Vegatopia Forum

Poll

Welke vleesvervanger gebruik je het liefst?

Eieren en/of ei-producten
3 (2.6%)
Groenteburgers en/of vegaburgers, -worstjes en/of -ballen (op soja/seitan-basis)
34 (29.3%)
Kaas en/of kaasproducten (plakken, soufflés)
7 (6%)
Peulvruchten (droogbonen en linzen)
8 (6.9%)
Quorn
21 (18.1%)
Seitan/tarwegluten
2 (1.7%)
Tofu en/of tempeh
29 (25%)
Anders (namelijk...)
12 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 34

Je favoriete vleesvervanger

Offline Helena

• 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Je favoriete vleesvervanger
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2003, 16:26:21 »
Bij mij zijn de Quorn-stukjes en -gehakt absoluut favoriet. Jammer is het wel dat er kippenei-eiwit van legbatterijkippen inzit. Dat geeft toch weer een naar bijsmaakje. Dus toch maar meer afwisselen met tofu e.d.
Van leven ga je dood

Offline Marcello

• 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Falafel!
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2003, 17:09:58 »
M'n favoriet is al jaren de falafel-burger (Sofine). Ook wel es falafel-balletjes (Florentin). Daarnaast eet ik met enige regelmaat die nieuwe "gehaktbal" van Healthy Planet. In pasta-sauzen gebruik ik vaker tofu en bij stamppotten seitan.

« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2003, 17:23:16 »
Bij mij zijn de Quorn-stukjes en -gehakt absoluut favoriet. Jammer is het wel dat er kippenei-eiwit van legbatterijkippen inzit. Dat geeft toch weer een naar bijsmaakje. Dus toch maar meer afwisselen met tofu e.d.

Tegenwoordig wordt in Quorn grotendeels scharrelei verwerkt. Zie deze quorn link:

Citaat
In alle Quorn producten wordt circa 3% eiwit van kippeneieren gebruikt. In alle Quorn ingrediëntproducten (Quorn stukjes, Quorn fijngehakt, gekruide en gemarineerde producten) en Quorn maaltijd- en snackproducten wordt eiwit van scharreleieren gebruikt. Het kippenei-eiwit in de gepaneerde Quorn producten is voor 50% afkomstig van scharreleieren. Fabrikant Marlow Foods streeft ernaar om op korte termijn ook in deze producten 100% eiwit van scharreleieren te gebruiken.

Dezelfde site heeft het hier overigens alleen over het gebruik van scharreleieren.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2003, 17:25:48 door An Teater »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Helena

• 159
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2003, 17:36:25 »
Harstikke bedankt, was hier duidelijk nog niet van op de hoogte. Dus blíjft Quorn toch mijn favoriet!
Van leven ga je dood

Fabian

Re:Falafel!
« Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2003, 17:53:36 »
M'n favoriet is al jaren de falafel-burger (Sofine).
:hungry:

Offline Nick

• 578
« Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2003, 19:33:41 »
Ik kies voor peulvruchten alhoewel ik ze toch niet zo veel gebruik. Maar MOEST ik alleen wonen DAN zou ik er veel eten, vooral linzen!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #26 Gepost op: 06 februari 2003, 09:57:33 »
Mijn stem gaat naar de tofu. Het is veelzijdig spul, dat ik vaak gebruik. Op een afstandje volgen peulvruchten, burgers, en quorn. Bij wijze van uitzondering gebeurt er ook wel eens wat met kaas.

Renske

« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2003, 18:11:53 »
Uuuuuhw...   ;D vleesvervangers roelen, ik vind eigenlijk alles wel lekker, en eet het dan ook allemaal wel eens, hoewel kaas nu haast niet meer, omdat de stremselloze variant alleen in de stad te koop is, eieren eet ik ook nog slechts zelden, wel steeds vaker tofu... Jummie, heb nu (alweer) honger...  ;D

Cor

Mijn favoriete vleesvervanger: schnitzel van Vivera.
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2003, 00:54:35 »
Mijn favoriete vleesvervanger: schnitzel van Vivera. Gemaakt van soja-eiwit. Koop ik bij de EDAH : twee stuks, samen 200 gram. Prijs: 1,75 euro

Offline Jasper

• 338
    • Jasper M - virtuele expositie
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2003, 09:04:12 »
Vega-burgers bij de Edah? Hier in de buurt is er ook eentje, maar ik heb er nog nooit iets wat daar op lijkt kunnen vinden (wel een enorm uitgebreide slagersafdeling).

Ben

« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2003, 17:37:44 »
Voor het stemmen staan tofu en tempeh samen. Buiten het feit dat beide van soja afkomstig zijn, zijn er grote verschillen: tekstuur, smaak, mondgevoel. Tofu neemt de smaak van de andere ingredienten over terwijl tempeh een eigen smaak geeft. Over tempeh wordt op dit forum weinig gesproken. Waarom?

Je kan hier meer informatie vinden over tempeh: http://www.tempeh.info.

Zelf start ik elke morgend met een zelgemaakte ontbijtdrank: tempeh, sinaasappelsap en gepelde banaan mixen en opdrinken!

Groeten,
Ben

Offline Nick

• 578
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2003, 19:21:42 »
Goeie site. Op t'eerste zicht toch, bedankt voor de tip!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

saskia88

« Reactie #32 Gepost op: 01 maart 2003, 20:08:32 »
absoluut tofu zoals wel meer mensen die reageren kennelijk. Heel divers toe te passen en met variaties in de marinade helemaal. Verder heb ik het gevoel dat je helemaal niet altijd vlees hoeft te vervangen met iets anders. Ik maak ook veel gerechten gewoon zonder vlees klaar zonder dat ik het gevoel heb dat ik tekort kom. Dan moet ik er denk ik wel bij vertellen dat ik overdag vaak al soja procucten eet zoals yofu of sojamelk, omdat ik allergisch ben voor melkproducten. bovendien ben ik niet strikt vegetarisch maar eet ik wel graag weinig vlees
Saskia

majet

« Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2003, 16:12:31 »
van alles wat, dan blijft eten interessant.
maar echt lekker is falaffel en zelfgemaakte linzenburgers  :)

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2003, 16:21:20 »
Heb nog weinig vleesvervangers gehad! Alleen een groentesnitzel en tofu!
De smaak gaat wel, alleen de vorm niet! :(

Het lijkt zo op een echte, en dat is voor je gevoel toch wel raar
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2003, 17:04:33 »
maar echt lekker is falaffel en zelfgemaakte linzenburgers  :)
die linzenburgers klinken interessant! zou je het recept kunnen geven?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

majet

« Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2003, 13:59:35 »
ik werk meestal zonder vast recept,  maar ik kan het proberen

linzen (liefst uit blik want dat pureert beter, anders goed doorkoken)
met veel kruiden zoals koriander, peper, een likje tahin
desgewenst samen met kikkererwten (ook uit blik) of met spinazie is ook lekker
smurrie van maken
binden met indien niet veganistisch met ei en meel, maar de ervaring met alleen meel is ook goed
deze massa bakken
indien de massa stevig genoeg is , lukt het ook op de barbecue

volgens heb ik het oorspronkelijke recept uit het groot vegetarisch kookboek

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #37 Gepost op: 13 maart 2003, 17:28:03 »
Wauw Chris! Nog eentje die van linzen houdt! Al dat gepromoot van jou werpt zijn vruchten af ;D

Offline Kwipsel

• 108
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2003, 15:38:27 »
quorn dat vind ik lekker bij de aardappelen en bij de groentes. Maar ook lekker in kleine stukjes bij de rijst Jammi. En falafel Lekker bij een shoarma tent. Met veel knoflooksaus. En dan de rest van de vlees eters laten proeven en hun horen zeggen. He das nog best wel lekker he. Jaja, waar falafel al niet goed voor is. En ik houd ook van die schnitsels van de appie. Die zijn goed te eten. En vegetarische soepballetjes. Maar die zijn hier niet meer te koop. En de vegetarische sate burger stond ook bovenaan mijn lijstje maar ook die is hier niet meer verkrijgbaar. Jammer, heel jammer.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2003, 15:44:20 door Christiaan »
Soep met vegetarische ballen blijft soep met ballen!

Ecological candy

Back in town
« Reactie #39 Gepost op: 01 april 2003, 13:55:34 »
Hello vegetarische vrienden,

ik zal om te beginnen maar even mijn verontschuldigingen maken voor het feit dat ik zo lang niet op mijn favoriete site ben geweest !! Maar je kent het vast allemaal wel, school-> druk druk druk !!  :'( :'(
Maar nu maak, ik dus toch een gaatje vrij in mijn drukke schema, om weer een berichtje achter te laten. Hoop dat het met iedereen goed gaat. Wilde by the way nog wel even een onderwerpje droppen..... wat vinden jullie van de kwaliteit van vleesvervangers van de Albert Heijn ?! Ik had laatst een paar vrienden te eten, en toen heb ik sojaburgers gemaakt, maar die waren echt NIET te eten  :P :P Zelfs mijn gasten zeiden eerlijk dat ze het niet door hun keel konden krijgen. En eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven. Ben dus benieuwd of jullie daar ervaring mee hebben !! Let me know  

Vegetarische groetjes, Ecological Candy
« Laatst bewerkt op: 01 april 2003, 15:41:59 door Sander »