nog ff een aanvullig op het eerder geschrevene (compleet verslagje te vinden in Cafe Centraal bij Praag):
[..]Daar werd ik dus afgehaald door pip en diezelfde dag nog hebben we het veelbesproken Country Life uitgecheckt. Briljante formule! Het bestaat uit een natuurvoedingswinkel en een eetcafeetje. In het laatste is alles veganistisch. Er is een saladebar, soep, groentebar, keus uit iets van 5 soorten hoofdgerecht en toetjes. Je gooit op je bord wat je wilt hebben en ze wegen het af. We aten samen voor ongeveer 250 kronen ( = ongeveer 9 euro). Winkeltje is ook erg handig voor brood en sojatoetjes. Over dat laatste zal ik zo nog even uitwijden.
Naast Countrylife stonden er nog wat restaurantjes in de Lonely Planet. Heel leuk trouwens, de LP van Praag heeft een aparte 'vegetarian' paragraaf. Ook cafe Himalaya staat genoemd: among the high-rise blocks of Strahov student dormitoru complex, next to block 7, is a small supermarket and cafe, serving Indian and Nepalese' vegetarian food at student prices..
Ok cool, dachten we, studentencomplex. *schrik* LELIJK! Neeeeeej, kweet niet meer precies hoeveel van die flats er stonden (10 ofzo??) maar aan elke flat hing een levensgroot nummer van de flat. En naast nummer 7 was inderdaad een eetgelegenheid. Maar de omschrijving in de LP klopt niet helemaal. Ze serveerden namelijk 3 soorten eten, van elke soort (indiaas geloof ik ja) kon je kiezen tussen 'chicken/meat/vegetables'. Maar nogmaals, we konden er niet over uit hoe lelijk dat complex was... eten was pittig en best te doen.
Nummer 3 in de LP die we wilde uitchecken was een Hare Krisna gelegenheid waar je voor een donatie van 70 kronen een maaltijd zou kunnen krijgen. Helaas bleek deze precies afgelopen week gesloten!! Ernaast zat wel een schattige vegetarian bakery en vegetarian shop. Heel klein en verkochten wat standaard dingen. We waren dus weer op Country Life aangewezen, omdat we niet weer naar dat deprimerende studentencomplex wilden.
Om wat variatie aan te brengen in ons avondeten wilden we nummer 4 uit de LP uitchecken. Dat zou vegetarian restaurant Prasad zijn. Maar op de aangegeven plek was geen vega restaurant te vinden hoor! Wel een andere: vlees. Hmmmz, moesten we dus weer naar Country Life. Aan het oude plein hadden we ook nog een gelegenheid gespot waar ze vegetarian food hadden. Ik zag dat Gijs het al eerder noemde (in reizen). In tegenstelling tot Gijs vonden we het helemaal niks! De obers waren overdreven patserig en we dachten een vegan salade te nemen... de ober zei dat het alleen zonder noten geserveerd zou worden... best... maar bleek er opeens een dressing overheen te zitten! Iets van yoghurt dus.. jammerrrrr. En ook jammer was dat de rekening geserveerd werd in een leren mapje. Niet echt een idealistische gelegenheid met verstand van zaken, maar meer een verbreding van de doelgroep. We mochten ook alleen binnen zitten en we hadden bedacht dat ze waarschijnlijk bang waren dat voorbijgangers ons vega eten zouden zien en er dan niet wilden eten (WAAR IS HET VLEES!?!?). [..]