Vegatopia Forum

Stamppotten en andere Hollandse creaties

Offline Yessica

• 703
  • Geslacht: Vrouw
Re:Alternatieve stamppotten en andere hollandse creaties
« Reactie #60 Gepost op: 09 januari 2004, 00:13:09 »

Maar alcohol verdampt toch in het gerecht en vaak geeft het wel een smaak aan het gerecht die er goed bijpast, dus waarom zou je het dan niet gebruiken?

Hierom dus:

Citaat
Inderdaad nadeel dat van al die dranken die in gerechten moeten je dan hele flessen overhoudt :-(

;D

Omdat ik straks pas laat thuis was van mijn werk, ben ik niet meer gaan kijken of er ergens een flesje port in een klein formaat te krijgen was en heb de stamppot gemaakt zonder port. Het was lekker, maar ik zou de volgende keer de hele pot cranberrycompote erin gooien, want ik proefde nu weinig verschil met gewone rode koolstamppot.

Of het ligt toch aan de port  :)

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 12 januari 2004, 21:31:42 »
Door toeval een héérlijke andijviestamppot ontdekt, met kruidnagelkaasblokjes wat gesmolten in de magnetron erdoor. Wat er verder inging weet ik niet precies meer: in ieder geval een gesnipperd uitje gefruit, wat tarwemeel erbij, heel klein beetje kookvocht van de aardappels en paar eetlepels melk, wat Marmite, peper, zout
de tuin: dat ben ik

Offline animal lover

• 592
« Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2004, 22:46:21 »
het enige wat er aan mijn stampotten is veranderd, is dat ik het graag pittig maak. Heb een keer die boerenkool met ananas en pindakaas geprobeerd,maar was niet zo'n succes.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #63 Gepost op: 14 januari 2004, 15:02:59 »
Vegetariers eten geen vis  :P

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #64 Gepost op: 15 januari 2004, 08:27:11 »
Voor de Pesco-vegetariërs dan..... ::)
Ik zette het er toch bij: áls je vis eet.
Ik eet zelf heel soms biologisch vlees en zet dit ook mijn gasten voor die wel vlees eten. Vis eet ik ook maar probeer ook dit zo biologisch mogelijk te doen.
Ik beschouw mijzelf als een vegetariër, omdat het voor de omgeving anders te moeilijk word.
Nou, die salade dan maar zonder vis he ;D

Het lijkt me juist verwarrend als iemand zich vega noemt en je die nog vis en soms ook vlees ziet eten.
Maar dat is weer een andere discussie :)

Offline Nick

• 578
« Reactie #65 Gepost op: 16 januari 2004, 22:02:14 »
Heel juist!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #66 Gepost op: 04 februari 2004, 23:21:48 »
Omdat ik straks pas laat thuis was van mijn werk, ben ik niet meer gaan kijken of er ergens een flesje port in een klein formaat te krijgen was en heb de stamppot gemaakt zonder port. Het was lekker, maar ik zou de volgende keer de hele pot cranberrycompote erin gooien, want ik proefde nu weinig verschil met gewone rode koolstamppot.

Of het ligt toch aan de port  :)

Oe! Die receptkaart heb ik ook meteen uitgeprobeerd.  :) Ik maakte hem voor twee personen, maar gelukkig was ik vergeten de hoeveelheid cranberrycompote (en ook de hoeveelheid port, die ik zeer experimenteel en vanwege geen-port-in-huis maar heb vervangen door sherry - ging best goed) te halveren. Nu proefden we de cranberry's nèt. Het eigenlijke recept is dus inderdaad nogal magertjes qua berry's. Tsk.

Dan zal ik nog even een eigen stamppot-inbreng doen; voor de kaaseters dan wel. Het betreft hier immers het recept van onze gezinsfavoriet van vroeger: mijn moekes 'kauwgomkaas', door volwassenen ook wel aangeduid met 'slastamp met kaas' en door mij sindsdien ontspekt en betomaat (en nog immer zeer geliefd!).

Voor 2 personen neme men aardappelpuree van een pond aardappelen, een kleingesneden krop kropsla, een in stukjes gesneden appel en zoveel kleingesneden gedroogde tomaatjes als je zelf lekker vindt. (Ehm, twéé keer zoveel, strictly speaking, want je maakt het dan dus niet voor jezelf alleen... ;) Oké, ik zwam weer. :-X) Meng dit dooreen in de aardappelpureepan die nog op het vuur staat, en laat even doorwarmen. Voeg vlak voor het serveren iets van 150 g (wilde gok) in blokjes gesneden (jonge, of jong belegen) kaas toe en roer erdoorheen; neem meteen van het vuur.
Bij het opdienen zie je vanzelf wel waarom wij dit vroeger altijd kauwgomkaas noemden.  :P

Oja, ik ben nieuw hier.  :-[ Hoi. *zwaait wat in het rond*
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Silvergirl

« Reactie #67 Gepost op: 04 maart 2004, 00:11:46 »
Stampot rauwe andijvie met cashewnoten en stukjes blauwe geaderde kaas vind ik zelf erg lekker. Doe mijn boerenkool stampot doe ik wel in stukjes gesneden javaanse tofuballetjes.

Misstries

« Reactie #68 Gepost op: 04 maart 2004, 09:10:11 »
Met groeiende verbazing heb ik jullie "probleem "gelezen over het over houden van port en andere drank. Mijn tip:
Scharrel een paar Bohemien op als vrienden  (dichters bijvoorbeeld) of leen er een paar van mij :).
Zet je flessen overgebleven drank op tafel, en zeg: Wat is die Hans Teeuwen toch een lul he! Gegarandeerd, binnen een half uur is alles wat je op de tafel hebt gezet op en je hebt een fantastische avond!

Goed, om niet al te veel off topic te raken:
Mijn meest geweldige stamppot (met name kids vinden het helemaal geweldig)

Bietenstamppot (zelf even aanpassen voor de veganist helaas)
Aardappelen
bieten voorgekookt
Zilveruitjes
kaas
slasaus
peper

kook de aardappelen
maal de bieten
als de aardappels gaar zijn afgieten
terugzetten op het vuur
grote lepels slasaus erdoor
stampen!
zilveruitjes erdoor en wat van het nat erbij
bieten erdoor goed doorroeren
blokjes kaas erdoor
doorroeren tot de kaas draadjes trekt
in een ovenschaal doen
geraspte kaas erover heen
in de oven laten gratineren
takje munt erop

het gerecht is knalroze met knalgeel, echt super om te zien!
Bij mij thuis is het een typisch 'gastengerecht'... en geweldig lekker ;D

Monique

« Reactie #69 Gepost op: 28 oktober 2004, 15:23:38 »
Ik had van de week andijviestampot met vegetarisch gehakt van het merk Tivall (het spekkies idee) erdoor gemaakt (en gegeten ;D)...ik vond het persoonlijk goed te eten :)

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #70 Gepost op: 15 november 2004, 18:14:37 »
bij de Turkse winkel zag ik deze week mega spruitjes (zo groot als een kleine tomaat). Het leek me wel geinig deze met stamppot te vullen.
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Hollandse stamppot, Britse stijl
« Reactie #71 Gepost op: 05 juli 2005, 00:36:37 »
Een tijdje geleden heb ik in De Slegte in Brussel het boek 'Oxfam Vegetarian Cooking for Children' van Rose Elliot op de kop kunnen tikken. Het is een collectie van ingezonden gerechten die kinderen graag zouden lusten. Ene Lucy Day uit Horsham, West Sussex zond haar versie van 'Dutch Stamppot' in. Dit wil ik jullie toch niet onthouden. Persoonlijk vind ik het even oerhollands als de Big Ben, maar het is het proberen waard.

Nodig:
1 el zonnebloemolie
1 ui, fijngehakt
4 stengels selder, in blokjes
250 gr wortelen, in blokjes
een blik van 425 gr boterboontjes, uitgelekt
een blik van 400 gr tomaten, gepureerd ofwel 400 gr passata
1 laurierblad
1 tl thijm of andere kruiden
2 el peterselie
1 tl gistextract, opgelost in 150ml warm water
zout en versgemalen zwarte peper
500 gr aardappelen, gekookt en gepureerd

Bereiding:
De oven voorverwarmen op 180°C. Verhit de olie in de pan en bak de uit zachtjes gedurende 3-4 minuten, totdat ze zacht is. Voeg de selder, de wortelen en de boterboontjes toe. Laat 5 minuutjes stoven en roer er dan de tomaten(puree) onder samen met de kruiden en het opgeloste gistextract. Breng het geheel aan de kook met de deksel op de pot en laat 20 minuten zachtjes sudderen. Bijkruiden naar smaak.
Breng het geheel over naar een ingevette ovenschaal, dek het af met de aardappelpuree and bak alleen 15-20 minuten in de oven. Extra lekker als je er nog geraspte kaas bovenop doet.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2005, 00:37:26 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #72 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:14:39 »
Kick!

