Vegatopia Forum

Erwtensoep

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Gepost op: 08 oktober 2002, 18:39:00 »
Na enkele berichtjes gezien te hebben over deze smakeljke soep, heeft iemand hier een (vegan) recept van ?
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2003, 12:26:59 door Sander »

ilse_

Erwtensoep
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2002, 19:10:00 »
Ik heb  m uit dat boekje van t zuivelbureau (hihi) maar er wordt alleen boter in gebruikt om de uit en pepertjes aan te fruiten, dit kan ook wel met olie lijkt mij.
Oja t was de 1e x , en t smaakt erg goed
Ik zal t boekje straks even pakken

Offline pip

  • ***
  • 169
Erwtensoep
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2002, 00:03:00 »
Huisgenoot van me heeft wel recept.
Ik zal 't binnenkort eens vragen aan hem. Dit is echt een van de voordelen van dat het weer koud aan 't worden is!
Haal alvast maar de erwten in huis! :)
blaat

ilse_

Erwtensoep
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2002, 00:11:00 »
ik heb dus dat recept wel, maar kan je dat dan zo neer tikken, ik bedoel het is uit een boekje

Offline Jan

  • ***
  • 413
    • http://www.vegatopia.com
Erwtensoep
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2002, 00:14:00 »
Uit de oudhollandse kerstrecepten van die Tagovepia-site en shit:

Vegetarische erwtensoep

2 liter water
500 g spliterwten
2 uien
2 preien
halve knolselderij
2 aardappelen
zout en peper
1 vegetarische rookworst of 150 g rooktofu

Breng de erwten met het water aan de kook brengen. Schuim de bovenkant af als het kookt. Snij de ui fijn en de prei in ringen. Schil de knolselderij en snij 'm in blokjes. Voeg de groenten toe als de erwten ongeveer een half uur hebben gekookt. Laat doorkoken tot de erwten zijn stukgekookt en de soep op dikte is (circa 30 tot 40 minuten). Verwarm in de laatste tien minuten de vegetarische rookworst in een pan, snij 'm in plakjes en voeg die aan het eind van de kooktijd aan de ertensoep toe. Gebruik je rooktofu, snij die dan in plakjes en laat die de laatste 10 minuten met de erwtensoep meekoken.
"Want dieren zijn precies dan mensen!"

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Erwtensoep
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2002, 09:43:00 »
Voor erwtensoep heb ik eigenlijk geen vast recept. Je kan ermee doen wat je zelf wil. Wat ik er wel altijd in doe zijn erwten en aardappelen. Daarnaast kan je er gewoon insmijten wat je in de buurt hebt: prei, wortel, knolselder, raapjes, bloemkool, ui... Zolang het maar een dikke soep wordt. Desnoods kan je de spliterwten vervangen door diepvrieserwten of een blik. Maar dat laatste is wel minder lekker.

Als je geen rooktofu of aanverwanten in de buurt hebt: gebakken broodkorstjes zijn ook lekker.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

ellen

Erwtensoep
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2002, 12:33:00 »
Wat Sven zegt: ik maak altijd bouillon (2 liter ofzo), gooi er spliterwten (een pak), soepgroenten (met knolselderij) en ALTIJD stukjes aardappelen (kruimig) en laat dat ongeveer een uur pruttelen (of meer).

Ik doe er verder, als de soep geserveerd wordt, een flinke dosis versgemalen peper door en eet er brood bij.

Opgewarmd is het het lekkerst.

(erg goedkoop ook )

momo

Erwtensoep
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2002, 13:35:00 »
ja het is heel simpel, je hebt er geen kookboek voor nodig. net als bij linzensoep is de basis water, bouillon en de peulvrucht. gaar koken tot het een (soepachtige) puree is, en laat vanaf dat moment je fantasie maar werken, je kunt net als met linzensoep allerlei combi's maken....

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2002, 15:25:00 »
Dank u allemaal voor d'n tips, gaan we morgen ff wat proberen in de keuken

Queenie

Erwtensoep
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2002, 13:51:00 »
Ambitieus

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Erwtensoep
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2002, 14:59:00 »
Erwtensoep met sate-saus...
Ik durf er nog niet aan.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline pip

  • ***
  • 169
Erwtensoep
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2002, 19:20:00 »
aaarrrrgggg.. ik lees deze draad nu al voor de zoveelste keer...
Ik MOET nu echt binnenkort erwtensoep maken en eten
*kwijl*
blaat

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Erwtensoep
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2002, 19:25:00 »
Quote:

Op 2002-10-11 14:59, schreef bart:
Erwtensoep met sate-saus...
Ik durf er nog niet aan.


wat nou als ik het dal met pinda noem?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Erwtensoep
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2002, 21:18:00 »
Quote:

Op 2002-10-11 19:20, schreef pip:
aaarrrrgggg.. ik lees deze draad nu al voor de zoveelste keer...
Ik MOET nu echt binnenkort erwtensoep maken en eten
*kwijl*



Jah. Waarschuw je dan even wanneer? Dan kom ik in ieder geval niet eten.

Offline pip

  • ***
  • 169
Erwtensoep
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2002, 21:19:00 »
hahahaha...
ik ga echt veel stamppot en erwtensoep eten komende winter :p
Kan nie wachten op m'n eerste boerenkoolstamppot van komende winter :)
blaat

Queenie

Erwtensoep
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2002, 13:24:00 »
Hoe was die erwtensoep van je nu, Terror?

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2002, 14:43:00 »
Quote:
Op 2002-10-12 13:24, schreef Queenie:
Hoe was die erwtensoep van je nu, Terror?



Ehm, daar donderdag een vrije dag was en ik dan niet uit m'n ochtendjas hoef te komen die dag, heb ik geen boodschappen gedaan maar slechts wat restjes opgemaakt (lasagna met oosterse roerbakgroenten en augurk....niet echt geslaagd, maar ja, lasagna moest gevuld worden )
Straks ga ik weer eens naar m'n ouders, tis alweer een tijdje geleden, dus dat van die erwtensoep wordt ook nix.....het wordt maandag denk ik, kheb toch vakantie

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Erwtensoep
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2002, 14:12:00 »
aan snert maken heb ik niet zulke leuke herinneringen: mijn moedre wilde niet dat ik het huis uit zou gaan zonder goede kennis van de kookkunst, dus ik moest ook wten hoe ik erwtensoep klaar moest maken, dat ik het zelf niet luste deed er niet toe.
op een gegeven moment kwam het op de afdeling ter sprake dat er eens erwtensoep gegeten moest worden, in een vriendelijke bui beloofde ik het dan maar te doen, de dag dat ik het zou koken was ik enorm beroerd, maar met pikjn en moeite toch naar ed winkel gesleept omdat degenen pas tegen etenstiujd thuis zou komen en ik hem niet teleur wilde stellen. de weee geur zit nog in m'n neus. het leek ook meer op erwtenpuree met stukjes vreemd gekleurd spul erin (vn worteltjes)
zucht
Zo.

TerrorTofuSojaSatan

Erwtensoep
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2002, 17:12:00 »
De ingredienten zijn gehaald, flatgenoten hebben zich gehuld in beschermende pakken......het snertexperiment kan straks beginnen !

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Erwtensoep
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2002, 18:05:00 »
nog een laatste advies: niet te zuinig met het zout...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.