Ik zat een paar weken geleden buiten bij café Broers aan het Janskerkhof in Utrecht. Je kan daar ook eten.
Ik bestelde een cola en een ham-kaasomelet van de menukaart met de aantekening dat die ham er dus niet niet bij hoort, "dus zonder de ham, een kaas-omelet" (een kaasomelet zag ik namelijk niet staan op het menu). De knul herhaalt dat, ik begrijp dat de verwerking in zijn hoofd gelukt was, hij prikt wat met zijn aanwijzer op dat elektronische bliepgeval wat ie meedraagt en weg was hij. Tien minuten later komt hij terug met een bord en daarop een ham-kaasomelet. Ik kon hem nog net tegenhouden, want hij wilde alweer vertrekken.
Ik zeg dat ik een kaas-omelet wilde en dat ik nu toch tegen die ham aan zit te kijken. Oh ja, zegt die knul, dat is waar, we zullen het even herstellen. Hij neemt het bord weer mee en is in minder dan 90 seconden weer terug met een kaasomelet. Dat kon dus niet, niet in die korte tijd dus ik vraag of ze die ham ertussenuit gevist hebben. Ja, die is eraf gehaald. 'Tja, zo werkt dat niet he, ertussenuit halen maakt het niet in orde." Dus ik gaf het weer terug om het opnieuw te laten doen, en de knul weer naar binnen.
Toen duurde het zeker vijf minuten voordat hij weer terug was, dus qua tijd zou het kunnen zijn dat ze het opnieuw gedaan hebben. Ik heb het bord ook geïnspecteerd en ja, het zag er anders uit en het bord leek 'schoner' dan voorheen; er waren geen opvallende sporen van geknutsel om ham te verwijderen, geen overmatige vetspoortjes die wezen op schuifpartijen op het bord. Ik heb het dus geaccepteerd en het naar binnen gewerkt. Ik weet wel dat ik bij een eventuele volgende gelegenheid heel erg op mijn hoede zal zijn daar.
Teruglezend niet echt een blacklistgeval. De knul ging niet steigeren en raar doen en gaf na wat moeite gewoon wat ik wilde hebben. Maar het gaf wel een indicatie van de mentaliteit die er daar kennelijk is; weghalen en als je niks meer ziet dat op vlees lijkt is het goed (genoeg).
Jan