Ik behoor tot de gelukkigen die nu voor de 3e keer borstvoeding kunnen geven. Belangrijkste tip mijnerzijds inderdaad: proberen. Lukt het niet overleefd het kind (en jij dus ook
) het ook wel.
Voor wat betreft zure voeding, bij mij is de 1e begonnen met wortelen (niet aan te raden vanwege de vlekken die er dus never nooit nie meer uitgaan) en de 2e met fruit. Vervolgens gewoon alles gegeven, ook bloemkool etc. De eerste hapjes in potjes en vervolgens eigen fabrikaat. Bij mij eten ze inmiddels alles wat de pot schaft. De favo snack van de oudste zijn zelfs olijven! Vorige keer heeft ze het gepresteerd om een schaaltje binnen 30 seconden weg te werken (ook knap).
Ik denk dat suikerjunkie tegenwoordig een tikkie te zwaar wordt aangezet. Persoonlijk vind ik het belangrijker te letten op onopvallende suikers zoals suiker in stroop of jam dan of ze snoep met suiker krijgen. Die zoetstoffen die ze in snoep gooien vind ik kwalijker dan een beetje suiker.
En wat smaak betreft, zolang je ze inderdaad maar aan alles went en dus alle smaken geeft die te krijgen zijn maakt het echt niet uit of je met peer begint of met bloemkool. Sowieso eten ze de eerste potjes drie dagen achter elkaar omdat ze zo'n potje niet in 1 keer opeten. Aan die smaken wennen ze vanzelf wel. Probeer dus te voorkomen dat ze een potje/gerecht heel vaak krijgen 'omdat ze het lekker vinden'. Ik heb trouwens bijna alles geproefd en de spinazie vind ik dus echt smerig en die vonden de kinderen ook écht niet lekker, terwijl zelf gemaakte spinazie juist tot de favorieten behoord.
Overigens is mij opgevallen dat bepaalde smaakvoorkeuren er al vroeg inzitten. De oudste heeft een broertje dood aan tomatensaus (alleen saus), ze kreeg al krampjes toen ze borstvoeding kreeg en nu vindt ze het nog niet lekker. Duidelijk geval van aangeboren.
Veel succes in je laatste weken! Geniet er nog maar even van. Het lijkt erop dat je je behoorlijk goed hebt voorbereid (beter dan ik
), dus wat er ook gebeurd jij hebt je best gedaan!