Vegatopia Forum

Criminele vegetariers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
The Sniper
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2003, 19:16:55 »
Hier een Islamitische crimineel die geen vlees eet vanwege humanitaire redenen, maar dat laatste was blijkbaar niet sterk genoeg om mensen dood te schieten....


Loaf Without Parole
The sniper complains about the food in the big house.
By Dahlia Lithwick
Posted Monday, December 23, 2002, at 3:01 PM PT


 
Some perspective for those of you dreading the same old Christmas turkey this week: Sniper suspect John Lee Malvo has been eating the same "vegetable loaf" three times a day at the Fairfax County Adult Detention Center since Nov. 19. And apparently he will keep on eating it, despite the fact that the 17-year-old's court appointed guardian, Todd G. Petit, notified the prison late last week that Malvo is experiencing "adverse physical reactions" (i.e., unremitting diarrhea and bloating) from eating the loaf for every meal.

 
In a publicity move gone only somewhat awry, Fairfax County Sheriff Stan Barry staged a little news conference/taste test late last Friday to prove that what's been described as an oily brown "brick" of bread and vegetable is not all that unpalatable. Cheerfully biting into the loaf, the sheriff chewed for a long, long time before observing to the gathered reporters: "I knew there were going to be a lot of things I had to do in this job that wouldn't be enjoyable. … eating The Loaf in front of witnesses wasn't one of them."

The real problem with Malvo's "humanitarian" complaint is that he himself requested that the loaf be his sole food, insisting that it was the only thing on the prison menu that comported with the dietary requirements of his Muslim faith. The prison refuses to prepare special vegetarian menus for Malvo because all the other Muslim inmates are content with the regulation pork-free menu and because Malvo's vegetarianism turns out to be more a matter of humanitarian preference than religious belief.

Ironically, for the most part the loaf is used in the county jail exclusively for disciplinary reasons: Inmates who have committed serious infractions (usually assault) will be fed The Loaf as punishment. But Malvo requested the meal and got it. And it's become the gift that keeps on giving.

Experts suggest that the best way to ensure you're served vegetarian food in prison is to convert to some religion that embraces vegetarianism as a firm tenet. Zen Buddhism would generally be a good choice, unless you've spent this lifetime as a serial killer. In Malvo's case, the rules of karma suggest that he'll come back as a fat ant to be burned by sadistic boys with magnifying glasses.

This is also why John Lee Malvo's humanitarianism—which evidently doesn't extend to humans—is not paramount among the prison's concerns. And why his Christmas dinner tomorrow will be a vile mélange of things dug up from the compost heap. For those of you expecting a crowd of constipated vegetarian felons for dinner this holiday, here's the Fairfax County Prison's recipe for The Loaf, courtesy of Newsday.com:

The Fairfax County, Va., Adult Detention Center's recipe for The Loaf

120 slices of wheat bread
25 cups grated nondairy cheese
10 cups raisins
4 cups vegetable oil
15 cups grated carrots
15 cups well-drained spinach
60 cups vegetarian beans
8 cups tomato puree
15 cups nondairy powdered milk
12 cups instant potatoes
1 pound brown sugar
1 cup white sugar

1. Mix.
2. Bake at 325 degrees for 40 minutes.

Makes 60 servings.



Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2003, 13:40:44 »
Hoe vertaalt zich het woord 'nondairy'? 'Veganistisch?'
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2003, 14:12:19 »
Nee, gewoon 'zonder zuivel'.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2003, 14:18:21 »
Ja, nee, dat snap ik ook wel, alleen is 'kaas zonder zuivel' voor de meeste mensen een contradictio in terminis. Ik bedoelde: gaat het hier om sojakaas, synthetische kaas van palmvet en mosterd, of kaas van de melk van gekke beesten omdat ze in Amerika bv. alleen koemelk 'dairy' noemen?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2003, 17:41:39 »
tis in ieder geval iets zonder zuivel van wat voor beest dan ook, waar het dan wel van gemaakt is weet ik ook niet. Kan soya zijn.

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2003, 18:56:00 »
Dat is uit ander onderzoek ook gebleken. Twee groepen gevangenen werden onderzocht, de ene groep kreeg multivitamines, de andere groep een placebo. De vitamine-groep was na een tijdje beduidend minder stout, zeg maar. Algehele conclusie was dat wanneer er meer groente en fruit gegeten zou worden, dan er dan minder criminaliteit en geweld zou zijn. ...

