Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #200 Gepost op: 13 maart 2006, 01:34:01 »
Ik heb even een vraagje over flaxseed (lijnzaad). Ik woon nu voor een jaar in Amerika en vind het af en toe best lastig om uit te zoeken wat ik nou precies allemaal op een dag moet eten om als een gezonde vegetarier door het leven te gaan. Ik woon bij een familie die wel vlees eet, veel zuivel gebruikt enz...dus dat maakt het extra lastig!

Nou waren we laatst bij Whole Foods en daar heb ik een zak met flaxseed gekocht. Sochtends eet ik of een granen cerial of havermout pap en door beide roer ik zo'n 3 eetlepels slaxseed. Is dit oke? Of kan ik beter 2 eetlepels olie innemen? Kan me voorstellen dat die olie veel geconsentreerder is?

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #201 Gepost op: 21 maart 2006, 14:14:39 »
Ik heb maar weer omegaolie gekocht. Bij die pillen stond op de verpakking dat je er eigenlijk zoveel moest innemen dat je maar beter de olie kon nemen  ???. Ben benieuwd hoe lang ik het ditmaal vol hou.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #202 Gepost op: 26 maart 2006, 13:01:03 »
De nieuwe omegaolie is niet zo erg vies als de vorige (deze is van iets met balance en erg duur, de vorige was van Ekoland en niet zo duur), maar nu lees ik in het Parool dat men er weer van terug aan het komen is dat omega 3 zo gezond is, misschien wel in combinatie met 'andere dingen in vis' maar daar heb ik niet veel aan. Zit ik dadelijk voor l*l die omegaolie te slikken. Dan hou ik er als dit flesje op is maar weer mee op.
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #203 Gepost op: 26 maart 2006, 15:18:59 »
Je hebt omega-3 toch echt nodig hoor, gewoon blijven nemen dus.

Dat het niet of nauwelijks beschermt tegen hart- en vaatziekten is wat anders dan dat het niet gezond zou zijn.  :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #204 Gepost op: 26 maart 2006, 16:17:03 »
Oh. Waar is het dan goed voor? Je concentratie? Dat kan ik op zich wel gebruiken.
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #205 Gepost op: 26 maart 2006, 18:48:40 »
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #206 Gepost op: 26 maart 2006, 21:25:49 »
Ha bedankt.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #207 Gepost op: 31 maart 2006, 12:15:36 »
Ik heb maar weer omegaolie gekocht. Bij die pillen stond op de verpakking dat je er eigenlijk zoveel moest innemen dat je maar beter de olie kon nemen  ???. Ben benieuwd hoe lang ik het ditmaal vol hou.

Ik heb er ook nog steeds moeite mee een manier te vinden om omega-3 binnen te krijgen. Nouja, nu heb ik heel mijn omnivoorleven best weinig vis gegeten dus eigenlijk heb ik al een tekort van heb ik jou daar, maar toch functioneer ik niet onaardig. Wat weer extra reden is om er vooral niks aan te veranderen.
Die capsules kreeg ik hoe dan ook niet heel binnen dus ik ben wel benieuwd naar je balancespullie. Waaro koop je dat? En neem je het puur of ergens doorheen? En hoef je er niet van te kokhalzen? :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #208 Gepost op: 02 april 2006, 19:30:23 »
Het balance spulletje heet Perfect Balance van Omega & More (volgens mij is het een beetje een enge club maar goed) en ik heb het gekocht bij de Natuurwinkel Weteringschans in Amsterdam (die tegenwoordig niet meer Natuurwinkel heet). Het staat in de koeling!
Het is iets minder vies dan de olie die ik eerder had (het smaakt een beetje naar beukennootjes) maar echt lekker kan ik het niet noemen. Maar ik heb ontdekt dat het doorslikken met een hartig drankje veel lekkerder is dan met iets zoets als sinaasappelsap. En nu ben ik dol op tomatensap, dus neem ik een eetlepel van dat spul, slok tomatensap, nog een keer el spul, weer slok tomatensap. Werkt heel goed, maar volgens mij vinden veel mensen tomatensap vies. Volgens de verpakking moet je 2x per dag 1 el nemen, maar ik vind 1x per dag 2 el wel genoeg moeite (ik neem ook maar een driekwartvolle el anders lazert dat spul er van af).
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #209 Gepost op: 09 april 2006, 11:05:31 »
Bedankt, volgende keer dat ik bij de BioMarkt® :P op de Weteringschans ben, zal ik hem eens uittjekken (of bij een andere biowinkel kijken in de koeling). :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #210 Gepost op: 09 april 2006, 11:14:22 »
uittjekken
:worshippy: Mijn god, briljant! Ik wou dat ik daar op gekomen was!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #211 Gepost op: 09 april 2006, 11:35:50 »
uittjekken
:worshippy: Mijn god, briljant! Ik wou dat ik daar op gekomen was!

