Vegatopia Forum

Dierenwelzijn en de bijbel

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Dierenwelzijn en de bijbel
« Gepost op: 08 maart 2003, 14:58:43 »
Voor de geïnteresseerden:
Jan is zo vriendelijk geweest om de studie 'Dierenwelzijn en de bijbel' op zijn site te zetten. Aan de eerste versie 'vegetarisme en de bijbel' is grondig gesleuteld en uitgebreid tot deze tweede versie.
Het is HIER te vinden.
Je hebt wel Acrobat Reader 4 of hoger nodig om het document (PDF-file) te kunnen zien. Acrobat Reader is gratis te downloaden van deze site.


palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2003, 21:16:35 »
Bart, buitengewoon boeiend! Prachtig stuk werk. In het kader waarvan heb je het stuk geschreven? Heb je al overwogen er iets mee te doen richting Kerk & Dier (hoewel een beetje muffe club) of in de richting van het jongste initiatief van een cluster van dierenbeschermingsorganisaties om alle kerken aan te schrijven met het verzoek hun vernatwoordelijkheid op dit punt te nemen?

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2003, 21:23:21 »
De schrijver is Bart Hendrix, dus niet "onze" Bart.
:witch2:

palmier

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2003, 20:49:05 »
O.K. de bloemen gaan naar Bart Hendrix. Familie van ene Jim?

Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2003, 10:10:22 »
Ik heb de link op een religie-prikbord gegooid...

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2003, 20:25:14 »
Heb je al overwogen er iets mee te doen richting Kerk & Dier (hoewel een beetje muffe club) of in de richting van het jongste initiatief van een cluster van dierenbeschermingsorganisaties om alle kerken aan te schrijven met het verzoek hun vernatwoordelijkheid op dit punt te nemen?
Welk 'jongste initiatief' Palmier? Op de site v/d dierenbescherming bijvoorbeeld wordt hier niet over gerept.
Trouwens, ik vraag me ook af welke kerken er aan zouden worden geschreven, echt allemaal (van pinkster tot zwarte kousen)? Maar dat terzijde.

vegalan

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2003, 19:24:08 »
Voor de geïnteresseerden:
Jan is zo vriendelijk geweest om de studie 'Dierenwelzijn en de bijbel' op zijn site te zetten. Aan de eerste versie 'vegetarisme en de bijbel' is grondig gesleuteld en uitgebreid tot deze tweede versie.
Het is HIER te vinden.
Je hebt wel Acrobat Reader 4 of hoger nodig om het document (PDF-file) te kunnen zien. Acrobat Reader is gratis te downloaden van deze site.



Waarom wil jij elke keer weer zo graag bewijzen dat het christendom diervriendelijk is. Terwijl het merendeel van de Christenen waaronder vele theologen gewoon vlees eten en in hierin (de leer) geen belemmering zien?

(Wij hebben hier al eens eerder over gediscussieerd. Je gaf aan dat jij er eigenlijk niet meer in gelooft.) Ondanks dit blijft het je bezig houden, dus vandaar deze vraag!

Groetjes Vegalan.


Offline nicky_too

  • ****
  • 947
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2003, 20:17:24 »
Waarom wil jij elke keer weer zo graag bewijzen dat het christendom diervriendelijk is. Terwijl het merendeel van de Christenen waaronder vele theologen gewoon vlees eten en in hierin (de leer) geen belemmering zien?

Is dat een "fout" van het Christendom of van de Christenen?

groeten,
Nicky
"AAAH!!"
"HMPF!"

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2003, 01:11:49 »
Ik denk dat dat bij de christenen ligt. Zij denken dat zij nu de baad over de deiren mogen spelen omdat zij die van God hebben gekregen. Dat is ergens wel zo. Maar dit is vast niet zoals God het bedoeld had. DIe fout ligt bij de christenen.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

vegalan

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2003, 19:16:15 »
Waarom wil jij elke keer weer zo graag bewijzen dat het christendom diervriendelijk is. Terwijl het merendeel van de Christenen waaronder vele theologen gewoon vlees eten en in hierin (de leer) geen belemmering zien?

Is dat een "fout" van het Christendom of van de Christenen?

groeten,
Nicky

Ik heb gemerkt dat mijn schrijven om enige toelichting vraagt.
Het gaat er om dat men een zo eerlijk mogelijk beeld van het Christendom en zijn representanten krijgt. En niet om het verwrongen beeld dat zoveel mensen ervan trachten te maken! dwz uit eigen belang omdat dit de gemoederen sust. Wie zegt dat het wel diervriendelijk is beweerd daarmee dat de huidige volgelingen die dieren doden en consumeren geen ware gelovigen zijn. Dwz al die mensen die het geloof kennen en beleven. En dat zijn er velen. Dit in tegenstelling tot vegetarische minderheid. En is het doden en consumeren van dieren dan geen dieronvriendelijke daad? Deze laatste vraag mag een ieder voor zichzelf beantwoorden.

Groetjes vegalan.

Offline iammars

  • ***
  • 288
  • Geslacht: Man
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2003, 19:59:46 »
Waarom wil jij elke keer weer zo graag bewijzen dat het christendom diervriendelijk is. Terwijl het merendeel van de Christenen waaronder vele theologen gewoon vlees eten en in hierin (de leer) geen belemmering zien?

(Wij hebben hier al eens eerder over gediscussieerd. Je gaf aan dat jij er eigenlijk niet meer in gelooft.) Ondanks dit blijft het je bezig houden, dus vandaar deze vraag!

Groetjes Vegalan.
Ik vraag me echt af of je het gelezen hebt Vegalan.
Ik bewijs n.l. niet dat het christendom diervriendelijk is, maar laat door middel van bijbelverwijzingen en bio-industrie feiten zien dat christenen juist diervriendelijker bezig zouden moeten zijn dan ze nu over het algemeen genomen zijn.
Ik ben gelovig opgevoed en ik heb verschillende kerken van binnen meegemaakt. Ik wilde dit graag schrijven, zie ook de inleiding waarom. De discussies met christenen lopen altijd uit op wat staat er in de bijbel en er wordt gesmeten met bijbelteksten.
Ik concludeer ook dat, volgens de bijbel, er wel vlees gegeten mag worden, alleen dat de dieren wel goed behandeld moeten zijn. Geen vlees eten mag ook, dat wordt bijbels niet uitgesloten. Dat kun je oncorrect vinden, maar dat is wat ik uit de bijbel haal. Als elke christen nu biologisch vlees zou gaan eten, zou al een groot deel van het dierenleed worden voorkomen. Vegetarisch worden kan natuurlijk ook, maar dat is je eigen keuze.

Ik verdedig het christendom niet. Er staat nou eenmaal niet in de bijbel dat christenen vegetarisch moeten zijn, maar mogen zijn. Dat zie je blijkbaar niet als voldoende.

Dat veel gelovigen niet bij dierenleed stil staan, komt vooral door het feit dat het christelijk geloof zelf de kern is en daaruit vloeit al snel dat ze zich kunnen verschuilen achter dat geloof en geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen voor andere zaken. Dit bestrijd ik, en komt volgens mij ook voldoende terug in de studie. Wellicht dat je hieruit haalt dat ik christenen verdedig, maar dat is zeker niet mijn intentie. De reden voor deze 2e versie wordt ook uitgelegd in de inleiding van de studie.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2003, 20:07:04 door iammars »

Toby

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2003, 20:18:23 »
Toch zijn er ook genoeg christenen bezig met vegetarisme. :)

Meer info hierover:http://www.jesusveg.com/

Offline Kwipsel

  • ***
  • 108
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2003, 22:43:55 »
Leuke site.
Ik vind ook dat je als christene meer om de dieren zou moetn denken. En niet zomaar vlees gaan eten omdat jij dat lekker vind en er in de bijbel ook vlees wordt gegeten.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Danielle

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2003, 16:36:51 »
WAUW, kanniet wachten tot ik vanavond erbij kan (ben nu nog op stage). Hier ben ik erg benieuwd naar! :D

zegho

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2003, 19:16:18 »
ik heb het stuk meteen download en gelezen. ik ben christen en eet sinds 2 maanden alleen nog biologisch vlees, en ga ook dara binnenkort mee stoppen denk ik. het verbaast me echt hoe weinig er door christenen wordt nagedacht over wat er op hun bordje ligt. anderzijds begrijp ik wel, omdat er veel ontwetendheid bestaat. Ik ben er zelf meer over na geen denken omdat ik met meer mensen in aanraking kwam die vegetarier waren. zodoende ben ik me erzelf meer in gaan verdiepen....

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2003, 20:55:02 »
 :thumbsup:
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Danielle

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2003, 22:40:10 »
Het viel me achteraf wat tegen, er stond weinig in wat ik nog niet wist.

In mijn omgeving kom ik juìst bij christenen tegen dat ze tegen het vegetarisme zijn, en ik snap niet waarom. Nou ja, wel een beetje. Het staat niet in de bijbel dat je vegetarisch moet zijn en ze geloven dat dieren niet kunnen denken en voelen omdat die dingen alleen aan de mens gegeven zijn.

zegho

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2003, 23:18:04 »
wat lopen dr toch veel rare christen rond op deze aardbol :-)

Ezzie

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2003, 12:31:44 »
Hoi Zegho,

Mijn man en ik zijn christen en ongeveer een jaar geleden belandden wij op vegatopia. In eerste instantie zijn we allebei vegetariër geworden toen we er achter kwamen hoe er met dieren gerotzooid wordt. Ik ben daar inmiddels van terug gekomen omdat ik het gewoonweg niet volhield. Ik eet nu allen EKO vlees en niet meer dan een paar keer in de week. Ik heb daar voor mezelf een goede tussenweg in gevonden. Mijn man is echter juist een stap verder gegaan, hij is bijna veganist, hij eet alleen per uitzondering dingen met kaas en zuivel erin.

Mijn man studeert ook theologie (HBO) in zijn vrije tijd en het is juist heel Bijbels om goed met dieren om te gaan. Ook wij verbazen ons mateloos hoe christenen zo ongelooflijk NIET nadenken over hoe we met de Schepping omgaan. Ik las eens een filmpje online van Hans Bouma (de bekende gedichtjes schrijver) die vegetariër is en vindt dat je zonde bedrijft als je nog dieren eet. Dat heeft me toen erg aan het nadenken gezet. Regelmatig probeer ik gesprekjes te hebben met kerkgenoten (volle evangelie) over dierenwelzijn, maar een enkeling is bereid er naar te luisteren. Er wordt soms ronduit raar gereageerd op het vegetarisch zijn van mijn man. Hij is niet iemand die de discussie aangaat, maar ik kan me er altijd vréselijk over opwinden.

Juist christenen zouden zich bezig moeten houden met het welzijn van de Schepping, inclusief milieuproblematiek en dierenwelzijn. Raar dat dit maar weinig gebeurt. Men is vooral bezig met anderen dingen, maar met dit soort praktische dingen dus niet. Hopen dat er maar steeds meer christenen mogen komen die zich WEL druk maken om bovengenoemde dingen!

groetjes, Ezzie


ik heb het stuk meteen download en gelezen. ik ben christen en eet sinds 2 maanden alleen nog biologisch vlees, en ga ook dara binnenkort mee stoppen denk ik. het verbaast me echt hoe weinig er door christenen wordt nagedacht over wat er op hun bordje ligt. anderzijds begrijp ik wel, omdat er veel ontwetendheid bestaat. Ik ben er zelf meer over na geen denken omdat ik met meer mensen in aanraking kwam die vegetarier waren. zodoende ben ik me erzelf meer in gaan verdiepen....

zegho

Re:Dierenwelzijn en de bijbel
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2003, 13:22:18 »
inderdaad. ik probeer af en toe met vrienden ook wat gesprekken hierover aan te knopen, zonder al te activistisch te worden :-) De meeste hebben er wel veel respect voor, maar om nou zelf die stap te nemen: nee. Het rare is dat ik veel reacties krijg van "nou dan moet je ook kijken waar je kleren vandaan komen en dat moet je ook dit en dat en ik zou liever verantwoorde koffie kopen". En dat er belangrijkere dingen zijn om je mee bezig te houden. Tuurlijk is dat zo, maar het een sluit het andere niet uit. Als christen wil ik op elk gebied op een goede manier met de schepping omgaan. Dat is wel eens moeilijk, omdat je dan strict genomen in deze consumptiemaatschappij niks meer kan doen, omdat alles vervuilend is. Maar ik probeer wel te doen wat ik kan. Veel mensen willen er gewoon niet over nadenken wat er allemaal gebeurd in de bio industrie, omdat ze weten dat het niet goed is, en dat ze daar eigenlijk conclusies aan zouden moeten verbinden.