Vegatopia Forum

Pastinaak

Aiko

Re:Pastinaak in groente tas
« Reactie #40 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:23:04 »
Pastinaak is zo'n witte wortel (als het ware), toch?
Dat is inderdaad wel een uitdaging om die niet te hoeven proeven. Kleine beetje per keer in de soep helpt wel. Ik blok al mijn groenten altijd, maar ik denk dat als je het pureert en mengt met heel veel andere (lekkere) groenten, het niet meer zal opvallen.

« Reactie #41 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:50:33 »

Pastinaak, daar zit toch echt een vrij neutrale smaak aan vind ik. Geen smaak waarvan je zegt: hoe kan ik dat nou eens overstemmen, zeker niet als je wel gewone wortels eet.
Hier werk ik ze zo eens per jaar gehoningroosterd naar binnen, dat is bij onze vrienden een onwrikbaar onderdeel van het kerstmenu.
Maar ik moet toegeven dat pastinaak ook mijn favoriete voer niet is. Ik ben geneigd er hutspot mee te maken, waarin ik de helft van de winterwortel door pastinaak vervang.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #42 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:59:04 »
Hóe heb je die ene keer dan je pastinaak geprobeerd te bereiden, Uniflame?

Toen ik uit Engeland terugkwam was ik zo enthousiast over de pastinaak dat ik die thuis ook wel op tafel wilde zetten. Was m'n zus boodschappen wezen doen bij de supermarkt... toen hadden we dus een rettich.
Leerpuntje: een rettich net zo bereiden als pastinaak-uit-de-oven? Niet doen. :-X
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

« Reactie #43 Gepost op: 02 oktober 2011, 00:06:58 »
Oh, wat doet 'ie dan? Exploderen tot gruis, zoals een onbesneden kastanje dat ook doet?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #44 Gepost op: 02 oktober 2011, 00:25:38 »
Neuh, dat niet, maar het was nogal vies. Ik mocht hierna nooit meer pastinaak maken voor de hele familie. Ondanks dat ik dat dus nog nooit had gedaan.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #45 Gepost op: 02 oktober 2011, 00:32:30 »
Pastinaak is zo'n witte wortel (als het ware), toch?

Zijn schilletje is lichtbruin.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #46 Gepost op: 02 oktober 2011, 07:35:32 »
Gewoon door de hutspot. Daar hoorde hij, voordat we hier de aardappel hadden, ook in.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #47 Gepost op: 02 oktober 2011, 08:37:29 »
Laatst pastinaak beetje geschrapt en met wat olie, peper en zout in alufolie in de oven gedaan. Net iets te lang, leverde een bijna banaanachtig iets op.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #48 Gepost op: 02 oktober 2011, 11:21:05 »
In de oven met wat honing of ahornsiroop en olijfolie en tijm is ook lekker.
,,,,فلافل

Offline greet

• 2.671
« Reactie #49 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:20:25 »
Pastinaak ken ik niet, maar witloof ben ik dol op. Mijn vriendje echter niet...
Behalve naar het recept van zijn mama, rauw met eronder een beetje ketchup, mayo en fijngesneden appeltjes. Erg zoet wordt het dan.

En het bitterste is de kern, dus als je die eraf snijd is het ergste weg.

En de witloof op voorhand eventjes spoelen met warm water is een truucje van mijn grootmoeder dat ik nooit gebruik, want ik ben echt gek op de bitterheid, hoe bitterder hoe beter. Doet mij denken aan mijn favoriete gerecht van op kot van enkele jaren geleden: Lekker veel olie met veel look, bakken tot de look echt bitter is (eventueel met wat quorn erbij) en dan spaghettie erdoor, en rauw witloof. Hmmm, wordt je dorstig van.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:29:13 »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Pastinaak
« Reactie #51 Gepost op: 02 oktober 2011, 13:34:58 »
(modbericht: ik heb deze draad gemerged met de al bestaande pastinaakdraad)

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #52 Gepost op: 03 oktober 2011, 12:16:15 »
Hóe heb je die ene keer dan je pastinaak geprobeerd te bereiden, Uniflame?

Toen ik uit Engeland terugkwam was ik zo enthousiast over de pastinaak dat ik die thuis ook wel op tafel wilde zetten. Was m'n zus boodschappen wezen doen bij de supermarkt... toen hadden we dus een rettich.
Leerpuntje: een rettich net zo bereiden als pastinaak-uit-de-oven? Niet doen. :-X

Ja dat dus.... uit de oven met andere groenten. Toen ik het voorkookte stonk de keuken echt enorm. Maar ik geloof niet dat ik een rettich had...

Pastinaak ken ik niet, maar witloof ben ik dol op. Mijn vriendje echter niet...
Behalve naar het recept van zijn mama, rauw met eronder een beetje ketchup, mayo en fijngesneden appeltjes. Erg zoet wordt het dan.

En het bitterste is de kern, dus als je die eraf snijd is het ergste weg.

Dit klinkt wel goed! Een lekkere zoete witlof dat wil ik wel eens proberen te maken.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2011, 12:18:18 door Uniflame »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #53 Gepost op: 03 oktober 2011, 12:35:21 »

Dit klinkt wel goed! Een lekkere zoete witlof dat wil ik wel eens proberen te maken.

Roerbakken met wat gembersaus en sojasaus kan ook. Of daarmee met ei in de oven.
,,,,فلافل