Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Falafel
« Reactie #200 Gepost op: 30 juli 2004, 13:57:53 »
Nee hoor, gewoon via Google gevonden.

Sure!

Maar krijgen wij die whip-smilies ook?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #201 Gepost op: 30 juli 2004, 23:35:21 »
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #202 Gepost op: 30 juli 2004, 23:44:25 »
???

Wel koken, niet koken, wat is het nou?  ;D

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #203 Gepost op: 30 juli 2004, 23:56:24 »
Kikkererwtenmeel (besan), waar je bhajis van maakt, is ook van rauwe kikkererwten gemaakt. Idli's en pappadums trouwens ook worden ook van linzenmeel van rauwe linzen gemaakt. Het frituren zorgt er voor dat de boel gaart, denk ik.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #204 Gepost op: 31 juli 2004, 00:03:22 »
hmm. daar zit wat in. Maar de dingen die je noemt zijn minder massief dan falafel.
Maar Claudia Roden kookt de kikkererwten ook niet.
Wel adviseert ze ipv kikkererwten gedroogde tuinbonen te gebruiken  :o Dat ga ik ook maar eens proberen.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #205 Gepost op: 31 juli 2004, 00:14:07 »
hmm. daar zit wat in. Maar de dingen die je noemt zijn minder massief dan falafel.
Falafel moet... hoeveel?... minuten frituren? Een pappadum is met een paar seconden gaar. En frituurvet is wel even 180 graden, in vergelijking met kookwater dat 100 graden is. Een eenvoudig chemisch stelregeltje is dat een chemische reactie in dat bereik bij elke 20 graden meer 2 keer zo snel verloopt. Koken is geen verschil. Dat is dus 2, 4, 8, 16 keer zo snel!

Citaat
Wel adviseert ze ipv kikkererwten gedroogde tuinbonen te gebruiken  :o Dat ga ik ook maar eens proberen.
In Egypte (waar de Israeli's het recept vandaan hebben) heet falafel ta'amia, en wordt het inderdaad gemaakt van ful, gedroogde tuinbonen, of, zoals ik vandeweek ergens las dat ze in het nederlands heetten: mollebonen.

Het is dan wel de versie zonder velletje.

Op de verpakking van de falafelmixen die ik bij de Turk gekocht heb stonden inderdaad ook wel eens gedroogde tuinbonen als ingredient.

Helaas kan ik het niet doen met het falafelbakken met die vriendin: zij is allergisch voor tuinbonen. Iets wat nogal veel voor schijnt te komen in mediterrane landen, overigens...
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2004, 00:18:30 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #206 Gepost op: 31 juli 2004, 00:28:38 »
gedroogde tuinbonen, of, zoals ik vandeweek ergens las dat ze in het nederlands heetten: mollebonen.

Molbonen zien er echt totaal anders uit de gedroogde tuinbonen. Het zijn witte platte bonen. Vreemd
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2004, 00:28:54 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #207 Gepost op: 02 augustus 2004, 21:06:15 »
I love Maoz  :O toch een voordeel van Amsterdam :)
overigens zijn er nog meer (naamloze??) falafeltentjes in het centrum van amsterdam waar je ook een heerlijke falafel kunt 'scoren'  ::) (wellicht is deze bijdrage geheel overbodig, maar ik heb geen zin om de hele draad te lezen..  :D)

doedoei!
Eet gezond & eet taartjes

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Falafel
« Reactie #208 Gepost op: 02 augustus 2004, 21:15:33 »
de world food cafe mensen koken trouwens de kikkererwten wel.
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #209 Gepost op: 02 augustus 2004, 23:01:51 »
Ik heb superlekkere falafel gehad, gemaakt door huisgenootje N.
Volgens mij had zij kikkererwten uit blik, maar moest het mengsel een dag staan.

Ik zal eens vragen of ze het recept nog ergens heeft staan. Ze heeft het waarschijnlijk van een website gehaald die Christiaan mij had aangeraden...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #210 Gepost op: 04 augustus 2004, 19:20:11 »
Ik heb eindelijk het recept uit WFC gemaakt. Lekker!! Lijkt echt wel op Maoz... alleen stond het vuur bij de tweede lading te laag... de balletjes vielen compleet uit elkaar. Daar zaten we dan met 5 grote pita's en maar 12 kleine balletjes..

Marlous

Re:Falafel
« Reactie #211 Gepost op: 08 augustus 2004, 20:36:10 »
In Nijmegen zit ook een Maoz,op de grote markt.

Eet smakkelijk!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #212 Gepost op: 03 oktober 2004, 17:32:49 »
Gisteren dus falafel gemaakt from scratch.

Ik heb de volgende ingredienten samen in de hakbak van mijn staafmixercombo gegooid en geblitzd totdat de kikkererwten heel fijn waren:

1 theekopje kikkererwten gewassen en een nacht geweekt en goed afgegoten
1 theelepels komijn, 5 minuten in een oven van 200 graden geroosterd
1/2 theelepel zout
1/4 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel chilipoeder
1/2 klein uitje, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, fijngesneden
1 theelepel gedroogde munt
3 of 4 takjes peterselie
Peper

Daarna heb ik er met wat beleid balletjes van gevormd en die heb ik in voorzichtig in hete olie (waarin een stukje brood knapperig wordt in ongeveer 20 seconden) gefrituurd.

Ik eindigde met 8 balletjes van ik denk 4 centimeter doorsnee.

Nu nog een manier vinden om te bezuinigen op de olie. Er ging bijna een liter in die wok voordat het diep genoeg stond...
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2004, 17:34:18 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #213 Gepost op: 03 oktober 2004, 17:38:05 »
De balletjes hoeven niet helemaal onder, volgens de leuke meneer van Falafun.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #214 Gepost op: 03 oktober 2004, 17:43:47 »
Of anders een smalle, hoge pan?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #215 Gepost op: 04 oktober 2004, 11:26:06 »
Gisteren dus falafel gemaakt from scratch.

Ik heb de volgende ingredienten samen in de hakbak van mijn staafmixercombo gegooid en geblitzd totdat de kikkererwten heel fijn waren:

1 theekopje kikkererwten gewassen en een nacht geweekt en goed afgegoten
1 theelepels komijn, 5 minuten in een oven van 200 graden geroosterd
1/2 theelepel zout
1/4 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel chilipoeder
1/2 klein uitje, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, fijngesneden
1 theelepel gedroogde munt
3 of 4 takjes peterselie
Peper

Daarna heb ik er met wat beleid balletjes van gevormd en die heb ik in voorzichtig in hete olie (waarin een stukje brood knapperig wordt in ongeveer 20 seconden) gefrituurd.

Ik eindigde met 8 balletjes van ik denk 4 centimeter doorsnee.

Nu nog een manier vinden om te bezuinigen op de olie. Er ging bijna een liter in die wok voordat het diep genoeg stond...

Kleinere balletjes en niet alles tegelijk erin, warm houden in de oven.
Ik vind bakpoeder overigens een vreemde eend in de bijt.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Falafel
« Reactie #216 Gepost op: 04 oktober 2004, 12:10:50 »
Ik frituur het zelf gewoon in de koekepan. Klein laagje en dan de pan scheef houden zodat je een klein poeltje krijgt waar ze in gefrituurd kunnen worden en dat dan boven het gasfornuis houden. Bespaart olie, maar pas je op je pols.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #217 Gepost op: 04 oktober 2004, 23:34:26 »
Ik vind bakpoeder overigens een vreemde eend in de bijt.
Ik ook, maar ik wou per sé een recept waarin je niet eerst de kikkererwten gaarkookt en dan allerlei rare dingen moet gaan doen zoals pitabroodjes verkruimelen en/of meel toevoegen om er maar balletjes van te kunnen vormen, omdat ik het idee heb dat dat nog vreemder is.

Laat staan wat Joannusmolen met hun mix doet, daar zit meer (lupine)meel in dan kikkererwten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #218 Gepost op: 04 oktober 2004, 23:46:19 »
Ik vind bakpoeder overigens een vreemde eend in de bijt.
Ik ook, maar ik wou per sé een recept waarin je niet eerst de kikkererwten gaarkookt en dan allerlei rare dingen moet gaan doen zoals pitabroodjes verkruimelen en/of meel toevoegen om er maar balletjes van te kunnen vormen, omdat ik het idee heb dat dat nog vreemder is.

Laat staan wat Joannusmolen met hun mix doet, daar zit meer (lupine)meel in dan kikkererwten.

En op welke manier helpt het bakpoeder dan om er balletjes van te vormen?

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #219 Gepost op: 04 oktober 2004, 23:57:12 »
Ik denk dat het bakpoeder de boel wat krokanter maakt. Ik heb ook recepten voor pakora's waarin optioneel bakpoeder toegevoegd kan worden.

Maar dan nog gebruik ik liever een snuf bakpoeder dan dat ik meelballen eet :P
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.