Vegatopia Forum

Falafel

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #100 Gepost op: 18 maart 2003, 18:07:59 »
Koop een staafmixer   ;)

P.

Re:Falafel
« Reactie #101 Gepost op: 23 maart 2003, 18:27:27 »
ik ik ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen! de eerste keer dat ik zelf falafel maakte lukte het perfect, receptje van internet, met kikkererwten, olie, bloem en veel kruiden, geen melk oid.. ik snapte niet hoe mensen het moeilijk konden vinden om zelf falafel te maken! laat staan dat ze uit elkaar vielen zoals bij Selly..

en  nu.. sta ik voor de 2e keer met een pan prut in de keuken, een mengsel van olie en totaal uit elkaar gevallen kikkererwtenprut!! niet een beetje uit elkaar gevallen, nee, he-le-maal uit elkaar! hetzelfde recept! wat doe ik verkeerd?!

gelukkig een enorme zak sojabrokjes in de kast, dus toch iets om in die pitabroodjes te stoppen
maar de eerste keer was die falafel zo lekker! wie o wie kan mij zeggen wat ik verkeerd doe?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #102 Gepost op: 23 maart 2003, 20:31:37 »
Bloem vergeten?
Kikkererwten uit blik gebruikt?
Prut niet even laten staan?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

P.

Re:Falafel
« Reactie #103 Gepost op: 23 maart 2003, 21:09:11 »
nee, gedroogde, geweekte, gekookte kikkererwten gebruikt, gister al gemaakt en dus de hele dag als bolletjes in de koelkast gelegen..
de helft die ik gister at had ik heeeel voorzichtig gebakken, dat ging redelijk, maar dat was zo voorzichtig dat ze eigenlijk nog 'rauw' waren
dus vandaag dacht ik, ik frituur ze, dan worden ze gelijkmatig rondom krokant.. mooie gedachte..

ik had denk ik wel genoeg bloem, en meer zou er denk ik alleen toe leiden dat ze nog droger en dus minder plakkerig en dus minder stevig zouden worden.. maar meer olie.. kweet ook niet of dat zou kunnen werken
jij denkt meer bloem? k moet maar eens aan het experiment..

P.

Re:Falafel
« Reactie #104 Gepost op: 23 maart 2003, 21:26:38 »
ah, nog een detail: als het dan mis gaat met die falafel begint het ontzettend te bruisen en schuimen in de pan.. na minuten van zelfbeheersing (ik wil die zo kwetsbare falafel zo min mogelijk aanraken in de pan) kijk ik eindelijk onder het schuim/de belletjes, en dan blijken de falafelballetjes te zijn verworden tot prut  :-\
wat schuimt er hier?

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re:Falafel
« Reactie #105 Gepost op: 24 maart 2003, 11:53:17 »
Als je de balletjes in het hete vet gooit dan verdampt het water eruit, dit stijgt op naar de oppervlakte en daardoor gaat het bruisen. Als er te veel vocht in zit, als het vet te heet is of als je te veel balletjes tegelijk doet gaat het heel hard bruisen. Het kan dus zijn dat daardoor je balletjes stuk gingen, omdat het te hard bruiste; ik gok erop dat er te veel vocht in zat.

Succes met je volgende poging!

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #106 Gepost op: 24 maart 2003, 13:27:53 »
Een andere optie is natuurlijk iets meer bloem (en misschien wat water) erdoor heen te kleien, en falafel-burgers te bakken in de koekenpan. Hoe mooi je falafel ook is, en breken altijd stukjes af die dan verbranden en je frituurvet verpesten.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

P.

Re:Falafel
« Reactie #107 Gepost op: 24 maart 2003, 13:40:20 »
ik kan me haast niet voorstellen dat er te veel vocht in zat, want het was alleen kikkererwten, olie, beetje bloem en bakpoeder en kruiden, niet eens een uitje of zo..

meer bloem en water maakt plakkeriger? dat zal ik eens proberen dan..
en ook minder tegelijk in de pan is een goeie tip, dan koelt de olie iig niet af..

of een zakje instant kopen :P

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Falafel
« Reactie #108 Gepost op: 24 maart 2003, 13:45:50 »
hoe bakken die straatventers in Egypte hun falafel eigenlijk?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Falafel
« Reactie #109 Gepost op: 24 maart 2003, 14:08:00 »
De oplossing is niet om er meer bloem bij te doen, maar wat kikkererwtenmeel!

P.

Re:Falafel
« Reactie #110 Gepost op: 24 maart 2003, 14:11:34 »
ehm.. dat had ik de tweede keer gedaan, de eerste keer dat het zo de pan uitbruiste bij mij.. ik dacht hetzelfde.. dat het zou moeten binden, maar het was iig niet bestand tegen die krachten die bij mij in de pan werkzaam zijn..

heeft iemand misschien een succesvol recept met precieze hoeveelheden? het recept dat ik heb zegt niet hoeveel bloem en bakpoeder en olie..

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Falafel
« Reactie #111 Gepost op: 24 maart 2003, 16:10:19 »
Vroeger, héél lang geleden, heeft mijn recept( meegebracht uit Jeruzalem) hier gestaan en het is Weg! Verdwenen. Wat volgens Bart niet kan En toch.
En nu ben ik het zelf kwijt!  :(
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #112 Gepost op: 24 maart 2003, 16:20:22 »
Doe er zelf altijd wat paneermeel (broodkruim) door. Ik heb gemerkt dat de balletjes dan vaster worden en minder snel uit elkaar vallen.

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Falafel
« Reactie #113 Gepost op: 24 maart 2003, 16:34:43 »
Vroeger, héél lang geleden, heeft mijn recept( meegebracht uit Jeruzalem) hier gestaan en het is Weg! Verdwenen. Wat volgens Bart niet kan En toch.
En nu ben ik het zelf kwijt!  :(

Hij is inderdaad zoek. Mijn excuses.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

P.

Re:Falafel
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2003, 21:18:18 »
water-bloem-experiment falafel/kikkererwtburger:

doel: niet uitelkaarvallende falafel

operationalisatie:
te veel water, en daarom ook erg veel bloem toegevoegd aan vermalen gekruide kikkererwten

resultaat:
smakeloze meelballen

conclusie:
met veel water en meel valt de falafel niet meer uitelkaar!

suggesties voor verder onderzoek:
de juiste verhoudingen, zodat je geen smakeloze harde meelballen krijgt..

ellen

Re:Falafel
« Reactie #115 Gepost op: 01 april 2003, 10:26:31 »
P. Ik stel voor dat je een andere studie gaat doen.

Je bent btw de achtergrond vergeten  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 april 2003, 10:26:57 door ellen »

ladygandhi

Re:Falafel
« Reactie #116 Gepost op: 08 april 2003, 18:58:32 »
Tjonge jonge ,toen ik een kleine 2 jaar geleden even melde hoe lekker ik falafel vind had ik niet gedacht zoveel reacties te krijgen (ik heette toen Calista). Inmiddels heb ik alleen helaas niet zo vaak meer falafel gegeten omdat ik niet in zo´n drukbevolkt gebied woon. Ik woon helemaal onderin Friesland en kan hier eigenlijk geen falafelbar vinden. Is er misschien iemand die weet waar er hier ergens goede falafel te krijgen is? Ik kom ook regelmatig in Leeuwarden ,zit daar misschien ook een goede falafelbar? .......... Ladygandhi (Calista)

Offline Marcello

  • ***
  • 165
  • Geslacht: Man
    • EVA
Re:Falafel
« Reactie #117 Gepost op: 09 april 2003, 10:06:48 »
...niet gedacht zoveel reacties te krijgen

Over falafel raak je nooit uitgepraat!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Falafel
« Reactie #118 Gepost op: 09 april 2003, 10:30:02 »
...niet gedacht zoveel reacties te krijgen

Over falafel raak je nooit uitgepraat!

Ik kan er niet echt over meepraten, heb het nog nooit gegeten  :-[
Stem op de Partij voor de Dieren

silliebillie

Re:Falafel
« Reactie #119 Gepost op: 09 april 2003, 10:49:33 »
...niet gedacht zoveel reacties te krijgen

Over falafel raak je nooit uitgepraat!

Ik kan er niet echt over meepraten, heb het nog nooit gegeten  :-[

Ik heb het zondag voor het eerst gegeten en het viel me vies tegen. Ik hoop dat dit komt door de shoarma zaak waar ik het haalde, want anders weet ik echt niet waar jullie zo lyrisch over zijn. Ik had een falafel schotel besteld om mee naar huis te nemen. Ik kreeg patat, 8 stukjes falafel en een vlees (?) slaatje. Het sloeg echt nergens op en die falafel smaakte naar gymschoenen. Nu lees ik wel dat juist de salade erbij de falafel maakt, dus volgende keer ga ik wel een een echt falafel zaak maar de eerste kennismaking was dus echt een afknapper  :'(