Vegatopia Forum

De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Gepost op: 06 maart 2023, 17:53:41 »
De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervanger! Er wordt steeds gewaarschuwd dat vegaburgers te zout en dus ongezond zijn. Maar zijn ze echt slechter dan de vleesproducten die ze vervangen? Wij vergelijken worstjes met worstjes, spekjes met spekjes en schnitzels met schnitzels.

https://www.vegatopia.com/vega/actueel/food-facts/15278-de-grote-zoutvergelijking-vlees-versus-vleesvervangers-per-productsoort
Gemüse ist mein Fleisch

Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2023, 18:10:51 »
"Opvallend laag scoort Quorn Vegetarisch fijngehakt haché met slechts 0,30 gram."

Quorn Stukjes (toch een beetje mijn referentie) bevatten 0,8 gram zout per 100 gram. Inderdaad nogal opvallend dus.
Maar waarschijnlijk is de bedoeling van dat gehakt (net als bij 'echt' gehakt), om dat zelf te kruiden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2023, 19:57:40 »
"Opvallend laag scoort Quorn Vegetarisch fijngehakt haché met slechts 0,30 gram."

Quorn Stukjes (toch een beetje mijn referentie) bevatten 0,8 gram zout per 100 gram. Inderdaad nogal opvallend dus.
Maar waarschijnlijk is de bedoeling van dat gehakt (net als bij 'echt' gehakt), om dat zelf te kruiden?
Klaarblijkelijk niet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2023, 00:20:00 »
Helaas kan ik niet zo goed tegen Quorn (schimmeleiwit). Het basisingrediënt is namelijk goed duurzaam te produceren, heeft veel eiwit en weinig vet. Het verbaast me dus eigenlijk niet dat het (in deze gevallen dan) minder zout heeft.

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2023, 11:21:55 »
Oh wat leerzaam dit dan weer, ik heb quorn altijd een beetje links laten liggen omdat het in mijn herinnering juist een matige voedingswaarde (eiwitten) had (ik heb quorn ooit in de categorie 'paddenstoelen' geplaatst), maar het heeft best wel veel eiwitten.
Ga ik het toch wat vaker eten!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #5 Gepost op: 07 maart 2023, 17:14:19 »
Leuke vergelijkingen!

Quorn is toch wat raar spul, sommige mensen kunnen er helemaal niet tegen. 
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: De grote zoutvergelijking: vlees versus vleesvervangers
« Reactie #6 Gepost op: 07 maart 2023, 21:13:30 »
Ik kan helaas niet zo heel goed tegen schimmelachtige dingen wegens histamineovergevoeligheid. Dus champignons, heftige schimmelkaasjes, gistextract en dus ook Quorn.

Kleine hoeveelheden kunnen wel, en buiten het boompollenseizoen gaat het ook wat beter. Maar het is niet heel praktisch om bijvoorbeeld maar een klein beetje Quorn in je eten te doen.