Vegatopia Forum

Pastinaak

Offline Viz

• 395
Re:Pastinaak
« Reactie #20 Gepost op: 08 december 2004, 22:20:50 »
Gezien ik pas om 2100 doodmoe thuiskwam wordt het morgen...
Maar bedankt voor de tips :)
'fish are friends, not food!'

ponx

« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2004, 11:01:26 »
ik heb ook nog een lekker recept voor pastinaak-spinaziegratin!

2 grote pastinaken, in 15 tot 20 cm lange reepjes, in 3 a 4 min gaar stomen. 500 gr spinazie wassen en fijn hakken.
1 ui en 1 teentje knof fijn hakken. dit fruiten en dan spinazie toevoegen en gaar laten worden. zout en peper erbij.
125 ml room, 2 dl kwark, 1 ei, 100 gr pittige geraspte kaas doorelkaar mengen.
om en om spinazie en pastinaakreepjes in een ovenschaal doen daaroverheen het kaasmengsel. en dan een kwartiertje in een voorverwarmde oven op 200 graden.
 :hungry:

Offline Viz

• 395
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2004, 11:04:48 »
Mijn pastinaak-preisoep die ik gisteren gemaakt had was erg lekker geworden! :)
En er is nog over voor vandaag :D
'fish are friends, not food!'

Offline Mysteriaaa

• 148
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn Website... nog niet helemaal vertald....
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2006, 13:42:58 »
ik schil ze, doe ze in aluminium folie, in het oven bakken voor een halve uur à 180C, en dan maak ik een stampot met een beetje biologische boter.

mmMMmm ;)

'nique
Mais je le fais par Amour... de la Vie.

Offline Natura

• 110
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2009, 20:37:07 »
ik heb ook nog een lekker recept voor pastinaak-spinaziegratin!

2 grote pastinaken, in 15 tot 20 cm lange reepjes, in 3 a 4 min gaar stomen. 500 gr spinazie wassen en fijn hakken.
1 ui en 1 teentje knof fijn hakken. dit fruiten en dan spinazie toevoegen en gaar laten worden. zout en peper erbij.
125 ml room, 2 dl kwark, 1 ei, 100 gr pittige geraspte kaas doorelkaar mengen.
om en om spinazie en pastinaakreepjes in een ovenschaal doen daaroverheen het kaasmengsel. en dan een kwartiertje in een voorverwarmde oven op 200 graden.
 :hungry:
Via google m'n eigen receptje teruggevonden! :D Handig hoor.
Zijn er ondertussen nog andere, nieuwe, lekkere pastinaak-recepten ontdekt?
« Laatst bewerkt op: 05 november 2009, 21:37:29 door Natura »

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2009, 15:29:05 »

brenda_lelie

« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2009, 15:34:15 »

Offline Natura

• 110
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2009, 23:21:11 »
Oeh, dat ga ik eens proberen. Die pittige geroosterde pastinaken van Selly / Delia zijn ook heel lekker.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2009, 17:22:59 »
Ik las dit recept, voor pastinaak verwerkt in een cake, in de BBC Good Food.
Lijkt me heel bijzonder, ga het ook echt nog eens een keer maken!
Tis weer eens iets anders dan hartig.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Lona

• 812
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2009, 10:17:13 »
Ik maak er meestal puree van en dan paddestoelen gecarameliseerd erop. Lekker! Waar kopen jullie ze trouwens, want ik heb ze nog nooit in de supermarkt gezien (had ze vorig jaar in groentepakket, maar die heb ik nu niet meer).

Heb ook paar maand terug soep ervan gehad, maar werd die dag heel erg ziek, dus nu eet ik dat nooit meer (geen oorzaak-gevolg, maar ja, je associeerd dat er toch mee).
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline blingda

• 149
« Reactie #30 Gepost op: 22 november 2009, 14:39:54 »
er staat in het nieuwe kookboek van Lisette Kreischer 'Ecofabulous' een heerlijk recept voor een pastinaak-wortelsalade,
echt een aanrader!

Offline ilja

• *
  • 12
« Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2010, 06:11:22 »
Die is inderdaad erg lekker! Uit de Dikke Vegetarier heb ik ook een geweldig recept geprobeerd:
romige pastinaakgratin met vanille (krokant laagje met geroosterde hazelnoten)  :hungry:
Echt heerlijk en bijzonder

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2010, 12:38:46 »
Ik maak er meestal puree van en dan paddestoelen gecarameliseerd erop. Lekker! Waar kopen jullie ze trouwens, want ik heb ze nog nooit in de supermarkt gezien (had ze vorig jaar in groentepakket, maar die heb ik nu niet meer).

Heb ook paar maand terug soep ervan gehad, maar werd die dag heel erg ziek, dus nu eet ik dat nooit meer (geen oorzaak-gevolg, maar ja, je associeerd dat er toch mee).
Bas van der Heijden/Dirk vd Broek heeft ze.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2010, 13:40:33 »
AH heeft ze op het moment ook. Of vanaf de kerst tot vorige week iig, heb deze week nog niet gekeken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #34 Gepost op: 01 februari 2010, 15:41:47 »
Mijne niet hoor. Hier mag je al blij zijn als ze de standaarddingen een keer op voorraad hebben :') Maar Bas/Dirk heeft ze gewoon vast in het assortiment in ieder geval. Twee flinke wortels voor 1,99

Offline Uniflame

• 180
Pastinaak in groente tas
« Reactie #35 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:16:26 »
Ik wil eigenlijk heel graag een groente tas gaan uitproberen maar iets belemmert me om dit daadwerkelijk te doen, namelijk de Pastinaak. Ik kom hem heel vaak tegen in een groente tas en dan hoef ik hem al niet meer. Ik vind het namelijk zonde om eten weg te gooien. Ik heb hem 1 keer geprobeerd klaar te maken omdat ik nieuwsgierig was, maar dat was een ramp... hij rook erg sterk en de smaak was echt vies. Mijn vraag is dus hebben jullie tips hoe ik deze groente kan bereiden zonder die echte Pastinaak smaak te hoeven proeven, dus hoe maskeer ik de aanwezigheid?

Dit geldt voor mij ook voor bittere groenten zoals witlof bijvoorbeeld. Dus op dat gebied kan ik ook tips gebruiken. Ik wil namelijk toch graag me aan een groente tas kunnen gaan wagen, al is het maar omdat ik dan bewuster eet en met het seizoen mee en dat ik creatief om kan gaan met wat ik krijg. Vooral de proef tas die je per week kunt bestellen, zou op zich een goed idee zijn voor me. Zodat ik kan afwisselen.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
Re:Pastinaak in groente tas
« Reactie #36 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:29:49 »
Had je wel een goede pastinaak? Zo sterk ruikt ie toch niet en de smaak is een beetje zoet-nodig.

Ik vind Annemiekes pastinaaktaart superlekker

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #37 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:30:40 »
Maar ik vind pastinaak dus lekker. Moet alleen nog eens proberen of ie zonder kaas ook zo lekker is.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #38 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:31:21 »
Hij hoort wortelig van smaak te zijn en ook wat weeig.
,,,,فلافل

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #39 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:57:11 »
Ik heb nog nooit pastinaak gegeten  :-[ , dus daar kan ik je niet bij helpen.
Witlof wel. Ik hou overigens ook niet van bitter. Uit de oven krijg ik dat ook niet weg, vanwege allerlei trauma's (tot snot in een ovenschaal met vieze ham erop en te doorbakken kaas en dan die extreem bittere smaak ook nog, brrrrr). Ik maak van witlof meestal sla en dat vind ik wel erg lekker. Kolfje door de helft snijden en dan de kern eruit met het mes. De halve kolf dan in smalle ringetjes. Aanmaken met dressing op basis van yoghurt of mayonaise (of alle2) of vinaigrette. Opleuken met handje gehakte peterselie, grof gehakte walnoten/pecannoten, geroosterde pitjes, appeltje (elstar is leuk) in kleine blokjes, augurkje, gekookte doperwtjes, tuinkers, overgebleven slahartje uit de groentela in reepjes, gekookt eitje in stukjes, lente-uitje in ragfijne ringetjes, etc. Ik ben normaal ook niet van van fruit in mn hartige voer, maar een klein fris appeltje in de witlof vind ik wel lekker.
Neem voor witlof altijd niet te grote ranke kolfjes. Ze mogen wel een gele bovenkant hebben, maar zeker niet groen.
Losse witlofbladeren kan je ook leuk gebruiken als eetbaar schoteltje voor hapjes of amuses.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy