Vegatopia Forum

Stamppotten en andere Hollandse creaties

Gwennepen

Re:Alternatieve stamppotten en andere hollandse creaties
« Reactie #100 Gepost op: 13 maart 2007, 18:31:10 »
Klinkt inderdaad lekker. :yummie:Ga ik denk ik morgen maken. En als ik het goed heb is er een snijbonen-aanbieding bij Dirk. :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #101 Gepost op: 06 december 2010, 21:20:50 »
Schop! Wie heeft er nog een leuk stamppot-idee?
,,,,فلافل

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #102 Gepost op: 06 december 2010, 21:55:18 »
Spruitjesstamppot.

funnyvonny

« Reactie #103 Gepost op: 18 januari 2011, 16:06:58 »
Hi, ik ben nieuw op het forum en de vraag is al oud, maar ik kom toch maar met een reactie  ;)

als ik "gewoon" spruitjes en aardappelen eet hou ik altijd wat spruitjes over en die eet ik tegenwoordig de volgende dag als burger of balletje! en wel zo:
ik kook meer aardappelen en daar maak ik meteen puree van en doe daar de gekookte spruitjes doorheen.
Dan een gefruit uitje met wat kerrie (sorry  :-\ want als ik het goed heb wilde je dat niet, maar mag je ook weglaten hoor) erdoor en dan een burger of ballen ervan draaien. Afgedekt in de koelkast zetten.
De volgende dag paneren en bakken. Erg lekker.

Met bietjes, maar dan met een rauw uitje, doe ik dat ook, errrrugg lekker!

Bij andijviestamppot (wat mijn lievelingskostje was toen ik nog geen vegetarier was)  miste ik altijd dat specifieke speksmaakje, maar daar heb ik nu wat op gevonden; ipv de spekjes maak ik nu een "prutje" van gesneden uitje en champignonnetjes, gebakken met peper, zout, gemalen rode chilipeper (of een scheut chilisaus), pittige paprikapoeder en een beetje bouillon.

Hoop dat je/jullie er wat aan hebt...

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #104 Gepost op: 18 januari 2011, 17:28:21 »
Mocht je erg behoefte hebben aan spekjes, AH verkoopt ze in vega-variant. Volgens mijn lief smaken ze bijna als "echte".
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #105 Gepost op: 18 januari 2011, 17:40:58 »

Hier verkoopt Quorn iets als Bacon style rashers.
Op zich smaken ze heel aardig, al wil ik het niet 'bijna echt' noemen.
Wat me tegenhoudt het vaak te gebruiken, is de nasmaak. Of eigenlijk is het niet zozeer een nasmaak, als wel een smaak die uren later ineens komt bovendrijven (bijna letterlijk, als je begrijpt wat ik bedoel).
Hoe is dat bij 'jullie' spekimitaties?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #106 Gepost op: 18 januari 2011, 17:44:09 »
Vorig weekend voor het eerst de vega-spekjes gehad en ik vond ze vrij heftig, ernstig zout en ook wel een beetje vlezig smaken. Dat laatste hoeft van mij niet zo nodig.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Schanulleke

« Reactie #107 Gepost op: 18 januari 2011, 18:02:12 »
Ik doe ook een duit in het zakje: boerenkoolstamppot kun je erg lekker opleuken met nasikruiden (zo'n zakje, wel even controleren of je een vega-variant te pakken hebt). Gewoon de kruiden laten wellen in heet water en samen met de aardappelen en boerenkool stampen. Exotische boerenkoolstamppot noem ik dat.

funnyvonny

« Reactie #108 Gepost op: 18 januari 2011, 23:56:54 »
Inmiddels mis ik de spekjes niet meer, maar dat heeft wel erg lang geduurd.
Én ik woon in Duitsland, dus ik kan niet alles krijgen wat er zoal bij Appie te krijgen is, helaas.

Klinkt lekker  die exotische boerenkoolstamppot, sch@nulleke, ik ga maar eens op zoek naar die nasikruiden...
nasi en bami zijn geen gerechten die ze hier in Duitsland eten, maar anders neem ik het de volgende keer dat ik weer eens in Ned ben, mee

kimm

« Reactie #109 Gepost op: 19 januari 2011, 09:21:51 »
Heb het in stamppot nog niet geprobeerd maar 's ochtends op de boterham vind ik tempé bacon wel iets, ben nooit zo'n spek-eter geweest voor ik vegetarisch was dus écht vergelijken kan ik niet maar het valt te proberen  ;)

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #110 Gepost op: 19 januari 2011, 09:29:18 »
ik blijf ook erg dol op mijn hutspot met picallily, boerenkool met feta met zongedroogde tomaatjes zijn ook lekker. En een vriendin at altijd banaan bij de andijvie, laatste vind ik niet zo lekker maar hou ook niet van banaan.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Agnesje

• 278
« Reactie #111 Gepost op: 22 januari 2011, 13:19:24 »
ook ergens anders al gepost maar ik had van de week dus stamppot met raapstelen en blauwe kaas, dat vond ik erg lekker ! kan ook wel met veldsla en /of andijvie denk ik.
spruitjes ben ik niet dol op, maar een keer een roerbakpotje gemaakt met spruitjes (tomaatje, ui, knoflookje) en groene curry en kokosmelk. ik heb er toen rijst bij gegeten maar een lekker kruimig aardappeltje is vast ook erg lekker!

