http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g52/g52_p14.htmeerste deel, anders krijg ik het er niet in 1 keer op.
nr: 52 pagina 14. Publikatie datum: winter 2001/2002
Artikel
Beknopte assertiviteitstraining - Heeft veganisme spierballen?
door Han van Hofslot & Marlies de Jonge
Alle veganisten kennen het verschijnsel dat ze soms kritische opmerkingen en vragen naar hun hoofd krijgen van niet-veganisten m.b.t. hun plantaardige leefwijze. Onbekend maakt onbemind, zeker wanneer iemands gewoonten en principes haaks staan op je eigen. Zoals Han van Hofslot hiernaast aangeeft, is het zelfs niet ongewoon wanneer mensen agressief reageren en het is prettig om dan een kort antwoord klaar te hebben om dergelijke personen de pas af te snijden. Zelf denk ik dat het niet alleen van belang is een snel en pasklaar antwoord te hebben, maar ook om mensen in een wat verdergaande discussie van weerwoord te kunnen voorzien. De meest gehoorde opmerkingen passeren in dit stuk de revue met zowel een kort als een meer uitgebreid weerwoord.
Bij argumentatie over veganisme en vegetarisme komen woorden voor zoals speciesisme, ethisch, rationeel, egocentrisme en nog een heleboel andere woorden en begrippen die misschien wel effectief in een discussie op papier zijn, maar die niet goed overkomen bij een praatje met iemand die je niet zo goed kent en waarbij je bijvoorbeeld via het weer of die mooie vakantie met die lekkere eethuisjes, op het niet eten van dieren en dierlijke producten komt.
Het gebeurt nogal eens dat als mensen weten dat ik veganist ben, ze proberen de lachers op hun hand te krijgen door daar grappen over te maken. Het zou mooi zijn wanneer iedere veganist een aantal kreten in huis heeft om zich weerbaarder op te stellen tegenover dergelijke agressieve/pestende individuen. Het voeren van een uitgebreide discussie werkt in dergelijke gevallen domweg niet. Een kreet als "In de natuur eten de dieren elkaar ook op" moet je, als je met zulke mensen te maken hebt, direct kunnen pareren met een soortgelijke oneliner waarmee je de mond snoert van de kretenslaker.
Bijvoorbeeld: Maar ik vind vlees zo lekker.
Antwoord: Cocaïne schijnt lekkerder te zijn.
Het antwoord daarop is misschien:
Ja, maar dat is geen eten.
Repliek: Ja maar het is wel lekkerder.
Bijvoorbeeld: Ik had een opa en die is 96 geworden en die at iedere dag vlees.
Antwoord: Vegetariërs worden gemiddeld 9 jaar ouder dan vleeseters dus anders was ie wellicht wel 105 geworden. (Als je een vegetarische opa hebt die 104 is geworden, haal die er dan ook maar bij).
Bijvoorbeeld: de vraag wordt gesteld "Waarom ben je vegetariër of veganist?"
Antwoord:Ik wil je wel antwoord geven, maar ik denk dat je dat zelf al wel weet of zelf wel kunt bedenken.
Bijvoorbeeld: Vissen voelen die haak niet in hun bek.
Antwoord: Als jij een haak door je bek krijgt, voel ik dat ook niet.
Verder kan je het ook nog zo doen als Johan, een bekend veganist, die als hij geen antwoord meer weet in uiterste noodgevallen schreeuwt: 'BOE BA BOEBABOE BLOE BABAB'. Daarna word je meestal wel met rust gelaten.
Veganisme is ongezond
Opmerking: Een mens heeft vlees nodig.
Weerwoord: Er is geen enkel geval bekend van iemand die dood is gegaan door geen vlees te eten.
Opmerking: Melk moet (zonder melk krijg je broze botten).
Weerwoord: Ik sta nog steeds stevig op mijn benen.
Opmerking: Veganisten zijn magere, bleke mensen.
Weerwoord: Niet-veganisten zijn over het algemeen te zwaar zijn, veganisten zijn gemiddeld genomen lichter in gewicht. Wie is er dan ongezond? (Als je zelf niet mager en bleek bent, kun je jezelf natuurlijk ook uitstekend als tegenvoorbeeld noemen of wijzen op andere veganisten die niet aan het vooroordeel voldoen).
De meeste mensen weten opvallend weinig over voeding. Je kunt dus aan een welwillende discussiegenoot vragen waarom volgens hem veganisme ongezond is. De kans is groot dat hij dan al snel met zijn mond vol tanden staat of hooguit nog naar voren weet te brengen: omdat je melk nodig hebt voor je botten. Ten aanzien van een beter onderlegde 'tegenstander' is het zaak enige kennis te hebben over voedsel door bijvoorbeeld het lezen van een betrouwbaar werk hierover zoals het boek Vegan Nutrition van Gill Langley (verkrijgbaar via de NVV).