Vegatopia Forum

Groenten & Wijn

Katleen

Groenten & Wijn
« Gepost op: 25 november 2002, 18:30:00 »
Als je als vegetariër wijn wil uitkiezen, heb je er niet veel aan als men zegt dat die ene goed bij lamsvlees past en die andere goed bij eend. Met het kookboek 'Groenten & Wijn' leer je een wijn kiezen bij gerechten waarin de groenten de hoofdrol spelen. Het komt erop neer dat je de wijnstijl laat aansluiten bij de gebruikte groenten én bij de manier waarop ze bereid zijn. In het boek worden tien wijnstijlen beschreven (zoals fris wit, vol wit, fruitig rood en belegen rood) en vijftien kooktechnieken (waaronder naast de algemeen gekende ook roken, konfijten en drogen). Alle mogelijke combinaties werden overzichtelijk op een handige stevige kaart bijeengebracht. De wijnen die aangeraden worden, komen uit wijngebieden van over de hele wereld. Van de 40 vaak eenvoudige gerechten in het boek is ongeveer de helft vegetarisch. Bij elk gerecht wordt op basis van de gebruikte technieken en de smaakcomponenten een wijnstijl bepaald en worden enkele voorbeelden van geschikte wijnen gegeven. Een toepassing: bij een gerecht met de smaak van tomaten en noten waarbij er zowel gestoofde als rauwe groenten zijn, kies je een fruitig rode wijn, zoals een Dourowijn of een Cabernet franc uit de Loire.  

Titel: Groenten & Wijn. De harmonie tussen wijnen en de nieuwe Belgische keuken.
Recepten: Frank Fol (www.frankfol.be)
Tekst: Toni De Coninck
Wijnadvies: Guido Francque
Fotografie: Tony Le Duc
Uitgeverij: Lannoo/Terra
ISBN: 90 209 4845 8
175 p., met kleurenfoto's, hardback met papieren omslag
Prijs: 49,50 euro
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2005, 14:33:31 door Sånde® »

Offline Brent

• 600
  • Geslacht: Man
Groenten & Wijn
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2002, 08:41:00 »
Het is inderdaad zo dat wijnen vaak gelinkd worden aan vleesmaaltijden. Het boek kan dus wel interessant zijn. Toch ben ik niet geneigd een boek aan te kopen als het voor de helft bestaat uit niet-vega gerechten.
Boeken zijn vaak prijzig, dus je moet selecteren.

Katleen

Re:Groenten & Wijn
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2003, 08:52:07 »
'Groenten en wijn' wordt blijkbaar ook internationaal erg gewaardeerd, want  het boek haalde de tweede plaats in de categorie 'Best Cookbook in the World 2002' van de 'Gourmand World Cookbook Awards.

Offline iammars

• 288
  • Geslacht: Man
Re:Groenten & Wijn
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2003, 21:09:42 »
Let hier iemand op eigenlijk?
Ik drink altijd wijnen die ik lekker vind (dus geen droge of zure) en verder gaat dat best met alles wat ik - als onverfijnde afentoe wijndrinker - eet, wat het ook moge zijn.

overanalizing

Re:Wine basics
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2005, 16:35:36 »
Ook een aanrader: 'Groenten en Wijn' van Frank Fol, met adembenemende foto's van Tony Le Duc.

Katleen

« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2005, 16:52:59 »
Inderdaad, een zeer mooi boek. Gebruik jij het regelmatig? Ik heb het vaak geprobeerd, maar een echt goed antwoord vind ik er niet altijd in. De tabel die er vooraan in zit is wel handig, al hadden ze de groenten wel alfabetisch mogen zetten. Nu is het altijd weer zoeken.

overanalizing

« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2005, 00:24:10 »
Euhm, nee, ik gebruik het niet echt. Als ik wijn bij een maaltijd serveer vertrouw ik op m'n smaak en ik kies ik dus voor een wijn die ik goed ken, maar voor de rest probeer ik vaak onbekende wijnen uit. Op m'n werk hebben we zo'n 50 rode en 40 witte bio-wijnen en die wil ik graag allemaal kennen... een werk van lange adem. Ik heb er wel een paar algemene tips uit meegepikt.