Vegatopia Forum

chips en andere zoutjes

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

thomas

Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #140 Gepost op: 07 oktober 2006, 15:45:39 »
Hallo, ik had een heel verhaal geschreven met allerlei vragen, maar door gewoon wat te zoeken zijn die al beantwoord. Was dus een beetje domme post.

Wat ik me nog wel afvraag of iemand weet of deze lijst klopt?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #141 Gepost op: 10 oktober 2006, 15:54:55 »
In Lay's Paprika zit toch rundvleesextract? Of bouillon?

En in Doritos zit kaas, weet niet of je dat eet...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #142 Gepost op: 10 oktober 2006, 17:19:29 »
Ik heb van t weekend in Engeland weer heel veel Kettle Chips gegeten en allerlei chips met verschillende azijn soorten (gewone azijn, balsamicoazijn, cideraziijn). Ook chips met limoen en koriander dat was een beetje.. raar.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #143 Gepost op: 10 oktober 2006, 17:39:21 »
O, die is juist lekker! Van Sainsbury's eigen merk, of... Wel megazout.

De Salt & Vinegar van de M&S is trouwens na uitgebreid onderzoek uitgeroepen tot de lekkerste. ;D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #144 Gepost op: 10 oktober 2006, 17:47:48 »
O, die is juist lekker! Van Sainsbury's eigen merk, of...

Die met limoen? Maar dit was van Waitrose/dan wel een merk niet zijnde het Sainsbury's huismerk. Er zat een raar zoetig smaakje aan maar er bleek dan ook aspartaam in te zitten  :bonk:
Maar al die andere chippies waren heerlijk.
Vlug weer naar London  ::).
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #145 Gepost op: 10 oktober 2006, 17:52:24 »
Nu ik er over nadenk: die van de Sainsbury's was citroen, niet limoen. En limited edition.

Met de laatste ben ik het helemaal eens. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #146 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:04:50 »
En limited edition.
Limited edition chips?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #147 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:18:56 »
Ja, limited edition  :) Worden maar een korte periode gemaakt, vaak rare smaken, en als het goed loopt heb je kans dat het een regulier smaakje wordt. Ik ben eigenlijk alleen fan van de naturel chips maar die Kettle crisps met zwarte peper en zeezout zijn ook erg lekker!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #148 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:22:44 »
Ja, limited edition  :) Worden maar een korte periode gemaakt, vaak rare smaken, en als het goed loopt heb je kans dat het een regulier smaakje wordt.
Ha! Dat is altijd al de praktijk geweest met dat soort produkten (negen van de tien flopt maar de ontwikkelingskosten zijn er althans uit als het eventjes in de supermarkt heeft gelegen), alleen maken ze er nu een feature van!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #149 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:29:07 »
Marketing heet dat  ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

proud-veggie

Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #150 Gepost op: 10 oktober 2006, 18:31:40 »
Dit is leuk om te weten.

Bij Pringles staat op de verpakking of de chips Vegetarisch of veganistisch is

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #151 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:12:44 »
Kennelijk is het opeens normaal om Aspartaam in chips te doen, in de Lays balsamico zit het opeens ook  ::)
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #152 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:17:21 »
Er worden overal zoetstoffen in gegooid, en balsamico is natuurlijk ook zoet, dus dat moet er goed uitkomen.

Alleen is balsamico-chips wel een hippig smaakje dat door trendbewuste vrouwen in huis wordt gehaald. Een bouwvakker vindt per slot paprikachips goed genoeg. Bewuste trendbewuste vrouwen zijn echter ook lijnbewust, dus er kan geen suiker in die chips gegooid worden, dat zijn allemaal calorieën nietwaar, laten we even vergeten dat ze gefrituurd zijn. Dus moet het wel een zoetstof worden.

Mijn excuses voor deze van vooroordelen vergeven verklaring
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #153 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:25:50 »
Er worden overal zoetstoffen in gegooid, en balsamico is natuurlijk ook zoet, dus dat moet er goed uitkomen.

Ja maar aspartaam heeft zo'n vieze weeeige bijsmaak, yuk.

Citaat
Alleen is balsamico-chips wel een hippig smaakje dat door trendbewuste vrouwen in huis wordt gehaald.

Ik hoopte dat het een beetje op Salt & Vinegar  :yummie: zou lijken maar het smaakte vooral naar uienpoeder  ???

Citaat
Een bouwvakker vindt per slot paprikachips goed genoeg.

Dat vind ik zulke saaie chips. Dan eet ik net zo lief geen chips.

Citaat
Bewuste trendbewuste vrouwen zijn echter ook lijnbewust, dus er kan geen suiker in die chips gegooid worden, dat zijn allemaal calorieën nietwaar, laten we even vergeten dat ze gefrituurd zijn. Dus moet het wel een zoetstof worden.

Het was ook nog es lightchips  ::)
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 22:26:55 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #154 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:31:36 »
Het was ook nog es lightchips  ::)
Had je het dan eigenlijk niet kunnen weten?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #155 Gepost op: 18 oktober 2006, 22:38:14 »
Het was ook nog es lightchips  ::)
Had je het dan eigenlijk niet kunnen weten?

Nee want dat hoeft niet vies te zijn, en het hoeft ook niet met gekke zoetstoffen te zijn want bij chips slaat het normaal er op dat het in ander of minder (weet ik veel) vet is gefrituurd.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2006, 22:38:31 door Selly »
,,,,فلافل

Offline braam

  • ***
  • 460
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #156 Gepost op: 19 oktober 2006, 06:18:22 »
In lightchips zit bijna altijd veel suiker/zoetstof. daarom is de naam misleidend.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #157 Gepost op: 10 november 2006, 19:42:36 »
Ik vind het maar raar, die hamkaas: wat is 'aroma' dan? Dat kan dan van alles zijn? Ook bv peterselie (ben ik allergisch voor)?

Ik stond nl net in de supermarkt en toen leek hamkaas me totaal veilig, in alle opzichten  ???
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Daphne

  • ***
  • 438
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #158 Gepost op: 11 november 2006, 16:57:04 »
Aroma's zijn geur- of smaakstoffen die uit een bepaald product (zoals pinda, ei) zijn geïsoleerd of die in een fabriek worden gesynthetiseerd. Helaas zie ik vrij vaak dat er niet bij wordt gezet wat de aroma's nou zijn. Nogal lastig als je vegetariër/veganist of allergisch voor bepaalde stoffen bent.
Alles is veel voor wie niet veel verwacht (J.C. Bloem)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vega chipsmerken en -smaken
« Reactie #159 Gepost op: 11 november 2006, 20:45:54 »
Ik vind het maar raar, die hamkaas: wat is 'aroma' dan? Dat kan dan van alles zijn? Ook bv peterselie (ben ik allergisch voor)?

Ik stond nl net in de supermarkt en toen leek hamkaas me totaal veilig, in alle opzichten  ???

Aroma's kunnen van alles zijn en er kunnen allerlei allergenen in zetten (is dit correct Nederlands?). Fabrikanten geven ze vaak niet vrij ivm geheimde receptuur, alhoewel als je ze schrijft en zegt 'voor dit en dit ben ik allergisch' willen ze soms wel antwoorden of die aroma's dan wel of niet problemen geven. Ik ken een dietist en die scheef aan bepaalde mensen met allergie voor dat ze maar alle aroma's moesten vermijden omdat het anders te ingewikkeld werd. Lekker is dat  >:(.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2006, 20:46:07 door Selly »
,,,,فلافل