Vegatopia Forum

Quinoa

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Quinoa
« Gepost op: 25 januari 2003, 20:23:44 »
Quinoa is tegenwoordig ook heel goed te verkrijgen bij de bio-winkel, en misschien zelfs wel in een enkele supermarkt! Scheelt weer een hoop Airmiles dus.

Tis dus Zuid-Amerikaans, groeit in de bergen van de Andes, Peru om precies te zijn. Je spreekt het uit als KEEN-wah. Heeft een opvallende nootachtige smaak en een parelachtig uiterlijk. Gekookt is het bijna doorzichtig, behalve de kiem, die is wit en lijkt op een half maantje (nou ja bijna dan).
De quinoa van De Nieuwe Band moet je 5 minuten koken (eerst opzetten in koud water) en dan nog 10 minuten laten staan.
Geloof dat het in de verte ook nog familie is van spinazie, maar wie is dat nou niet.. 8)

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2004, 13:21:28 door Hizikigrrrl »

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
Re:Vegetarisch of vlees- wat is duurder?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2003, 21:21:09 »
klinkt goed! maar komt dit inca-graan (??) ook echt uit Zuid-Amerika of zo? weet iemand dat? ik vind het voor mijzelf namelijk nogal onnodig om vliegtuigen vol voedsel te laten vliegen (ik veroorzaak al genoeg luchtvervuiling met mijn bezoekjes aan mijn latino-lover :heart:)

dit probleem heb ik zowiezo een beetje, ook met die bergen soja die als vleesvervanger worden gegeten.. waar komt al die soja eigenlijk vandaan? maar daar zou ik misschien eens een nieuwe draad voor moeten starten..

Ik heb toen een pak quinoa gekocht en in mijn tuintje gestrooid, het groeide heel mooi!(roodachtig) Ik heb nu geen tuin meer, maar als je het probeert kun jij het mischien wel oogsten? Soja komt overal vandaan. Dat is over de hele wereld ge-exporteerd.
:witch2:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2003, 21:26:44 »
Citaat
Ik heb toen een pak quinoa gekocht en in mijn tuintje gestrooid, het groeide heel mooi!(roodachtig) Ik heb nu geen tuin meer, maar als je het probeert kun jij het mischien wel oogsten? Soja komt overal vandaan. Dat is over de hele wereld ge-exporteerd.

En wat is dan de beste tijd om het te zaaien?? ;)

Komen er bloemetjes uit?

P.

« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2003, 21:28:37 »
ik heb helaas ook geen tuin :(

maar ik geef gewoon de voorkeur aan producten die niet van ver hoeven komen (niet dat ik er echt veel op let trouwens), bijvoorbeeld arrowroot wat dan van het eilandje St. Vincent zou komen, dan vind ik het wat overdone om hele volkstammen hier die arrowroot van dat eilandje op te laten eten.. dit is allemaal wel geheel gevoelsmatig, misschien is de economie van St. Vincent wel gered door de export van arrowroot.. maar een nederlands scharrelei of nederlandse kikkererwtenmeel? vind ik dan logischer..

mischien kan er iemand een quinoa-plantage beginnen hier?

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2003, 21:31:46 »
Geen flauw idee! ik was er weg voor september, maar het kost je slechts een beetje ruimte en een pakje dus wat let je. Er is wel een hele goede belgisch iets voor biologische tuinders kijk daar eens. www.velt.be denk ik (sjon helpie!)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2003, 23:04:17 »
ik ken alleen de naam.... sorry, maar ik kan wel iets in nl.tuinen posten
de tuin: dat ben ik

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2003, 23:57:47 »
Ik heb van de week nog een zakje quinoa van De Nieuwe Band gekocht. € 1,90 koste het. Een zakje van 500 gram.
Heerlijk, met verse groente (gewokt) en pindasaus.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Nick

• 578
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2003, 11:41:28 »
Citaat
Citaat van: Machteld . Je spreekt het uit als KEEN-wah. [/quote

Net toen ik deze uitspraak een beetje gewoon was las ik ergens anders dat het kienowa moet zijn  ???
Het blijft natuurlijk lekker.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

P.

« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2003, 12:10:02 »
Citaat
Citaat van: Machteld . Je spreekt het uit als KEEN-wah. [/quote

Net toen ik deze uitspraak een beetje gewoon was las ik ergens anders dat het kienowa moet zijn  ???
Het blijft natuurlijk lekker.

vanuit het Spaans zou ik inderdaad kienowa zeggen, maar het valt me op dat er ook een soort van geaccepteerde VS-Spaanse uitspraak is (Spaans op zn Engels, geaccepteerd door van oorsprong engelssprekenden, die mi niet inzien dat hun uitspraak niet de juiste is.. ), dan zou het keenwah zijn (waarmee denk ik ook kienwa bedoelt wordt? of echt op zn Hollands keenwah?)

maar mijn Incaas is niet zo bijster goed..

Offline Nick

• 578
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2003, 12:16:48 »
Ik denk dat Machteld kienwa bedoeld (ik toch alleszins).
Bij mij is het nu weer kienowa, zoals ik het eerst uitsprak.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2003, 12:19:04 »
Ik zeg altijd kienowa, maar ik weet er verder niks van hoor, tis gewoon lekker.

P.

« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2003, 12:21:08 »
ja daar ga ik ook voor.. in het Spaans worden alle klinkers echt goed uit gesproken, behalve de u na de q, en dat wegmoffelen van de o komt door het Engels denk ik..

cake

« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2003, 12:39:12 »
Mmmmm quinoa ...  :kwijl: (Ik zeg net als Artemis 'kienowa' )
Is lekker met champignonragout, of met geroerbakte groenten, in een lauwe of koude salade ...
In Belgiƫ vind je het trouwens ook in de delhaize-supermarkt.

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2003, 23:58:57 »
in het spaans zou het  als 'kwienoa' gezegd worden, maar zuid-amerikaans is niet exact hetzelfde, dus ik sluit niet uit dat ze daar 'kienoa' zeggen...

Danielle

« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2003, 10:27:25 »
maar ik geef gewoon de voorkeur aan producten die niet van ver hoeven komen
Ja daar maak je een goed punt, P.! Want het vervoer naar Nederland kost de nodige brandstof en is dus slecht voor het milieu!  ;)

P.

« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2003, 20:09:44 »
/offtopic

in het spaans zou het  als 'kwienoa' gezegd worden, maar zuid-amerikaans is niet exact hetzelfde, dus ik sluit niet uit dat ze daar 'kienoa' zeggen...

ik ben inderdaad alleen thuis in het Zuidamerikaans Spaans, maar ik heb nog nooit gehoord dat in Spanje de u achter een q wordt uitgesproken! zou je een voorbeeld kunnen geven? quien? que? alleen als er ook nog een a achter komt zoals bij aqua krijg je een beetje een rare klank die in Argentiniƫ klinkt als auwa (das wel typisch Argentijns geloof ik)
ik weet wel zeker dat ze in Zuid-Amerika kienoa zeggen, maar het zou mij blij verheugen te horen dat ze dat in Spanje anders doen (in het kader van 'weer wat geleerd')
maar een Spanje-Spaans voorbeeldje graag :)

Offline Carmen San Diego

• 266
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2003, 21:05:48 »
hihi k zit m'n talen te mixen, klopt in het spaans zeg je ook wel kienowa... echter, wanneer het duur qua of quo gevolgd wordt wel een W klank, aqua = akwaa...

dat krijg je als je te veel talen leert ;-)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2003, 21:07:19 door Carmen San Diego »

P.

« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2003, 22:32:00 »
ah ja er stond me al iets van bij dat de letter na de u er nog iets mee te maken had.. maar aqua op zn Argentijns klinkt gewoon nergens naar :) verder trouwens wel een grappig dialect :)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2003, 00:01:11 »
KEEN-wha >
Sorry, ik had het overgetypt/vertaald uit een Engels boek, stond er effe niet bij stil dat je het in het NL dus moet uitspreken als KIEN-wha. Zelf zeg ik overigens ook kienowa.

Offline Brent

• 600
Re:Quinoa
« Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2003, 09:00:04 »
Echt een aanrader is spaghetti gemaakt van Quinoa en look. ;D Het merk weet ik niet meer, maar het is groene pasta :P

Trouwens: Quinoa zelf verkopen ze ook in de Oxfam Wereldwinkels :D
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2003, 09:01:07 door Brent »