Was dat niet een tijdje geleden bij het programma Noorderlicht? Naast een gevangenispopulatie waren ook basisscholieren subject van onderzoek. Wat eens  ondermaats presterende stuiterballen waren, werden met behulp van evenwichtige voeding vredelievende en studiebol uithangende kinders.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2003, 22:43:34 »
Ik meen mij een ANP-bericht te herinneren dat zelfs voeding tijdens de zwangerschap de kans dat de vrucht crimineel wordt kan beinvloeden.
Zal eens gaan zoeken...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2003, 10:55:27 »
Ik meen mij een ANP-bericht te herinneren dat zelfs voeding tijdens de zwangerschap de kans dat de vrucht crimineel wordt kan beinvloeden.
Zal eens gaan zoeken...
Zo zeg, hoe onderzoek je dat in 's hemelsnaam? Dat je een statistisch verband kunt vinden tussen het voedselpatroon van de zwangere moeder en het gedrag van het kind geloof ik wel. Maar de conclusie dat er dus een direct verband tussen die twee bestaat lijkt me wat kort door de bocht.
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

vagetarier

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #28 Gepost op: 02 februari 2003, 15:06:14 »
Als je het verband tussen vegetarisme en crimineel gedrag gaat onderzoeken kan je volgens mij onmogelijk inhoudelijke conclusies daaraan verbinden. Je theorie kan zijn dat er een gemeenschappelijke oorzaak is die zowel vegetarisme als crimineel gedrag beïnvloedt, of dat crimineel gedrag maakt dat je meer behoefte hebt aan vlees, of dat een vegetarisch dieet leidt tot minder crimineel gedrag, etc. etc. En als mensen in de gevangenis geen vegetarisch eten krijgen klopt er sowieso niets meer van je onderzoek.

Of, sterker nog, aangezien vlees eten eigenlijk ook crimineel gedrag is, is het verband tussen vegetarisme en crimineel gedrag natuurlijk enorm sterk :)
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2003, 15:12:14 door Vagetariër »

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #29 Gepost op: 02 februari 2003, 19:52:27 »
Citaat
Zo zeg, hoe onderzoek je dat in 's hemelsnaam? Dat je een statistisch verband kunt vinden tussen het voedselpatroon van de zwangere moeder en het gedrag van het kind geloof ik wel. Maar de conclusie dat er dus een direct verband tussen die twee bestaat lijkt me wat kort door de bocht.

Stel je neemt tweeduizend zwangere vrouwen, die je random verdeelt over groep 1 en 2. Groep 1 krijgt krijgt vezels-vitaminen-mineralenpillen, de ander talkpilletjes. Vervolgens ga je kijken hoe het de babies uit de zwangerschap vergaat. Statistiek eroverheen. Wat voor indirect verband zou een verklaring kunnen zijn voor een eventueel gevonden verschil?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #30 Gepost op: 02 februari 2003, 22:07:42 »
ja, maar hebben ze het ook zo gedaan of hebben ze alleen het voedingspatroon van die vrouwen en het (latere) criminele gedrag van de kinderen onderzocht?

dan zouden er namelijk nog sociale factoren in het spel kunnen zijn die beide veroorzaken...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #31 Gepost op: 03 februari 2003, 12:50:08 »
Het schijnt dat je daar dan via ingewikkelde statistiek voor kan corrigeren, maar ik zal eens mailen of iemand dat stuk heeft bewaard.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #32 Gepost op: 03 februari 2003, 13:58:31 »
Het schijnt dat je daar dan via ingewikkelde statistiek voor kan corrigeren, maar ik zal eens mailen of iemand dat stuk heeft bewaard.
lijkt me inderdaad ingewikkeld want je weet niet waarvoor je precies moet corrigeren. je kunt natuurlijk een wilde gok wagen waarvoor maar dat lijkt me niet wetenschappelijk...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

branwen

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2003, 20:59:49 »
He kijk nou (Sander!), het onderzoek van Gesch heeft een staartje gekregen.

