Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #280 Gepost op: 31 juli 2005, 16:05:28 »
Oh... oh dat is wel jammer, ik had me er heel wat van voorgesteld.
Wat dan wel niet?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

overanalizing

Re:Falafel
« Reactie #281 Gepost op: 31 juli 2005, 16:47:26 »
Lichtere, luchtigere falafel. In Leuven is (was?) er een falafelman die zijn balletjes zo standaard maakt(e).

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Falafel
« Reactie #282 Gepost op: 31 juli 2005, 16:50:05 »
In Amsterdam zuid heb je een bakker die geweldig lekker falafeldeeg verkoopt, dat heb ik 10 jaar geleden gehad en dat was zoooo lekker. Ga ik maar eens weer kopen (als ie er nog zit en als ik em nog kan vinden).

Misschien was dit wel Pita Nash, Cornelis Krusemanstraat 50?
Daar verkopen ze iig de beste pita's van Amsterdam (vind ik dan).

Ayla

Re:Falafel
« Reactie #283 Gepost op: 31 juli 2005, 17:17:22 »
Lichtere, luchtigere falafel. In Leuven is (was?) er een falafelman die zijn balletjes zo standaard maakt(e).

Oh, waar in Leuven?

Monica

Re:Falafel
« Reactie #284 Gepost op: 31 juli 2005, 18:28:50 »
Citaat
nee ik heb ze niet gestaafmixert maar gekeukenmachinet, maar da's in principe het zelfde.
Maar jij mikt er helemaal geen extra bloem, meel of wat dan ook bij? En hoe krijg je ze dan fatsoenlijk in de olie?


Ik heb laatst ook een soort falafel gemaakt en heb wat gekookte aardappelen en een scheutje tahin door het deeg gedaan. Daarna heb ik het deeg een paar uur in de koelkast gezet.
Vlak voor het bakken heb ik er balletjes van gemaakt en ze even door de bloem gewenteld. Ging prima op deze manier.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #285 Gepost op: 31 juli 2005, 18:39:15 »

Misschien was dit wel Pita Nash, Cornelis Krusemanstraat 50?
Daar verkopen ze iig de beste pita's van Amsterdam (vind ik dan).

ha ik had al gehoopt dat jij zou reageren  :D Het was een winkel achter het Minervaplein, maar die Pita Nash ga ik dan ook es uitchecken
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #286 Gepost op: 31 juli 2005, 18:40:23 »
Oh... oh dat is wel jammer, ik had me er heel wat van voorgesteld.
Wat dan wel niet?

Nou die Claudia Roden laat je geloven dat tuinboonfalafel iets geweldigs moet zijn
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #287 Gepost op: 31 juli 2005, 18:42:00 »
Nou die Claudia Roden laat je geloven dat tuinboonfalafel iets geweldigs moet zijn
Wie?

Ik zou het zeker een keer proberen hoor! Voor iemand die zo vaak exotisch kookt let ik eigenlijk helemaal niet zo op de smaak :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #288 Gepost op: 31 juli 2005, 18:43:07 »
hihi

Claudia Roden is een schrijfster van Joodse kookboeken. In de kookboekendraad staat er wel wat over.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #289 Gepost op: 31 juli 2005, 20:54:49 »
Ik heb al heel wat keren zelf falafel geprobeerd te maken maar het mislukte altijd. De laatste 2 keer is het zeer goed gelukt met het recept van Christiaan wat ergens in deze draad staat, met rauwe, geweekte erwten tot deeg gepureerd.

overanalizing

Re:Falafel
« Reactie #290 Gepost op: 31 juli 2005, 21:44:19 »
Lichtere, luchtigere falafel. In Leuven is (was?) er een falafelman die zijn balletjes zo standaard maakt(e).

Oh, waar in Leuven?

Ik geloof dat 'm Alladin heet. Aan de hoek van de grote markt waar het podium staat tijdens marktrock.

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
instant fallafel
« Reactie #291 Gepost op: 03 augustus 2005, 14:25:31 »
Bij mijn natuurwinkel (delft) hadden ze iets nieuws. Fallafelmix. Beetje water erbij, goed mengen, balletjes of burgers van draaien/maken, even bakken of frituren....... erg lekker (en vooral erg makkelijk  :) )

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:instant fallafel
« Reactie #292 Gepost op: 03 augustus 2005, 20:01:45 »
Bij mijn natuurwinkel (delft) hadden ze iets nieuws. Fallafelmix. Beetje water erbij, goed mengen, balletjes of burgers van draaien/maken, even bakken of frituren....... erg lekker (en vooral erg makkelijk  :) )

Die vinnik nou errug vies....

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Falafel
« Reactie #293 Gepost op: 05 augustus 2005, 18:39:22 »
Ik ga morgen ook weer falafel maken, de erwten staan reeds in de week.
Tip: als je ze met kokend water overgiet en ze er dan verder in laat weken zijn ze met een uur goed. Dan kan je zelfs op korte termijn nog beslissen falafel te bakken!

En dat is altijd goed, denk ik :D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Falafel
« Reactie #294 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:03:09 »
Ik ga morgen ook weer falafel maken, de erwten staan reeds in de week.
Tip: als je ze met kokend water overgiet en ze er dan verder in laat weken zijn ze met een uur goed. Dan kan je zelfs op korte termijn nog beslissen falafel te bakken!

En dat is altijd goed, denk ik :D

Dit soort tips mag je best vaker geven!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Falafel
« Reactie #295 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:04:23 »
Tenminste, als je ze geweekt maar ongekookt verwerkt tot falafel, he!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #296 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:12:51 »
Ik gebruik er zelf gewoon verse peterselie en/of koriander in. Voor het geval de gedroogde munt weer eens zoek is...
En hoe is ie geworden?

Ik had er zowel verse peterselie als verse munt in verwerkt. En uiteraard ongekookte, geweekte kikkererwten. En ook zonder rare toevoegingen als meel, verkruimelde pitabroodjes of bakpoeder kreeg ik een mooi plakkend deegje wat prima gebakken kon worden! :D :yummie:

Edit: ik had trouwens ook nog ketoembar toegevoegd aan het recept van Christiaan.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2005, 19:24:46 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #297 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:13:41 »
Bakpoeder bindt het beslag niet, maar maakt de balletjes krokanter, schijnt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #298 Gepost op: 05 augustus 2005, 19:16:10 »
De buitenkant was in ieder geval goed krokant. Volgende keer dan eens met bakpoeder proberen, kijken of het wat uitmaakt.

Kiwi

Re:Falafel
« Reactie #299 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:45:56 »
Weet iemand of je eigengemaakt falafeldeeg kunt invriezen?