Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #220 Gepost op: 05 november 2004, 10:32:43 »
in het zuiden krijg je alleen maar falafel in shoarma tenten.... zonder saladebar, niet echt lekker dus. ik denk dat ik er zelf maar eens eentje ga openen!

oh ja, van een echte israelier heb ik gehoord dat ie de falafel in nederland niet durf te eten, bang voor een teleurstelling, maar volgens hem was de maoz falafel erg goed!

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Falafel
« Reactie #221 Gepost op: 05 november 2004, 15:13:46 »
Het zal niet in mij opkomen om in één van de vele shoarma-tenten hier in de buurt een falafel te gaan scoren. Het wordt er zo weinig verkocht dat het spul gegarandeerd niet vers is. Bovendien staat de lucht in zo'n tent me niet aan.

Grappig trouwens dat mijn uitgebreide falafel-verslagen van 3 jaar geleden nog steeds in deze lijn op het forum staan! Ik heb het laatst nog eens geprobeerd en nog steeds: Maoz rules!  :yes:

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Falafel
« Reactie #222 Gepost op: 27 november 2004, 14:15:13 »
Gisteren dus falafel gemaakt from scratch.

Klinkt als een goed recept, ik ga het vandaag maken. Met toevoeging van een hoop koriander trouwens, en zonder het bakpoeder, maar het basisrecept ziet er erg goed uit. Ik heb ook lopen dubben: kikkererwten koken of niet, maar volgens mij is het lang niet zo lekker als je ze eerst kookt. Ik laat nog wel weten of het gelukt is!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Falafel
« Reactie #223 Gepost op: 27 november 2004, 20:56:29 »
Ik heb het recept gemaakt zonder ui of bakpoeder en met koriander, zowel vers als gemalen (ketoembar). Ik heb de hoeveelheid zout met factor 3 verhoogd geloof ik... Met de keukenmachine werd alles wel fijn, maar bleef het een hoop los zand. Daarna de staafmixer erin gezet en toen werd het een mooi deegje. Ik heb het met behulp van folie tot een rol van 3 cm dik gerold en er toen plakken van 1 cm dik van gesneden, dit gaat heel snel en je krijgt stukjes die er net zo uit zien als die van Maoz :) Ik heb er twee proefgebakken in een bodempje olijfolie en ze werden mooi bruin en vielen niet uit elkaar. Voor alle zekerheid alles nog een uurtje in de koelkast gelegd om op te stijven. Dan frituren... Perfect, geen kruimeltje losgelaten, heel mooie falafeltjes. Opgegeten met knoflooksaus (burp), pita broodjes, frites en sla. Volgende keer durf ik het ook voor een grote groep mensen te maken! Bedankt voor dit recept Christiaan :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #224 Gepost op: 27 november 2004, 21:43:03 »
Om het direct uit de keukenmachine te kunnen rollen (dus geen staafmixer er nog eens bij), kan je nog een pitabroodje erbij mixen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Falafel
« Reactie #225 Gepost op: 28 november 2004, 10:18:24 »
Maar een pitabroodje erin is weer een valse hulpstof die er niet in hoort, waarom zou je dat doen? Dit is gewoon weer een bewijs dat een mens niet zonder staafmixer kan ;)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #226 Gepost op: 28 november 2004, 11:14:44 »
Een valse hulpstof?

Weet jij dan het oorspronkelijke recept van falafel? I.p.v. pitabroodjes kan je ook een droog sneetje brood erdoor doen. Lijkt me heel normaal eigenlijk in falafel.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #227 Gepost op: 28 november 2004, 12:25:21 »
Vals? Je kan de bloem/pitabroodjes/whatever ook weglaten, en je falafel in brokjes uit het vet vissen, maar om het voorkomen daarvan nou valsspelen te noemen...
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Falafel
« Reactie #228 Gepost op: 28 november 2004, 14:42:16 »
Blijkbaar lukt het Sam wel om alles in de frituur bij elkaar te houden door de boel heel erg fijn te staafmixen.

Ik lees hier dat heel veel mensen falafel klussen in een pan met olie. Is er iets op tegen om dat in een gewone frituur te doen?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #229 Gepost op: 28 november 2004, 15:36:42 »
Nee hoor; ik heb gewoon geen friteuse.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #230 Gepost op: 28 november 2004, 16:22:23 »
Vals? Je kan de bloem/pitabroodjes/whatever ook weglaten, en je falafel in brokjes uit het vet vissen, maar om het voorkomen daarvan nou valsspelen te noemen...
Het lukt me redelijk goed om ze heel te houden zonder bloem. maar ik denk wel dat ik jouw tip om er een schep in te gooien ga opvolgen.

