Vegatopia Forum

Erwtensoep

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

ilse_

Erwtensoep
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2002, 18:08:00 »
sambal  is ook erg lekker door de erwtensoep

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2002, 20:15:00 »
'Adventures in Erwtensoep'

Mijn god, wat een ellende. Niet alleen was de soep veels te heet bij het naar binnen werken, arme tong....maar ook de inhoud was gedeeltelijk verfikt. Gelukkig was het niet te proeven en smaakte het best ok.

Oh ja, en met 500 gr. kikkererwten maak je een beste soep, alleen das maar voor 1 dag. Morgen maar weer halen, kheb nog een pan met verschillende groentes over

Ellende allemaal ! Naja, gelukkig vond een hartstikke zatte huisgenoot het hartstikke lekker net, dat scheelde

ellen

Erwtensoep
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2002, 13:48:00 »
Quote:

Op 2002-10-15 20:15, schreef TerrorTofuSojaSatan:
'Adventures in Erwtensoep'

maar ook de inhoud was gedeeltelijk verfikt.



O ja, je moet altijd goed blijven roeren...

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2002, 03:41:00 »
Tenks voor ze tip, de (nieuw gemaakte) erwtensoep heerschte vandaag nog meer dan gisteren ellen ! 2 personen meegeten, het heerschte......

comment : eikele mee-eters cq parasieten 'hij had nog wat langer mogen opstaan'
commentaar daar weer op : krijg jeuk en sterf
commentaar daar weer op : krijg jeuk en sterf met mate
commentaar : muhhuhhuhuhuh, uhu

live vanuit rocks, heerschend en shit. terror out, tijd voor bier

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Erwtensoep
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2002, 15:06:00 »
In het echt praat hij ook zo, schattig he?

Uit AH Vegetarisch:

1/3 knolselderij, geschild en in blokjes
1 winterwortel, dito
1 pond spliterwten,
het wit van een grote prei (in ringetjes)
4 takjes selderij
In een pan met 1,5 liter water een uurtje zachtjes laten koken.
Met de staafmixer erdoorheen (Go Annemieke!)
Drie bouillontabletjes erboven verkretten en nog 10 minuten laten koken. Garneren met 200 gram rookkaas, het groen van de prei, croutons en wat fijngesnipperde selderij.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Jane

erwtensoep...
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2002, 09:32:00 »
Erwtensoep!

250 gr. spliterwten
250 gr. erwten
1 ui
1 knolselderij
paar stengels bleekselderij
2 winterwortelen
2 prei
2 aardappels
gerookte tempe (bv. van de Hobbit)
stukje verse gember
1 laurierblad
6 piment korrels
mespunt mierikswortel
zakje Dashi Kombu Shiitake bouillon
2 blokjes groenten bouillon (bv. Rapunzel vegetarische bio)
theelepel Midgard Wilde kruiden bouillon
theelepel thijm
theelepel majoraan
mespunt kruidnagel
bosje selderij
theelepel marmite
snee tibetaans gerstedesem
zout en peper naar smaak
twee eetlepels olie of ghee
dunnen sneetjes zuurdesem volkoren

Erwten in pan, 2 liter kokend water er bij en minimaal 12 uur laten weken.

De geweekte erwten aan de kook brengen en twee uur tegen de kook houden. Ui fijnsnipperen en er bij. Knolselderij idem. Bleekselderij ook zo. Gemberwortel er in raspen. Laurierblad, pimentkorrels, mierkswortel, alle bouillon, majoraan, thijm en kruidnagel er bij. Aardappel raspen en er bij doen. Half uurtje weer tegen de kook houden. Winterwortel in blokjes snijden en toevoegen. Weer half uurtje tegen de kook houden. Prei en selderij snijden en er bij doen. Nog tien minuten tegen de kook houden. De gerookte tempe in blokjes snijden en bakken in de olie of ghee, daarna toevoegen. Op smaak maken met theelepel marmite, verkruimeld tibetaans gerstdesem, vers gemalen peper (en eventueel zout. Geef er knapperig getoaste dunne sneetjes volkoren zuurdesem bij. Kun je wel met een man of acht lekker eten.

ps. wel in de gaten of er af en toe nog wat water bij moet.

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
erwtensoep...
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2002, 09:56:00 »
Ik maak verschillende soorten erwtensoep. Naast erwten heb ik er wel meestal prei en wortelen in zitten. Een beetje bonenkruid mee laten koken is ook erg lekker.

Sinds ik heb gemerkt dat de soep opgewarmd altijd veel lekkerder is, maak ik 'm een dag tevoren tijdens het koken voor die dag.

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
erwtensoep...
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2003, 19:37:00 »
Pittige erwtensoep voor 4-6 personen
2 uien
2 rode spaanse pepers
500 gram spilterwten
40 gram boter
2 theelepels kerriepoeder
2 liter groente- of kruidenbouiloon
2 laurierblaadjes
1 theelepel tijm
zout, (versgemalen) peper
1 knolselderij
1 rode paprika
1 bosje bladselderij
250 gr gesneden prei
ca. 2 theelepels sambal badjak

Snipper de gepelde uien. Halveer de pepertjes, verwijder desgewenst de zaadjes en snijd de helften in smalle reepjes.
Spoel de spliterwten af en laat ze uitlekken in een vergiet.
Verhit de boter in een pan en bak de ui en peper in ong. 2 minuten. Roer de kerrie erdoor, bak die even mee en schenk de bouiloon erbij.
Voeg de spliterwten, laurierblaadjes, tijm en zout en peper naar smaak toe.
Breng het geheel, al roerende, aan de kook en laat de soep, afgedekt, ca. 45 min. zachtjes koken.
Snijd intussen de schoongemaakte knolselderij in kleine blokjes en de paprika in stukjes. Snipper de selderij fijn.
roer de knolselderij, paprika en prei door de soep en laat de soep afgedekt nog ca. 45 min. zachtjes koken.
Afwerking: breng de soe op smaak met zout, peper en sambal.

tip: lekker met roggebrood met kaas

Eet gezond & eet taartjes

ellen

Re:erwtensoep...
« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2003, 13:07:22 »
Kreeg dit recept via een niet nader te noemen receptenservice via de mail, inclusief een vlotte inleiding:

Februari is een echte snertmaand. En bij snert denken we direct aan verrukkelijke Hollandse erwtensoep. Maar ook de Turken brouwen een voortreffelijke snert. Een heerlijke lichte soep, die u eigenlijk het hele jaar door kunt genieten. Het recept is als volgt:

Ingrediënten (voor 4 personen):

2 fijngesneden uien
1 eetlepel olijfolie
500 gram doperwten (diepvries)
1 krop in repen gesneden sla
3 tot 4 eetlepels grof gesneden peterselie
1,5 liter groentebouillon
4 tot 6 sneetjes ontkorst wittebrood
2 tot 3 eetlepels olijfolie
wat paprikapoeder
wat zout en peper
Bereiding:
Bak de fijngesneden uien gedurende 5 minuten op een zacht vuurtje in de 1 eetlepel olijfolie. Voeg de doperwten, de in repen gesneden sla en de grof gesneden peterselie toe en schenk er de groentebouillon bij. Breng alles aan de kook en laat de soep gedurende een half uurtje zachtjes pruttelen. Pureer de soep en zeef hem eventueel. Verwarm de soep goed en breng hem op smaak met wat zout en peper. Snijd de sneetjes ontkorst witbrood in dobbelsteentjes en roer er 2 tot 3 eetlepels olijfolie door. Rooster de blokjes brood lichtbruin en krokant in een hete oven (200 graden). Bestrooi de blokjes met wat paprikapoeder en verdeel ze over de soep.

