Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #280 Gepost op: 08 januari 2008, 17:43:58 »
Verdorie. Zou je't kunnen mixen met een keukenmachine? (zo eentje waar je van harde stoffen -zoals wortels enz- spjes mee kunt maken) Misschien kan ik het morgen maar gelijk eens proberen.

Bedoel je een sapcentrifuge? Misschien krijg je dan lijnzaadsap! Jum.

Ik heb zelf in mijn keukenmachine (stukjessnijder) geprobeerd de boel klein te krijgen. Dat lukte een beetje, maar heel erg fijn werd het niet. In het kruidenmolentje van een vriendin lukte het wel goed.

Overigens zou omega 3 dus ook in koolzaadolie zitten? Weet iemand of en waar dat verkrijgbaar is? Ik heb het al eens eerder (vergeefs) gezocht (voor al die vegan-cupcakerecepten natuurlijk ;)) maar gebruik vooralsnog steeds zonnebloemolie in plaats daarvan. Nu dit bijkomende voordeel van koolzaadoliegebruik schijnt te bestaan, ben ik hernieuwd geïnteresseerd. Ik ben niet zo'n fan van lijnzaadolie nl., dus krijg (al jaren) erg weinig omega 3 binnen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #281 Gepost op: 08 januari 2008, 17:47:45 »
Is koolzaadolie niet gewoon bij de supermarkt te koop? En is koolzaadolie eigenlijk niet hetzelfde als rape-seed-oil (dat hier ruim verkrijgbaar is)? Of tenminste vergelijkbaar qua Omega-3 gehalte?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #282 Gepost op: 08 januari 2008, 17:51:52 »
Je kunt het lijnzaad dan misschien beter eerst fijnmalen, Ine. Hele zaadjes verlaten je lichaam weer min of meer integraal... Ik weet niet precies of je lichaam uit gemalen zaad wel erg efficiënt de Omega3 weet te vissen hoor... Uit olie is een stuk makkelijker op te nemen, lijkt me zo (is weinig wetenschappelijk verantwoorde uitspraak).
Ga er anders even een uurtje voor zitten en lees deze hele draad door. Er wordt ergens op pagina 8 zelfs gesteld dat hele zaadjes slecht voor je zouden zijn. Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt eigenlijk. Volgens mij negeert mijn lichaam lijnzaadjes gewoon. ;)

Inderdaad, ik zocht het even op:

Het is moeilijk voor het spijsverteringsstelsel om "rauw" lijnzaad afdoende te verteren en er voldoende essentiële vetzuren uit te halen. Daarom is het aangeraden om lijnzaadolie te gebruiken of het lijnzaad fijn te malen (dat kan makkelijk in de mixer).

Bron: http://www.vegetarisme.be/php/vetzuren.html?menu=new&s=1&ss=2&sss=1

Verdorie. Zou je't kunnen mixen met een keukenmachine? (zo eentje waar je van harde stoffen -zoals wortels enz- spjes mee kunt maken) Misschien kan ik het morgen maar gelijk eens proberen.

Bij verder zoeken over lijnzaad, vond ik dat gebroken lijnzaad net zo goed is als de olie. Je lichaam kan de 'hele' lijnzaadjes' inderdaad niet verteren, maar de gebroken wel.

Met de gebroken lijnzaad kunt u ook meer profiteren van de goede omega 3 vetzuren. Nadeel van de gemalen soort is dat ze door oxidatie snel ranzig worden. De beste keus is dus; hele biologische lijnzaad vlak voor gebruik malen in een koffiemolentje.
http://www.dieetcare.nl/faq.php

Voeg geregeld gebroken lijnzaad toe aan je maaltijden. Het bevat veel essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor allerlei lichaamsfuncties.
http://www.vegetarisme.be/php/EM10_Slankgezondenvegetarisch.html?menu=&s=1&ss=2&sss=1

Ik heb lijnzaad van Damhert gekocht; gebroken. Goed, kan ik 'm toch eten met effect :)

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #283 Gepost op: 08 januari 2008, 18:03:37 »
Is koolzaadolie niet gewoon bij de supermarkt te koop? En is koolzaadolie eigenlijk niet hetzelfde als rape-seed-oil (dat hier ruim verkrijgbaar is)? Of tenminste vergelijkbaar qua Omega-3 gehalte?


Is rapeseed oil dan wel of niet hetzelfde als canola oil?
Ik heb wel eens in de suup gekeken, maar het toen niet gevonden. Laatste tijd niet meer op gelet, ik ga natuurlijk niet keer op keer het olie-schap bestuderen en concluderen dat ze het niet hebben. Daar word ik maar teleurgesteld van immers. Maar misschien is het weer eens tijd voor een nieuwe poging!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #284 Gepost op: 08 januari 2008, 19:54:54 »
In Duitsland (of iig in de biologisch verantwoorde tegut...) is het lang zoeken naar olijfolie, maar de koolzaadolie heb je zo gevonden. Ik heb toch doorgezocht, want twee liter olie in een onaantrekkelijke fles (geen idee waarom, een groot deel van het biologisch verantwoorde assortiment zag er wél lekker uit) zag ik niet zo zitten.

