Vegatopia Forum

Wat eet de kleine vandaag?

Offline Kim

• 114
Wat eet de kleine vandaag?
« Gepost op: 28 januari 2003, 11:17:51 »
In navolging van de grote favoriet "Wat eten we vandaag", leek het me ook wel leuk om eens te vertellen wat mijn zoontje gegeten heeft. Bovendien hoop ik op leuke tips van andere vego-ouders.
Steven, mijn zoon, is nu bijna 7 maanden en ik ben druk aan het experimenteren met allerlei hapjes.

Bijzonder trots was ik afgelopen zondag op hem. Wij aten indiaas (spinazie-currie en iets met linzen) en voor Steven had ik ook "Indiaas" prutje gemaakt: linzen, wortel en rozijnen. Sterkere kruiden dan laurierblad durfde ik niet te gebruiken...
Vooral het stukje naanbrood erbij vond hij echt een traktatie!

Offline Kim

• 114
Re:Wat eet de kleine vandaag?
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2003, 11:38:59 »
Okee, er zijn misschien niet zo veel mensen met kinderen in de leeftijd dat je er prutjes voor moet maken. Maar ik hou vol, in de hoop dat iemand er ooit wat aan heeft, en dat er mensen zijn met nog wat goede ideeƫn uit de tijd dat hun kinderen nog zo klein waren.

Gisteren pastinaak met venkel gepureerd, met groot succes! Ook mijn zoontje is staafmixer-verslaafd, maar nu hij brood ontdekt heeft denk ik dat dat vlug overgaat :)

Volgens een informatieboekje van het consultatiebureau mag je voor je kindje vlees vervangen door kip, vis of ei :-\
Ei vond hij niet zo'n succes. Hij zal wel af en toe iets van vlees of vis krijgen, maar voor anderen die hun kind helemaal vegetarisch willen opvoeden vind ik dit wel een fantasielose tip! Gelukkig vindt mijn zoontje peulvruchten ook geweldig. Vooral met peer erbij....

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2003, 13:07:03 »
Ik kan je niet zo goed helpen, ik herinner me bar weinig van het eerste jaar ivm ppd. De enige tip die ik weet is idd die staafmixer, vandaar dat ik Annemieke verdenk van nestdrang. :devil: ;D
Kinderen schijnen alles met wortel (zoet) lekker te vinden, S. was dol op bloemkool. En ze is nog steeds gek op tofu (mama wij eten tofutjes /tufovleesjes he? :) *smelt* ) maar ik weet niet meer vanaf wanneer dat "mag". Ik was toen samen met mijn ex die zelf konijnen hield om op te eten, dus dat heeft ze wel gehad. Ik denk trouwens dat als je borstvoeding geeft en zelf zorgt voor een goede calcium/ ijzer/ b12 iname (pilletje?) je niet zo snel hoeft te vrezen voor tekorten op dat gebied.
:witch2:

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2003, 18:23:40 »
Ik kan je niet zo goed helpen, ik herinner me bar weinig van het eerste jaar ivm ppd. De enige tip die ik weet is idd die staafmixer, vandaar dat ik Annemieke verdenk van nestdrang. :devil: ;D

Mwah, niet zo :) Maar ik kan me wel verheugen op al die prakjes die ik zal gaan mixen. Overigens heeft pip ook een staafmixer hoor! Tss.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2003, 00:23:49 »
Ok, bij deze verdenk ik pip ook van nestdrang (waarom zou hij anders die naam hebben uitgekozen =) :devil:

Maar dit topic ging eigenlijk over kindereten, iemand nog tips?

Offline Kim

• 114
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2003, 14:39:13 »
Ik schrijf maar weer eens wat hier; als ik goed heb opgelet heeft in elk geval Sander over een paar maanden wat aan de tips.

Dit weekend thaise curry gemaakt. Met groene currypasta uit een potje, errug heet! Ik had voor Steven de dosering van de currypasta een heel stuk verlaagd, maar ik wilde hem niet helemaal zonder geven omdat hij meestal prutjes met weinig smaak niet wil eten. (Spinazie met pasta eet hij bijvoorbeeld niet, doe ik er feta doorheen lust hij het ineens wel!)

Blijkbaar was zijn prutje toch te heet geworden, alleen ik had dat niet door omdat ik het pure spul al geproefd had. Steven :'(
Maar wel gewoon dooreten! Tot ik na 4 hapjes besloot dat dit toch niet goed kon zijn en bedacht dat het misschien toch te pittig was.

De tip van de week is dus: Niet eerst zelf aan de sambal proeven hoe pittig die is en vervolgens aan het prutje proeven, want je tong is dan al immuun!

Een ander prutje dat er de afgelopen week goed inging: aardappel-venkel-koolrabi stoofpotje met room en geitenkaas.

Overigens mogen ze al vrij snel tofu e.d. eten, ik had alleen in het verkeerde info-boekje gekeken.

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2003, 00:06:36 »
Steven had ik ook "Indiaas" prutje gemaakt: linzen, wortel en rozijnen.

Wij hadden vandaag ook linzen, en dat ging er beter in dan dat ik verwacht had!
Wilde verder nog even vermelden dat S. altijd gek was op spinazie (dat mag ook pas vanaf een bepaalde tijd) en later ook komkommer en brocoli. Maar het liefste eet ze nog altijd pasta.

Offline Carla

• 259
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2003, 22:00:19 »
Wij hadden vandaag ook linzen, en dat ging er beter in dan dat ik verwacht had!
Wilde verder nog even vermelden dat S. altijd gek was op spinazie (dat mag ook pas vanaf een bepaalde tijd) en later ook komkommer en brocoli. Maar het liefste eet ze nog altijd pasta.

Ja, linzen, dat gaat hier ook goed, en de combinatie rijst/linzen ook.
Verder blijf ik het altijd maar een groot hokus spokus vinden, kinderen en eten. De ene dag vreten ze ergens hun vingertjes bij wijze van spreken bij op, en een week later kijken ze ernaar alsof het vergif is....
Maar broccoli gaat tot nog toe ook nog lekker. Nu maar proberen om het niet al te vaak te geven.....

Groeten,
Carla

Offline Artemis

• Superplientje
  • 395
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2003, 00:47:52 »
http://www.vegetarianbaby.com/fooddiaries.shtml

een zelfde onderwerp, in het engels

Offline Kim

• 114
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2006, 13:12:42 »
Veel staat er misschien niet in aan tips, maar toch even omhooggehaald voor Hausfrau.

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2006, 20:30:55 »
Ik heb voor mijn verjaardag dat boek "vegetarisch vanaf de wieg" gekregen, dus nu snel erin kijken wat ik allemaal kan brouwen  ;D

Verder heeft ze gisteren voor de eerste keer krootjes meegegeten (gestaafmixerd en wel) en dat ging ondanks de brokjes best goed. Vanavond pasta met broccoli (na een restantje potje) en ook dat ging langzaam maar zeker naar binnen.

Ik heb ook meestal het probleem dat die potjes er niet al te lang ingaan. Zodra ze 'normaal' eten geprobeerd hebben is het uit met de potjespret. En vooral hier is het allemaal flauwe oranje prut. :pukey:

Deze kunnen we er trouwens best inhouden. Niet elke dag (he'k geen tijd voor  :'() maar toch.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2006, 14:26:21 »
Ik heb ook meestal het probleem dat die potjes er niet al te lang ingaan. Zodra ze 'normaal' eten geprobeerd hebben is het uit met de potjespret. En vooral hier is het allemaal flauwe oranje prut. :pukey:
Hier is het precies andersom. Maar hier hebben de dan ook naast de oranje prut, groene, gele en rode prut. En dat gaat er altijd in.
Ons zoontje begint na 5 happen al naar de koelkast te wijzen en 'toe toe' te roepen (toetje). Maar bij een potje eet hij het (meestal) helemaal op voordat hij dat doet. (is nu dik anderhalf)
Vanavond eet hij weer met de pot mee, ik ga mexicaans koken (kidneybonen zijn een succes).

Offline Kim

• 114
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2006, 17:47:31 »
Okee, doe ik ook weer mee. 't Is alleen nog een beetje saai hier: vandaag meloen!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2006, 14:46:44 »
Ok ik haal even in:
Een potje met groenten en vis (wat echt verschrikkelijk stinkt :-X)
Zelf gecombineerd groenteafval... ;)
Mango met banaan
Appel met tomaat
Wortelsap
De staafmixer gaat er tegenwoordig al een stuk minder overheen, dus binnenkort prakken  :O

Offline Kim

• 114
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2006, 09:43:26 »
Die kleintjes van ons schelen niet zo veel geloof ik , Hausfrau? Leuk, kunnen we tenminste om de beurt hier wat schrijven.
Gisteren hadden ze voor het eerst een potje voor het avondeten: rijst met tuingroente??? Ook dat stinkt! En de structuur lijkt meer op behangplaksel. Ik durf het bijna niet te proeven. Ze hebben het ook niet opgegeten.
Van wortel met broccoli gingen ze kokhalzen >:(, maar ik denk dat de broccoli nog niet zacht genoeg gekookt was voor ze. Oftewel bij mij moet de staafmixer er wel nog stevig overheen!
Wortel met boontjes
Wortel met bloemkool
Courgette met boontjes
Alemaal wel groot succes!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:06:22 »
Ga even iets anders proberen, want sinds ze 'normale' maaltijden eet wordt ze 's nachts weer wakker om gevoed te worden. En da's natuurlijk niet de bedoeling.
Nou zou het natuurlijk ook te maken kunnen hebben met het feit dat haar maaltijden altijd om de activiteiten van de andere 2 worden gepland  :-[. Nou ja, de borstvoeding loopt in ieder geval nog goed ;D.
Vanaf nu dus weer alleen fruit overdag met een beetje groenten erbij. Kijken of dat werkt.

Offline Kim

• 114
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2006, 10:36:45 »
Oh wat fijn een lotgenoot die het erger heeft dan ik  ;D
Door (denk ik) het geƫxperimenteer met vaste voeding worden de flesjes hier soms toegebruld in plaats van leeggedronken. Maar ik hoef er gelukkig niet 's nachts uit!

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #17 Gepost op: 02 september 2006, 14:03:46 »
Ben er net achter dat mevrouw een tandje krijgt  :-\. Dat hoort niet. Bij mij krijgen ze pas tandjes met een jaar ofzo. Echt aaaaaaltijd  ::)

Maar ja, nou is mama een beetje emo want nou is ze geen baby meer  :'(

Daarom werd ze dus ook 's nachts wakker. Is dat probleem weer opgelost  ;)

Offline Hausfrau

• 704
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2006, 14:13:14 »
Kan trouwens toevoegen dat dat kookboek vegetarisch vanaf de wieg erg interessante recepten heeft.
Wij hebben zelf de groentelasagna geprobeerd vrijdag en die is volledig goedgekeurd voor verder gebruik  :O

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2006, 16:31:28 »

Maar ja, nou is mama een beetje emo want nou is ze geen baby meer  :'(

:pet: