Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #300 Gepost op: 15 januari 2008, 17:20:14 »
Ik heb nog een plantaardig DHA-supplement gevonden (mocht ie nog niet genoemd zijn). Er staat wel gelatine bij de ingrediënten, maar dat zal waarschijnlijk in het omhulsel zitten. Je hoeft dat niet op te eten, je koopt het er dus wel bij. Ik zal de producent er over emailen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.funciomed.be/modules/productdetail.phtml?id=3636

FUNCIOMED DHA 100
 
INGREDIENTEN PER CAPSULE
Micro-algenolie (Crypthecodinium cohnii)  222.50 mg
 

Even nagevraagd:
Geachte Mevrouw, De capsule bevat inderdaad gelatine, de micro-algen olie bevat geen gelatine.De capsules mogen opengedaan worden om de inhoud te gebruiken, maar naar ik vermoed zal dat een moeilijke en kleverige zaak worden.Per capsule is er 222,5 mg micro-algen olie aanwezig

Weet ik dus nog steeds niet of dat dan 100 mg DHA is...

En bij de 3e keer vragen kreeg ik alleen de ingrediëntenlijst toegestuurd ???.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #301 Gepost op: 15 januari 2008, 17:23:44 »
en het enige is idd de gelcaps van solgar maar die hebben idd. wel gelatine omhulsel.

Hierboven heb ik er 2 neergezet die geschikt zijn voor vega's:
DHA van Funciomed en DHA+EPA van V-Pure. Die laatste is wel uniek in zijn soort, aangezien er tot nu toe geen plantaardige vormen van EPA op de markt waren. De capsules zijn geheel vegan. Van plantaardige DHA denk ik dat er wel meerdere merken te koop zijn.




Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #302 Gepost op: 15 januari 2008, 17:25:29 »
En nog een! Deze heeft ook EPA en Q10 en vitamine E. Het lijkt het enige vega supplement te zijn met EPA:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.water4.net/products.htm

V-PURE Omega 3 (Capsules)


Besteld en binnen! De capsules zien er iig erg mooi uit, net badpareltjes, hihi. Ik heb ze nog niet geproefd.

Ze smaken erg vissig, maar het is prima te doen.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #303 Gepost op: 15 januari 2008, 17:58:19 »
Verdorie. Zou je't kunnen mixen met een keukenmachine? (zo eentje waar je van harde stoffen -zoals wortels enz- spjes mee kunt maken) Misschien kan ik het morgen maar gelijk eens proberen.

Ik heb zelf in mijn keukenmachine (stukjessnijder) geprobeerd de boel klein te krijgen. Dat lukte een beetje, maar heel erg fijn werd het niet. In het kruidenmolentje van een vriendin lukte het wel goed.
In mijn blender gaat het prima.

Overigens zou omega 3 dus ook in koolzaadolie zitten? Weet iemand of en waar dat verkrijgbaar is? Ik heb het al eens eerder (vergeefs) gezocht (voor al die vegan-cupcakerecepten natuurlijk ;)) maar gebruik vooralsnog steeds zonnebloemolie in plaats daarvan. Nu dit bijkomende voordeel van koolzaadoliegebruik schijnt te bestaan, ben ik hernieuwd geïnteresseerd. Ik ben niet zo'n fan van lijnzaadolie nl., dus krijg (al jaren) erg weinig omega 3 binnen.
In bijna alle oliën zit wel omega 3, gaat om heel veel in verhouding tot omega 6 en 9, omdat je daar over het algemeen toch wel veel van binnenkrijgt.

Ik heb trouwens wel eens koolzaadolie bij de Natuurwinkel gekocht. En als ik in Frankrijk of Duitsland ben neem ik altijd een voorraadje mee.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #304 Gepost op: 15 januari 2008, 17:59:49 »
Met de gebroken lijnzaad kunt u ook meer profiteren van de goede omega 3 vetzuren. Nadeel van de gemalen soort is dat ze door oxidatie snel ranzig worden. De beste keus is dus; hele biologische lijnzaad vlak voor gebruik malen in een koffiemolentje.
http://www.dieetcare.nl/faq.php
Wat je ook kan doen, is een kleine hoeveelheid malen/blenden en dan in een bakje in de vriezer doen. Het bevriest niet, je kunt het makkelijk scheppen en/maar de olie wordt niet ranzig.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #305 Gepost op: 16 januari 2008, 23:22:45 »
Ik doe tegenwoordig twee lepeltjes gebroken lijnzaad in een beetje water, laat het tien minuutjes staan en giet het goedje dan over de yoghurt bij mijn ontbijt. De zaadjes zijn dan niet meer zo hard (ik denk dat ik er in het begin pijn van in mijn maag kreeg) en je proeft ze haast niet.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2008, 23:23:11 door IneN »

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #306 Gepost op: 17 januari 2008, 22:43:12 »
en het enige is idd de gelcaps van solgar maar die hebben idd. wel gelatine omhulsel.

Hierboven heb ik er 2 neergezet die geschikt zijn voor vega's:
DHA van Funciomed en DHA+EPA van V-Pure. Die laatste is wel uniek in zijn soort, aangezien er tot nu toe geen plantaardige vormen van EPA op de markt waren. De capsules zijn geheel vegan. Van plantaardige DHA denk ik dat er wel meerdere merken te koop zijn.

Je had toch ook die capsules van Arkocaps? Die kocht ik ooit bij de biowinkel op de Weteringschans.
En verkocht ze weer aan een vriend, ik kan echt geen capsules van 7x20 mm heel doorslikken. :-X
Ze zijn vegan-proof in elk geval.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2008, 22:43:38 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #307 Gepost op: 18 januari 2008, 11:06:20 »

Je had toch ook die capsules van Arkocaps? Die kocht ik ooit bij de biowinkel op de Weteringschans.

Ik kan alleen lijnzaadoliecapsules van dat merk vinden, geen EPA/DHA.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #308 Gepost op: 19 januari 2008, 12:32:31 »

Je had toch ook die capsules van Arkocaps? Die kocht ik ooit bij de biowinkel op de Weteringschans.

Ik kan alleen lijnzaadoliecapsules van dat merk vinden, geen EPA/DHA.

O, sorry, die bedoelde ik ook, ik heb te snel gelezen denk ik.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #309 Gepost op: 08 maart 2008, 13:22:18 »
De laatste tijd heb ik veel minder last van mijn buik. Misschien komt dat wel door de lijnzaadolie, bedacht ik me. Het is echt opvallend. Nauwelijks meer een opgezette buik en winden laten.

Dat ik daarentegen ben gaan boeren als echte man, neem ik maar voor lief :P

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #310 Gepost op: 08 maart 2008, 13:28:10 »
Zou heel goed kunnen. Lijnzaad helpt goed bij IBS, dus lijnzaadolie misschien ook wel. Ik moet het ook braaf weer dagelijks gaan slikken.

Vanwege mijn buik heb ik de laatste tijd weinig omega3-capsules ingenomen en ik merk dat mijn hoofdhuid dan weer heel droog en korsterig wordt. Dit was een tijdje heel erg verminderd toen ik dagelijks de omega3 nam, dus daar lijkt het iig al voor te helpen!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #311 Gepost op: 08 maart 2008, 13:31:33 »
Zou heel goed kunnen. Lijnzaad helpt goed bij IBS, dus lijnzaadolie misschien ook wel. Ik moet het ook braaf weer dagelijks gaan slikken.


Als dat het is, had ik het echt veel eerder moeten doen zeg. Voel me er erg goed bij.

Las eerder dat je last hebt van je buik. Wat heb je dan?
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2008, 13:32:47 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #312 Gepost op: 08 maart 2008, 13:37:04 »
Ik las vd week pas dat het hielp bij IBS, dus ik wil nu ook gewoon lijnzaad gaan proberen.

Mijn buik: kweenie wat het is, maar het zal wel IBS zijn. Het wordt iig erger van veel beweging (dan kan ik soms wel een gil geven vd pijn) en van bepaald voedsel. Ik heb wel eens eerder periodes gehad dat ik er heel erg last van had. 1x Toen ik nog een klein Hizikietje was en enkele jaren geleden. Toen had ik een cyste in mijn eileider en worminfecties, dus dat zou het nu ook wel kunnen zijn.


Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #313 Gepost op: 08 maart 2008, 13:42:11 »
O zeg, wat vervelend dat het echt zo'n pijn doet. Hoop dat er snel weer een betere periode komt!

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #314 Gepost op: 26 maart 2008, 10:41:41 »
Ik ben ook om, Neem nu ook lijnzaadolie (daarvoor eigenlijk nooit op de omega 3 gelet), maar wat is dat spul VIES zeg. Ik neem nu 1 eetlepel per dag. Puur vind ik echt een vies gevoel in mn keel, dus meng het nu maar met sinaasappelsap.
Wat is eigenlijk de consequentie van te weinig omega 3?
En wat is IBS?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #315 Gepost op: 26 maart 2008, 12:12:40 »
Wat is eigenlijk de consequentie van te weinig omega 3?


Discussies en vragen over 'omega 3' zonder het onderscheid te maken tussen DHA; EPA en ALA zijn eigenlijk nietszeggend.

Als je dit onderwerp van het begin begint te lezen (met al de opgegeven links), dan kom je het antwoord zeker tegen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #316 Gepost op: 26 maart 2008, 13:04:46 »
IBS is irritable bowel syndrome, oftewel prikkelbare darm syndroom.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #317 Gepost op: 26 maart 2008, 13:36:26 »
ah dat heb ik ook, ik wist alleen die term niet ;), wel PDS natuurlijk.
O, en ligfietsertje, ik weet het :-[, ik zie het.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #318 Gepost op: 28 mei 2008, 21:03:47 »
Ik heb een fles hennepolie gekocht. Een stuk duurder dan lijnzaadolie maar aan de andere kant: ik heb twee keer eerder een fles lijnzaadolie gekocht en bijna vol weg kunnen gooien.
Dit schijnt lekkerder te zijn, langer houdbaar en ook nog een betere samenstelling wat vetzuren betreft. Het zal mij benieuwen!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #319 Gepost op: 28 mei 2008, 21:37:33 »
Pfff, ik heb eens in de zoveel tijd een bui dat ik het opeens heel belangrijk vind om iets van omega-3 binnen te krijgen, en ik kan aan dit topic precies zien hoe vaak ik zo'n bui heb. Laatste keer was januari 2006  :-X