Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

SanderV

Re:Falafel
« Reactie #300 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:59:15 »
Ik heb een keer balletjes zelfgemaakt falafeldeeg ingevroren, en dat ging goed. Lekker makkelijk ook, geen zooi in de frituur enz.

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #301 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:06:32 »
O, dat is mooi! Ik ben me een beetje erg enthousiast geweest met deeg maken, dus ik had meer dan 60 balletjes. Een deel heb ik al naar m'n moeder gebracht (die wilde die veganistische meuk van mij ook wel eens proeven ;D), een deel eten we vanavond, en dan ga ik de rest maar invriezen. Heb ik tenminste nog wat achter de hand als ik een keer geen zin heb om uitgebreid te koken. :D
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 16:16:20 door Kiwi »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #302 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:12:20 »
Sowieso wel een goed idee, als je dan toch bezig bent falafel te maken, om direct voor 2 keer te maken en de helft in de vriezer te mikken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #303 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:14:15 »
Weet iemand of je eigengemaakt falafeldeeg kunt invriezen?

ja hoor gaat prima (althans, handig is er eerst bolletjes van te maken, dan invriezen en dat uit de vriezer  zo de frituur in
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #304 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:15:00 »
Sowieso wel een goed idee, als je dan toch bezig bent falafel te maken, om direct voor 2 keer te maken en de helft in de vriezer te mikken.

ja dat doe ik ook vaak is echt heel handig
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #305 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:16:03 »
handig is er eerst bolletjes van te maken, dan invriezen en dat uit de vriezer  zo de frituur in

Ja, ik heb er al bolletjes van gemaakt.  :)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #306 Gepost op: 12 augustus 2005, 19:41:30 »
handig is er eerst bolletjes van te maken, dan invriezen en dat uit de vriezer  zo de frituur in

Ja, ik heb er al bolletjes van gemaakt.  :)
plakt dat dan niet aan elkaar voordat je dat in de vriezer doet?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #307 Gepost op: 12 augustus 2005, 19:45:50 »
Dat ga ik nog merken. ;D
Maar ik denk dat ik ze eerst maar even in het doosje laat zitten waar ze nu ook in zitten, zodat ze niet geplet worden, en als ze dan bevroren zijn kan ik ze in een plastic zakje overdoen. Dan is de kans op aan elkaar plakken ook al een stuk kleiner.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #308 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:52:13 »
ja en daarna kan je ze wel loswrikken
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #309 Gepost op: 13 augustus 2005, 10:25:28 »
Dat ga ik nog merken. ;D
Maar ik denk dat ik ze eerst maar even in het doosje laat zitten waar ze nu ook in zitten, zodat ze niet geplet worden, en als ze dan bevroren zijn kan ik ze in een plastic zakje overdoen. Dan is de kans op aan elkaar plakken ook al een stuk kleiner.

Ik vries ze op een plat bord in en doe ze daarna pas in een zakje.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #310 Gepost op: 26 augustus 2005, 19:29:28 »
Lichtere, luchtigere falafel.
Ik heb vanavond weer falafel gemaakt, en het klopt dat die van tuinbonen luchtiger is!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #311 Gepost op: 26 augustus 2005, 22:27:36 »
ik heb laatst trouwens weer falafel gemaakt (v kikkererwten) en toen echt lang laten doormixen zoals Sam adviseerde en toen ging het prima zonder kikkererwtenmeel idd  :D
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #312 Gepost op: 26 augustus 2005, 22:37:57 »
 :yes: Ik heb er ook nooit problemen mee hoor.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #313 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:35:51 »
de falafel van maoz is lekkerder dan de falafel van mijzelf heb ik gisteren geconstateerd. Dat vind ik niet zo leuk. Aan de ene kant is het niet zo erg, want Maoz is tenslotte een falafelbakker, en ik niet. Aan de andere kant: hallo het is een falafelbakker. Zelf moet je toch minstens even goede falafel kunnen bakken. Mijn vriend constateerde dat Maoz zijn falafel grover is dan de mijne. Maar als ik mijn falafel minder fijn maak, is ie niet stevig genoeg om balletjes van te maken. Wat zou zn truuk zijn?
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2005, 11:36:55 door Selly »
,,,,فلافل

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #314 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:39:53 »
Ik zeg: lijm! ;D

Maar is de Mazofalafel lekkerder omdat 'ie grover is, of was de smaak ook echt anders? En hoeveel grover is dat dan?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #315 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:42:16 »
Maar als ik mijn falafel minder fijn maak, is ie niet stevig genoeg om balletjes van te maken. Wat zou zn truuk zijn?
Ik stop mijn bakje altijd te vol met de bonen zodat een deel echt ultrafijn wordt en een deel grof blijft. Idee?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #316 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:44:33 »
Ik stop mijn bakje altijd te vol met de bonen zodat een deel echt ultrafijn wordt en een deel grof blijft. Idee?

O, nu ik erover nadenk; dat had ik de laatste keer ook, toen ik zoveel tegelijk had klaargemaakt. Er zaten inderdaad nog flinke stukken in. Maar daar wordt de smaak toch niet anders van?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #317 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:44:56 »
Maar als ik mijn falafel minder fijn maak, is ie niet stevig genoeg om balletjes van te maken. Wat zou zn truuk zijn?
Ik stop mijn bakje altijd te vol met de bonen zodat een deel echt ultrafijn wordt en een deel grof blijft. Idee?

yep da's een idee. Ga ik binnenkort es doen (heb nu nog een klein voorraadje in de diepvries)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #318 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:45:38 »
O, nu ik erover nadenk; dat had ik de laatste keer ook, toen ik zoveel tegelijk had klaargemaakt. Er zaten inderdaad nog flinke stukken in. Maar daar wordt de smaak toch niet anders van?

nou de textuur bepaalt toch voor een groot deel de smaakervaring vind ik
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #319 Gepost op: 28 augustus 2005, 11:46:41 »
Ik stop mijn bakje altijd te vol met de bonen zodat een deel echt ultrafijn wordt en een deel grof blijft. Idee?
O, nu ik erover nadenk; dat had ik de laatste keer ook, toen ik zoveel tegelijk had klaargemaakt. Er zaten inderdaad nog flinke stukken in. Maar daar wordt de smaak toch niet anders van?
Lekker heeft niet alleen met de smaak te maken. Volgens mij gaat het nu om de structuur.

(::))
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.