Heeft iemand nog leuke stamppotidee�n?
Ik ben op zoek naar een stamppotrecept met spruitjes (maar n�et met kerrie, ik wil eens wat anders)?
Nog andere spannende idee�n?

Zelf kan ik ah's Hutspot met gember, geitenkaas en koriander aanbevelen.
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #73 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:16:48 »
zoete aardappelstamppot!!

,,,,فلافل

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #74 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:18:44 »
zoete aardappelstamppot!!

Vertel!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #75 Gepost op: 20 oktober 2005, 18:20:14 »
nou ja.. dat lijkt me wel lekker met euh koriander en spaanse peper en euh.. misschien hard gebakken tempeh (of zonder tempeh) en wat noten als je van noten houdt..
erbij tomatensalade met veel peterselie
,,,,فلافل

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #76 Gepost op: 20 oktober 2005, 19:52:44 »
Multi culti :heehee: Bataat-preistamppot

Voor 2 personen
ca. 500 gr bataten
ca. 2 dl bouillon
500 gr prei
olie
2 tl kerriepoeder
1 tl sambal
1 el ketjap manis
1/2 tl komijn gemalen
1/2 tl gemberpoeder
klein uitje
6 takjes koriander
3 takjes peterselie
evt. wat tofu/quorn gehakt
peper/zout
mespuntje kaneel

Schil de bataten en snijd ze in stukken, kook ze in de bouillon.
Snijd de prei in dikke ringen en smoor het in olie met kerrie, sambal, ketjap, gember en komijnpoeder in enkele minuten gaar.
Snipper ui en knip de koriander en peterselie fijn. Bak (evt. het gehakt met) de ui, koriander, peterselie, peper, zout, wat kaneel.
Giet de bataten af, maar bewaar de bouillon. Stamp de bataten fijn, en maak er met wat bouillon een purree van. Roer de prei erdoor en het ui(-gehakt)-kruiden-mixje ook.

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #77 Gepost op: 21 oktober 2005, 10:51:00 »
Voor de Pesco-vegetariërs dan..... ::)
Ik zette het er toch bij: áls je vis eet.
Ik eet zelf heel soms biologisch vlees en zet dit ook mijn gasten voor die wel vlees eten. Vis eet ik ook maar probeer ook dit zo biologisch mogelijk te doen.
Ik beschouw mijzelf als een vegetariër, omdat het voor de omgeving anders te moeilijk word.
Nou, die salade dan maar zonder vis he ;D

Ja ja, toen was ik nog eigenwijs en naïef.....  :-X
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #78 Gepost op: 21 oktober 2005, 11:03:27 »
Ja ja, toen was ik nog eigenwijs en na�ef.....  :-X

:pet:

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #79 Gepost op: 03 maart 2006, 23:23:33 »
Hier 3 recepten die in de Veronicagids voorgepubliceerd werden, enkele weken geleden. Ze komen uit het boek Stamppotten, de nieuwe keuken.

Stamppot van aardappel-citroenpuree met lavas
750 g aardappels
4 el citroensap
4 el olijfolie
12 blaadjes lavas
zout en peper

Kook de aardappels met de blaadjes lavas in gezouten water gaar. Giet de aardappels af en bewaar het kookvocht. Stoom de aardappelen droog in een pan op een kookplaatje op een laag vuur.
Pureer de aardappels. Klop het citroensap en de olijfolie door de puree en voeg evt. wat kookvocht toe. Breng de puree op smaak met zout en peper.
Lekker met stukjes feta erdoor.

Stamppot met gebakken witlof en roquefort
750 g aardappels
500 g witlof
2 el suiker
70 g boter
100 g roquefort of kleine blokjes extra belegen kaas
125 ml verwarmde melk

Kook de aardappels in gezouten water gaar. Snijd intussen de schoongemaakte lof in reepjes. Verhit 20 g boter in een koekenpan en roerbak de lofreepjes snel lichtbruin. Bestrooi ze tijdens het bakken met suiker. Schep ze goed om. Verkuimel de roquefort. Giet de aardappelen af en stoom ze droog in de pan. Pureer de aardappels en giet beetje bij beetje de verwarmde melk door de puree. Schep als laatste de roquefort en gebakken lof erdoor.

Bretonse stamppot
4-6 personen
750 g aardappels
2 preien, in ringen
125 ml cider (brut of demi sec)
125 g creme fraiche
zout en peper

Kook de aardappels in gezouten water gaar. Kook intussen de prei ong. 10 min in de cider. Giet de aardappels af en stoom ze droog. Pureer de aardappels, klop de creme fraiche door de puree. Schep de prei met de cider erdoor. Breng op smaak met zout en peper.