De laatste jaren eet ik vaak havermout als ontbijt. Als ik thuis ben gooi ik wat havermout in een hoeveelheid kokend hete havermelk+water en laat dat even staan om te binden; moet ik op kantoor zijn dan maak ik vaak overnight oats, omdat ik niet zo'n ochtendmens ben dat ik voor half acht al veel naar binnen krijg; ik neem het dan dus mee. Bij de overnight oats doe ik vaak ook een klein beetje havergrutten voor wat extra bite.
Ik heb een paar combi's die ik veel gebruik.
Eentje is met kaneel, en een halve appel in stukjes erdoor. Dan gaat er meestal nog amandelpasta of pindakaas door, en soms ook wat rozijnen. Bij overnight oats gebruik ik amandelmeel ipv de pasta, en doe er dan nog wat vegan kwark en yoghurt bij; die citroen-limoen van Alpro is dan erg lekker. Als ik blauwe bessen in huis heb, gaan die er ook wel eens bij.
Momenteel favoriet is de combi met banaan, tahin en dadel. Daar gaat vaak ook een beetje kaneel en kardemom bij, en wat cacao. In de overnight oats-versie worden het soms cacao nibs, en komt er vegan kwark en vanilleyofu bij. Echt enorm lekker!
Soms doe ik iets met aardbeien, nectarines of rabarber, maar buiten de zomer is dat niet echt een optie.
Ik kan er nog wel wat combinaties bij gebruiken voor wat meer afwisseling, en was dan ook zeer verheugd toen
dit recept van Sven onlangs werd geplaatst op Vegatopia. Lijkt me een erg lekkere combinatie!
De hoeveelheden vd basisingrediënten in dit recept voor 1 persoon zijn exact het dubbele van wat ik thuis gebruik
, dat vind ik vrij grappig want ik zie mezelf echt niet het dubbele daarvan eten en ben me er nu over aan het beraden wat dit zegt over Sven (of mij).
Heeft iemand anders nog leuke havermout-ideeën?