Vegatopia Forum

Omega-3 vetzuren

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Dee

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #180 Gepost op: 16 januari 2006, 16:43:29 »
Koud, bij een slaatje ofzo.

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #181 Gepost op: 16 januari 2006, 16:58:02 »
Niet zo relevant lijkt me, gezien:
.... en een goede scheut tabasco.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #182 Gepost op: 16 januari 2006, 17:12:12 »
Gisteren was er iets over omega-3 vetzuren op de Belg (Overleven?). Ik heb het maar half-half gezien. Er werd bijvoorbeeld aandacht geschonken aan de voordelen die de vetzuren zouden hebben voor de concentratie van schoolkinderen.Uit onderzoek was gebleken dat de kinderen die visolie kregen beter presteerden dan de kinderen die een placebo kregen. En dat het beter is om vette vis te eten dan plantaardig voedsel waarin omega-3 vetzuren zitten omdat die uit vis beter/gemakkelijker opgenomen kunnen worden.

Het was ook met die professor Tom Sanders die alles een beetje relativeerde, gelukkig, dat je als vega of vege niet gelijk in paniek hoeft te raken. Misschien was het (ongeveer?) dezelfde docu als van Hiziki van de post van 7 oktober?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #183 Gepost op: 17 januari 2006, 12:35:50 »
Ik gok dat het dezelfde BBC-docu was.

veertje

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #184 Gepost op: 18 januari 2006, 14:48:45 »
heb sesamolie en walnotenolie in de kast staan.is dit goed voor de omega 3?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #185 Gepost op: 25 januari 2006, 21:33:12 »
Walnotenolie wel lijkt me, want het zit ook in walnoten.


Ik heb zelf nu maar eens capsules aangeschaft, die olie krijg ik gewoon niet weg.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #186 Gepost op: 25 januari 2006, 22:12:48 »
Walnotenolie wel lijkt me, want het zit ook in walnoten.


Ik heb zelf nu maar eens capsules aangeschaft, die olie krijg ik gewoon niet weg.
Welke caps heb je? Ze zijn vegan neem ik aan? Hoe duur? Is er nog naar verhoudingen gekeken?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

kabir

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #187 Gepost op: 26 januari 2006, 01:28:46 »
De fles lijnzaad olie is nog half vol en dat is dit keer niet positief.  :-X

Ik krijg het nog alleen weg als ik direct iets drink om het weg te spoelen, zoals melk.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #188 Gepost op: 26 januari 2006, 15:08:14 »
Welke caps heb je? Ze zijn vegan neem ik aan? Hoe duur? Is er nog naar verhoudingen gekeken?

Ze zijn inderdaad vegan. Ze zijn van arkocaps, tot nu toe de enigen die ik hier kon vinden zonder gelatine. In de natuurwinkel betaal je ong. 7 euro voor 45 capsules. Ze zeggen drie maal daags 1-2 pillen maar dat vind ik wel heel veel, ik neem er elke dag gewoon 1.

Oh ja het is gewoon lijnzaadolie dus niet naar verhoudingen gekeken.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #189 Gepost op: 26 januari 2006, 15:09:32 »
Weet iemand trouwens hoeveel walnoten je zou moeten eten per dag om de adh te halen?

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #190 Gepost op: 27 januari 2006, 13:15:03 »
Dit las ik op vegashopping:

De visoliemythe
Gezonde voeding staat steeds meer in de belangstelling. Veel wordt er ook gezegd en geschreven over visolie. Hierbij gaat het om de Omega 3 vetzuren (Alfalinoleenzuur) die in visolie voorkomen. Een tekort aan Omega 3 vetzuren wordt gerelateerd aan ziekten als ADHD, depressie, schizofrenie, hart-en vaatziekten, diabetes en andere. Voldoende Omega 3 vetzuren binnen krijgen is belangrijk voor uw gezondheid, echter dit is maar de halve waarheid. Minstens even belangrijk is de balans tussen de hoeveelheden Omega 3, 6 en 9 die u binnenkrijgt. Een onjuiste balans kan zelfs de kwalen verergeren of andere kwalen veroorzaken. Vrije radicalen zijn verzot op Omega 3/6 en veroorzaken snel ranzig worden van deze vetzuren in het lichaam. Dit is zeer schadelijk, maar kan bestreden worden met anti-oxidanten zoals vitamine E.  Belangrijk is dus om een juiste en gebalanceerde hoeveelheid Omega 3/6/9 en Vitamine E binnen te krijgen. Verder is het ook niet nodig om vissen te doden voor de Omega 3 component. Er zijn voldoende plantaardige bronnen zoals lijnzaadolie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.229
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #191 Gepost op: 18 februari 2006, 14:03:37 »
Weet iemand trouwens hoeveel walnoten je zou moeten eten per dag om de adh te halen?

Nee, maar ik weet wel dat in walnoten naast omega-3 ook omega-6 zit en dat je als je je ADH omega-3 wilt binnenkrijgen met hoofdzakelijk walnoten, je dan naar verhouding weer te veel omega-6 binnenkrijgt, en zie verder de post van willem hierboven.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #192 Gepost op: 18 februari 2006, 19:00:57 »
http://www.omega3.be/consumenten/ned/

Volgens deze site heb je zo'n 200 gram walnoten per week nodig voor de ADH omega3, dus ong. 30 gram walnoten per dag.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #193 Gepost op: 01 maart 2006, 10:47:51 »
Becel is trouwens aan de weg aan het timmeren met Omega 3 en Omega 6. "Uit onderzoek van het Amerikaanse Productscan Online blijkt dat het aantal producten waarin omega 3 is verwerkt in 2006 sterk zal stijgen," zo mailen ze mij. "Omdat dit de makkelijkste manier is om omegavetten binnen te krijgen (je hoeft er immers niets extra’s voor te doen), is de verwachting dat deze ontwikkeling ook in Nederland een hoge vlucht zal nemen. In Nederland is Becel de voorloper op dit gebied. Zowel Becel Light als Becel Dieet zijn verrijkt met de essentiële vetten omega 3 & 6."

Er moet overigens nog een hoop gebeuren voordat het wat wordt met Omega 3 en 6, want uit onderzoek blijkt dat 92% van de Nederlanders weliswaar weet dat er goede vetten bestaan, maar twee op de drie Nederlanders heeft nog nooit van omega 3 gehoord en drie op de vier Nederlanders heeft nog nooit van omega 6 gehoord.

Ik zal overigens nog eens checken wat de bron is van omega 3 en 6 in Becel.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #194 Gepost op: 01 maart 2006, 10:59:02 »
Ik zal overigens nog eens checken wat de bron is van omega 3 en 6 in Becel.

We hebben wel eens langer moeten wachten op een antwoord. :)

Citaat
From: Xxxx Xxxxxxxx <xxxxx@xxxx.nl>
Subject: Re: Persdossier omega 3 & 6
To: Jan Lieftink <info@vegatopia.com>

Beste Jan,

Leuk dat je de informatie op het forum gaat vermelden.
Becel Light en Becel Dieet zijn verrijkt met de plantaardige variant  
van de omegavetzuren en komen dus niet uit vis. Met behulp van deze  
plantaardige omegavetten kan het lichaam de omegavetten uit vis wel  
zelf aanmaken.

Vriendelijke groet,
Xxxx



Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #195 Gepost op: 01 maart 2006, 11:03:22 »
becel light zit toch gelatine in?

maar hoe zit dat met die nieuwe versie van hun? weet je dat toevallig? die chollesterol verlagende. hoe heet ie nou ook weer  ???

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #196 Gepost op: 01 maart 2006, 20:24:06 »
becel light zit toch gelatine in?

maar hoe zit dat met die nieuwe versie van hun? weet je dat toevallig? die chollesterol verlagende. hoe heet ie nou ook weer  ???

Mijn contact is het aan het checken. Van Becel Light meent ze vrijwel zeker te weten dat er gelatine in zit.

Aiko

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #197 Gepost op: 01 maart 2006, 20:32:35 »
Mijn contact is het aan het checken.

Ahum!

Lollifant

Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #198 Gepost op: 03 maart 2006, 17:22:49 »
In Becel Light zit gelatine, in Becel Dieet niet!

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Omega-3 vetzuren
« Reactie #199 Gepost op: 08 maart 2006, 19:25:48 »
Dit duurde wat langer, maar inderdaad:

To: Jan Lieftink <info@vegatopia.com>
From: Xxx XXXXX <xxx@capita.nl>
Subject: Becel Dieet alleen geschikt

Beste jan,

alleen Becel Dieet is geschikt voor vegetariers.

Groet,

Xxxx