Vegatopia Forum

Zongedroogde tomaten

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
Zongedroogde tomaten
« Gepost op: 02 februari 2003, 19:24:02 »
Ik heb gisteren vanwege een aanbieding van de natuurwinkel twee zakken zongedroogde tomaten gekocht. Ik heb het verschillende malen in resto's ed gegeten en vind het lekker spul, maar eigenlijk heb ik nu dus geen flauw idee hoe ik het klaar moet maken. Het zijn dus van die verschrompelde gevallen, niet die op olie. Moet ik ze weken, zo ja hoe lang en  waarin (iets zegt me dat tamari of wodka niet geschikt is ;D ) of moet je ze zo snijden en aan een roerbakschotel toevoegen?

vielen dank!
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2004, 23:24:04 door Sande® »
:witch2:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zongedroogde tomaten
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2003, 19:32:17 »
Oh yammie :kwijl: :kwijl:!!

Is het een nationale aanbieding of alleen bij die winkel??

Als je ze wil gebruiken, kun je ze het beste weken in heet water voor ong. 10 minuten. Dan kun je ze in stukjes snijden en door de pastasaus, roerbakschotel doen ofzo. Ze zijn erg zout, dus eerst proeven voordat je extra zout aan het gerecht toevoegt.

Je kunt er ook tapenade van maken! Ik weet de verhoudingen niet precies, maar mix 2 handvol gedroogde tomaten met 2 handvol olijven (zwarte zijn het lekkerst) in de blender-dinges. Doe er wat teentjes knoflook bij en olijfolie en peper en dan nog een keer goed mixen.
Je kunt het op brood smeren, op toastjes of op stokbrood. Of wat door de pastasaus doen als een soort van smaakversterker.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2003, 20:35:28 »
Lekker is (pasta)salade inderdaad. Ik week ze meestal niet.... of ik laat ze ff met de saus meekoken.

ellen

« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2003, 15:36:23 »
Door stamppotten, salades, aardappeltortilla enz enz. Eigenlijk past het overal bij.

ilse_

« Reactie #4 Gepost op: 05 februari 2003, 19:43:39 »
ja! door andijviestamp en dan ook nog cashewnootjes erbij  :D

Kiwi

« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2004, 15:26:29 »
Ze zijn erg zout, dus eerst proeven voordat je extra zout aan het gerecht toevoegt.
Hoe kan ik ze minder zout maken? Is dat gewoon een kwestie van langer weken, of maakt dat niet uit?

Eef

« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2004, 16:42:18 »
Ik maak gedroogde tomaatjes altijd zelf!

Tomaatjes in vieren snijden en op een met olijfolie ingesmeerde bakplaat leggen. Besprenkelen met goede olijfolie, italiaanse kruiden en knoflook. Een hele nacht (een uurtje of 10) in de oven zetten op 50 graden, met de deur op een kier. Je kunt ze bewaren in olijfolie.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2004, 16:44:24 »
Een hele nacht (een uurtje of 10) in de oven zetten op 50 graden, met de deur op een kier. Je kunt ze bewaren in olijfolie.

Kost wel veel energie lijkt mij

Offline animal lover

• 592
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2004, 17:09:48 »
Ik was een paar dagen geleden mijn voorraadje aan het bekijken en toen kwam ik ook weer een zakje zongedroogde tomaten tegen. Heb ik laatst bij de Xenos gekocht. Daar kun je vaak wat "apartere"ingrediënten wat goedkoper kopen. Was me net aan het bedenken wat ik er mee kan gaan doen, dus dit thema kwam goed uit.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2004, 17:24:01 »
Ze zijn erg zout, dus eerst proeven voordat je extra zout aan het gerecht toevoegt.
Hoe kan ik ze minder zout maken? Is dat gewoon een kwestie van langer weken, of maakt dat niet uit?

kan ook van het soort afhangen en of je echte gedroogde tomaten gebruikt of tomaten in olie. Langer weken (een uur) kan ook helpen.
,,,,فلافل

Offline animal lover

• 592
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2004, 17:43:51 »
Maar goed dat i knu gelezen heb dat je ze beter eerst kan weken. Ik ben in staat het gewoon zo overal in te gooien.

Kiwi

« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2004, 21:51:47 »
Ik heb idd ook die van Xenos. Ik had ze laten weken en door een zelfgebakken ciabatta gemengd. Maar het hel brood werd er te zout door! Voortaan langer laten weken dus.

« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2004, 23:44:42 »
Een hele nacht (een uurtje of 10) in de oven

Maangedroogde tomaten?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Zongedroogde tomaten
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2004, 15:05:17 »
Ik gebruik meestal de zongedroogde tomaatjes vd biowinkel (Terrasana), die zijn nog behoorlijk zacht.

Offline Joske

• 2.829
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2004, 12:13:56 »
Ik maak gedroogde tomaatjes altijd zelf!

Tomaatjes in vieren snijden en op een met olijfolie ingesmeerde bakplaat leggen. Besprenkelen met goede olijfolie, italiaanse kruiden en knoflook. Een hele nacht (een uurtje of 10) in de oven zetten op 50 graden, met de deur op een kier. Je kunt ze bewaren in olijfolie.

Vorig jaar in de Provence ook gedaan, maar dan van 's morgens tot 's avonds in de vlakke zon, niet vergeten te bestrooien met (grof zee)zout.  Als het dit jaar opnieuw zo warm wordt, kan je dat hier ook.
Het beste gebruik je hiervoor pruimtomaten, die hebben zowieso minder sap en dus meer vlees...
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2004, 12:14:58 door joske »

Corrupted

« Reactie #15 Gepost op: 05 juli 2004, 17:44:25 »
Ik koop ze in zo'n potje op olie, en eet ze op vers Turks brood, yum :)

basmati

« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2004, 17:54:48 »
ik kom net terug uit sicilie, en daar is het volgende gebruikelijk en lekker.
kook ze een minuut, laat ze weer drogen, dit om de taaie velletjes zachter te laten worden.
doe ze daarna in een pot met veeeeeel olijf olie en laat het min. 3 dagen weken. veel langer mag ook. gepelde pistachio-nootjes, een beetje parmazaan of pecorino, knoflook, zout en oregano erbij en blenden maar. pesto rosso/tapenade

Offline animal lover

• 592
« Reactie #17 Gepost op: 10 juli 2004, 19:10:43 »
Ik ga morgen met de zongedroogde tomaten in pastasaus experimenteren

Monique

« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2005, 09:25:33 »
Ik week ze altijd een paar minuten in een kommetje met gekookt water en doe ze dan door de pasta salade.

Kiwi

« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2005, 16:17:05 »
Die uit een potje op olie zijn veeeeeel lekkerder! :yummie: