Vegatopia Forum

Poll

Welke vleesvervanger gebruik je het liefst?

Eieren en/of ei-producten
3 (2.6%)
Groenteburgers en/of vegaburgers, -worstjes en/of -ballen (op soja/seitan-basis)
34 (29.3%)
Kaas en/of kaasproducten (plakken, soufflés)
7 (6%)
Peulvruchten (droogbonen en linzen)
8 (6.9%)
Quorn
21 (18.1%)
Seitan/tarwegluten
2 (1.7%)
Tofu en/of tempeh
29 (25%)
Anders (namelijk...)
12 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 34

Je favoriete vleesvervanger

silliebillie

Re:Back in town
« Reactie #40 Gepost op: 01 april 2003, 16:00:31 »
Nou welkom terug Ecological Candy!

Ik eet de vleesvervangers van de AH regelmatig en heb hier nogal wisselende ervaringen mee. Die sojaburger heb ik nog niet op, maar ik ben helemaal weg van de groenteburger. Van Tivall (is dat nou van het eigen merk van AH of niet????) hebben ze ook iets met champignonvulling, vind ik ook errug lekker. Maar zo hadden ze bij AH weer een griekse burger die ik helemaal niet lekker vond. Het voordeel van die groenteburger vind ik ook dat er niet zo'n dikke korst paneermeel omheen zit. De kaasburger van de AH vind ik ook best lekker en de groenteballetjes ook (lekker bij couscous!). De slechtste ervaringen heb ik met de vleesvervangers van de Hoogvliet. Ik weet even niet hoe dat geval heette dat ik op heb maar het was echt niet lekker.  Mijn man daarentegen vindt de "cordon blue" van de hoogvliet juist weer heel lekker omdat het lijkt of er echt ham in zit. Ja smaken verschillen..... maar die vleesvervangers verschillen ook allemaal nogal vind ik. Maarja als zelfs je gasten zeggen dat het niet lekker is, dan is het wel heel erg. Bedankt voor de waarschuwing  :)

arianne

« Reactie #41 Gepost op: 01 april 2003, 19:05:45 »
Ik vind het wel aardig allemaal, alleen de Griekse burger is inderdaad niet te eten  :pukey:

Offline heliofoor

• 249
  • Geslacht: Man
    • Diggin' for Dirt
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2003, 19:10:25 »
 :o  :o  :o

griekse burger is bij mij juist super-favoriet!

:-

en de Mexicaanse burger is 'best getest', en ook wel erg lekker...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #43 Gepost op: 01 april 2003, 21:44:01 »
Ik vind de Griekse Burger ook superlekker!
,,,,فلافل

Offline Kwipsel

• 108
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #44 Gepost op: 02 april 2003, 13:24:26 »
De sate burger was echt favoriet
Maar ja die hebben ze bij onze appie niet meer te krijgen :'( :'( :'(
Ik vind de quorn burgers wel goed te eten.
En de groente burgers van DE IJSMAN. ZIJn echt niet te eten.
Heel erg smerig. Sorry, maar koop die niet. Je moet namelijk ook meteen een poak van 12 aanschaffen. Nou ik heb mijn vrienden er een paar voorgeschoteld maar die vonden ze niet te eten. En de fam ook niet. Zit ik er mee opgescheept.
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Offline Brent

• 600
« Reactie #45 Gepost op: 02 april 2003, 19:56:45 »
Tivall spul is wel lekker. Vooral de balletjes. Toch koop ik mijn vleesvervangers meestal in de biowinkel omdat die niet gek veel duurder zijn. Het valt me op dat vleesvervangers de laatste jaren duurder zijn geworden. Vb de javaanse schijf van Delhaize (yummie) is het laatste jaar volgens mij met minstens 50 cent duurder geworden. Is dit omdat vegetarsime een modetrend is??

Smerigste vleesvervanger ooit gegeten :
-champignonburger van planet green.
-Dat vegetarisch broodbeleg van ah of C1000 (weet niet meer presies) ziet er ook vies uit, vooral die vegetarische ham.
-die vegetarische bakpau van ah is goor. (ieks smaakt zoet en er zitten zo van die vlezige stukjes in)

Offline Kwipsel

• 108
Re:Je favoriete vleesvervanger
« Reactie #46 Gepost op: 02 april 2003, 22:46:57 »
De vegetarische gerookte ham van de appie?
Die is echt zeer goed te eten
De vegetarische boterhamworst van super de boer is niet te eten. Plastic die zeer gekruid ruikt. Nee, das niet lekker.
Ik was wel dol op de vegetarische soepballetjes van de appie, maar helaas ook die zijn bij ons niet meer te krijgen. :'( :'(

Offline Brent

• 600
« Reactie #47 Gepost op: 05 april 2003, 19:10:55 »
euh als ik het goed begrijp...   Appie = Albert Heijn?  ;D

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #48 Gepost op: 05 april 2003, 23:42:43 »
Vandaag Mediterane (sic) balletjes gescoord van het Duitse merk balletjes. Ze zijn van het Duitse merk Soto en ik hoop dat die lui beter balletjes kunnen maken dat dat ze kunnen spellen ;). Drie euro dertig waren ze. Drie euro dertig? Da's bijna zeveneneenhalve piek!

