Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #80 Gepost op: 20 juli 2003, 22:21:00 »
Volgens mij hebben omega-3-vetzuren niet (alleen?) te maken met de cholesterolhuishouding maar zijn het ook essentiele bouwstenen (voor het zenuwstelsel?).

Yup. En het immuunsysteem. Er loopt ergens op mijn uni iemand rond die probeert te bewijzen dat er een direct verband bestaat tussen de afname van visconsumptie en de toename van allergieën in Nederland. Zal eens kijken hoe het met haar onderzoek gaat...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #81 Gepost op: 20 juli 2003, 23:02:03 »
Nou, xal binnenkort maar eens zo'n flesje gaan kopen dan.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #82 Gepost op: 01 augustus 2003, 09:31:26 »
Vandaag uitgeprobeerd bij het ontbijt: als je een eetlepel lijnzaadolie door de versgeperste jus d´orange doet, proef je er niks van  :D !

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #83 Gepost op: 01 augustus 2003, 10:59:55 »
Van de jus d'orange niet? :D

Fabian

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #84 Gepost op: 01 augustus 2003, 13:30:54 »
Dat doe ik ook wel eens... als je maar heel weinig neemt en het er goed doorheen roert, want het vet is toch geneigd om snel weer samen te vloeien.

Overigens beweerde een vriend van me, die een scriptie deed over de gezondheidsaspecten van veganisme, onlangs dat in het geval van lijnzaadolie de omzetting naar de juiste vetzuren in ons lichaam niet efficient verloopt. M.a.w., het heeft niet zo bijster veel zin om lijnzaadolie te slikken. Ook zei hij dat men wel werkt aan preparaten uit zeewier die wel efficient worden omgezet. Wordt vervolgd.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #85 Gepost op: 01 augustus 2003, 15:56:09 »
Die zijn alleen moeilijk te vinden, en het moet uit groen-blauwe algen of blauw-groene algen ofzo komen.

Overigens is het voor mannen beter om lijnzaad te gebruiken ipv lijnzaadolie.


Nog wat info



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #86 Gepost op: 03 augustus 2003, 12:53:22 »
In de Helpdesk hier op het forum werd er al eens over geschreven: eigenlijk is het raar dat vegetariërs en veganisten zich zo druk maken over zaken als vitamine B12, ijzer en eiwitten, maar zich nauwelijks bekommeren over Omega-3. Het heeft er vast mee te maken dat Omega-3 nog niet zo lang hèt buzz-woord is in voedingsdeskundigenland. Maar hoe het ook zij: we krijgen met z’n allen te weinig binnen van dit ‘goede vet’. En vegetariërs en veganisten scoren over het algemeen extra laag, omdat Omega-3 vooral in grote hoeveelheden voorkomt in (vette) vis.

Ik vraag me af of vega's er wel zo bij inschieten. Hoeveel % vd bevolking eet er een of meerdere keren per week rauwe vette vis?




willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #87 Gepost op: 03 augustus 2003, 16:05:03 »
Rauwe vis eten is behoorlijk riskant; allerlei wormen en aanverwanten die dodelijk kunnen uitwerken. "Leverbot" is ook zo'n schatje.

femke

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #88 Gepost op: 03 augustus 2003, 16:09:39 »
In de Helpdesk hier op het forum werd er al eens over geschreven: eigenlijk is het raar dat vegetariërs en veganisten zich zo druk maken over zaken als vitamine B12, ijzer en eiwitten, maar zich nauwelijks bekommeren over Omega-3. Het heeft er vast mee te maken dat Omega-3 nog niet zo lang hèt buzz-woord is in voedingsdeskundigenland. Maar hoe het ook zij: we krijgen met z’n allen te weinig binnen van dit ‘goede vet’. En vegetariërs en veganisten scoren over het algemeen extra laag, omdat Omega-3 vooral in grote hoeveelheden voorkomt in (vette) vis.

Ik vraag me af of vega's er wel zo bij inschieten. Hoeveel % vd bevolking eet er een of meerdere keren per week rauwe vette vis

Je hoeft de vis niet rauw te eten om de goede vetzuren binnen te krijgen hoor Het gaat wel om "vette" vis, misschien ben je daarmee in de war?



« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2003, 16:10:09 door femke »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #89 Gepost op: 03 augustus 2003, 16:21:41 »
Ik vraag me af of vega's er wel zo bij inschieten. Hoeveel % vd bevolking eet er een of meerdere keren per week rauwe vette vis?

Mijn vader eet af en toe een visje en dat is misschien een paar keer per jaar.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #90 Gepost op: 03 augustus 2003, 16:56:31 »
Je hoeft de vis niet rauw te eten om de goede vetzuren binnen te krijgen hoor!! Het gaat wel om "vette" vis, misschien ben je daarmee in de war?


Ow, ik dacht dat het rauw moest zijn, omdat omega3 zo snel kapot gaat, sowwy.
Wat mag je wel met de vis doen? Frituren lijkt me toch niet zo ...

Johanna88

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #91 Gepost op: 10 augustus 2003, 21:07:16 »
Ow, ik dacht dat het rauw moest zijn, omdat omega3 zo snel kapot gaat, sowwy.
Wat mag je wel met de vis doen? Frituren lijkt me toch niet zo ...

Ik zag mijn moeder laatst zo'n zielig dood visje zonder ogen in zilverfolie wikkelen en in de oven doen.

willem1940

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #92 Gepost op: 11 augustus 2003, 00:57:41 »
Ik eet ook nooit die ogen op, veel te zielig.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #93 Gepost op: 08 september 2003, 16:55:35 »
KareMor http://www.karemor.ie/ heeft een omega3 in spray vorm. Gemaakt van blauw-groene algen. Daarnaast zit er vit. E en lijnzaadolie in en een hoop zoetstoffen:


Citaat
It's been estimated that 80% of our population consumes insufficient quantities of essential fatty acids. While it's true that we are supposed to have no more than 30% of our calories from fat, supplementation from fatty acids is beneficial to many health conditions.

KareMor's Blue-Green Sea Spray combines omega-3 (linolenic) and omega-6 (linoleic) fatty acids, extracted from both spirulina, a blue-green algae found in various spots around the globe, and flaxseed, a plant whose cultivation stretches back to ancient Egypt.

Essential fatty acids have numerous functions in the body. They are precursors to a family of compounds known as the prostaglandins - which are responsible for numerous effects throughout the body.

In addition, Blue-Green Sea Spray adds carotenoids, including beta-carotene, which exert antioxidant effects, and chlorophylls, known for their ability to stimulate wound healing.

Eight out of every ten people are not getting the amount of fatty acids their body needs to produce energy and fight infections. Are you one of them?


Ingredients: Purified water; glycerin; sucrose and fructose; sorbitol; polysorbate 80 (phytonutrient); dl-alpha-tocopheryl acetate (vitamin E); spirulina extract; flax seed oil, citric acid; natural flavour; potassium sorbate.


Zij halen het uit spirulina, is dat wel de juiste algensoort?

En spirulina is geloof ik ook nog een analoge vorm van B12, eentje die de opname van echte B12 tegengaat.
B12 in algen: http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD4.HTM#4.5


marieketje

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #94 Gepost op: 13 september 2003, 22:51:37 »
effie vraagje over die veelgenoemde lijnzaadolie hier...
Waarom mag je die eigenlijk niet verhitten ? ???
omdat dan een deel van de omega 3 verloren gaat ofzo ?
Maar als ik nu gewoon altijd zou koken met lijnzaadolie ipv andere olie, dan gaat er misschien wel een deel omega 3
verloren, maar krijg ik er toch nog redelijk wat van binnen , niet ??
of redeneer ik hier nu weer te veel in mijn kleine,  eenvoudig logische  "mariekewereldje"? ;D

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #95 Gepost op: 13 september 2003, 23:45:26 »
Je wilt niet koken met lijnzaadolie, geloof me ;D.

De goede vetzuren werken niet meer na verhitting, voor hoeveel % dat opgaat weet ik niet.
1 a 2 Eetlepels koude lijnzaadolie (of vers gebroken lijnzaadjes door yoghurt bijvoorbeeld) per dag gewoon ineens doorslikken is het handigste.



Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #96 Gepost op: 25 september 2003, 16:50:52 »
Hallo iedereen,
Ik loops stage op een basisschool voor speciaal onderwijs. IN de klas heb ik meerdere kinderen zitten met pdd nos. Een van de ouders had via via iets gehoord over iets dat Ameu heet. Hier zaten omega 3 vetzuren in.
Zouden deze zuren dan invloed kunnen hebben op iemands gedrag, concentratie vermogen of ziektebeeld?
En zijn er mensen die weten wat Ameu precies is en waar het voor dient?
Alvast bedankt.
Liefs,
Kwipsel.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Eltru

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #97 Gepost op: 25 september 2003, 18:37:46 »
 Ameu = zalmolie capsules. Eeeiiiuw, maar er zit inderdaad veel Omega-3 in.
Ik weet niet of dit het gedrag van iemand beinvloed,
ook al menen sommigen van wel. Ik ben (nog?) niet overtuigd.
Het is wel goed voor de fysieke gezondheid.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #98 Gepost op: 25 september 2003, 21:18:06 »
Keb vandaag maar eens zo'n flesje gescoord  :D voor maar 2,50!
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #99 Gepost op: 25 september 2003, 21:24:58 »
maar weet iemand of het iemand met zo`n ziekte beeld kan helpen. Je zei dat sommige meenden van wel. Kun je maar de daar iets meer over vertellen?
Alvast bedankt.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!