Vegatopia Forum

Favoriete fragmenten Eeuw van het Dier

greentears

Favoriete fragmenten Eeuw van het Dier
« Gepost op: 19 mei 2004, 15:29:20 »
Zojuist De Eeuw van het Dier van Marianne Thieme gelezen.
Twee van mijn favoriete fragmenten:
"Zelfs een vermoeden van water op Mars brengt wetenschappers in extase, terwijl hoog ontwikkelde levensvormen op onze eigen planeet, genetisch gezien nauwelijks afwijkend van de mens, op niet meer kunnen rekenen dan totale onachtzaamheid of louter selectieve aandacht... Er schuilt zoveel tegenstrijdigs in de wijze waarop wij mensen met ander leven en onze leefomgeving omspringen, dat het voor de hand ligt een totale herijking te overwegen.Zou het denkbaar zijn dat, wanneer we leven op Mars zouden ontdekken van het niveau van het varken, we dat leven direct zouden onderwerpen aan onze eigen opvattingen en behoeften? Zouden we dergelijke Marsbewoners kunnen domesticeren en onderbrengen in grootschalige concentratiekampen, waar ze zouden worden vetgemest en gedood, louter voor onze eigen lustbeleving? Met welk recht zouden we zoiets doen, en wat zou het zeggen over ons eigen niveau van beschaving en ontwikkeling? Aan welke criteria zullen andere mogelijke bewoners van het heelal door ons getoetst worden, hoe zullen we bepalen of ze in leven mogen blijven en/of hun zelfstandigheid mogen behouden? En zullen wij aardbewoners mogelijke ook ooit op soortgelijke gronden getoetst worden door hen, wanneer zij een hogere vorm van intelligentie zouden vertegenwoordigen?"

en:

" Waarom schieten jagers herten bij voorkeur in de bronsttijd, temidden van de paringsrituelen waarbij ze het liefst een kapitale bok uit de roedel schieten? Waarom krijgen de heren daarbij steevast een erectie, indien nog voorradig? Waarom ontdoet een topindustrieel van naam graag geschoten herten van hun geslachtsorganen met nieuwe varkensleren handschoenen aan, zodat  hij die handschoenen-met-bronstgeur in z'n bureaulade kan bewaren om er met zekere regelmaat aan te snuiven, zoals omschreven in Roodwild op de Korrel. Is dat gezond, wijkt het veel af van wat zadelsnuivers doen in de stationsrijwielstalling?"

Al meer mensen die het boek gelezen hebben? (ISBN 90-5240-788-6)
Titel: De Eeuw van het Dier
Auteur: Mr. Marianne Thieme
Uitgever: Houtekiet
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2004, 19:16:16 door greentears »

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Favoriete fragmenten Eeuw van het Dier
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2004, 14:47:09 »
Die Marianne!

Ze komt zo saai over op televisie, maar nu blijkt dat ze zich in de onderbroeken van jagers verstopt om een jacht van een unieke plek waar te kunnen nemen!
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

ellen

« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2004, 15:24:59 »
:)

Ik hoef het niet meteen te lezen, ik wacht wel op de bieb. Ik denk niet dat ik dit soort retoriek schitterend vind daarentegen, maar misschien valt de rest mee.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2004, 16:31:55 »
pff... idd wat een retoriek  ;)
eerst moet ik nog maar eens in Peter Singer beginnen..

piek
Eet gezond & eet taartjes

Offline bart

• 2.585
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2004, 11:30:29 »
Mijn recensie-exemplaar van De Eeuw van het Dier is eindelijk binnen, en ik heb goed nieuws voor Piek!

"U moet," zo zei wijlen Pim Fortuyn ooit, "mijn boek maar lezen." Sindsdien lijkt het erop dat elke politicus eerst even een boek wil schrijven om serieus genomen te worden. Zelfs derderangsje Boris van der Ham schijnt bezig te zijn. Vroeger droegen politici hun gedachtengoed uit via een partijprogramma en de media, maar tegenwoordig moet je als geïnteresseerde blijkbaar geld meenemen om kennis te nemen van iemands politieke ideeën.
Dit geldt gelukkig niet voor De eeuw van het dier van Marianne Thieme.
Dat heeft een aantal verschillende redenen.
Om te beginnen leunt haar dierenrechtenfilosofie zwaar op het werk van de Australiër Peter Singer. Wie diens Animal Liberation heeft gelezen zal in De eeuw van het dier geen nieuwe argumenten tegenkomen. Sterker nog: sommige anecdotes komen in beide boeken terug. De achterflap van het boek stelt dat 'Thieme haar proces van persoonlijke bewustwording beschrijft', maar dat valt wat tegen. Haar persoonlijke geschiedenis (paardrijden en het lidmaatschap van een kakineuze studentesvereniging) zal de die-hard PvdD-fans echter wellicht aanspreken.

De andere reden is dat het merendeel van het werk uit De eeuw al te lezen is op internet. Niet alleen op www.pvdd.nl, maar ook hier op Vegatopia.

Thiemes politieke ideeën zijn de mijne niet, en een kwaadaardige recensent zou zich kunnen vermaken met het bladzijde voor bladzijde tegenargumenteren, foutjes aanwijzen of beschuldigen van retoriek. De overdaad aan uitroeptekens alleen al! Dat geldt echter evenzeer voor de boeken van Pim, Ayaan, Jan-Peter, Marijnissen en Boris van der Ham.

Kortom: wie het eens is met Thieme zal haar boek ongetwijfeld met plezier lezen. Als hij of zij ook nog Vegatopia-bezoeker is zal het een feest van letterlijke herkenning zijn.

ISBN enzo: zie bovenste post.

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2004, 11:52:19 door bart »

Offline bart

• 2.585
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2004, 11:31:43 »
Ik heb mijn recensie-exemplaar inmiddels geregistreerd bij www.bookcrossing.com. De eerste belangstellende die mij een adres pb't kan het gratis toegestuurd krijgen.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2004, 11:32:08 door bart »