Liefje, dat woord gebruik ik al eeuwen! Nouja, jaren, dan. Of misschien maanden. Hm.
Anyway, ik had je leven dus al ző veel eerder zö veel mooier kunnen maken! Wat een gemiste kans! :(
Ik wil vega bananenschuimpjes.

veggie guus

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #212 Gepost op: 14 mei 2006, 14:05:55 »
natuurlijk ga ik geen vis eten! Ik ben toch vegetarisch? Geen koe en geen kip betekent ook ggen vis. Dat zijn ook levende wezens. er zijn ook andere manieren om omega 3 en 6 binnen te krijgen. Becel en zo. Dus lekker geen vis lekker gezond zou ik zo zeggen.

Een vastbesloten vegetarisch meisje sinds maandag.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #213 Gepost op: 12 december 2006, 18:26:50 »
In een advertentie zag ik iets over perilla-olie, dat meer omega3 bevat dan lijnzaad.
Een heel gezond spulletje dus:
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdrugprofiles/nutsupdrugs/per_0199.shtml

Het zit verwerkt in o.a. Amanprana Okinawa Omega's, met 25% perilla en 25% hennepolie, wat helaas reteduur is: 43,50 voor 500 ml. Dat gaat je dus zo'n 90 ct per dag kosten.
http://www.noble-house.tk/html/nederlands/happy_perilla_special_nl.htm

De Happy Perilla-mix kost 33,50 en bevat o.a. 35% perilla.
De Eicosan Perilla omega-3 inflam formule bevat 80% perilla en kost ook 33,50.


Perilla lijkt te komen van de Japanse shiso-plant:
http://en.wikipedia.org/wiki/Perilla
« Laatst bewerkt op: 13 december 2006, 13:04:01 door Hizikigrrrl »

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #214 Gepost op: 13 december 2006, 11:42:06 »
Ik lees hier trouwens niets over koolzaadolie: dat gebruik ik altijd om in te bakken en kost iets minder dan 3 euro per halve liter. Bovendien heb ik niet het idee dat ik iets tekort kom: ik heb al nooit veel vis gegeten, maar sinds ik vegetariër ben let ik wel meer op omega's in de boter (becel dieet) en op de braadolie. Ik zou zelfs durven stellen dat ik er juiist op vooruit ben gegaan...
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #215 Gepost op: 13 december 2006, 11:50:59 »
Ik lees hier trouwens niets over koolzaadolie: dat gebruik ik altijd om in te bakken en kost iets minder dan 3 euro per halve liter. Bovendien heb ik niet het idee dat ik iets tekort kom: ik heb al nooit veel vis gegeten, maar sinds ik vegetariër ben let ik wel meer op omega's in de boter (becel dieet) en op de braadolie. Ik zou zelfs durven stellen dat ik er juiist op vooruit ben gegaan...
Je mag koolzaadolie toch niet verhitten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Roodbaard

  • ***
  • 260
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #216 Gepost op: 13 december 2006, 11:58:00 »
Jawel. Lijnzaadolie is niet geschikt voor bak- ende braad, koolzaadolie wel. Ik gebruik die van Fertilia.

'De beste omega-3 bronnen van plantaardige oorsprong zijn: koolzaadolie, lijnzaad, noten, postelein, veldsla.
Koolzaadolie kan worden gebruikt voor het bakken en het maken van vinaigrettes en dressings. Eén eetlepel koolzaadolie verschaft 1-1,5 g alfa linolzuur.
Het enige waarbij men met koolzaadolie op dient te letten is de houdbaarheid. Zij moet op een donkere plaats worden bewaard en snel worden verbruikt.'  (gevonden op http://www.isodisnatura.nl/nutrition_-_article.htm?ID=18 )

en ook op http://www.banu.nl/wetenschappelijk.htm staat veel over vetten en waar het allemaal in zit.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2006, 12:05:40 door Roodbaard »
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #217 Gepost op: 13 december 2006, 12:42:34 »
Ik gebruik koolzaadolie om mee te bakken. (Dan zijn die flessen trouwens wel aan de dure kant.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #218 Gepost op: 13 december 2006, 12:51:39 »
Ik gebruik koolzaadolie om mee te bakken. (Dan zijn die flessen trouwens wel aan de dure kant.)
ik rijstolie. kan hoge temperaturen verdragen en is cholesterol verlagend. Weet niet hoe het zit met omega 3.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #219 Gepost op: 13 december 2006, 12:53:56 »
Om mee te bakken als in cake? Of bedoel je bakken in de pan? (Ik die eerste namelijk.)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call