Vegatopia Forum

Erwtensoep

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #40 Gepost op: 05 januari 2005, 15:49:59 »
Ik heb een heel lekker recept voor erwten soep met kerrie, bosuitjes, blokjes tomaat, winterpeen en blokjes kaas, echt jummie zal 'm opzoeken en posten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.781
Re:Erwtensoep
« Reactie #41 Gepost op: 05 januari 2005, 18:06:47 »
ik vind erwtensoep altijd zo waterig smaken
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Erwtensoep
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari 2005, 18:53:58 »
Wat is het toch met snert? Als je vegetarier bent is de lol er toch wel af als er geen rookworst meer in gaat?

Nee, je moet de snert gewoon anders zien joh. Ik heb een geweldig recept voor erwtensoep met gemberwortel, komijn en koriander. Daar wil je helemaal geen worst bij!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Erwtensoep
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2005, 19:19:53 »
Dan is het geen snert meer, vind ik. En dan kan ik ook wel erwtensoep koken. Maar dan kan ik het ook net zo goed met rode linzen doen ;)

@Selly: meer erwten of minder water gebruiken ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2005, 19:31:41 »
Ja hebben we het nou over erwtensoep of over snert???  ;D
Dat is nl. een heeeeeeeel groot verschil!
Is snert niet gewoon een soort erwtensoep recept waarbij je het zoveel mogelijk op metselspecie moet laten lijken??

Monique

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #45 Gepost op: 05 januari 2005, 21:08:57 »
Ok, hier dan mijn recept voor erwtensoep:

Ingrediënten:
- 1 grote ui
- 1 kleine winterpeen (ca. 100 gr.)
- 25 gr. boter of margarine
- 2 eetlepels milde kerriepoeder
- 275 gr. gedroogde spliterwten
- 3 kruidenbouillon tabletten
- 3 tomaten
- 2 bosuitjes
- paar takjes verse peterselie
- 200 gram belegen kaas
- zout en peper

Bereiden:
Ui pellen en snipperen. Winterpeen schoonmaken, wassen en in heel kleine blokjes snijden. In (soep) pan boter verhitten. Ui, wortel en kerriepoeder ca. 2 minuten zachtjes fruiten. In zeef erwten onder koud stromend water afspoelen. Erwten en ca. 1,5 liter water toevoegen en aan de kook brengen.
Bouillontabletten erboven verkruimelen en ca. 45 minuten zachtjes laten koken. Intussen tomaten wassen, halveren, zaadjes verwijderen en vruchtvlees in kleine blokjes snijden. Bosuitjes schoonmaken en in dunne ringetjes snijden. In kopje peterselie fijnknippen. Korstjes van kaas snijden en kaas in kleine blokjes snijden.

Voor het opdienen:
Soep zonodig opnieuw verwarmen. Op smaak brengen met zout en peper. Tomaat, bosui en peterselie door de soep roeren. Soep in vier diepe borden scheppen. Helft van kaasblokjes erin strooien, rest apart erbij geven. Serveren met roggebrood en mosterd.

Eet smakelijk!

Monique

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Erwtensoep
« Reactie #46 Gepost op: 05 januari 2005, 23:04:28 »
Dan is het geen snert meer, vind ik. En dan kan ik ook wel erwtensoep koken. Maar dan kan ik het ook net zo goed met rode linzen doen ;)

Hee, ik wist helemaal niet dat snert en erwtensoep twee verschillende dingen waren. Weer wat geleerd.

En ja, rode linzen zijn super! Waarom denken over erwten als er rode linzen bestaan!?

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.231
Re:Erwtensoep
« Reactie #47 Gepost op: 05 januari 2005, 23:11:07 »
En ja, rode linzen zijn super! Waarom denken over erwten als er rode linzen bestaan!?
:D
Christiaaaaaaaaan!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Elsbeth

Re:Erwtensoep
« Reactie #48 Gepost op: 06 januari 2005, 15:45:28 »
Hee, ik wist helemaal niet dat snert en erwtensoep twee verschillende dingen waren. Weer wat geleerd.
Uhm.. dat ís het ook niet! toch?..

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Erwtensoep
« Reactie #49 Gepost op: 06 januari 2005, 15:51:38 »
In principe mag je elke soep die gemaakt is van erwten erwtensoep noemen. Een Indiaas gekruide soep van gele spliterwten is wel een erwtensoep, maar geen snert. Maar wat definieert nou snert?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #50 Gepost op: 06 januari 2005, 18:57:56 »
misschien de combi van erwten met wortel, knolselderij, prei etc? en de mogelijkheid om er een lepel recht op in te zetten?
Za Zemiata!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Erwtensoep
« Reactie #51 Gepost op: 06 januari 2005, 19:07:01 »
Vergeet de aardappels niet, en de varkenspoot (die er eigenlijk in hoort volgens de puristen), en het ontbreken van kruiden behalve peper en peterselie?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #52 Gepost op: 06 januari 2005, 19:14:28 »
ik dacht vooral krabbetjes en 2 soorten worst? en roggebrood en spek erbij natuurlijk.
Za Zemiata!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #53 Gepost op: 07 januari 2005, 15:34:27 »
Hier het enige echte oudhollandsche SNERT recept, voor wie van z'n geloof wilt vallen. SNERT is dus per definitie NIET vegetarisch. Alle andere varianten heten dus gewoon ERWTENSOEP. Bij deze éénzijdig besloten door moi  ;)