Offline Brent

• 600
« Reactie #49 Gepost op: 06 april 2003, 12:59:09 »
Vind de burgers en patés van het merk Abinda erg lekker. Vooral de hazelnootburger :vork: en ze zijn meestal ook vegan

Offline Kwipsel

• 108
« Reactie #50 Gepost op: 06 april 2003, 15:44:03 »
Appie = Albert Heijn
Klopt als een bus!

Dyana

« Reactie #51 Gepost op: 27 april 2003, 13:58:26 »
anders, namelijk: NOTEN

jammer dat die er niet bij staan...  :'(
Ik ben gek op noten.  :D

Natuurlijk eet ik ook tahoe (in allerlei smaken en vormen), seitan, burgers, peulvruchten, falafel, etc.
Geen kaas, ei en quorn, want dat is niet veganistisch.

ladygandhi

« Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2003, 20:04:55 »
Na alle enthousiaste verhalen over tofu ben ik toch gaan twijfelen. Toen ik 2.5 jaar geleden vegetarier werd heb ik wel eens tofu geprobeerd en dat is niet bevallen.  Maar als ik zie hoe heerlijk vele van mijn medeveggies het vinden moet ik het toch maar eens een tweede kans geven dacht ik. Dus ik heb wat roerbakreepjes van Sofine in de smaak poesta gekocht. Ik heb ze flink gebakken zodat ze wat knapperig werden. Die gouden tip las ik hier van NNXIII ,BEDANKT!  :thumbsup:Want een beetje goed doorbakken smaakte het heerlijk. Ik ben inmiddels al met mn tweede bakje bezig! :hungry:
Nog een vraagje: Dat marineren van tofu hoe doe je dat? Koop je een kant en klare marinade? Of maak je er zelf één? Of zijn er nog andere manieren om tofu een lekker smaakje te geven?

Offline Apraxia

• 992
« Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2003, 20:19:41 »
Ik maak wel eens een marinade van sojasaus, sambal, verse knoflook, peper, gember, olie enz. Je kunt er van allerlei kruiden in doen.

Tip: gebruik de zoekfunctie op het forum. Er is eens een topic geweest over het marineren van tofu of tempeh volgens mij.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2003, 22:07:01 »
Tofu: ik koop een blok tofu naturel van So Fine in de supermarkt, bak het aan in olijfolie en gooi er na een paar minuten een pot van mijn favo currie doorheen. Serveren met rijst en groenten.

Offline Brent

• 600
« Reactie #55 Gepost op: 12 mei 2003, 07:57:05 »

Ik hou niet zo van tofu. De reepjes en het gehakt van So fine gaan nog wel als je het goed doorbakt maar anders vind ik het nogal wak, platjes. Ik mis eigenlijk wel een vleesvervanger waar je eens goed op kan knabbelen en kauwen. Vroeger had je kon je in de Delhaize Beefstyle en en chickenstyle brokjes krijgen, dit had wel een vastere structuur.

ladygandhi

« Reactie #56 Gepost op: 12 mei 2003, 08:19:12 »
Als je tofu in kleine reepjes snijd en het dan lang genoeg doorbakt word het echt wel knapperig :kwijl:. Het deed mij terugdenken aan brosse spekzwoerdjes. Laatst at ik een portie onder het tvkijken ,maar als er geen ondertiteling is moet ik even ophouden met kauwen om alles nog te kunnen verstaan :yes:

Offline Brent

• 600
« Reactie #57 Gepost op: 12 mei 2003, 08:28:30 »
Als je tofu in kleine reepjes snijd en het dan lang genoeg doorbakt word het echt wel knapperig :kwijl:.

Ben eerder op zoek naar een taaie vleesvervanger ipv knapperig, waar je eens goed op kan doorkauwen. ;D

Offline Sven

• 3.925
« Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2003, 15:58:36 »
Citaat
Citaat van: Brent link=board=3;threadid=4276;start=60#107823 Ben eerder op zoek naar een taaie vleesvervanger ipv knapperig, waar je eens goed op kan doorkauwen. ;D
[/quote

Bestaat zo iets wel?  ??? Je het wel een aantal burgers die stevig zijn van textuur, maar de taaiheid van een runderlap gaan ze natuurlijk nooit benaderen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Brent

• 600
« Reactie #59 Gepost op: 12 mei 2003, 16:58:06 »
Citaat
Citaat van: Brent link=board=3;threadid=4276;start=60#107823 Ben eerder op zoek naar een taaie vleesvervanger ipv knapperig, waar je eens goed op kan doorkauwen. ;D
[/quote

Bestaat zo iets wel?  ??? Je het wel een aantal burgers die stevig zijn van textuur, maar de taaiheid van een runderlap gaan ze natuurlijk nooit benaderen.

Ik heb onlangs bij vrienden een vleesvervanger gegeten die wel erg stevig van textuur, taai was. Het was gemaakt van zo'n soort kant en klaar poeder waar je alleen water bij moet doen. Ik heb het zelf ook es geprobeerd, maar bij mij mislukt dat natuurlijk. het was net een lap leer geworden. :pukey: