Vegatopia Forum

Vegetarische spekjes

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegetarische spekjes
« Gepost op: 28 februari 2023, 17:59:02 »
Hallo allemaal,

Wij gebruikten voorheen altijd de vegetarische speckjes (hartige spekjes, bv bij de hutspot) van de Vegetarische Slager. Alleen werden deze vegan gemaakt en toen veranderde de hele receptuur. Jammer, want wij vonden ze toen niet meer lekker.
Gelukkig vonden we bij de Jumbo dezelfde soort spekjes. Alleen zijn deze nu ook aangepast naar vegan.
Wie o wie kent er nog een winkel waar ze de 'oude' vegetarische spekjes verkopen?

Alvast bedankt!

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2023, 09:52:02 »
Als de Vegetarische Slager het recept veranderde veronderstel ik dat er geen speckjes volgens het oude recept meer zullen gemaakt worden? Zelf vond ik die van La Vie (ook al voor de grappige tekst op de verpakking) best lekker, zijn zowel in een gewone als een gerookte versie te verkrijgen. Wel in Belgische Delhaize gekocht, weet niet of ze ook in Nederland worden verkocht.
https://www.delhaize.be/nl/shop/Vlees-vis-en-vegetarische-producten/Vegetarisch/Vegetarische-charcuterie-en-spreads/Vegetarische-charcuterie/Spekreepjes-Naturel/p/F2022102800109520000

Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2023, 10:08:32 »
Als de Vegetarische Slager het recept veranderde veronderstel ik dat er geen speckjes volgens het oude recept meer zullen gemaakt worden?

Zoiets veronderstelde ik ook met de Quorn Ham slices. Op een gegeven moment lagen de vegetarische en veganistische variant naast elkaar in het schap, en een aantal maanden later was de vegetarische verdwenen. In geen twee jaar of zo meer gezien. Totdat die een paar weken geleden ineens bij Lidl opdook, ik was behoorlijk verrast..... Maar gelukkig vind ik de veganistische toch iets lekkerder. Maar wel duurder / kleinere verpakking.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline neleH

  • *****
  • 1.736
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2023, 11:51:32 »
Ik ben enorm fan van de spekjes van VIvera. Heb je die geproefd?

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2023, 14:43:59 »
Ik vind die van Garden Gourmet het lekkerst, niet zo kauwerig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2023, 21:50:44 »
Zelf vond ik die van La Vie (ook al voor de grappige tekst op de verpakking) best lekker, zijn zowel in een gewone als een gerookte versie te verkrijgen. Wel in Belgische Delhaize gekocht, weet niet of ze ook in Nederland worden verkocht.
https://www.delhaize.be/nl/shop/Vlees-vis-en-vegetarische-producten/Vegetarisch/Vegetarische-charcuterie-en-spreads/Vegetarische-charcuterie/Spekreepjes-Naturel/p/F2022102800109520000


Ja in NL in elk geval bij AH https://www.ah.nl/producten/product/wi543819/la-vie-plantaardige-spekjes-naturel. Ook de gerookte en nog wat andere La Vie producten zijn er.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2023, 22:17:34 »
Ik heb eigenlijk nog nooit vegetarische spekjes geprobeerd en hoef dat ook niet zo nodig. Maar ik vraag me nu wel af wat de textuur van de vegaspekjes is en of dit erg per merk verschilt? Ik weet nog van 'echte' spekjes (maar dat is echt al meer dan 25 jaar geleden) dat de structuur ontzettend afhing van de bereidingswijze (snel op hoog vuur krokant bakken versus langzaam in héél véél boter gaar laten worden). Ik kan me dus voorstellen dat er veel verschillende 'interpretaties' op de markt zijn.

Ik vind 'spekjes' van stukjes in sojasaus gemarineerde en gebakken tempeh erg lekker in de stamppot andijvie en boerenkool, bij spinaziestamppot past gebakken halloumi ook heel goed, over de hutspot geven gebakken uitjes (die knapperige Aziatische, die je gewoon in de supermarkt kan kopen) ook een lekker knappertje.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2023, 08:37:54 »
Ja, de textuur verschilt erg per
merk. Die van AH zijn zachter dan de anderen, meer als hun knakworst.

De andere dingen die jij noemt eet ik ook regelmatig, maar vind ik niet op spekjes lijken, hoe  lekker ze ook zijn.

Ik gebruik vegetarische speckjes op flammkuchen, in pasta carbonara of pesto, en in omelet met kaas. En in erwtensoep  :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re: Vegetarische spekjes
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2023, 08:54:00 »
Hangt er mogelijk ook toch wat van af hoe je ze bakt (hard en kort = knapperiger). Die van La Vie waren bij mij zeker niet zacht. Lekker bijvoorbeeld in omelet. Of inderdaad ook pasta carbonara. Helaas houdt mijn vrouw niet van de geur en dient na bakken het gehele huis grondig verlucht te worden.