Ik heb nog nooit pastinaak gegeten
, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Witlof wel. Ik hou overigens ook niet van bitter. Uit de oven krijg ik dat ook niet weg, vanwege allerlei trauma's (tot snot in een ovenschaal met vieze ham erop en te doorbakken kaas en dan die extreem bittere smaak ook nog, brrrrr). Ik maak van witlof meestal sla en dat vind ik wel erg lekker. Kolfje door de helft snijden en dan de kern eruit met het mes. De halve kolf dan in smalle ringetjes. Aanmaken met dressing op basis van yoghurt of mayonaise (of alle2) of vinaigrette. Opleuken met handje gehakte peterselie, grof gehakte walnoten/pecannoten, geroosterde pitjes, appeltje (elstar is leuk) in kleine blokjes, augurkje, gekookte doperwtjes, tuinkers, overgebleven slahartje uit de groentela in reepjes, gekookt eitje in stukjes, lente-uitje in ragfijne ringetjes, etc. Ik ben normaal ook niet van van fruit in mn hartige voer, maar een klein fris appeltje in de witlof vind ik wel lekker.
Neem voor witlof altijd niet te grote ranke kolfjes. Ze mogen wel een gele bovenkant hebben, maar zeker niet groen.
Losse witlofbladeren kan je ook leuk gebruiken als eetbaar schoteltje voor hapjes of amuses.