Maar nu snap ik wel waarom je dat zo goed kunt krijgen aldaar. Hier ben ik het nog niet tegengekomen, maar ik heb er ook nog nooit naar gezocht.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #285 Gepost op: 08 januari 2008, 21:25:32 »
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/othernuts/omega3fa/
Food  Serving  Alpha-Linolenic acid (g)  
Flaxseed oil  1 tablespoon  8.5  
Walnuts, English  1 oz 2.6  
Flaxseeds  1 tablespoon  2.2  
Walnut oil  1 tablespoon  1.4  
Canola oil  1 tablespoon  1.2  
Mustard oil  1 tablespoon  0.8  
Soybean oil  1 tablespoon  0.9  
Walnuts, black  1 oz 0.6  
Tofu, firm ½ cup 0.7


Lijnzaadolie bevat verreweg het meeste ALA, wat in het lichaam omgezet wordt in DHA en EPA. Probleem is dat dat niet bij alle mensen evengoed gebeurt:

The capacity for conversion of ALA to DHA is higher in women than men. Studies of ALA metabolism indicate that approximately 8% of dietary ALA is converted to EPA and 0-4% is converted to DHA in healthy young men (7). In healthy young women, approximately 21% of dietary ALA is converted to EPA and 9% is converted to DHA (8). The better conversion efficiency of young women compared to men appears to be related to the effects of estrogen (6, 9). Although ALA is considered the essential omega-3 fatty acid because it cannot be synthesized by humans, evidence that human conversion of EPA and, particularly, DHA is relatively inefficient suggests that EPA and DHA may also be essential under some conditions.


Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #286 Gepost op: 09 januari 2008, 14:12:47 »
In Duitsland (of iig in de biologisch verantwoorde tegut...) is het lang zoeken naar olijfolie, maar de koolzaadolie heb je zo gevonden. Ik heb toch doorgezocht, want twee liter olie in een onaantrekkelijke fles (geen idee waarom, een groot deel van het biologisch verantwoorde assortiment zag er wél lekker uit) zag ik niet zo zitten.

Maar nu snap ik wel waarom je dat zo goed kunt krijgen aldaar. Hier ben ik het nog niet tegengekomen, maar ik heb er ook nog nooit naar gezocht.

ik koop het altijd in Duitsland inderdaad. bij de Lidl daar heb je mooi formaat flesjes koolzaadolie.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #287 Gepost op: 09 januari 2008, 17:18:22 »
Is rapeseed oil dan wel of niet hetzelfde als canola oil?

http://en.wikipedia.org/wiki/Rapeseed
Citaat
Rapeseed (Brassica napus), also known as rape, oilseed rape, rapa, rapaseed and (in the case of one particular group of cultivars) canola, is ....

Citaat
Canola, originally a syncopated form of the abbreviation "Can.O., L-A." (Canadian Oilseed, Low-Acid) ....


En volgens de Nederlandse wikipedia is koolzaad ook Brassica napus, dus mag ik aannemen dat rapeseed-oil inderdaad hetzelfde is als koolzaadolie.

Citaat
Canola is een genetisch gemanipuleerde variant van koolzaad. Deze vorm mag in Europa niet verbouwd worden maar de olie wordt wel uit Amerika ingevoerd. (Canola = CANadian Oil Low Acid.)
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2008, 17:23:08 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #288 Gepost op: 09 januari 2008, 18:53:19 »
In Duitsland (of iig in de biologisch verantwoorde tegut...) is het lang zoeken naar olijfolie, maar de koolzaadolie heb je zo gevonden. Ik heb toch doorgezocht, want twee liter olie in een onaantrekkelijke fles (geen idee waarom, een groot deel van het biologisch verantwoorde assortiment zag er wél lekker uit) zag ik niet zo zitten.

Maar nu snap ik wel waarom je dat zo goed kunt krijgen aldaar. Hier ben ik het nog niet tegengekomen, maar ik heb er ook nog nooit naar gezocht.

Bij de ALDI in DL hebben ze bio zonnebleomolie in glas, heel goedkoop
Za Zemiata!

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #289 Gepost op: 09 januari 2008, 18:58:33 »
Da's leuk, maar zonnebloemolie doet het niet goed in het kader van omega-3.
Toch?
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2008, 18:58:46 door Juf @ñs »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #290 Gepost op: 09 januari 2008, 19:03:12 »
nee, sorry, t was meer reactie op eerdere post over Lidl koolzaadolie en moeiijk verkrijgbare olijfolie in DL...
Za Zemiata!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #291 Gepost op: 09 januari 2008, 19:22:05 »
Hiziki en @n, bedankt voor jullie zeer informatieve bijdragen. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #292 Gepost op: 10 januari 2008, 09:37:57 »
Ik ben om, ik heb ook lijnzaadolie gekocht. Ga ik er nog iets van merken of is het gewoon heul goed voor me?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 09:42:43 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #293 Gepost op: 10 januari 2008, 12:28:39 »
Je zal bergen kunnen verzetten, nog meer kunnen spinnen en je promotie zal alle kranten gaan halen. En misschien wat diarree in het begin.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #294 Gepost op: 10 januari 2008, 12:44:01 »
En misschien wat diarree in het begin.

Vooral hier doe ik het om natuurlijk.

Hahaha, maar vandaar ;), dat wist ik niet. Is goed om te weten, want ik zou het zo aan andere dingen gaan wijten.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2008, 12:44:12 door LL de Ling »

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #295 Gepost op: 10 januari 2008, 12:47:07 »
Na het lezen van deze draad (of toch een groot deel ervan ;)), mijn mama maar meteen aangespoord op lijnzaadolie te gaan kopen (ik kan het evengoed zelf gaan halen hoor, maar weet ze tenminste dat ik met mijn voeding bezig ben :)).
Nu belde ze vanmorgen  dat ze lijnzáad had gekocht, niet de ólie. Is dat even goed? (en hoe eet je dat dan? droog op een lepel? (zoals de olie 'nat' op een lepel  :D)
Nouja, weet iemand daar meer over? Thanks!
Mijn moeder at het vroeger altijd voor een goede darmtransit, maar ze liet het zaad dan weken in een glas water (warm of koud weet ik niet, en mama is al lang geleden gestorven, dus ik kan het niet meer vragen). Het werd in ieder geval een glibberige toestand, nooit begrepen hoe ze het binnen kreeg, trouwens.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #296 Gepost op: 10 januari 2008, 15:33:38 »
Na het lezen van deze draad (of toch een groot deel ervan ;)), mijn mama maar meteen aangespoord op lijnzaadolie te gaan kopen (ik kan het evengoed zelf gaan halen hoor, maar weet ze tenminste dat ik met mijn voeding bezig ben :)).
Nu belde ze vanmorgen  dat ze lijnzáad had gekocht, niet de ólie. Is dat even goed? (en hoe eet je dat dan? droog op een lepel? (zoals de olie 'nat' op een lepel  :D)
Nouja, weet iemand daar meer over? Thanks!
Mijn moeder at het vroeger altijd voor een goede darmtransit, maar ze liet het zaad dan weken in een glas water (warm of koud weet ik niet, en mama is al lang geleden gestorven, dus ik kan het niet meer vragen). Het werd in ieder geval een glibberige toestand, nooit begrepen hoe ze het binnen kreeg, trouwens.

Voor mijn paard maakte ik het ook wel eens om die reden. Je moet het dan een poos koken om schadelijke stoffen uit te schakelen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #297 Gepost op: 10 januari 2008, 15:35:44 »
En nog een! Deze heeft ook EPA en Q10 en vitamine E. Het lijkt het enige vega supplement te zijn met EPA:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.water4.net/products.htm

V-PURE Omega 3 (Capsules)


Besteld en binnen! De capsules zien er iig erg mooi uit, net badpareltjes, hihi. Ik heb ze nog niet geproefd.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #298 Gepost op: 10 januari 2008, 15:37:59 »
Ik heb nog een plantaardig DHA-supplement gevonden (mocht ie nog niet genoemd zijn). Er staat wel gelatine bij de ingrediënten, maar dat zal waarschijnlijk in het omhulsel zitten. Je hoeft dat niet op te eten, je koopt het er dus wel bij. Ik zal de producent er over emailen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.funciomed.be/modules/productdetail.phtml?id=3636

FUNCIOMED DHA 100
 
INGREDIENTEN PER CAPSULE
Micro-algenolie (Crypthecodinium cohnii)  222.50 mg
 

Even nagevraagd:
Geachte Mevrouw, De capsule bevat inderdaad gelatine, de micro-algen olie bevat geen gelatine.De capsules mogen opengedaan worden om de inhoud te gebruiken, maar naar ik vermoed zal dat een moeilijke en kleverige zaak worden.Per capsule is er 222,5 mg micro-algen olie aanwezig

Weet ik dus nog steeds niet of dat dan 100 mg DHA is...

trashydiva

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #299 Gepost op: 15 januari 2008, 12:44:56 »
Hmm ik studeer natuurgeneeskunde en heb het toch eens gevraagd hoe het zat en het enige is idd de gelcaps van solgar maar die hebben idd. wel gelatine omhulsel.

De enige vegetarische optie is dan ook gewoon lijnzaadolie 2 eetlepels per dag (ik las ergens iem. die vroeg het verschil met lijnzaad, maar dat is gewoon heel andere werking; lijnzaad is voor goede darmwerking (hele lijnzaad) en gebroken lijnzaad of gekookte (waar je het slijm van eet) is voor darmwandbescherming  :) ).


En wil je precies de  juiste omega 3-6 binnenkrijgen dan helaas bergen walnoten eten, die zijn nog net iets beter dan  lijnzaad, maar lijnzaad is voldoende, als je het wel iedere dag doet.