Voor degene die niet willen inloggen bij The Daily Telegraph, ten gevolge van het eerder genoemde onderzoek van Gesch gaan ze bij 3 gevangenissen in de UK vet voer en zoetspul van het menu halen om zo het geweld binnen de muren te reduceren. Ook krijgen de gevangenen voedingssupplementen.
Ben benieuwd of hier ook van die flitsende resultaten gevonden worden.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2003, 00:18:03 door Sander »

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2003, 09:14:16 »
Stel je neemt tweeduizend zwangere vrouwen, die je random verdeelt over groep 1 en 2. Groep 1 krijgt krijgt vezels-vitaminen-mineralenpillen, de ander talkpilletjes.
Hebben ze dat echt zo gedaan? Vrouwen ofwel vitamines ofwel placebo gegeven tijdens de zwangerschap, en achttien jaar later gekeken hoe het de kinderen verging? Dan is er niet zoveel mis mee.
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

NNXIII

Re:Criminele vegetariers
« Reactie #35 Gepost op: 04 februari 2003, 14:07:25 »
Gewoon allemaal aan de space-cake. Heb je geen kind meer aan ze.  :rasta:

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #36 Gepost op: 05 februari 2003, 08:25:55 »
Bedoel je:
60 cups  ???  of:
vegetarian beans  ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2003, 19:50:36 »
Leven 1-2003




Vraag:

Ik heb een vraag waar ik niet zo goed raad mee weet. Sinds de dood van Pim Fortuyn is alles wat met milieubeweging en vegetariërs te maken heeft ineens verdacht. Ik eet al 18 jaar zonder problemen geen vlees. Ik ben gezond en voel me prima. Nu word ik de laatste tijd nogal negatief benaderd, omdat die Volkert van der G. ook geen vlees eet. Via via heb ik vernomen dat er is onderzocht of je door het niet eten van vlees op den duur een stof in je lichaam mist, waardoor je krankzinnig of psychisch gestoord kunt worden. Ik wil dolgraag weten wat hiervan waar is, want ik krijg regelmatig dit soort opmerkingen naar mijn hoofd, waarop ik geen tegenantwoord kan geven.


Antwoord:

In 1922 is de wetenschap achter het bestaan van vitamine B3 (of niacine, ofwel nicotinezuur) gekomen doordat patienten in een gekkenhuis genazen wanneer ze ipv alleen mais een gevarieerder voedingspatroon kregen. De verschijnselen van een B3-tekort zijn te karakteriseren met huidproblemen, diarree en mentale veranderingen. De mentale veranderingen varieren van milde symptonen tot maniakale neigingen. Verwarring, geheugenverlies en desorientatie zijn 'gewone' problemen, terwijl bij een ernstig tekort psychoses tot opname in een inrichting kunnen leiden. Tot zover het verhaal hoe een vitaminetekort tot krankzinnigheid kan leiden. Het is echter geheel niet waarschijnlijk dat vegetariers, en zelfs veganisten, een tekort aan vitamine B3 zouden oplopen. Deze vitamine komt vrij algemeen voor. Ik citeer uit het boekje van het voedingscentrum: "Vitamine B3 komt voor in vlees, vis, volkorengraanproducten, groente en aardappelen. Verder maakt het lichaam zelf B3 uit het aminozuur tryptofaan, dat een bestanddeel is van alle eiwitten in de voeding. In Nederland zijn geen aanbevelingen voor vitamine B3. Het lichaam maakt immers zelf vitamine B3 uit het aminozuur tryptofaan en men gaat ervanuit dat hierdoor in de behoefte wordt voorzien. In een gevarieerde voeding zitten voldoende vitamine B3 en tryptofaan om in de daglijkse behoefte te voorzien. Aanvulling is dus niet nodig."
Er zijn anekdotes waarin sprake is van geweldsfantasieen bij veganisten door een vitamine B-12 tekort. Volkert van der G. is ook veganist, maar het is helemaal niet gezegd dat hij een B-12 tekort heeft. In een krantenartikel las ik dat hij, tijdens zijn hongerstaking, vitaminepillen slikte. Het blijft dus uitermate suggestief om te stellen dat je agressief wordt wanneer je geen dierlijke producten gebruikt.



Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2003, 21:48:20 »
Uh, Machteld, niet om het een of ander, maar ga je nu alles wat in Leven staat kopiëren? (doe je type oefeningen ofzo ;) )  ???
:witch2:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Criminele vegetariers
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2003, 21:51:41 »
Uh, Machteld, niet om het een of ander, maar ga je nu alles wat in Leven staat kopiëren? (doe je type oefeningen ofzo ;) )  ???

 ;D meer typ ik niet over, hoor! Wel fijn dat ik gelezen word ....*applaudiseert Artemis even* Dank u Dank u
Nog iemand behoefte aan de varkentjes gedichtjes van mensje van keulen die op de achterkant stonden???????
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2003, 22:27:14 door Machteld »