn. Bij de traditionele tajines moet er opgepast worden voor loodvergiftiging, aangezien een tajine te hoge concentraties lood kan bevatten. Inmiddels zijn er ook gietijzeren versies van de tajine op de markt die dit nadeel niet hebben. Een andere nieuwe variant is de elektrische tajine.

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2009, 22:56:48 »
Ik had ook gegoogled, en het lijkt over geglazuurde te gaan (wij hebben een ongeglazuurde). Maar
Joske had het over een "rode terracotta tajine" en dat hebben wij dus juist wel.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Purplehippie

• **
  • 60
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2009, 13:17:54 »
Ik negeer maar even het feit dat mijn tajine rood en geglazuurd is en schakel over m'n wat zorgelozer vraag: Ik heb helaas een keramische kookplaat waarop ik de tajine gebruik, waardoor de onderkant altijd een beetje aanbrandt (ik vermoed dat de 'toeter' niet snel genoeg mee opwarmt en dat daardoor de vochtcirculatie niet snel genoeg op gang komt). Heeft er iemand tips om dit te voorkomen? Heb al geprobeerd om de bodem flink te voorzien van olie, maar dat bleek niet voldoende te zijn :(
Omdat het regende op de dag dat het uit zijn ei kwam, dacht het kuiken dat het een vis was

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2009, 15:51:50 »
De tajine kan ook in de oven!