Annemieke heeft het brood heel hard nodig, want zij maakt haar falafel van gekookte kikkererwten, meen ik.

De gruwel ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #231 Gepost op: 28 november 2004, 16:27:56 »
Hmm?

Ik maak het van geweekte kikkererwten. Uit een blik. Is dat erg?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #232 Gepost op: 28 november 2004, 16:46:18 »
uit een blik  :o  ;) bij mij wordt het uit een blik niks en valt het uit elkaar tenzij je het volpropt met meel. Wel ook lekker om er in te doen: besanmeel.
de falafel gister was lekker, maar ik maak em zelf wat kruidiger en zouter. Dat is, als ik em tenminste niet kant elkaar koop
« Laatst bewerkt op: 28 november 2004, 16:47:35 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #233 Gepost op: 28 november 2004, 16:49:56 »
uit een blik  :o  ;) bij mij wordt het uit een blik niks en valt het uit elkaar tenzij je het volpropt met meel. Wel ook lekker om er in te doen: besanmeel.
de falafel gister was lekker, maar ik maak em zelf wat kruidiger en zouter. Dat is, als ik em tenminste niet kant elkaar koop

Ik gebruik het recept van WFC en gebruik dan dus een blik. Ik weet bij gedroogde kikkerwten nooit welke ik eruit moet vissen en dat is de hele falafel vervolgens smerig. Zo'n ijzersmaak zit er dan aan, ik heb altijd de enige die dat proeft trouwens... misschien net als bij gember, beetje te gevoelig.

overanalizing

Re:Falafel
« Reactie #234 Gepost op: 28 november 2004, 17:24:08 »
Ik maak het van geweekte kikkererwten. Uit een blik.

Die zijn toch al voorgekookt?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #235 Gepost op: 28 november 2004, 17:29:10 »
Kan wel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #236 Gepost op: 28 november 2004, 17:31:46 »
Hmm?

Ik maak het van geweekte kikkererwten. Uit een blik. Is dat erg?
Kikkererwten in blik zijn niet alleen geweekt, die zijn ook al gaar gekookt. Als je die pureert krijg je een veel te slappe puree, die je dan weer moet indikken met brood of meel. Als je kikkererwten alleen weekt zijn ze nog hard, en wordt het meer een korrelige pasta, die met wat beleid best wel heel blijven.

Je moet je kikkererwten voor en na het weken natuurlijk wel goed afspoelen.

Als je besan in falafel van gekookte kikkererwten stopt dan voeg je eigenlijk gewoon voorgemalen rauwe kikkererwten toe. Dan zit je al niet zo ver meer af van hoe Bart en ik het doen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2004, 17:32:04 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #237 Gepost op: 28 november 2004, 18:07:27 »
Als je besan in falafel van gekookte kikkererwten stopt dan voeg je eigenlijk gewoon voorgemalen rauwe kikkererwten toe.

ja en dan wordt het steviger, en het is lekkerder dan meel in dit recept
« Laatst bewerkt op: 28 november 2004, 18:07:39 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #238 Gepost op: 28 november 2004, 19:16:18 »
de falafel gister was lekker, maar ik maak em zelf wat kruidiger en zouter.

Ik ook, maar het is wat moeilijk doseren met meer dan twee kilo falafeldeeg.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Falafel
« Reactie #239 Gepost op: 29 november 2004, 11:51:04 »
Waar komt het idee eigenlijk vandaan dat je falafel van gekookte kikkererwten kan maken? Volgens mij is dit een westerse aanpassing, na flink wat gegoogled te hebben. Je kunt natuurlijk met behulp van hulpstoffen balletjes van gekookte kikkererwten maken maar het wordt nooit echte falafel, je hebt namelijk geen falafel structuur maar een puree structuur. Kan ook lekker zijn, maar is iets heel anders, meer zoals de marokkaanse burger van AH dan als de falafel van Maoz denk ik.
Het kostte trouwens echt geen enkele moeite om ze heel te houden in de friteuse of in de koekepan, er viel geen kruimeltje af. Het wordt vanzelf een prachtig deegje als je het grondig staafmixt :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light