Kan zelf geen erwtensoep meer zien :)


ShiN

Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #29 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:31:49 »
De voordelen van erwtensoep:

goedkoop, makkelijk, meditatief (staren in de soep terwijl je roert :)), je kunt tijdens het koken nog van alles doen (lezen, tv-kijken, wasjes draaien, aan je debuutroman werken, mensen bellen, dat soort dingen). Dat wordt het dus vanavond.

tja, nadeel alleen van erwtensoep is dat het heel goor is (vink dan he!)  ;D

ellen

Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #30 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:35:23 »
Dan maak je maar linzensoep. :P

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #31 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:36:14 »
Als ik erwtensoep bouw krijgt het meestal zo'n Tschernobyl-kleurtje (lees; erg fel, bijna luminescerend groen). Komt misschien door de soort diepvrieserwten die ik gebruik.

Erg meditatief wordt het nooit echt, er is altijd een zekere spanning aanwezig. Als je namelijk niet snel genoeg roert krijg je onderin de pan luchtbellen die luidruchtig aan de oppervlakte openspatten, en zo de hele keuken voorzien van erwtendrab aan de muren (en op jezelf als je niet uitkijkt).

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #32 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:37:31 »
Dan maak je maar linzensoep. :P
Of je maakt erwtensoep zonder al die groenten en alleen met knoflook en ui, flikkert er een pepertje bij in en op het eind wat citroensap en peterselie en dan heb je niet die muffige meuk. Lekker met pitabrood hoor!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

ShiN

Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #33 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:39:21 »
Dan maak je maar linzensoep. :P

:-X okee!

ellen

Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #34 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:48:22 »
Als ik erwtensoep bouw krijgt het meestal zo'n Tschernobyl-kleurtje (lees; erg fel, bijna luminescerend groen). Komt misschien door de soort diepvrieserwten die ik gebruik.

Erg meditatief wordt het nooit echt, er is altijd een zekere spanning aanwezig. Als je namelijk niet snel genoeg roert krijg je onderin de pan luchtbellen die luidruchtig aan de oppervlakte openspatten, en zo de hele keuken voorzien van erwtendrab aan de muren (en op jezelf als je niet uitkijkt).

Tja, heb ik beiden nooit, maar ik gebruik ook gewoon spliterwten.

Ik vergeet ook nog het hartverwamende effect ;)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat eten we vandaag
« Reactie #35 Gepost op: 03 oktober 2003, 10:55:35 »
Als je namelijk niet snel genoeg roert krijg je onderin de pan luchtbellen die luidruchtig aan de oppervlakte openspatten, en zo de hele keuken voorzien van erwtendrab aan de muren (en op jezelf als je niet uitkijkt).
Dan gebruik je toch een deksel?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Erwtensoep
« Reactie #36 Gepost op: 05 januari 2005, 00:19:21 »
Ik denk, ik schop hem vast naarboven.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Erwtensoep
« Reactie #37 Gepost op: 05 januari 2005, 09:40:28 »
Wat is het toch met snert? Als je vegetarier bent is de lol er toch wel af als er geen rookworst meer in gaat?

En vertel mij niet dat die neprookworst lekker is. Ik heb met kerst een stukje geproefd van Marieke en het smaakte erger dan een Unox-worst. En iedereen weet dat die het niet halen bij die van de Hema.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Erwtensoep
« Reactie #38 Gepost op: 05 januari 2005, 09:47:40 »
En vertel mij niet dat die neprookworst lekker is.

'Lekker' is enigszins overdreven, maar ik vind vego-erwtensoep met vego-rookworst lekkerder dan zonder.

Citaat
Ik heb met kerst een stukje geproefd van Marieke en het smaakte erger dan een Unox-worst. En iedereen weet dat die het niet halen bij die van de Hema.

Nee, want ik heb nooit rookworst van de Hema gehad. Daarnaast heb ook geen idee meer hoe Unox-worsten smaken...

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

Re:Erwtensoep
« Reactie #39 Gepost op: 05 januari 2005, 09:48:10 »
Wat is het toch met snert? Als je vegetarier bent is de lol er toch wel af als er geen rookworst meer in gaat?

Ik vind erwtensoep wel lekker hoor! Met of zonder rookworst.
Maar ja, jij bent natuurlijk van de linzensoep. :P