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Snert
« Reactie #54 Gepost op: 14 maart 2005, 19:04:38 »
Als er iets was waar ik vroeger (in mijn vleestijd) dol op was, was 't wel snert. Ik wil het heel erg graag maken, zonder vlees. Maar hoe doe ik dat? Zodat het echt snert'ig smaakt dan natuurlijk. Ik ben zelfs bereid vega-rookworst te integreren om het ultiem te maken.

Spliterwten heb ik al. Uien kan ik ook bedenken. Maar dan?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Elsbeth

Re:Erwtensoep
« Reactie #55 Gepost op: 14 maart 2005, 20:05:01 »
Doe er GEEN vegarookworst in, of alleen NET voor het eten, anders zwellen ze helemaal op tot bleke, drillerige vieze worsten..

Stella_Maris

Re:Erwtensoep
« Reactie #56 Gepost op: 14 maart 2005, 22:31:00 »
Bij de AH verkopen ze in de winter lekker makkelijk zakken erwtensoepgroente...lui he.. en die vegarookworst gooi ik er altijd een minuutje voor serveren in of zo... inderdaad niet erin gooien als je hem niet meteen opdient en niet (te lang) laten koken....
Groentes die erin kunnen: aardappelen, peterselie, prei, knolselderie en sommigen doen er ook wortel in (anderen beweren dat dit echt niet mag  ???)... gooi er tenminste geen champignons in, das echt te smerig!!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Erwtensoep
« Reactie #57 Gepost op: 12 maart 2006, 20:56:23 »
Mijn erwtensoep (goedgekeurd door Christiaan :P) maak ik altijd aan de hand van het Margriet-kookboek. De receptuur is van Wina Born. Het dooie-beestengedeelte laat ik uiteraard weg en vervang het door groentebouillon en Tivall rookworst.



400 g spliterwten
2,5 l water
vegetarische bouillonblokjes/-poeder
1 selderijknol
4 preien
1 bosje bladselderij
1 grote ui
boter of margarine
zout
1 tl peper
2 rauwe aardappelen
evt. vega-rookworst

Ze de spliterwten op met koud water en laat het water aan de kook komen. Temper dan het vuur en schuim af.
Voeg de benodigde hoeveel bouillonblokjes toe voor 2,5 l water en laat de spliterwten een uurtje koken.
Snijd intussen selderijknol, aardappels en prei zo klein mogelijk, evenals de bladselderij.
Snipper de ui ragfijn en fruit de snippers en een beetje boter goudgeel.

Voeg selderijknol, aardappels, prei, bladselderij, gefruite ui, zout en peper aan de soep toe en laat de soep nog ruim een half uur zachtjes koken.
De eventuele vegarookworst kan je de laatste 5 minuten mee laten trekken.
Roer op het eind de spliterwten met een lepel zoveel mogelijk stuk.




« Laatst bewerkt op: 12 maart 2006, 20:58:18 door Hizikigrrrl »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Erwtensoep
« Reactie #58 Gepost op: 12 maart 2006, 21:17:03 »
(goedgekeurd door Christiaan :P)
Als jij dat een aanbeveling vindt... :-*
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Erwtensoep
« Reactie #59 Gepost op: 13 maart 2006, 11:28:50 »
Er staat nu voor de tweede keer sinds mijn eerdere post een pan zelfgemaakte erwtensoep in mijn koelkast, te wachten op de avond.

- Spliterwten (liefst groene uiteraard)
- Erwtensoeppakket (beetje lui ;)) met daarin prei, knolselderij, wortel
- Groentebouillon
- Gerookte tofu

Gebruikte hoeveelheden: Een heel pak spliterwten (250 gram?), 2 liter water, 4 bouillonblokjes, een heel pak soepgroenten, een pak rooktofu.

Erwten heel goed wassen en opzetten. Koken tot ze papperig zijn. Intussen de gerookte tofu in blokjes choppen. Dan eventueel wat extra water en een paar bouillonblokjes. Groentes erbij, tofu erbij en weer flink laten koken voor de smaak. En dan is 't de kunst om er een dag vanaf te blijven voor je ervan gaat eten.

Je kunt een deel van de erwten misschien pureren om een beetje dikker geheel te krijgen.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log