Vegatopia Forum

Groente- en fruitpakketten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #560 Gepost op: 25 januari 2023, 11:55:26 »
Ik ben van buurt veranderd, woon nu in Noord sinds ik op een dag besloot dat ik een huis met tuin wilde (anders dan m'n geveltuin) en dat vervolgens wist te regelen.
Hier in de buurt zitten er al helemaal geen opties voor Vitatas, maar ik ga twee keer in de week naar m'n werk in West en dan fiets ik langs Marco in de Jan Evertsenstraat. Zijn winkel was me al eerder opgevallen wegens z'n assortiment (verkoopt ook bio en/of vegan koekjes, chocolade en nog van alles meer), en nu kom ik er dus ook voor m'n tas. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #561 Gepost op: 25 januari 2023, 21:05:04 »
Ik heb toen ik nog hij de biowinkel werkte lange tijd de Odin groente- en fruitpakketten besteld, en dat moest nog door een formulier te faxen ;)

Ik had gehoopt dat het tegenwoordig wel wat soepeler zou gaan met die tassen   ;D

Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #562 Gepost op: 26 januari 2023, 14:00:18 »
He nou je het zegt, ik geloof dat ze het fax-apparaat hier van kantoor verwijderd hebben. Die piepte toch al niet meer vaker dan twee of drie keer per jaar.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #563 Gepost op: 27 januari 2023, 22:42:23 »
Deze week probleemloos!
Ik had ditmaal de kleine groetentas besteld en daarin zat een wittekool, een bescheiden komkommer, een bleekselderij, trostomaten en een enorme krop eikebladsla.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2023, 21:11:09 door Amarillo »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #564 Gepost op: 13 februari 2023, 21:18:10 »
Week 5 opnieuw de groentetas.
Hierin zou zitten: bloemkool, aubergine, pastinaak en little gem, maar de bloemkool was vervangen door een Chinese kool. Dat vond ik wel jammer aangezien ik de toepassingsmogelijkheden van bloemkool leuker vind.

Vorige week had ik weer de fruittas, met daarin 5 appels, 4 bananen, 2 peren, 2 citroenen en 2 avocado's die donderdag nog keihard waren en waarvan ik net geconstateerd heb dat ze inmiddels bruikbaar zijn. Jammer dat ik dat niet bij de lunch al door had. Morgen eet ik buiten de deur, dat wordt goed aan de avocado woensdag.

Hierna voorlopig weer de eenpersoonstas.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2023, 21:40:43 door Amarillo »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #565 Gepost op: 02 april 2023, 22:03:41 »
Goed, ik heb nu zo'n anderhalve maand wekelijks de eenpersoonstas genomen omdat ik wel benieuwd was hoe lang ik dat leuk zou blijven vinden, en ook of ik tureluurs zou worden van 'steeds weer die kolen', of uit de voeten zou kunnen met 'moeilijke groenten'.

De eerste weken was-ie ongeveer elke week wel met kool (een keer ook rustig zowel rode kool als zuurkool in dezelfde week), maar wel steeds wisselende soorten, en ik ben steeds weer nieuwe recepten ervoor gaan zoeken en ik geloof niet dat ik ooit twee keer hetzelfde ermee heb gekookt (wel kook ik vaak een paar porties tegelijk, maar dat vind ik sowieso prettig af en toe te doen want ik heb niet alle dagen evenveel tijd/puf om te koken).
De laatste vier weken heb ik steeds sla gekregen, en zo'n eikenbladsla van tegen de 400 gram bijvoorbeeld is best nog een uitdaging voor mijn eenpersoonshuishouden, dus dat vind ik zelfs nog lastiger (hoera voor slastamp!). 8)

In theorie zou de tas voor drie dagen de aanbevolen hoeveelheid groente (250 g) en fruit (200 g) moeten bevatten. Qua fruit klopt het denk ik wel ongeveer, maar ik krijg echt veel meer groente dan dat (de rodekool van vorige week alleen woog al ruim 1300 g en dan zaten er nog drie andere soorten groenten bij). Ik zit dus royaal in mijn groente tegenwoordig, en vaak moet ik goed plannen om alles op tijd op te krijgen. :-[ ;D

Omdat ik ook soorten groente (of fruit) kreeg die ik niet direct zelf zou hebben gekozen, ben ik heel veel nieuwe recepten gaan zoeken en ik heb de afgelopen drie maanden absoluut meer nieuwe gerechten uitgeprobeerd dan het hele vorige jaar of misschien wel twee of drie jaar. Met vaak best positieve resultaten, dus dat vind ik erg leuk.
Toen ik gister zag dat er over anderhalve week weer rodekool in de tas zit, terwijl bij ik die van anderhalve week terug nog maar net over de helft ben, dacht ik eerst dat dit het moment gaat worden dat ik ga switchen of pauzeren. Maar ik ben nog heel benieuwd naar de rodekoolsoep met appel en gekarameliseerde walnoten, en heb nog een paar recepten voor salade met rodekool en rodekool met pindasaus, en ook wordt het weer eens tijd voor tempeh Reubenesque (met zuurkool en rodekool)... Dus nee, nog een rodekool verwerken binnenkort wordt eigenlijk helemaal geen probleem. :D

Het vaker koken en minder vaak lui afhalen is sowieso gelukt en daar ben ik ook blij mee. Ik denk dat ik misschien ook wat vaker groente in de lunch ga gebruiken op mijn thuiswerkdagen. Alsnog denk ik dat ik de tas af en toe een weekje ga overslaan of een weekje de fruittas neem ipv de eenpersoons, want de hoeveelheid groente is echt behoorlijk groot, en als je dan soms ook nog buiten de deur eet ofzo wordt het echt te lastig. Maar met de Vitatas kun je per week kiezen wat je wilt, dus dat is geen enkel probleem. Conclusie: ik ben zeer tevreden over mijn besluit weer aan de tas te gaan dit jaar. :D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re: Groente- en fruitpakketten
« Reactie #566 Gepost op: 03 april 2023, 11:39:16 »
Klinkt als een leuke ontdekkingstocht!

Ik zit eraan te denken om misschien wel weer eens een groenten en/of fruittas te nemen. Alleen dan niet elke week, om zelf nog flexibel te zijn met wat je wil weten. Ik denk er nog eens over.