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #112 Gepost op: 23 januari 2011, 09:04:30 »

Hier verkoopt Quorn iets als Bacon style rashers.
Op zich smaken ze heel aardig, al wil ik het niet 'bijna echt' noemen.
Wat me tegenhoudt het vaak te gebruiken, is de nasmaak. Of eigenlijk is het niet zozeer een nasmaak, als wel een smaak die uren later ineens komt bovendrijven (bijna letterlijk, als je begrijpt wat ik bedoel).
Hoe is dat bij 'jullie' spekimitaties?

Die spekblokjes die wij hebben ruíken vooral naar spek, er zit vrij weinig smaak aan.
Nasmaak heb ik nooit zo gemerkt eigenlijk.

Maar het weinige smaak is het enoge dat wij hebben dat enigszins op spekkies lijkt, dus ik neem er genoegen mee.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #113 Gepost op: 30 januari 2011, 15:14:41 »
Boerenkool met een halve pot picalilly en huttenkase

Hutspot mét uien en een meegekookt blokje gember met een hachee van gefrituurde champignons die daarna gestoofd hebben met sjalotten, azijn en laurier, gebonden met maizena.

Onovertroffen, rauwe andijvie of raapstelen, met geraspte kaas. Zo moeten ook vleeseters 'm eten omdat jus en/of spekjes de andijvie helemaal te niet doen.

Zuurkool alleen uit de oven, met een laagje uien er onder en een laag kaas en aardappelpuree er over. Variant: met gebakken prei en champignons. Korianderzaad is fantastisch om met de zuurkool mee te stoven. NOOIT ANANAS IN DE ZUURKOOL BEN JE GEK
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #114 Gepost op: 30 januari 2011, 15:34:28 »
Jum, zuurkool met ananas. (En appel, rozijnen, banaan, en mandarijntjes uit blik.) Gauw weer eens maken.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #115 Gepost op: 30 januari 2011, 16:47:25 »
Ah nee, jij ook?
Bij mijn ouders krijg je ook altijd zo'n fruitmand bij je zuurkool. Blegh!
(De truc met zuurkool is: zuurkool is geen kant-en-klaar iets, dat moet je een uurtje laten stoven. En dan eet je het fruit al toetje.)
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #116 Gepost op: 30 januari 2011, 17:05:07 »
Maar zuurkool uit zo'n vacuum zakje uit de koeling is toch niet rauw meer? Meneer koekje had een tijdje geleden zuurkool van zo'n schaaltje (dus zonder nat en geen vacuum zakje) en had er stamp van gemaakt met zakje aardappelzalf. Ik kreeg ook de zuurkool niet weg en smaakte duidelijk anders dan bij mij en veel te sterk.
Aan de andere kant, ik maak van zuurkool meestal een oven schotel. Zakje afspoelen en uit laten lekker en loshalen, pureetje maken, tofugehakt kruiden en aanbakken. Ovenschaal invetten, gehakt er in, zuurkool er op en dan de puree met laag panko en dan minimaal een half uur in de oven.

Ik doe er soms wel een ananas bij. Die gaat dan in stukjes op de laag zuurkool. Maar alleen als het een verse is en niet te grote en ook niet te rijp. Ananas uit blik krijg ik niet weg. De ovenschaal is overigens voor 6 porties, dus het aandeel ananas valt best mee.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2011, 17:07:17 door koekje »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #117 Gepost op: 30 januari 2011, 21:09:11 »
Maar zuurkool uit zo'n vacuum zakje uit de koeling is toch niet rauw meer?
Dat weet ik niet, maar ook uit zo'n zakje wordt het een stuk beter van een uurtje stoven.
Citaat
Zakje afspoelen
Ik hoop echt dat je alleen het zakje afspoelt en niet de kool ook. Gewoon, huppetee, alles in de pan. Zuurkool afspoelen is voor Allerhande-moeders.
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #118 Gepost op: 30 januari 2011, 21:30:17 »
Ah nee, jij ook?
Bij mijn ouders krijg je ook altijd zo'n fruitmand bij je zuurkool. Blegh!
(De truc met zuurkool is: zuurkool is geen kant-en-klaar iets, dat moet je een uurtje laten stoven. En dan eet je het fruit al toetje.)

Ja, ik ben zo'n door the dark side geïnspireerd type dat doodleuk fruit door haar eten gooit. :devil:
Oké, de banaan en de mandarijntjes gaan er niet echt doorheen hoor. :D Maar appel en ananas vind ik wel lekker, rozijnen soms ook. Eigenlijk wil ik vooral heel graag dat mijn zuurkool anders smaakt dan hoe ik hem vroeger bij mijn ouder thuis at.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #119 Gepost op: 01 februari 2011, 14:22:51 »
Mocht je erg behoefte hebben aan spekjes, AH verkoopt ze in vega-variant. Volgens mijn lief smaken ze bijna als "echte".

Heftig zout die dingen!
Wel lekker knapperig te bakken.