Vegatopia Forum

Gent

alexis

Gent
« Gepost op: 22 maart 2003, 22:53:46 »
Gistrn afgezakt naar het pakhuis om de Prijs der Zintuigen te gaan proeven. De "lauwwarme tatin van tomaat met caviaar van aubergines en basilicum" kon ik terugvinden onder "Pasta en groente".
De andere gerechten die daar onderstonden waren pasta MET groente dus ik had een beetje verwacht dat er bij mij ook pasta zou geserveerd worden (oké ik geef toe ik ben een pastafreak(je))

Toen de ober onze kaarten kwam ophalen vroeg hij of ik niet te veel honger had want dat die tatin maar een klein gerecht is, soms gezien als een voorgerecht.
Heb het maar zo gelaten voor het gemak (ik had de kaart niet verder bestudeerd, had mijn gerecht dus niet onder de "voorgerechten" zien staan dus ging ervan uit dat het een hoofdgerecht was) maar het was idd wel wa te weinig.

Maar fan-tas-tisch lekker! Heel verfijnd. Prijskaartje: 11,80 EUR (wat ik wel veel vond voor de hoeveelheid maar zeker 's de moeite).
Wat ik wel, nog steeds niet, snap is waarom het "lauwwarm" is? Met als gevolg dat na enkele minuten het gerecht koud is (en het dus iets minder lekker is ...).

Vrienden hadden gekozen voor spinazietagliatelle met kip en groenten en gedroogde tomaten (zag er heel lekker uit (zonder kip natuurlijk :p) en bleek het ook te zijn).
Het is er ook zeer chique om te eten, maar om erna nog wa te blijven zitten drinken voor de gezelligheid hebben we nie gedaan, andere plaats gaan zoeken ;) (We zaten ook boven op een soort van "brug" en één van de vriendinnen had wa last van hoogtevrees daar ...)

Bij het afrekenen voegde de ober er trots aan toe dat dit gerecht zondag de prijs der zintuigen van EVA gewonnen had, maar dit wisten we natuurlijk al ... (heb dan maar ff reclame gemaakt :p ).

Het recept is hier hier terug te vinden.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2004, 12:32:33 door Sander »

overanalizing

Re:Gent
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2005, 23:16:50 »
Vandaag in de Frietketel, gisteren in de Lekker Gec en eergisteren in de Backstage.  :nopompom:

Offline Anya

• 737
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2005, 15:08:38 »
Ik ben gisteren een dagje naar Gent geweest en heb erg lekkere veggie quiche gegeten in Het Magazijn.

overanalizing

« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2005, 21:55:08 »
't Magazijn in Gent. Altijd een drietal opties op de kaart en daarnaast nog enkele pasta's. Ik had vandaag een bord met overheerlijke appelchutney (de kaneelstokjes zaten er nog in!), basmatirijst, een slaatje, gebakken champs en twee burgers. Erg lekker, maar zoals gewoonlijk veel te veel. De wijnkaart is ook de moeite.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2006, 22:50:43 »
ik breng het paasweekend door is Gent en aangezien ik er niet bekend ben wil ik vragen voor enkele restauranttips.

ik heb gehoord dat er een libanees is; ik ben nog nooit bij een libanees gaan eten, aangezien er geen in de buurt is en zou het wel graag willen... dus: adres???

dank u!
« Laatst bewerkt op: 13 april 2006, 16:11:27 door Sander »

overanalizing

« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2006, 14:18:57 »
ik breng het paasweekend door is Gent en aangezien ik er niet bekend ben wil ik vragen voor enkele restauranttips.

ik heb gehoord dat er een libanees is; ik ben nog nooit bij een libanees gaan eten, aangezien er geen in de buurt is en zou het wel graag willen... dus: adres???

dank u!

Die zou in de hoornstraat moeten liggen. Niet te duur en heel lekkere houmos.

Verder in prijsklasse 15 €: Rood, The African Queen...

Offline Gabs

• 796
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2006, 10:24:00 »
Ankara was een goede keuze: lekker en niet duur!

eltru

« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2006, 20:28:47 »
Het is wel ruim na het paasweekeinde maar misschien heeft een ander hier wat aan.
De avonden: aan de ham 39, maar een vegetarisch gerecht die avond met zorg klaargemaakt. Weer eens wat anders dan de geijkte pasta ( Aubergine , met seitan noten saus, en  artisjok, en gemengde groenten). Fijne huiskamer sfeer.
Aba Jour Oudburg 20, Wel weer de pasta's etc, maar wel ok klaargemaakt, Meer een eetcafe-sfeer, je kunt er daarna of ervoor nog lekker blijven zitten en biertjes drinken.
Il Mezzogiorno Baudelokaai 17, Hier hadden we heel hoge verwachtingen van, die helaas niet ingelost werden. Ik vond het voorgerecht nog wel bijzonder, dun gepaneerde aubergine op een bed van rucola sla, mijn tafelgenote vond ook dat te mager.
Als hoofdgerecht hadden we de vegetarishe lasagna, tsja niet echt veel bijzonders, het was ook niet heel slecht. Maar de prijs kwaliteit verhouding kwam niet echt overeen.
Misschien hadden we die avond net pech..
Prima Donna Overpoortstraat 46, zelfs voor een budget pizzeria teleurstellend. Het deeg was helemaal verdroogd, ingedrienten hadden kraak nog smaak. Gelukkig stond er tabasco op tafel, om de laffe smaak mee te blussen.
Echt heel jammer, niet doen..

Offline Twilightje

• 299
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2006, 19:25:59 »
Maandag in 'Komkommertijd' geweest, een vegetarisch buffet restaurant in Gent. Ik had er beter van verwacht, al veel positiefs over gelezen en volledig veggie.. Nogal flauw (of niet) gekruid, warme gerechten eerder lauw.. voor de rest wel ok gegeten hoor, en zeker genoeg natuurlijk.

Offline Nick

• 578
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2006, 14:34:07 »
Gisteren in Il Fût Un Temps in Gent gegeten. Lekker!
Gentenaren zijn echte gelukzakken, zoveel goeie vegetarische restaurantjes!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Gwennepen

« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2006, 20:14:11 »
Vrijdagavond bij Raj in Gent. We hadden met z'n viertjes acht gerechten, waarvan drie vega. Iets met kikkererwten, iets met gemengde groente en iets met aardappel. Erbij zat rijst en twee soorten chutney en raita. Wij dachten dat we ons vriendje en vriendinnetje gingen trakteren, maar zij trakteerden ons.
 :cheer:

Zaterdag bij Pablo's, ook in Gent. Mexicaans. Ik had een tostada met vegavulling, megaveel salade en een maiskolf.

Zaterdagmiddag ook nog een pakske friet (jaha, Sanja ;)) bij frituur Jozef, want die is het allerlekkerst daar.

Offline karl

• 6.375
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2007, 13:36:44 »
Restaurantboot African Queen, Minnemeers, Gent.
Met warm weer heerlijk buiten zitten op bovendek. Creatieve, smakelijke wereldkeuken. Twee vegetarische voorgerechten (risotto met erwten,
peulboontjes, kaas en lekker-knapperige "goujonettes" (gefrituurde reepjes) van venkel en selder met dipsaus.(ong 7 euro). Drie vegetarische hoofdgerechten (groentetagine,
bladerdeeg met warmoes, champignons en seitan,
en zoete pepers met ricotta.)(15 euro) Verfijnd. Leuk adres
met boeiende vegetarische kok naast een meer klassiek geschoolde : goede fusion. Kom er zeker terug.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2007, 09:21:33 »
Gisteren in Komkommertijd in Gent. Vegetarisch buffet à volonté tegen 10 euro 's middags en 15 euro 's avonds. In het koud buffet waren er o.a. een pasta met tomatensaus en kappertjes, tsatsiki, rauwkost, sausjes en in het warm buffet lasagne, rode linzensoep, wortelcurry, kikkererwten in smeuiïge saus, rijst met groenten, loempia's... Crumble als dessert. Zeer aparte bieren ook zoals Moinette, van kleine brouwerij in Henegouwen. Aangename, eigentijdse ruimte met jazz-muziek op de achtergrond. Je wordt wel verzocht je bordje helemaal leeg te eten en je behoort zelf af te ruimen. Voor die prijs en die mooie keuze geen probleem. Absolute aanrader.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 09:22:27 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2008, 17:06:08 »
Gisterenavond in Faits Divers op de Gentse Korenmarkt. Druk beklante, eigentijdse, frisse zaak.
Zeer toegankelijk, geen valse pretenties.
Goed te doen voor één gerecht. Interessant suggestiebord, met vega-mogelijkheden vooral in de pasta-sector, maar dan iets origineler dan de eeuwige lasagne of spaghetti met groenten. Op de kaart bvb pasta met pesto en oesterzwammen, op het suggestiebord ravioli met ricotta-vulling op spinazie.
Leuk, jong, vlot adres.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2008, 12:28:12 »
In Allegro Moderato aan de mooie Gentse Korenlei. Een beter gastronomisch restaurant met vegetarische mogelijkheden. Leuk dat je de salades als voor-of hoofdgerecht kan bestellen. Zo nam ik de salade Mozart als voorgerecht, wat neerkwam op  luchtige deegflapjes met geitenkaas en een gegrillde aubergine en rauwkost. Bij de als zodanig aangekondigde vegetarische gerechten was er lekkere "lentemie" en een gerecht van bladerdeeggebak met witte en groene asperges en smakelijke mousselinesaus.
De bediening was correct en vlug. Wijnen zijn goed maar iets aan de dure kant.
Ze hebben ook een buitenterras aan het water.
Binnen is het vrij luxueus aangekleed en burgerlijk, maar toch niet stijfdeftig.
Het liep helemaal vol met reservaties, ook van Gentenaars, dus duidelijk geapprecieerd en geen toeristenval, zoals je in dat stadsgedeelte zou kunnen vrezen.

Offline karl

• 6.375
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2008, 16:24:59 »
Op de middag in Gent in Tasty, in de Walpoortstraat. Prettige ervaring voor een lunch of vlugge snack. Jonge, hippe veggieburger-zaak (16 variëteiten!). Grote broodjes met burger, sla en saus tegen 5 euro. Nog niet in onze gids, verdient dat zeker.

's Avonds in Il Mezzogiorno, niet ver van Baudeloopark. Siciliaanse keuken in oud café-interieur. Dus warme, knusse sfeer zonder deftigheid.
Het was de laatste dag van de gerechtenkaart, die met de seizoenen wisselt. Dat geeft afwisseling in de keuken, wat toe te juichen is en meestal van creativiteit getuigt. Het minpuntje is dat dan altijd wel enkele gerechten niet meer verkrijgbaar zijn, zoals nu de auberginerolletjes die we waarschijnlijk zouden uitgeprobeerd hebben.
Als voorgerecht kozen we dan een mooi bord met zeer vele in olijfolie ingemaakte gegrilde groenten, zongedroogde tomaten en Siciliaanse kazen (er lag ook wel een met tonijnmousse gevulde paprika op, maar gelukkig niet de vleeswaren die Italianen ook wel graag afsnijden voor antipasti.)
Er waren enkele vegetarische pasta's, waar nogal de nadruk op kaas en champignons lag, dat laatste hing met het seizoen samen, vermoed ik.
Ik had stracetti di castagna, pasta van kastanjebloem met boschampignons in een een frisse witte wijnsaus met salie.
Dat kruid was ook een smaakmaker in de penette con zucca e funghi ofwel vrij harde
(zeer al dente) kleine deegwaren met pompoen en wilde paddestoelen in een salie-botersaus.
Mijn derde tafelgenoot had crespelle saracene, pannenkoek van boekweitbloem gevuld met champignons in een champignoncrème en met weer salie-botersaus en een slaatje.
Zoals hier nog meer opgemerkt moet je bij een Italiaan meestal op pasta terugvallen om iets vegetarisch te eten. Als je geregeld zelf pasta bereidt en je weet dat een pasta-bereiding een eerlijke eenvoud dient te hebben, zou je bij een Italiaan soms wel eens meer vegetarisch verrast willen worden, bijvoorbeeld met een niet-pastabereiding.
Als je geen huiswijn neemt, kom je aan redelijk hoge prijzen voor de Siciliaanse wijn (rond dertig euro). Hij lijkt echter met zorg uitgekozen en de witte die we dronken was fris, droog en smaakvol.
Alles getuigt hier van authenticiteit en genoeg creativiteit, om het veeleisende Gentse publiek te behagen. De zaak liep dan ook vol (vreemd is dat het restaurant uit twee, voor de bezoeker niet onderling verbonden zaaltjes bestaat).
Ook de warmhartige, intelligente, zeer grappige, theaterzalen vullende  Wim Helsen behoorde bij de gasten.   

Offline karl

• 6.375
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2009, 11:58:16 »
Nog eens in Komkommertijd in Gent, dat zijn plaats in de vegetarische (veganistische) top zonder meer verdient.
Er is een wisselend koud en warm buffet (all you can eat, maar wel je bordje leeg eten alsjeblief, anders is het verspilling >:(), voor een zeer aantrekkelijke prijs. In het warm buffet waren er deze keer ratatouille, aardappel-en knolseldergratin, linzendahl, rijst met kikkererwten, tofugehakt met groenten in tomatensaus, knapperige soja-wortelkroketjes, loempia...
Door de formule (beperkte personeelsbezetting: (vriendelijk) meisje voor de drank en om af te rekenen en een kokkin - borden zet je zelf weg) kan de prijs laag gehouden worden en is dus voor inwoners van Gent, ook door de zeer gevarieerde, lekkere keuken zeker een aanrader.
Er wordt ingetogen gegeten in een wat ethische sfeer. (Overigens is het interieur modern en fris en weerklinkt prettige jazzy muziek, dus het is geen tempel.)

Zonder kritiek op de zaak die een blijvende waarde is in Gent, zou ik wel graag eens een restaurant zien opduiken in een grote stad dat ook de vegetarische buffetformule hanteert, maar dan in een iets luxueuzer versie. Met dus wat meer bediening en op een of andere manier met wat meer vrolijkheid en uitbundigheid.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 13:33:43 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2011, 10:23:28 »
We aten pizza bij Gülhan Pizza in de Sleepstraat, waar vele goedkope Turkse eethuizen zijn.
Het was een bijzondere ervaring. De zaak draait erg goed, niet in het minst omwille van de zeer lage prijzen: een pizza voor nog geen zes euro.
Vooraf krijg je zelfs een bordje met zwarte olijven en groene piments, achteraf een Turks honinggebakje en een blokje Turks fruit.
De pizza (pide) heeft een andere vorm dan de ronde Italiaanse (ovaal) en wordt handig in stukken gesneden opgediend. Kaas is geen mozzarella maar geitenkaas, die droger is en niet zo kauwgumachtig uitrekt. Op het grote bord ook met een frisse dressing overgoten rauwkost, een prettige aanvulling bij eerder droge pizza.
Bij de voorgerechten zag ik nogal wat leuke mezze, waaronder groentemousses. Bij de pizza is er een ruime vegetarische keuze en bij de stoofpotjes stonden er twee vegetarische.
De bediening verliep ook zeer vlot en vlekkeloos.
Beslist een aanrader om veel, goed en goedkoop te eten, wel in een drukke omgeving door het terechte succes.
(GaultMillau stuntte door pitazaak Finjan in Antwerpen op te nemen, als ze nog eens willen opvallen door een Turkse pizzazaak te vermelden, zou ik hen dit adres aanraden.)
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2011, 15:29:31 door karl »

Offline karl

• 6.375
« Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2011, 15:58:13 »
We waren weer eens in Komkommertijd in Gent, en dat blijft dezelfde vaste waarde. Een uitgebreid koud en warm buffet voor een vaste prijs (zondag is dat 15 euro). In het warm buffet was er, naast heel wat anders, lekkere falafel (van kikkererwten), dat was een prettige meevalller.
Ook de sfeer is aangenaam, ontspannen, met fifties-jazz op de achtergrond.
Prijs/kwaliteit moeilijk te overtreffen.

Offline Laurie

• 2.478
« Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2013, 21:43:50 »
Ik at vrijdag voor lunch bij Komkommertijd, vooraf wortel-champignonsoep en daarna een uitgebreid buffet met ware en koude gerechten, onder andere een lekkere curry, nasi goreng, een roerbakgerecht met witte kook en tofu, polentaballetjes met nierbonen, loempiaatjes, een pastasalade, lekkere gemarineerde champignons. Toe een stukje bananen-kokoscake. Lekker!

's Avonds hadden we niet veel trek en weinig tijd dus aten we een wrap met Syrische kebab van seitan en omdat de tajine op was een clubsandwich met haloumi. Leuke plek met vlotte bediening en het eten smaakte ons bijzonder goed. :)