Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #120 Gepost op: 09 april 2003, 11:55:28 »
Ik heb het zondag voor het eerst gegeten en het viel me vies tegen. Ik hoop dat dit komt door de shoarma zaak waar ik het haalde, want anders weet ik echt niet waar jullie zo lyrisch over zijn.

Falafel van shoarmazaken is in 9 van de 10 gevallen niet te vreten. Dat zijn meestal te lang voorgebakken fabrieksfalafelballen die vervolgens ook nog eens te lang in vaak oud en goor frituurvet worden gedonderd.

Maak het zelf from scratch, of koop falafelmix in de natuurwinkel, of kant-klare falafelballetjes, in volgorde van afnemende lekkerheid.
“it's strange how life makes sense in time...”

silliebillie

Re:Falafel
« Reactie #121 Gepost op: 09 april 2003, 14:11:10 »
Citaat
Falafel van shoarmazaken is in 9 van de 10 gevallen niet te vreten. Dat zijn meestal te lang voorgebakken fabrieksfalafelballen die vervolgens ook nog eens te lang in vaak oud en goor frituurvet worden gedonderd.

Ik vermoedde al dat dit de trieste oorzaak zou zijn, maar bedankt voor de bevestiging! Ik ga de mix maar eens uitproberen!
« Laatst bewerkt op: 09 april 2003, 14:13:10 door silliebillie »

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Falafel
« Reactie #122 Gepost op: 09 april 2003, 21:52:03 »
Die mix vind ik niet slecht maar het smaakt toch niet naar echte falafel?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

ladygandhi

Re:Falafel
« Reactie #123 Gepost op: 13 april 2003, 09:52:42 »
Na mijn eerste verrasend lekkere kennismaking met falafel op de houseparty heb ik het ook eens bij de plaatselijke shoarmazaak gehaald................. nou .... ik heb het inderdaad niet eens opgegeten ,de salade die erbij zat was wel lekker ,maar de balletjes kon ie van mij wel terugkrijgen. Inderdaad een kwestie van kwaliteit dus. Ik zal zelf de falafelmix eens gaan proberen. Ze helemaal zelf maken wil ik ook wel maar wie kan mij dan helpen aan een compleet recept waar ook de hoeveelheden in staan en al die andere details die een falafel-leek als ik nog niet weet?

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Falafel
« Reactie #124 Gepost op: 13 april 2003, 22:15:09 »
Vandaag een falafeltje gescored op het Muntplein in A'dam. Normaal (als we in die kontreien zijn) eten we falafel bij de Maoz op de Leidsestraat. Hier (Muntplein) hadden ze nu een nieuwe lekkere salade met couscous en munt + peterselie. Zeker een aanwinst! Ik weet niet of ze die bij alle Maoz-zaken hebben.

femke

Re:Falafel
« Reactie #125 Gepost op: 14 april 2003, 22:07:33 »
Bij "de Natuurwinkel " (= "keten" van natuurvoedingswinkels) is deze week de kant-en-klare falafel in de aanbieding. Drie keer raden wat ik morgen ga eten  :)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #126 Gepost op: 18 april 2003, 14:19:18 »
ik was vanmiddag bij de Turkse groothandel hier in Enschede en daar verkopen ze ook droge falafelmix (1.60 voor 200 gram, is dat voordeliger dan de mix van Joannusmolen?) én een diepvriesvariant. die zijn beide gemaakt met een mengsel van gedroogde tuinbonen en kikkererwten.

ik ga morgen of overmorgen de droge mix proberen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #127 Gepost op: 20 april 2003, 16:15:07 »
de mix (merk: Wadi Chtoura) is heel handig in 2 papieren zakjes a 100 gram elk verdeeld. het ziet er nogal grof uit. met een half glas water en een garde kan het makkelijk in een pasta worden omgevormd. het ruikt in ieder geval goed naar komijn...

twee uur later:
van de pasta zijn na nog wat water toegevoegd te hebben met behulp van een lepel en een mes mooie blokjes te maken die mooi bruin worden in een dun laagje olijfolie. en ze zijn lekker krokant ook... en het is genoeg voor 10 stukjes.

jammer voor Joannusmolen, maar ik ga op deze overschakelen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2003, 18:20:22 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

willem1940

Re:Falafel
« Reactie #128 Gepost op: 20 april 2003, 19:47:27 »
Turkse producten smaken doorgaans opvallend goed. In het Midden-Oosten gelden Turken trouwens als bijzonder goede koks.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #129 Gepost op: 20 april 2003, 19:57:05 »
???

falafel is Egyptisch...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Falafel
« Reactie #130 Gepost op: 20 april 2003, 23:31:12 »
Ik dacht dat het Libanees was?
:witch2:

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Falafel
« Reactie #131 Gepost op: 20 april 2003, 23:56:21 »
van de pasta zijn na nog wat water toegevoegd te hebben met behulp van een lepel en een mes mooie blokjes te maken die mooi bruin worden in een dun laagje olijfolie.

Blokjes? Ken je dat trucje voor balletjes maken met twee lepels? Ik kan het helaas niet zo goed uitleggen omdat ik het nog maar een of twee keer gedaan heb, maar basically komt het er op neer dat je steeds met de ene lepel deeg uit de andere lepel schept. Beter weet ik het ook niet te omschrijven. Werkte bijvoorbeeld supergoed bij de Zoete-aardappelballetjes van Bart.

willem1940

Re:Falafel
« Reactie #132 Gepost op: 21 april 2003, 03:16:39 »
Met "Turkse producten" bedoel ik producten die in Turkije gegenereerd zijn; best mogelijk dat Falafel in Egypte is uitgevonden.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #133 Gepost op: 21 april 2003, 09:35:42 »
Blokjes? Ken je dat trucje voor balletjes maken met twee lepels? Ik kan het helaas niet zo goed uitleggen omdat ik het nog maar een of twee keer gedaan heb, maar basically komt het er op neer dat je steeds met de ene lepel deeg uit de andere lepel schept.
nee, die truuk ken ik niet. die blokjes werkten op zich wel aardig maar balletjes maken is wel een uitdaging! ;D
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Johanna88

Re:Falafel
« Reactie #134 Gepost op: 26 april 2003, 14:43:01 »
Weet iemand hoe je zelf pita broodjes kunt maken? Of bestaan ze volkoren?

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Falafel
« Reactie #135 Gepost op: 26 april 2003, 15:20:08 »
Er bestaan volkoren pitabroodjes, o.a. van het merk PitaStar (te koop bij GB). Ze zijn veganistisch.

Johanna88

Re:Falafel
« Reactie #136 Gepost op: 26 april 2003, 15:35:54 »
Er bestaan volkoren pitabroodjes, o.a. van het merk PitaStar (te koop bij GB). Ze zijn veganistisch.

Sorry, maar wat is GB?  :redface:

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #137 Gepost op: 26 april 2003, 16:27:48 »
ik vermoed een Belgische keten...

ik ben ook wel geinteresseerd in volkoren pitabrood. en dan niet die uit de natuurwinkel want 1,60 voor één maaltijd waard aan pitabrood is me echt te veel...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Johanna88

Re:Falafel
« Reactie #138 Gepost op: 26 april 2003, 17:19:44 »
Ik heb een recept gevonden om zelf pita broodjes te maken!
http://www.bijeen.nl/recept.phtml?rid=14
Die tarwebloem kan je denk ik vervangen door volkoren meel...

En je kan ook die balletjes bakken i.p.v. frituren in de oven 5-7 minuten op 220 graden.

Dan is een broodje falafel lekker én gezond :vork:



Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #139 Gepost op: 23 juli 2003, 17:28:47 »
Ik heb begrepen dat er in Nijmegen nu ook een MAOZ komt!
“it's strange how life makes sense in time...”